Kortsluiting aan alternator

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Plaats reactie
Anthony_D
Berichten: 8
Lid geworden op: za jun 30, 2012 5:53 pm
Locatie: Kemmel

Kortsluiting aan alternator

Bericht: # 137771Bericht Anthony_D »

Hallo

Mijn naam is Anthony en ik ben nieuw hier op het forum.
Ik ben bezig met het restaureren van mijn Renault R4 GTL. De GTL is van het bouwjaar in 1986.

Onlangs is het ongelukkige gebeurt: Kortsluiting aan de alternator. Alternator heeft brandt gevat en mijn Renaultje stond in vuur. Gelukkig heb ik het snel kunnen blussen.

Het probleem was dat er kortsluiting was van de zwart-gele (zwart met een gele streep) draad van contact naar alternator. De brandschade viel mee. doorgebrande bougiekabel, helft van kabelboom gesmolten en alternator stuk. Ik heb alles intussen vervangen. Wanneer ik het contact aanzet dan smelt deze dunne draad direct door.

Nu mijn vraag: Wat voor draad is dit? Wat stuurt deze aan?
Heeft er iemand een elektrisch schema of een adres waar ik het juiste handboek kan kopen.

mvg Anthony
Renault R4 GTL '86
BVDP
Berichten: 694
Lid geworden op: do jun 19, 2008 3:34 pm
Locatie: Oud-Turnhout

Re: Kortsluiting aan alternator

Bericht: # 137778Bericht BVDP »

http://e-boutique.r4club.nl/product_inf ... f1nha41422

Te koop in de e-boutique van het forum.

mvg Bart
Tweety
Berichten: 2071
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: Kortsluiting aan alternator

Bericht: # 137799Bericht Tweety »

Ik heb even lopen turen op het bedradings schema, en ik vond wel een groene draad van contactslot naar de dynamo.. hoe dan ook, ik ga er van uit dat alles wel goed zat, dus dan moet de kortsluiting door een kapot onderdeel komen, en het contactslot is dan wel de hoofdverdachte.... als je een e-mail adres geeft, kan ik je het bedradingsschema opsturen, dan kan je zelf even kijken.....
Anthony_D
Berichten: 8
Lid geworden op: za jun 30, 2012 5:53 pm
Locatie: Kemmel

Re: Kortsluiting aan alternator

Bericht: # 137816Bericht Anthony_D »

Ik heb nu inmiddels het contactslot vervangen. Het was inderdaad een dikke groene kabel eerst door gesmolten. Ik heb deze vervangen en later is die zwart-gele kabel beginnen door smelten. Misschien zijn ze aan elkaar gesmolten door die ene kortsluiting?

Hoe kan het contactslot ineens een korsluiting veroorzaken?

alvast bedankt voor de reacties

mvg Anthony
Renault R4 GTL '86
Anthony_D
Berichten: 8
Lid geworden op: za jun 30, 2012 5:53 pm
Locatie: Kemmel

Re: Kortsluiting aan alternator

Bericht: # 137876Bericht Anthony_D »

Hallo

Vandaag verder gaan zoeken naar het mogelijke probleem.

Eerst was er inderdaad een probleem met een dikke groene kabel dat begon smelten. Na alles vervangen te hebben ( bekabeling, contactslot en alternator) was er opeens een kortsluiting aan die fijnere zwart - gele kabel.

Nu heb ik de gehele kabelboom ontbloot en alles gecontroleerd + vervangen waar nodig. Voorlopig loopt alles goed. Maar toch zoek ik een antwoord op mijn probleem. Want alles vervangen is ook geen echte oplossing.

Mvg Anthony
Renault R4 GTL '86
Anthony_D
Berichten: 8
Lid geworden op: za jun 30, 2012 5:53 pm
Locatie: Kemmel

Re: Kortsluiting aan alternator

Bericht: # 138017Bericht Anthony_D »

Hallo

Heb nu de volledige kabelboom vervangen.
Wanneer ik in contactstand 2 sta wordt het zwart-gele kabeltje abnormaal warm.

Nu heb ik geen flauw idee wat het zou kunnen zijn.

Sorry voor late respons maar ik kon hier geen berichten plaatsen.

Mvg Anthony
Renault R4 GTL '86
Plaats reactie