motor afstelling: wie kan deze figuren uitleggen?

Storing met onbekende oorzaak? Stel hier je vraag! Verder alles over het afstellen van de motor

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 3135
Lid geworden op: do apr 04, 2002 2:00 am
Locatie: ZZ9 Plural Z Alpha
Contacteer:

motor afstelling: wie kan deze figuren uitleggen?

Bericht: # 133327Bericht Hanz »

Op zoek naar informatie die ik nodig (zou) heb(ben) om mijn 813-02 motor af te stellen kwam ik onderstaande platen tegen. De betekenis is echter volledig duister voor mij. Wie kan er enig licht op werpen?
Afbeelding
Afbeelding
RVIER
Berichten: 2280
Lid geworden op: di okt 31, 2006 12:23 am
Locatie: eindhoven

Re: motor afstelling: wie kan deze figuren uitleggen?

Bericht: # 133336Bericht RVIER »

hanz,

Dit zijn figuren die het verloop van de vergroeging van de ontsteking (allumeur) laten zien
R428 en C33 zijn vervroeginscurven.
De totale vervroeginscurve is een resultaat van figuur 1, centrifugaal (d ávance centrifuge) en figuur 2 ,vacuurmvervroeging (d'avance depression).
Je kunt er weing aan veranderen, alleen controleren

vr gr Fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
G12
Berichten: 131
Lid geworden op: zo mar 19, 2006 2:01 pm
Locatie: overijssel

Re: motor afstelling: wie kan deze figuren uitleggen?

Bericht: # 133342Bericht G12 »

Het bovenste plaatje is de kleppendiagram, ofwel wanneer gaat welke klep open.
4 GTL 1992, 5 L 1984
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 3135
Lid geworden op: do apr 04, 2002 2:00 am
Locatie: ZZ9 Plural Z Alpha
Contacteer:

Re: motor afstelling: wie kan deze figuren uitleggen?

Bericht: # 133344Bericht Hanz »

G12 schreef:Het bovenste plaatje is de kleppendiagram, ofwel wanneer gaat welke klep open.
@G12: Interessant, maar hoe lees ik dat dan af?
@Fons: het is dus een grafische weergave van het feit dat je eerder moet vonken bij meer toeren? En centrifugaalvervroeging + vacuumvervroeging = totale vervroeging dus? Het idee van vervroeging dat zit er bij mij wel in, maar wat is dan het verschil tussen beide soorten vervroeging?
RVIER
Berichten: 2280
Lid geworden op: di okt 31, 2006 12:23 am
Locatie: eindhoven

Re: motor afstelling: wie kan deze figuren uitleggen?

Bericht: # 133348Bericht RVIER »

@hanz
kennelijk loopt de motor rechtsom. Als je bij AA (advace a lálumage=vervroeging van de onsteking) begint kun je rechtsom zien welke kleppen (soupape) er openen. Admision = inlaat en echapement = uitlaat

PMH= bovenste dode punt en PMB is benedenste dode punt

- Centrifugaal vervroeging is afhankelijk van het toerental (op de x-as staan de toerentallen) waar bij vervroeging optreedt die op de y-as is aangeven.
De centrifugaalvervroeging werkt dus bijna altijd.

- Vacuumvervroeging is afhankelijk van het vacuum in het spruitstuk/carb. Op de x-as staat het vacuum (in mm kwikkolom, of mili-bars) waar bij vervroeging optreed die op de y-as is aangeven.
De vacuumvervroeging werkt dus alleen bij onderdruk, en blijft vanaf constant 324 mm kwik (=o,4 bar) constant op 10 mm.

:D Toepassing: kijk in de tabel en lees af:
Bij 2280 toeren is de vacuumvervroeging 18 graden.
Als je nu plots plankgas geeft wordt daaraan toegevoegd 10 graden


vr gr Fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
Plaats reactie