Dynamorevisie
Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando
Dynamorevisie
Het acculampje in mijn dashboard ging regelmatig branden bij lage motortoerentallen. Andere dynamo erin gezet, probleem opgelost. De wagen waar die tweede dynamo uitkwam nadert echter voltooing, dus werd het tijd de originele dynamo eens aan te pakken. De ingebouwde spanningsregelaar blijkt ingegoten in een blokje, dus daar valt weinig aan te reviseren. Dan maar koolborstels eruit, sleepringen schoongemaakt (zagen er verder goed uit, niet ingebrand) en nieuwe koolborstels geplaatst (de oude waren iets versleten, maar zeker niet op). Dynamo weer gewisseld, maar originele probleem van brandend lampje bij lage toerentallen is weer terug.
Iemand suggesties? Zelf denk ik dat de spanningsregelaar niet meer helemaal lekker is, die zou ik natuurlijk eens over kunnen zetten.
Iemand suggesties? Zelf denk ik dat de spanningsregelaar niet meer helemaal lekker is, die zou ik natuurlijk eens over kunnen zetten.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
- harbourseal
- Berichten: 1813
- Lid geworden op: di nov 03, 2009 8:58 pm
- Locatie: Breda
- Contacteer:
Re: Dynamorevisie
Dacht ook meteen aan de spanningsregelaar. Ik heb een zelfde probleem gehad bij mijn Saab die ik destijds had.
idd even overzetten vanaf de goede dynamo als dat gaat.
idd even overzetten vanaf de goede dynamo als dat gaat.
F6 1985, Turquoise Safari 1977 (project)
Twingo Benetton 1996
WiND Cycleworks No 59 special allroader met Rohloff speedhub
Witte Aygo X voor mijn vrouw
Twingo Benetton 1996
WiND Cycleworks No 59 special allroader met Rohloff speedhub
Witte Aygo X voor mijn vrouw
Re: Dynamorevisie
Jep, dat lijkt me de manier om te weten dat het daaraan ligt. Zodra ik daar achter ben meld ik me opnieuw met de vraag of die dingen los te koop zijn
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Re: Dynamorevisie
@ bertje,
grapje van Renault is dat het draadje aan de koolborstel bepaald hoe ver hij kan zakken. Als de koolborstel voor een deel gesleten is zal hij niet meer verder zakken en dan krijg je dat geknipper. Een van de borstels slijt doorgaans harder dan de andere.
vr gr Fons
grapje van Renault is dat het draadje aan de koolborstel bepaald hoe ver hij kan zakken. Als de koolborstel voor een deel gesleten is zal hij niet meer verder zakken en dan krijg je dat geknipper. Een van de borstels slijt doorgaans harder dan de andere.
vr gr Fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
Re: Dynamorevisie
Beide borstels zijn vervangen, dus dat kan het niet zijn. Lampje is nu trouwens alweer een paar ritten uit gebleven(?!)
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Re: Dynamorevisie
Het lampje is ook een vreemde constructie (electronisch gezien...) met het contactslot op contact, komt er +12v op aan de kant van het dashbord... waarna er bij goedfuctionerende dynamo ook +12v aan de dynamo kant komt te staan... en dan gaat het lampje uit !... 't kan zijn dat 't gele draatje naar de dynamo slecht contact maakt bv....
Re: Dynamorevisie
Dat lampje is een leuke, wanneer het contactslot is ingeschakeld komt er +12v op de dynamo staan. De dynamo fungeert dan als contact met het motorblok dus met de accu en het lampje brandt. Waneer de dynamo stroom gaat leveren geeft deze dus +14 v. Nu weten we dat stroom van +naar-gaat, maar als er 2maal+ is gebeurd er dus niets en zal het lampje niet branden. De vuistregel is dan ook: min wordt plus en dus geen stroomkring. Misschien is het zo duidlijk genoeg, groeten Lordje
Re: Dynamorevisie
OK, gesnapt. Blijft echter vreemd dat het lampje bij de ene rit wel en bij de andere niet aan gaat. Als-ie aan gaat is het wel steeds bij lage toeren, dus dat klopt wel. Denk dat er 2 opties zijn: 1) Tweety heeft gelijk, er is sprake van een slecht contact 2) De interne componenten van de regelaar beginnen stuk te gaan, dit kan een kwestie van bijv veroudering van de dioden zijn. Volgende keer dus eens speuren naar een losse gele kabel.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd