Niet goed snelheid kunnen maken
Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando
Ik heb een R4 GTL uit 1984 die tot nu als een zonnetje liep. De laatste weken blijft hij echter weleens "hangen" op 80 km/u als ik eigenlijk 110 km/u wil rijden op de snelweg. Het voelt alsof iets hem tegenhoudt.
Vervolgens gaat de motor heel veel toeren maken en is hij over zijn "dode punt" heen. Daarna rijdt hij weer prima. Dit herhaalt zich inmiddels met enige regelmaat.
Hij heeft een paar weken geleden een grote beurt gehad en verder was er nooit iets aan de hand.
Heeft een van jullie een idee wat het probleem (en de oplossing) zou kunnen zijn? Bv. een rem die blijft hangen?
Ik hoor het graag.
Groeten,
Ottilie
Vervolgens gaat de motor heel veel toeren maken en is hij over zijn "dode punt" heen. Daarna rijdt hij weer prima. Dit herhaalt zich inmiddels met enige regelmaat.
Hij heeft een paar weken geleden een grote beurt gehad en verder was er nooit iets aan de hand.
Heeft een van jullie een idee wat het probleem (en de oplossing) zou kunnen zijn? Bv. een rem die blijft hangen?
Ik hoor het graag.
Groeten,
Ottilie
-
- Berichten: 2765
- Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
- Locatie: Diemen
Mijn gevoel is dat het niks met de rem te maken heeft omdat je anders waarschijnlijk enorme warmte had ontwikkeld met alle brand (lucht) vandien.
Mijn ervaring: in 90 % van de gevallen loopt een motor niet goed vanwege ontstekingsproblemen, en daar moet je het eerst zoeken. Nieuwe puntjes, verdelerkap en bougies erin en dan kijken of het al over is. Of heb je de elektriek onlangs nog vernieuwd ?
Mijn ervaring: in 90 % van de gevallen loopt een motor niet goed vanwege ontstekingsproblemen, en daar moet je het eerst zoeken. Nieuwe puntjes, verdelerkap en bougies erin en dan kijken of het al over is. Of heb je de elektriek onlangs nog vernieuwd ?
Ik gok ook op het contact. Zitten je vervroegers niet toevallig vast? dan klopt het dat je op een snelheid vermogen verliest(je ontsteking is te laat) en als je vervroegers weer "losschieten" loopt ie weer. Dan klopt dat toerenverhaal ook. Zijn die veertjes onder je punten trouwens. Ik hoop dat je der wat aan hebt, succes
- cyclofrene
- Berichten: 191
- Lid geworden op: di apr 02, 2002 2:00 am
- Locatie: bergentheim
Met ontstekingsmodule wordt bedoeld : alles wat met de ontsteking te maken heeft...?
Standaard heeft een 4 namelijk geen module, of iets wat er op lijkt. Het wordt allemaal op de oude manier geregeld. En dat "allemaal" moet je schoonmaken ja.
Dat van die vaste vervroeger klinkt erg aannemelijk, maar dan zuiver theoretisch. Ik heb een dergelijk probleem nog nooit live gezien, en men zou er dan ook in de stad last van moeten hebben, bij dezelfde toerentallen, al is de luchtweerstand met hogere snelheden hoger, en zou je het in de stad niet hoeven merken. Blablabla.
Zit je ondertussen ook aan je chokeknop te jutteren?
Zoek het in de volgorde : ontsteking -- carburatie.
Ben benieuwd wat het bleek te zijn.
Standaard heeft een 4 namelijk geen module, of iets wat er op lijkt. Het wordt allemaal op de oude manier geregeld. En dat "allemaal" moet je schoonmaken ja.
Dat van die vaste vervroeger klinkt erg aannemelijk, maar dan zuiver theoretisch. Ik heb een dergelijk probleem nog nooit live gezien, en men zou er dan ook in de stad last van moeten hebben, bij dezelfde toerentallen, al is de luchtweerstand met hogere snelheden hoger, en zou je het in de stad niet hoeven merken. Blablabla.
Zit je ondertussen ook aan je chokeknop te jutteren?
Zoek het in de volgorde : ontsteking -- carburatie.
Ben benieuwd wat het bleek te zijn.
Ik sluit me aan bij Ron, dat van dat in de stads rijden klopt inderdaad. Gepiel aan de carburateur zou ik laten totdat je zeker weet dat dat het probleem is. Over het algemeen is je carburateur nogal een gevoelig en daardoor lastig af te stellen apparaat. Dan heb je meer kans op een verslechtering van de situatie dan een verbetering. Van de regen in de drup zullen we maar zeggen
- cyclofrene
- Berichten: 191
- Lid geworden op: di apr 02, 2002 2:00 am
- Locatie: bergentheim
-
- Berichten: 2765
- Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
- Locatie: Diemen
Nog wat grappigs : wordt je gaskabel niet gegrepen door iets? Bijvoorbeeld je handremstangenstelsel? Voelt je gaspedaal niet vreemd of weerbarstig aan?
Of zit er iets wat het mechaniekje bij je carburateur een beetje tegenhoudt?
Je maakt de gekste (simpelste) dingen mee.
Zou zonde zijn als je je verdeler uit elkaar sloopt en je gedwarsboomde gasklep zit er verbaasd naar te kijken...
Of zit er iets wat het mechaniekje bij je carburateur een beetje tegenhoudt?
Je maakt de gekste (simpelste) dingen mee.
Zou zonde zijn als je je verdeler uit elkaar sloopt en je gedwarsboomde gasklep zit er verbaasd naar te kijken...
Dank voor alle suggesties.
Misschien heeft het wel iets met de carburateur te maken. Dat zou wel jammer zijn, want laat die nu net in het kader van de grote beurt helemaal zijn schoongemaakt en opnieuw afgesteld. Verder heeft mijn "schatje" toen ook nieuwe bougies, bougiekabels en een nieuwe verdeelkap gekregen.
Ik ga binnenkort terug naar de garage en dan mag hij me uitleggen hoe het zit.
Het wordt tijd voor die sleuteldag, dan kan ik het tenminste zelf doen.
Misschien heeft het wel iets met de carburateur te maken. Dat zou wel jammer zijn, want laat die nu net in het kader van de grote beurt helemaal zijn schoongemaakt en opnieuw afgesteld. Verder heeft mijn "schatje" toen ook nieuwe bougies, bougiekabels en een nieuwe verdeelkap gekregen.
Ik ga binnenkort terug naar de garage en dan mag hij me uitleggen hoe het zit.
Het wordt tijd voor die sleuteldag, dan kan ik het tenminste zelf doen.