Lek vanaf hoek gaspedaal. Hoe oplossen?

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Plaats reactie
Roel van Pinxten
Berichten: 209
Lid geworden op: vr feb 13, 2004 2:00 am
Locatie: Nijmegen

Lek vanaf hoek gaspedaal. Hoe oplossen?

Bericht: # 137634Bericht Roel van Pinxten »

Omdat de voorstoelen nu toch uit de R4 zijn om gerepareerd te worden de matten er ook maar eens uitgetild. Resultaat daarvan is dat ik vocht vond aan de bestuurderskant onder de mat op het bitumen gebeuren. De lucht die daar hing was niet heel prettig wat erop wees dat het al geruime tijd niet droog is daar.

Besloten om vervolgens maar over te gaan tot het strippen van de bitumen dempingslaag.

Gelukkig valt de hoeveelheid roest me alles mee en is het zeker nog niet doorgerot.
Afbeelding
Klik op de foto voor een grotere versie.

Het water komt binnen net achter het gaspedaal en loopt daar naar beneden toe. Waar het vervolgens niet meer weg kan. Aan de andere kant van het schutbord is geen roest zichtbaar. Wel een ruime hoeveelheid opgehoopt vuil. Is dit een bekend probleem dat het daar naar binnen loopt? Kan ik hier wat aan doen zonder nog veel meer los te halen?

Ik wil in ieder geval nog zoveel mogelijk kit weghalen rond de aansluiting van de twee delen om te kijken of daar nog echt krokant plaatwerk zit.

Afbeelding
Klik op de foto voor een grotere versie.

Achterin ook het geheel er maar uitgehaald om te kijken of daar wellicht ook probleem plekken ontstaan zijn.
Op een roestig maar gelukkig hard hoekje na daar ook geen echte narigheid.
Afbeelding
Klik op de foto voor een grotere versie.
Renault 4 GTL 1985
Renault 4 GTL Clan 1989 (zeer krokant 15 jaren project)
carelhj
Berichten: 199
Lid geworden op: ma feb 08, 2010 10:29 pm
Locatie: hattem

Re: Lek vanaf hoek gaspedaal. Hoe oplossen?

Bericht: # 137635Bericht carelhj »

Hoi Roel,

het is wel een lastig plekje om te repareren, zowel vanuit de motorruimte als aan de binnenkant. Goed ontroesten/schoonmaken zowel binnen als buiten.
Ik zou de naden in de motorruimte ter plekke schoonkrabben en met goede kit ( bv sikaflex)dichtkitten.
Als je de roest binnen hebt verwijderd tot op het blanke ijzer lekker dik in de zinkspray zetten en later afwerken.
Overigens zou ik erg blij met een bodem in mijn R4 als die zo goed was als die van jou.

Carel
als je alleen een hamer hebt, lijkt alles op een spijker
Tweety
Berichten: 2071
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: Lek vanaf hoek gaspedaal. Hoe oplossen?

Bericht: # 137643Bericht Tweety »

Daar ben ik het mee eens, het is een plek waar 4 of 4 delen samenkomen, de mogelijkheid bestaat ook dat er water achter de kitrand langs naar beneden komt, of van de voorzijde... ik raad je aan om de spatbord zijde goed in te smeren met teer... ook de kant van de motorruimte, en een klein gaatje te boren in de vloer om er in ieder geval voor te zorgen dat 't water weer weg kan... een viertje is erg lastig helemaal droog te krijgen...
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5202
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Lek vanaf hoek gaspedaal. Hoe oplossen?

Bericht: # 137669Bericht Bertje »

Matten eruit helpt ook een hoop,eventueel vocht (wat in zekere zin onvermijdelijk is) verdampt dan ten minste
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Gebruikersavatar
dick holtrop
Berichten: 1283
Lid geworden op: di aug 23, 2005 4:36 pm
Locatie: frentsjer
Contacteer:

Re: Lek vanaf hoek gaspedaal. Hoe oplossen?

Bericht: # 137671Bericht dick holtrop »

aan de andere kant (motor) ligt meestal zand en blaadjes etc, aan de bestuurderskant, waar het wiel het water tegen aan spat (schutboord) heeft een rand, deze loopt naar binnen naar die rotte plek toe.

deze zou je dicht kunnen kitten!

groet dick
het komt zoals het komt, Handel is niet mijn hobby,stel gelukt nooit uit, je leeft maar 1 keer, het mag niet, maar het kan wel. de reis is leuker dan de eindbestemming.

niet omdat het moet maar omdat het kan
Roel van Pinxten
Berichten: 209
Lid geworden op: vr feb 13, 2004 2:00 am
Locatie: Nijmegen

Re: Lek vanaf hoek gaspedaal. Hoe oplossen?

Bericht: # 137699Bericht Roel van Pinxten »

Inmiddels de plekken aan de binnenkant tot op schoongemaakt tot op schoon metaal. Deze plekken daarna netjes in de zinkspray gezet. Later zet ik dan de naden netjes weer in de nieuwe kit waarna ik het even afwerk met een nieuw laagje zwart.

Aan de kant van de motor en de wielkast heb ik zoveel mogelijk troep verwijderd en ook daar ontroest. Hier gaat ook nieuwe kit op en daarna een laag lak gevolgd door een nieuw laagje steenslag troep.

Hopelijk blijft het dan voorlopig droog.
Renault 4 GTL 1985
Renault 4 GTL Clan 1989 (zeer krokant 15 jaren project)
carelhj
Berichten: 199
Lid geworden op: ma feb 08, 2010 10:29 pm
Locatie: hattem

Re: Lek vanaf hoek gaspedaal. Hoe oplossen?

Bericht: # 137850Bericht carelhj »

Hoi Roel

Het blijft zeker droog, zolang het maar niet regent. :lol:
Maar het klinkt in ieder geval hoopvol. Bij mij was het de methode.

Carel
als je alleen een hamer hebt, lijkt alles op een spijker
Gebruikersavatar
Rudi
Berichten: 2100
Lid geworden op: di jun 11, 2002 2:00 am
Locatie: Terheijden (N.Br.)

Re: Lek vanaf hoek gaspedaal. Hoe oplossen?

Bericht: # 137886Bericht Rudi »

Willem Huinen heeft hier ook over geschreven en zijn bevinding is dat de lekkage via de afwatering van je luchtrooster binnen komt.
Plaats reactie