Carburateurs
Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando
- Rutger-peer
- Berichten: 1029
- Lid geworden op: ma feb 22, 2010 12:27 am
- Locatie: Groningen
Carburateurs
Hallo,
Onlangs heb ik mijn eigen carburateur uit elkaar gehaald om hem schoon te maken. Helaas bleek hij zo goed als suikerschoon van binnen te zijn. Jammer voor mij, want dat betekent dat er iets anders aan de hand is waarom mijn auto niet goed loopt en dat zal ongetwijfeld duurder zijn dan een carburateur schoonmaken.
De motor loopt op de choke met heel veel toeren en allerlei zaken, zoals wegvallen bij gasgeven, alleen willen lopen op de choke etc. lijken erop te duiden dat de motor teveel lucht krijgt in verhouding tot de benzine (hoewel hij ook harder gaat lopen als ik de vacuumvervroeger van het tuitje op de carb. af trek).
Nou is dit topic niet bedoeld voor het oplossen van waarom mijn motor niet lekker wil lopen. Omdat ik dacht dat er misschien iets niet helemaal klopte aan de carburateur, heb ik besloten de carburateur van mijn reserveblok eens schoon te maken en die eens op mijn blok te zetten. Ik zag alleen dat deze allerlei verschillen heeft met mijn eigen. Aangezien ik niet echt wijs word van al die verschillende carburateurs, wou ik dit topic aanmaken om informatie te bundelen over allerlei carburateurs en de verschillen hiertussen, alsmede foto's van deze carburateurs. Alle informatie is welkom.
Carburateur 1
Onderstaande foto is van de caburateur die nu op mijn blok zit. Dit is een Zenith, maar nergens staat watvoor model het is. Niet opgemeten wat de diameter is. Hij komt van een 1100 motor van een GTL.
Carburateur 2
De volgende komt van een Spaanse TL, ook een Zenith, heeft een 28 mm uitgang. Maar watvoor systeem is dat wat wordt bediend door de gasklep?
Foto van het mechanisme wat aan de gasklep gekoppeld is
Deze carburateur heeft in de bovenkant maar 1 zo'n lange pin die in de vlotterbak steekt, waar mijn andere er 2 heeft.
2 helften op elkaar.
Als iemand me kan vertellen waarvoor de verschillen zijn en of deze carburateurs uitwisselbaar zijn en voor- of nadelen hebben, alle info is welkom. Post ook vooral zelf info over carburateurs die op de R4 gemonteerd zijn geweest.
Groeten,
Rutger.
Onlangs heb ik mijn eigen carburateur uit elkaar gehaald om hem schoon te maken. Helaas bleek hij zo goed als suikerschoon van binnen te zijn. Jammer voor mij, want dat betekent dat er iets anders aan de hand is waarom mijn auto niet goed loopt en dat zal ongetwijfeld duurder zijn dan een carburateur schoonmaken.
De motor loopt op de choke met heel veel toeren en allerlei zaken, zoals wegvallen bij gasgeven, alleen willen lopen op de choke etc. lijken erop te duiden dat de motor teveel lucht krijgt in verhouding tot de benzine (hoewel hij ook harder gaat lopen als ik de vacuumvervroeger van het tuitje op de carb. af trek).
Nou is dit topic niet bedoeld voor het oplossen van waarom mijn motor niet lekker wil lopen. Omdat ik dacht dat er misschien iets niet helemaal klopte aan de carburateur, heb ik besloten de carburateur van mijn reserveblok eens schoon te maken en die eens op mijn blok te zetten. Ik zag alleen dat deze allerlei verschillen heeft met mijn eigen. Aangezien ik niet echt wijs word van al die verschillende carburateurs, wou ik dit topic aanmaken om informatie te bundelen over allerlei carburateurs en de verschillen hiertussen, alsmede foto's van deze carburateurs. Alle informatie is welkom.
Carburateur 1
Onderstaande foto is van de caburateur die nu op mijn blok zit. Dit is een Zenith, maar nergens staat watvoor model het is. Niet opgemeten wat de diameter is. Hij komt van een 1100 motor van een GTL.
Carburateur 2
De volgende komt van een Spaanse TL, ook een Zenith, heeft een 28 mm uitgang. Maar watvoor systeem is dat wat wordt bediend door de gasklep?
Foto van het mechanisme wat aan de gasklep gekoppeld is
Deze carburateur heeft in de bovenkant maar 1 zo'n lange pin die in de vlotterbak steekt, waar mijn andere er 2 heeft.
2 helften op elkaar.
