1400

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Tweety
Berichten: 2071
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: 1400

Bericht: # 136707Bericht Tweety »

wat zal ik zeggen.... de verbrandingstemperatuur van LPG is hoger ! . d'r komt meer warmte vrij bij het verbranden. ... En minder daadwerkelijk vermogen... zo is het mij verteld, 'd'r onstaat simpelweg minder CO2 en H2O omdat Propaan (C3H8) en Butaan (C4H10) kleinere moleculen zijn dan benzine (begint bij C6Hx geloof ik.. en C8H18 is het octaan waaraan het octaan getal z'n naam ontleent..) en dus gaat het na verbranding over in een kleiner aantal kleinere moleculen, en veroorzaakt dus een lagere druk toename. tot zover het het chemische verhaal van mijn kant. Blijft het gedeelte van het verdampen van de brandstof, wat volgens mij tegen het verwaarloosbare aanzit, zeker als het wordt weggestreept tegen een minder efficientere werking van de radiateur doordat er koelvloeistof buiten de radiateur om rondgepompt wordt, waardoor volgens mij de gemiddelde temperatuur van de koelvloeistof die de kop in gaat hoger komt te liggen... ik heb daar geen metingen voor.. maar misschien kan iemand dat een keer doen... (beer)
Gebruikersavatar
Voormalig Steunpunt NO
Berichten: 1018
Lid geworden op: zo apr 28, 2002 2:00 am
Locatie: Weerdinge (Emmen)

Re: 1400

Bericht: # 136721Bericht Voormalig Steunpunt NO »

Gisteren ruim 800 km gereden met mijn 1400 op LPG + aanhanger erachter naar een adres in België.
Stevig gereden met een behoorlijke vracht in de aanhanger op de terugweg.
Maar geen probleem hoor. Koelwatertemperatuur bleef mooi tussen 78 en 87 graden.
Dus met de grotere R5 Alpine Turbo radiateur met 2 fans nog steeds perfecte ervaringen en nooit een oververhit motorblok. Als de fans inschakelen zijn ze tussen 15 en 20 seconden weer stil, dus zeker geen eindeloos draaiende fans.
En zeker bij die goedkope aluminium GTL radiateurs die tegenwoordig uit het verre oosten komen is het vragen om problemen.
Bij een standaard GTL blokje kan ie dat wel aan, maar als je een 1400 configuratie op LPG hebt kun je dit gewoon vergeten. Dat is echt vragen om problemen, die zilverpapier lamelletjes kunnen gewoon niet genoeg warmte kwijt.
Hoe het theoretisch berekend wordt zal mij verder worst zijn, maar praktijkresultaten zeggen mij veel meer.

Groet
Harry
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5201
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: 1400

Bericht: # 136743Bericht Bertje »

Andere factor die van invloed is op de temperatuur is dat LPG nauwelijks smering geeft, dit in tegenstelling tot benzine. Meer wrijving geeft meer warmte, ik meen dan ook dat er een systeempje in de handel is/was dat zorgt dat er wat olie met de LPG wordt meegeblazen om het gebrek aan smering deels op te vangen. Een beetje het mengsmering principe van 2-takt ;-)
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Tweety
Berichten: 2071
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: 1400

Bericht: # 136749Bericht Tweety »

ga ik niet doen.... lijkt me niks... kan je beter meer koelen, ook een iets hogere compressie kan prettig zijn... dus zeker een alpine blokje lijkt me beter, ik weet niet hoe de compressie verhouding van zon'n 1400 ligt... hoe dan ook, meten is weten,en zolang het koppie koel genoeg is blijft ie werken en als ie te heet wordt zullen ook de kleppen onvoldoende gekoelde worden....
deutz
Berichten: 1777
Lid geworden op: zo okt 25, 2009 11:34 pm
Locatie: zaltbommel

Re: 1400

Bericht: # 136751Bericht deutz »

Vandaag weer een 100km gereden, en boven de 110km/u geeft mijn temp.meter weer 100 graden aan!
Is nog niet alarmerend,maar dat is de buitentemperatuur ook niet! het vreemde is dat als ik netjes
85-90 km/u rij, de temp. bij ong. 85graden blijft hangen!
Eerst het boeltje maar eens goed schoonspoelen! misschien morgen eens doen.
ik hou jullie op de hoogte! Harry, wat zijn de maten van die at radiator?
gr.Jan.
niet geschoten is altijd mis!
Tweety
Berichten: 2071
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: 1400

Bericht: # 136753Bericht Tweety »

deutz schreef:Vandaag weer een 100km gereden, en boven de 110km/u geeft mijn temp.meter weer 100 graden aan!
Is nog niet alarmerend,maar dat is de buitentemperatuur ook niet! het vreemde is dat als ik netjes
85-90 km/u rij, de temp. bij ong. 85graden blijft hangen!
.
das niet zo heel vreemd natuurlijk je motor levert dan veel minder vermogen.... check ook de thermostaat ff... kan ook een obstakel zijn, gaat misschien niet helemaal open...
Gebruikersavatar
Voormalig Steunpunt NO
Berichten: 1018
Lid geworden op: zo apr 28, 2002 2:00 am
Locatie: Weerdinge (Emmen)

Re: 1400

Bericht: # 136757Bericht Voormalig Steunpunt NO »

Ik heb de radiateur opgemeten.
Buitenmaten: 66 x 32 x 5 cm
Maten van het koelblok: 56,5 x 27 x 5 cm
Hij is op bestelling gemaakt, omdat hij niet meer leverbaar was.
Ik heb er 2 laten maken, 1 voor mezelf en 1 voor de liefhebber.
Kost 199 euro en het is een koperen radiateur.

