Koppelingskabel vervangen

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Plaats reactie
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Koppelingskabel vervangen

Bericht: # 133972Bericht Willem de Zwijger »

Help ik wordt gek. De koppelingskabel vervangen moet toch een simpel klusje zijn, maar die aansluiting op het pedaal wordt ik helemaal gek van. Het zeskantige uiteinde van de kabel past niet goed in de gaffel van het pedaal. Het lijkt me dat dat zeskant te lang is waardoor hij niet meer voorbij het ronde uitsteeksel van het pedaal komt. Als je snapt wat ik bedoel.

Dus heb ik dat gaffeltje losgehaald maar daar kun je bijna niet bij, dus om het weer vast te krijgen is een crime, en met de kabel erin lukt het me sowieso niet. Ik denk dat ik het zeskant aan de kabel maar ga afslijpen net zolang totdat hij erin past.

Komt iemand dit bekend voor of ben ik de enige tobber?
Gebruikersavatar
Rutger-peer
Berichten: 1029
Lid geworden op: ma feb 22, 2010 12:27 am
Locatie: Groningen

Re: Koppelingskabel vervangen

Bericht: # 133982Bericht Rutger-peer »

Heb er ook eens een enorm gekloot mee gehad, dus dat ligt niet aan jou. Weet alleen niet meer hoe het zat met zeskantige uiteinden enzo. Maar dat het een gekloot is, dat komt mij in ieder geval bekend voor.
Renault 4 GTL 1984 geel/oranje (341B).
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Re: Koppelingskabel vervangen

Bericht: # 134027Bericht Willem de Zwijger »

To whom it may concern: ik heb die zeskant een stukje scheef weggeslepen, en dan kan hij met wat fantasie in het gaffeltje gepriegeld worden. Ik kan me niet meer precies herinneren of ik daarna het gaffeltje weer met het pennetje vast gezet heb; ik dacht het wel.
Het kan volgens mij alleen als je een stok hebt die het koppelingspedaal helemaal indrukt zodat je je twee handen vrij hebt.
RVIER
Berichten: 2280
Lid geworden op: di okt 31, 2006 12:23 am
Locatie: eindhoven

Re: Koppelingskabel vervangen

Bericht: # 134028Bericht RVIER »

heren,

ik meen me te herinneren dat je de binnenkabel (met het zeskant) zover mogelijk naar binnen moet schuiven. Je steekt dan het zeskant over de gaffel en haakt dan de kabel in de gaffel. Daarna pas aan de koppelingszijde vastmaken.

vr gr Fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
Gebruikersavatar
Rutger-peer
Berichten: 1029
Lid geworden op: ma feb 22, 2010 12:27 am
Locatie: Groningen

Re: Koppelingskabel vervangen

Bericht: # 134033Bericht Rutger-peer »

Absoluut. Eerst de kabel inhaken bij bij de pedaal en dan pas de andere kant (bij de motor) vastmaken, die kun je immers later bijspannen en de koppelingshevel heeft wat speling, zodat je die kunt induwen en dan de kabel kunt inhaken. Later kun je dan nog het moertje aan de kabel aandraaien.
Renault 4 GTL 1984 geel/oranje (341B).
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Re: Koppelingskabel vervangen

Bericht: # 134040Bericht Willem de Zwijger »

Ja precies, als je eerst hem eerst aan de koppelingskant vastzet ben je kansloos.

@Fons: staat er in die werkplaatshandboeken dat dat gaffeltje inderdaad los moet (splitpennetje eruit, pen eruit)? Of zou het eigenlijk moeten kunnen door de kabel in het gaffeltje te haken terwijl dat blijft zitten? Dat laatste zou mij erg logisch lijken, maar ik krijg het niet voor elkaar. Aan de andere kant: ik ben ook maar een eenvoudige boerenlul...
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 3133
Lid geworden op: do apr 04, 2002 2:00 am
Locatie: ZZ9 Plural Z Alpha
Contacteer:

Re: Koppelingskabel vervangen

Bericht: # 134042Bericht Hanz »

Willem, wellicht ten overvloede, maar dit is wat de Kluwer ervan zegt:
Afbeelding
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Re: Koppelingskabel vervangen

Bericht: # 134068Bericht Willem de Zwijger »

Daar staat dat je een tang nodig hebt voor de splitpen, wat dus impliceert dat de splitpen eruit moet, dan de pen eruit en dan de gaffel los. Maar probeer dan de nieuwe kabel er maar eens in te krijgen, kostte mij als amateur 3 uur, en dan dus alleen met afslijpen van de zeskant.
Plaats reactie