Als iemand me kan vertellen waarvoor de verschillen zijn en of deze carburateurs uitwisselbaar zijn en voor- of nadelen hebben, alle info is welkom. Post ook vooral zelf info over carburateurs die op de R4 gemonteerd zijn geweest.
Groeten,
Rutger.
Renault 4 GTL 1984 geel/oranje (341B).
-
- Berichten: 9001
- Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
- Locatie: Duckstad
Re: Carburateurs
Rutger-peer schreef:Hallo,
De motor loopt op de choke met heel veel toeren en allerlei zaken, zoals wegvallen bij gasgeven, alleen willen lopen op de choke etc. lijken erop te duiden dat de motor teveel lucht krijgt in verhouding tot de benzine (hoewel hij ook harder gaat lopen als ik de vacuumvervroeger van het tuitje op de carb. af trek).
Kijk eens goed naar de vlakheid van je carburateurvoet. Zet 'm op z'n kop en ga en met een rei (metalen lineaal) over en kijk es of ie perfect recht is... (diagonaal, recht, dwars.... )
Wegvallen bij gasgeven duidt op verkeerd ontstekingstijdstip.... (meestal)
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
- Hanz
- Berichten: 3138
- Lid geworden op: do apr 04, 2002 2:00 am
- Locatie: ZZ9 Plural Z Alpha
- Contacteer:
Re: Carburateurs
Daar had ik onlangs last van (ook een Zenith, een 28IF). Kon ik oplossen met een nieuwe dikke pakking.R4F6GTX Automaat schreef:Kijk eens goed naar de vlakheid van je carburateurvoet. Zet 'm op z'n kop en ga en met een rei (metalen lineaal) over en kijk es of ie perfect recht is... (diagonaal, recht, dwars.... )
-
- Berichten: 9001
- Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
- Locatie: Duckstad
Re: Carburateurs
Of de voet (heel secuur) afvlakken....
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
- Hanz
- Berichten: 3138
- Lid geworden op: do apr 04, 2002 2:00 am
- Locatie: ZZ9 Plural Z Alpha
- Contacteer:
Re: Carburateurs
Ziehier een Zenith 28IF (licentie Eibar). Zo te zien lijkt die wel op een van die van jou. Veel in Spaanse viertjes gebouwd:
- Rutger-peer
- Berichten: 1029
- Lid geworden op: ma feb 22, 2010 12:27 am
- Locatie: Groningen
Re: Carburateurs
Bedankt voor de foto. De plaat die de klep van de choke meeneemt is in ieder geval veel anders van vorm. Het pijpje waar de benzineslang aankomt wijst ook de andere kant op. Ook het uitstekende deel waar de chokekabel aan zit is anders. Aparte verschillen zijn dat, aangezien ze er niet echt toe lijken te doen hoe de carburateur functioneert. Waarom zou je zo'n ontwerp dan aanpassen?
PS: Paul en Hanz, bedankt voor de tips.
PS: Paul en Hanz, bedankt voor de tips.
Renault 4 GTL 1984 geel/oranje (341B).
Re: Carburateurs
Voet afvlakken: een stuk watervast schuurpapier op een glasplaat en achtjes draaien. Om opnieuw kromtrekken van de voet te voorkomen carburateur niet te strak vastzetten (na vast komt meestal los... en in dit geval krom)
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Re: Carburateurs
@rutger,
als de carb nergens valse lucht zuigt (denk ook even aan het asje van de gasklep, eventueel dik vet opsmeren) moet je eens controleren of er een restrictie in de slang van carburateur naar het spruitstuk zit. Ik vermoed dat je daar misschien een nieuwe slang op hebt gezet. Als die restrictie er niet zit krijgt hij teveel lucht en loopt niet meer stationair.
Voor de rest menselschroef helemaal dicht draaien en dan 3 hele slagen uitdraaien. Daarna afstellen bij 1100 toeren volgens olyslager
vr gr Fons
als de carb nergens valse lucht zuigt (denk ook even aan het asje van de gasklep, eventueel dik vet opsmeren) moet je eens controleren of er een restrictie in de slang van carburateur naar het spruitstuk zit. Ik vermoed dat je daar misschien een nieuwe slang op hebt gezet. Als die restrictie er niet zit krijgt hij teveel lucht en loopt niet meer stationair.
