Op zoek naar informatie die ik nodig (zou) heb(ben) om mijn 813-02 motor af te stellen kwam ik onderstaande platen tegen. De betekenis is echter volledig duister voor mij. Wie kan er enig licht op werpen?
motor afstelling: wie kan deze figuren uitleggen?
Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando
Re: motor afstelling: wie kan deze figuren uitleggen?
hanz,
Dit zijn figuren die het verloop van de vergroeging van de ontsteking (allumeur) laten zien
R428 en C33 zijn vervroeginscurven.
De totale vervroeginscurve is een resultaat van figuur 1, centrifugaal (d ávance centrifuge) en figuur 2 ,vacuurmvervroeging (d'avance depression).
Je kunt er weing aan veranderen, alleen controleren
vr gr Fons
Dit zijn figuren die het verloop van de vergroeging van de ontsteking (allumeur) laten zien
R428 en C33 zijn vervroeginscurven.
De totale vervroeginscurve is een resultaat van figuur 1, centrifugaal (d ávance centrifuge) en figuur 2 ,vacuurmvervroeging (d'avance depression).
Je kunt er weing aan veranderen, alleen controleren
vr gr Fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
Re: motor afstelling: wie kan deze figuren uitleggen?
Het bovenste plaatje is de kleppendiagram, ofwel wanneer gaat welke klep open.
4 GTL 1992, 5 L 1984
- Hanz
- Berichten: 3135
- Lid geworden op: do apr 04, 2002 2:00 am
- Locatie: ZZ9 Plural Z Alpha
- Contacteer:
Re: motor afstelling: wie kan deze figuren uitleggen?
@G12: Interessant, maar hoe lees ik dat dan af?G12 schreef:Het bovenste plaatje is de kleppendiagram, ofwel wanneer gaat welke klep open.
@Fons: het is dus een grafische weergave van het feit dat je eerder moet vonken bij meer toeren? En centrifugaalvervroeging + vacuumvervroeging = totale vervroeging dus? Het idee van vervroeging dat zit er bij mij wel in, maar wat is dan het verschil tussen beide soorten vervroeging?
Re: motor afstelling: wie kan deze figuren uitleggen?
@hanz
kennelijk loopt de motor rechtsom. Als je bij AA (advace a lálumage=vervroeging van de onsteking) begint kun je rechtsom zien welke kleppen (soupape) er openen. Admision = inlaat en echapement = uitlaat
PMH= bovenste dode punt en PMB is benedenste dode punt
- Centrifugaal vervroeging is afhankelijk van het toerental (op de x-as staan de toerentallen) waar bij vervroeging optreedt die op de y-as is aangeven.
De centrifugaalvervroeging werkt dus bijna altijd.
- Vacuumvervroeging is afhankelijk van het vacuum in het spruitstuk/carb. Op de x-as staat het vacuum (in mm kwikkolom, of mili-bars) waar bij vervroeging optreed die op de y-as is aangeven.
De vacuumvervroeging werkt dus alleen bij onderdruk, en blijft vanaf constant 324 mm kwik (=o,4 bar) constant op 10 mm.
Toepassing: kijk in de tabel en lees af:
Bij 2280 toeren is de vacuumvervroeging 18 graden.
Als je nu plots plankgas geeft wordt daaraan toegevoegd 10 graden
vr gr Fons
kennelijk loopt de motor rechtsom. Als je bij AA (advace a lálumage=vervroeging van de onsteking) begint kun je rechtsom zien welke kleppen (soupape) er openen. Admision = inlaat en echapement = uitlaat
PMH= bovenste dode punt en PMB is benedenste dode punt
- Centrifugaal vervroeging is afhankelijk van het toerental (op de x-as staan de toerentallen) waar bij vervroeging optreedt die op de y-as is aangeven.
De centrifugaalvervroeging werkt dus bijna altijd.
- Vacuumvervroeging is afhankelijk van het vacuum in het spruitstuk/carb. Op de x-as staat het vacuum (in mm kwikkolom, of mili-bars) waar bij vervroeging optreed die op de y-as is aangeven.
De vacuumvervroeging werkt dus alleen bij onderdruk, en blijft vanaf constant 324 mm kwik (=o,4 bar) constant op 10 mm.
Toepassing: kijk in de tabel en lees af:
Bij 2280 toeren is de vacuumvervroeging 18 graden.
Als je nu plots plankgas geeft wordt daaraan toegevoegd 10 graden
vr gr Fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)