Dynamorevisie

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5181
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Dynamorevisie

Bericht: # 135732Bericht Bertje »

Het acculampje in mijn dashboard ging regelmatig branden bij lage motortoerentallen. Andere dynamo erin gezet, probleem opgelost. De wagen waar die tweede dynamo uitkwam nadert echter voltooing, dus werd het tijd de originele dynamo eens aan te pakken. De ingebouwde spanningsregelaar blijkt ingegoten in een blokje, dus daar valt weinig aan te reviseren. Dan maar koolborstels eruit, sleepringen schoongemaakt (zagen er verder goed uit, niet ingebrand) en nieuwe koolborstels geplaatst (de oude waren iets versleten, maar zeker niet op). Dynamo weer gewisseld, maar originele probleem van brandend lampje bij lage toerentallen is weer terug.

Iemand suggesties? Zelf denk ik dat de spanningsregelaar niet meer helemaal lekker is, die zou ik natuurlijk eens over kunnen zetten.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Gebruikersavatar
harbourseal
Berichten: 1813
Lid geworden op: di nov 03, 2009 8:58 pm
Locatie: Breda
Contacteer:

Re: Dynamorevisie

Bericht: # 135733Bericht harbourseal »

Dacht ook meteen aan de spanningsregelaar. Ik heb een zelfde probleem gehad bij mijn Saab die ik destijds had.

idd even overzetten vanaf de goede dynamo als dat gaat.
F6 1985, Turquoise Safari 1977 (project)
Twingo Benetton 1996
WiND Cycleworks No 59 special allroader met Rohloff speedhub

Witte Aygo X voor mijn vrouw
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5181
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Dynamorevisie

Bericht: # 135779Bericht Bertje »

Jep, dat lijkt me de manier om te weten dat het daaraan ligt. Zodra ik daar achter ben meld ik me opnieuw met de vraag of die dingen los te koop zijn ;-)
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
RVIER
Berichten: 2280
Lid geworden op: di okt 31, 2006 12:23 am
Locatie: eindhoven

Re: Dynamorevisie

Bericht: # 135784Bericht RVIER »

@ bertje,

grapje van Renault is dat het draadje aan de koolborstel bepaald hoe ver hij kan zakken. Als de koolborstel voor een deel gesleten is zal hij niet meer verder zakken en dan krijg je dat geknipper. Een van de borstels slijt doorgaans harder dan de andere.

vr gr Fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5181
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Dynamorevisie

Bericht: # 135921Bericht Bertje »

Beide borstels zijn vervangen, dus dat kan het niet zijn. Lampje is nu trouwens alweer een paar ritten uit gebleven(?!)
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Tweety
Berichten: 2071
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: Dynamorevisie

Bericht: # 135927Bericht Tweety »

Het lampje is ook een vreemde constructie (electronisch gezien...) met het contactslot op contact, komt er +12v op aan de kant van het dashbord... waarna er bij goedfuctionerende dynamo ook +12v aan de dynamo kant komt te staan... en dan gaat het lampje uit !... 't kan zijn dat 't gele draatje naar de dynamo slecht contact maakt bv....
lordje
Berichten: 676
Lid geworden op: zo mar 06, 2005 9:35 pm

Re: Dynamorevisie

Bericht: # 135947Bericht lordje »

Dat lampje is een leuke, wanneer het contactslot is ingeschakeld komt er +12v op de dynamo staan. De dynamo fungeert dan als contact met het motorblok dus met de accu en het lampje brandt. Waneer de dynamo stroom gaat leveren geeft deze dus +14 v. Nu weten we dat stroom van +naar-gaat, maar als er 2maal+ is gebeurd er dus niets en zal het lampje niet branden. De vuistregel is dan ook: min wordt plus en dus geen stroomkring. Misschien is het zo duidlijk genoeg, groeten Lordje
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5181
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Dynamorevisie

Bericht: # 135949Bericht Bertje »

OK, gesnapt. Blijft echter vreemd dat het lampje bij de ene rit wel en bij de andere niet aan gaat. Als-ie aan gaat is het wel steeds bij lage toeren, dus dat klopt wel. Denk dat er 2 opties zijn: 1) Tweety heeft gelijk, er is sprake van een slecht contact 2) De interne componenten van de regelaar beginnen stuk te gaan, dit kan een kwestie van bijv veroudering van de dioden zijn. Volgende keer dus eens speuren naar een losse gele kabel.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Plaats reactie