Zojuist over de A37 vanaf OhOhRenault een stuk plankgas gereden op LPG.
Net over 160 kmh op de teller op LPG en op benzine stond de wijzer net voorbij loodrecht naar beneden. 150+ op de TomTom
Wederom temperatuur van het koelmater 88 graden celcius.
Dus Jan, kost een paar centen, maar dan heb je ook wat.
Ik heb foto's van de nieuwe radiateur naar Mark gestuurd, dan kan hij ze plaatsen

Groet
Harry.
deutz
Berichten: 1777
Lid geworden op: zo okt 25, 2009 11:34 pm
Locatie: zaltbommel

Re: 1400

Bericht: # 136762Bericht deutz »

Oke Harry, zo snel hoeft het voor mij niet, maar een beetje meer vemogen om fatsoenlijk te kunnen inhalen is wel wenselijk! En dus aanwezig met de 1400! is ook een beter werkpaard met de aanhanger aan de knobbel!
Dus ga ik maandag maar eens aan de slag met div. controles!
gr.Jan.
niet geschoten is altijd mis!
Mark4GTL
Berichten: 2954
Lid geworden op: wo jul 12, 2006 4:36 pm
Locatie: Enschede in het mooie Twente
Contacteer:

Re: 1400

Bericht: # 136770Bericht Mark4GTL »

Voormalig Steunpunt NO schreef:Ik heb de radiateur opgemeten.
Buitenmaten: 66 x 32 x 5 cm
Maten van het koelblok: 56,5 x 27 x 5 cm
Hij is op bestelling gemaakt, omdat hij niet meer leverbaar was.
Ik heb er 2 laten maken, 1 voor mezelf en 1 voor de liefhebber.
Kost 199 euro en het is een koperen radiateur.

Zojuist over de A37 vanaf OhOhRenault een stuk plankgas gereden op LPG.
Net over 160 kmh op de teller op LPG en op benzine stond de wijzer net voorbij loodrecht naar beneden. 150+ op de TomTom
Wederom temperatuur van het koelmater 88 graden celcius.
Dus Jan, kost een paar centen, maar dan heb je ook wat.
Ik heb foto's van de nieuwe radiateur naar Mark gestuurd, dan kan hij ze plaatsen

Groet
Harry.
De foto`s:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Automobielen:
Blauwe Volvo 245 uit 1979
Hemelsblauwe Renault 4 L project uit 1967
Renault FUEGO GTL 1983 Grijs
Land Rover 109 Hardtop 1973 Camouflage

Oldtimeridioot...

http://www.mijnrenault4.nl
deutz
Berichten: 1777
Lid geworden op: zo okt 25, 2009 11:34 pm
Locatie: zaltbommel

Re: 1400

Bericht: # 136794Bericht deutz »

Flinke jongen, die radiateur!! Ondertussen heb ik er een gevonden op internet, en wel 30km hier bij mij vandaan!! Eerdaags ophalen!
gr.Jan. (blunt)
niet geschoten is altijd mis!
Gebruikersavatar
jeffr4
Berichten: 2309
Lid geworden op: zo aug 23, 2009 11:51 pm
Contacteer:

Re: 1400

Bericht: # 136875Bericht jeffr4 »

En? Nieuw?, ook groot formaat met dubbele fan?
Zal wel geen custom made kwaliteits CFD radiateur zijn, zoals Harry deze aanbied voor een toch schappelijke prijs in vergelijk tot grootte,kwaliteit,exclusiefheid enz.
De mijne, nieuw,nou ja nu 2e hands, heb ik verkocht aan een R5AT liefhebber, via Artvo voor het dubbele...dus...
deutz
Berichten: 1777
Lid geworden op: zo okt 25, 2009 11:34 pm
Locatie: zaltbommel

Re: 1400

Bericht: # 136972Bericht deutz »

Klopt Jeffrey, is een revisie en de dubbele ventilatorretjes heb ik er zelf op gefabriekt, aan te sturen
via org. zender en via dashboard schakelaar mbv een schakelrelais!!
Alles pasgemaakt en nu nog even overpoten.
gr.Jan.
niet geschoten is altijd mis!
deutz
Berichten: 1777
Lid geworden op: zo okt 25, 2009 11:34 pm
Locatie: zaltbommel

Re: 1400

Bericht: # 137032Bericht deutz »

Alles gemonteerd en bij 140km/uur mooi op temp. met dit weer! En dat is dus ong.iets op de 90 graden.
Ik ga de temp.meter ook eens onderzoeken, lijkt mij een beetje te veel aangeven, en helaas geen cijfertjes!
Sorry, wel cijvers maar niet netjes om de 10graden.
Dus 50-70-100-110 enz. Ook in de rij (voor stoplicht) geen opmerkelijke temp. veranderingen.
Ook het gehele koelsysteem met een reiniger schoongespoeld, nieuwe koelvloeistof erin en toen even de A2 op!
Toch weer een hele geruststelling, want een gebruikt motortje aanschaffen blijft toch een gok......!
Allen bedankt voor het meedenken!
gr.Jan.
niet geschoten is altijd mis!
Plaats reactie