Ratel in 1400 blok
Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando
-
- Berichten: 9001
- Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
- Locatie: Duckstad
Re: Ratel in 1400 blok
ja. max 1 liter ATF erin kieperen (bij de gewone olie) en dan een stuk rijden, maximaal 100 km (minimaal 50) en dan alle olie eraf en verversen (met goeie olie, niet van die Aldi-troep)
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
Re: Ratel in 1400 blok
En mag ik er dan semi-synthetische olie in gooien? Er zitten nieuwe krukas- en nokkenaskeerringen in, dus dat moet geen risico geven op lekkage, toch? Of moet je alleen bij echt heeeeel oude wagens voorzichtig zijn met (semi)synthetische olie gebruiken?
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Re: Ratel in 1400 blok
In die oude motortjes is een minerale olie wel het beste!!
gr.Jan.
gr.Jan.
niet geschoten is altijd mis!
Re: Ratel in 1400 blok
Weet je dat of denk je dat? Ik ging daar ook van uit, maar de eigenschappen van een moderne olie zullen toch wel beter zijn, lijkt me, en als die verder niet je keerringen aanvreet of zo dan is het misschien goed om over te stappen...
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Re: Ratel in 1400 blok
Bertje, de oude blokjes hebben een opbouw van een bepaalde maat aan speling, dit voor de toenmalige
multigrade minerale olie.
Door de jaren heen is er best wel het een en ander aangeslibt(niet dichtgeslibt!), wat goed draait op die minerale olie met een beperkte mate van reiniging.
Ga je daar een synthetische olie in doen, die is gemaakt voor de huidige motoren met veel minder
speling tolerantie, is ook dunner, en is er ook voor gemaakt dat er meer vervuilende delen blijven zweven.
Met die minimale spelingtolerantie,s moet er dus niks gaan dichtslibben!!
Dus in een oud blokje een synt. motor olie doen is niet slim: die maken al die vervuiling los, ook waar het niet moet, en dat is daar waar in de loop der jaren de speling in balans gehouden wordt door de minerale olie
voor wat de slijtage/speling betreft, daar is de synt. weer te dun voor!
Dus oud blokje is minerale olie!! en van aldi of lydle olie loopt-ie echt niet stuk!
Ga je echt de motor zwaar belasten is het een ander verhaal, ik rij al enige jaren met dergelijke olie!!
Aldi of lydle maken zelf geen olie! als er een api/sd/sc/cc codering opstaat is er weinig mis mee!!
gr.Jan.
multigrade minerale olie.
Door de jaren heen is er best wel het een en ander aangeslibt(niet dichtgeslibt!), wat goed draait op die minerale olie met een beperkte mate van reiniging.
Ga je daar een synthetische olie in doen, die is gemaakt voor de huidige motoren met veel minder
speling tolerantie, is ook dunner, en is er ook voor gemaakt dat er meer vervuilende delen blijven zweven.
Met die minimale spelingtolerantie,s moet er dus niks gaan dichtslibben!!
Dus in een oud blokje een synt. motor olie doen is niet slim: die maken al die vervuiling los, ook waar het niet moet, en dat is daar waar in de loop der jaren de speling in balans gehouden wordt door de minerale olie
voor wat de slijtage/speling betreft, daar is de synt. weer te dun voor!
Dus oud blokje is minerale olie!! en van aldi of lydle olie loopt-ie echt niet stuk!
Ga je echt de motor zwaar belasten is het een ander verhaal, ik rij al enige jaren met dergelijke olie!!
Aldi of lydle maken zelf geen olie! als er een api/sd/sc/cc codering opstaat is er weinig mis mee!!
gr.Jan.
niet geschoten is altijd mis!
Re: Ratel in 1400 blok
Ha Jan, dat verhaal met die toleranties vind ik wel plausibel klinken, hoewel ik denk dat de meningen over welke olie je moet gebruiken nogal variabel zijn op dit forum. Maar goed, ik houd je redenering in m'n achterhoofd.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Re: Ratel in 1400 blok
Bertje,
Neem de olie die jij denkt die goed is . Dan ben je straks ervaringsdeskundige en kan je, je ervaring met ons delen ...
Neem de olie die jij denkt die goed is . Dan ben je straks ervaringsdeskundige en kan je, je ervaring met ons delen ...
Blauwe Renault 4 Gendamerie- 112C - December 1988 sinds 29NOV2010
Rode Citroen Grand Picasso - Augustus 2010 - sinds Juni 2013
Rode Citroen Grand Picasso - Augustus 2010 - sinds Juni 2013
Re: Ratel in 1400 blok
Dat vind ik nou goed advies ! ik zal ook mijn mening nog even ventileren...Jerome schreef:Bertje,
Neem de olie die jij denkt die goed is . Dan ben je straks ervaringsdeskundige en kan je, je ervaring met ons delen ...
Ik gebruik al jaren semi-synthetische olie, eerst Castrol 40w15 voor oudere motoren maar sinds kort is dat wat moeilijk verkrijgbaar, maar ik ga wel voor minstens SH omdat dat in mijn ervaring beter bestand is tegen de warmte.. Nadat ik mijn huidige (2e pas) blok in mijn auto gemonteerd heb heb ik in vrij korte tijd 2x olie ververst 1 keer met warme motor, en daarna 1 keer met koude motor, dat met die ATF moet ik ook nog een keer doen maar ja waar haal je zo snel een vies blok vandaan... sindsdien geen koelingsproblemen meer ! acceptabel en constant olie verbruik en bij regelmatige ververssing (10.000) een vrijwel heldere licht tot iets donkerbruine kleur olie
Re: Ratel in 1400 blok
Tweety, ik begrijp uit jou verhaal dat je (tweede?) motortje te warm werd en door een andere motorolie
is dat opgelost?
Jij gooit semie synth. motorolie in je blokje, is dan wel wonderspul!!
De tijd dat die synth. motorolie niet bestond (o.a.r4 tijd) moeten ze wel wat afgetobt hebben met heetlopende motoren!!
Heb je je wel eens verdiept in half syntheet, vol syntheet, minerale en plantaardige olieen?
gr.Jan.
is dat opgelost?
Jij gooit semie synth. motorolie in je blokje, is dan wel wonderspul!!
De tijd dat die synth. motorolie niet bestond (o.a.r4 tijd) moeten ze wel wat afgetobt hebben met heetlopende motoren!!
Heb je je wel eens verdiept in half syntheet, vol syntheet, minerale en plantaardige olieen?
gr.Jan.
niet geschoten is altijd mis!
Re: Ratel in 1400 blok
Of m'n motortje nou echt te heet werd is altijd een relatief begrip, en wat er voor die tijd ingezeten heeft is ook altijd lastig te zeggen, misschien had iemand dat ding wel volgespoten met WD40..?! feit is dat olie een grote bijdrage levert aan het koelproces van de motor en dat mijn motortje nu prima koelt ! Ik deel slechts mijn ervaringen en over een maand of6 zullen hier weer allerlei topics zijn over koel problemen en daarbij zal de eventueel driedubbel dikke olie volledig buiten beschouwing gelaten worden... maar ach mij maakt 't niet uit hoor...
Re: Ratel in 1400 blok
Vind ik ook!! als je er goed van slaapt is alles oke!!
gr.Jan.
gr.Jan.
niet geschoten is altijd mis!
Re: Ratel in 1400 blok
Zit half te overwegen distributieketting en tandwielen te vervangen, ligt eraan of die voor een redelijke prijs te vinden zijn. Zo ver ik weet is het 1400 blok uitgerust met een dubbele ketting en dubbele tandwielen, wie weet raad?
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd