verzopen??

Storing met onbekende oorzaak? Stel hier je vraag! Verder alles over het afstellen van de motor

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Plaats reactie
JasKat
Berichten: 7
Lid geworden op: zo jul 03, 2011 10:20 am
Locatie: utrecht

verzopen??

Bericht: # 134560Bericht JasKat »

hallo,

na lange tijd wil ik mijn R4 weer gaan gebruiken, maar hij wil niet starten.
zover ik nu weet (en ik ben maar een leek...) lijkt het erop dat ie verzopen klinkt. hij geeft wel contact, shoke is uit, maar hij start niet door. :oops:
heeft iemand een suggestie hoe verder??
gr. Hans :
RVIER
Berichten: 2280
Lid geworden op: di okt 31, 2006 12:23 am
Locatie: eindhoven

Re: verzopen??

Bericht: # 134561Bericht RVIER »

1) luchtfilter eraf en beetje wasbenzine in de carburateur
of
2) aantrekken,

vr gr Fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
Gebruikersavatar
Rutger-peer
Berichten: 1029
Lid geworden op: ma feb 22, 2010 12:27 am
Locatie: Groningen

Re: verzopen??

Bericht: # 134567Bericht Rutger-peer »

Overigens, je bent je er van bewust dat je 2 sleutelvragen in het vraag en aanbod forum hebt geplaatst? ;) Volgende keer even in "Sleutelen aan de Renault 4".

Je zegt overigens "Start niet door", bedoel je daarmee dat de motor niet draait? Dus dat de startmotor niet draait? Want dat betekent natuurlijk gewoon een lege accu, is goed mogelijk na die kou.

Als de motor wel draait en hij is verzopen, dan kun je t beste gewoon even wachten, benzine verdampt weer uit de cilinders (voor zover die niet gesloten zijn). Andere optie is even de bougies er uit draaien en dan even "starten", dan worden de benzinedampen uit de cilinders geduwd en is ie dus niet meer verzopen.
Renault 4 GTL 1984 geel/oranje (341B).
JasKat
Berichten: 7
Lid geworden op: zo jul 03, 2011 10:20 am
Locatie: utrecht

Re: verzopen??

Bericht: # 134587Bericht JasKat »

Rutger-peer schreef:Overigens, je bent je er van bewust dat je 2 sleutelvragen in het vraag en aanbod forum hebt geplaatst? ;) Volgende keer even in "Sleutelen aan de Renault 4".

Je zegt overigens "Start niet door", bedoel je daarmee dat de motor niet draait? Dus dat de startmotor niet draait? Want dat betekent natuurlijk gewoon een lege accu, is goed mogelijk na die kou.

Als de motor wel draait en hij is verzopen, dan kun je t beste gewoon even wachten, benzine verdampt weer uit de cilinders (voor zover die niet gesloten zijn). Andere optie is even de bougies er uit draaien en dan even "starten", dan worden de benzinedampen uit de cilinders geduwd en is ie dus niet meer verzopen.
ja, dank je. je hebt gelijk, moet mijn weg nog even vinden op het forum. maar zal vlg. keer de vraag daar plaatsen.
bedankt voor je reactie. ik zal eerdaags eens proberen of het aan de accu ligt. ik dacht dat als de lampjes gaan branden en de radio het doet, de accu wel zal werken, maar misschien is het net voldoende voor dat en niet om te starten.
als dat niet werkt, dan draai ik de bougies eruit. maar ik neem ook nog advies van luchtfilter en wasbenzine in carburatuer mee.
ik probeer het woensdag pas.
ik laat het wel horen.

gr. hans
JasKat
Berichten: 7
Lid geworden op: zo jul 03, 2011 10:20 am
Locatie: utrecht

Re: verzopen??

Bericht: # 134588Bericht JasKat »

RVIER schreef:1) luchtfilter eraf en beetje wasbenzine in de carburateur
of
2) aantrekken,

vr gr Fons
dank voor reactie.

je bedoelt aantrekken als in aanslepen????? heb je daar al eens ervaring mee gehad??
Gebruikersavatar
Rutger-peer
Berichten: 1029
Lid geworden op: ma feb 22, 2010 12:27 am
Locatie: Groningen

Re: verzopen??

Bericht: # 134591Bericht Rutger-peer »

Grote kans dat als je woensdag pas weer probeert en hij was wel verzopen, dat die benzine dan wel verdampt is (m.a.w.: dan is ie niet meer verzopen). Dus dat is handig.

Een accu kan in principe wel net genoeg stroom hebben voor lampjes en zelfs koplampen etc. maar dan niet meer voor de startmotor. De startmotor heeft veel stroom nodig; dat ding draait in zijn eentje de hele motor door de compressie en alles.

Dus even goed kijken, als ie de motor heel langzaam hortend en stotterend ronddraait, dan is de accu (te) leeg en moet je even startkabels gebruiken. Als ie wel draait, dan is het iets anders (zoals inderdaad verzopen o.i.d.). Succes!
Renault 4 GTL 1984 geel/oranje (341B).
Tweety
Berichten: 2071
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: verzopen??

Bericht: # 134604Bericht Tweety »

als ie helemaal niet draait kan het ook aan de startmotor liggen.
RVIER
Berichten: 2280
Lid geworden op: di okt 31, 2006 12:23 am
Locatie: eindhoven

Re: verzopen??

Bericht: # 134626Bericht RVIER »

je bedoelt aantrekken als in aanslepen????? heb je daar al eens ervaring mee gehad??
yep,

aanduwen kan ook, maar daar worden de duwers moeer van.

aanslepen: vastmaken aan de andere auto, op contact en van het stuurslot af. Laten aanslepen, in de tweede versnelling zetten en bij 10 km/hr langzaam koppeling laten opkomen. Als de motor start koppeling intrappen en toeteren. Niet harder remmen dan de trekken de auto anders gaat het touw kapot :-)

succes, moet lukken

fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5181
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: verzopen??

Bericht: # 134651Bericht Bertje »

Aanduwen kun je ook laten doen door toevallige passanten. Als je fitte knullen uitkiest vinden ze het nog leuk ook.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Plaats reactie