Voor de rest menselschroef helemaal dicht draaien en dan 3 hele slagen uitdraaien. Daarna afstellen bij 1100 toeren volgens olyslager
vr gr Fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
- Rutger-peer
- Berichten: 1029
- Lid geworden op: ma feb 22, 2010 12:27 am
- Locatie: Groningen
Re: Carburateurs
Hee Fons,
Bedankt voor de tip. Ik heb het asje van de gasklep losgehad, dus daar kan ie inderdaad valse lucht zuigen. Wat het slangetje naar het spruitstuk was ik mee bekend dat daar een restrictie in zit, die was verstopt maar heb ik weer gangbaar gemaakt. Het slangetje is echter later geknapt, hoogstwaarschijnlijk van de kou, dus misschien dat dat ook weer extra valse lucht betekende. Ik zal die pakking eens vervangen en dat probleem van het asje bekijken.
Denken jullie overigens dat ik zonder problemen die carburateur "2" die ik hierboven afgebeeld heb (van een Spaanse TL) kan monteren op mijn eigen blok?
En heeft iemand van jullie een idee watvoor klep wordt bediend door die hendel die in contact staat met de gasklep? Hij wordt door een excentrische nok aangeduwd... vanuit dat mechanismetje komt een buisje uit in de venturi.
Bedankt voor de tip. Ik heb het asje van de gasklep losgehad, dus daar kan ie inderdaad valse lucht zuigen. Wat het slangetje naar het spruitstuk was ik mee bekend dat daar een restrictie in zit, die was verstopt maar heb ik weer gangbaar gemaakt. Het slangetje is echter later geknapt, hoogstwaarschijnlijk van de kou, dus misschien dat dat ook weer extra valse lucht betekende. Ik zal die pakking eens vervangen en dat probleem van het asje bekijken.
Denken jullie overigens dat ik zonder problemen die carburateur "2" die ik hierboven afgebeeld heb (van een Spaanse TL) kan monteren op mijn eigen blok?
En heeft iemand van jullie een idee watvoor klep wordt bediend door die hendel die in contact staat met de gasklep? Hij wordt door een excentrische nok aangeduwd... vanuit dat mechanismetje komt een buisje uit in de venturi.
Renault 4 GTL 1984 geel/oranje (341B).
Re: Carburateurs
in principe wel, het is een carb met een accelaratiepompDenken jullie overigens dat ik zonder problemen die carburateur "2" die ik hierboven afgebeeld heb (van een Spaanse TL) kan monteren op mijn eigen blok?
de acceleratiepompEn heeft iemand van jullie een idee watvoor klep wordt bediend door die hendel die in contact staat met de gasklep? Hij wordt door een excentrische nok aangeduwd... vanuit dat mechanismetje komt een buisje uit in de venturi.
vr gr Fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
- Hanz
- Berichten: 3138
- Lid geworden op: do apr 04, 2002 2:00 am
- Locatie: ZZ9 Plural Z Alpha
- Contacteer:
Re: Carburateurs
Staat er op je tweede carb niet wat voor type Zenith het is? Volgens de documentatie zijn op latere spaanse viertjes Zenith 28IFP gemonteerd.
- Rutger-peer
- Berichten: 1029
- Lid geworden op: ma feb 22, 2010 12:27 am
- Locatie: Groningen
Re: Carburateurs
Nope, staat er niet op. Is dat een groot voordeel, zo'n acceleratiepomp? Heb net op wikipedia gelezen wat het ongeveer is.
Renault 4 GTL 1984 geel/oranje (341B).
Re: Carburateurs
@rutger,
met een acceleratiepomp neemt hij beter over bij het gasgeven, maar zuipt dan ook wat meer. Bij de GTL is hij er daarom afgesloopt om hem wat zuiniger te maken.
vr gr Fons
ps op de vlotterkamer staat een versie nummer. In de kluwer/hayes kun je dan kijken wat de sproeierbezetting is.
met een acceleratiepomp neemt hij beter over bij het gasgeven, maar zuipt dan ook wat meer. Bij de GTL is hij er daarom afgesloopt om hem wat zuiniger te maken.
vr gr Fons
ps op de vlotterkamer staat een versie nummer. In de kluwer/hayes kun je dan kijken wat de sproeierbezetting is.
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
- Rutger-peer
- Berichten: 1029
- Lid geworden op: ma feb 22, 2010 12:27 am
- Locatie: Groningen
Re: Carburateurs
Paul en Bertje, bedankt voor de tip! Ik heb afgelopen zaterdag de carburateurvoet gevlakt (is erg goed gelukt) en dat heeft zeker geholpen, voet was flink krom, denk dat ie wel 2 mm hol stond. Auto wil nu in ieder geval stationair lopen. Hij loopt nogsteeds niet helemaal lekker maar zal de kleppen komend weekend eens stellen, kijken of dat helpt.
Renault 4 GTL 1984 geel/oranje (341B).