Heeft een weber 32 dir een electrische stationairsproeier?

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

zwergje

Heeft een weber 32 dir een electrische stationairsproeier?

Bericht: # 132668Bericht zwergje »

Op het Daf/ Volvo forum beetje zitten neuzen over het variomatic principe.
Vrees dat zoiets niet eenvoudig in een 4 te knutselen valt.
Meestal achterwielaandrijving geloof ik.
Maar dit terzijde.

Wat me ook opviel, waren forumvragen daar over de electrische stationairsproeier van de weber 32 dir carb.

Die dient om, via een electronisch kastje bij de bobine, boven 1800 toeren en los gaspedaal, de benzinetoevoer af te sluiten, wat natuurlijk brandstofverbruik vermindert.

Logische vraag: is dat dezelfde/ een vergelijkbare/ passende weber 32 dir als die waarmee sommigen van ons rondrijden, en/ of, valt deze functie daarom ook aan ons motormanagement toe te voegen?

de beteffende link: http://www.dafclub.nl/DCN/index.php?opt ... id=138#501" onclick="window.open(this.href);return false;

:wink:
Mensen met visie? IK zie ze niet.....;)
Witte F6 combi sobre-elevada/ Mercedes 407D automaat ex-ME bus/ camper
deutz

Re: Heeft een weber 32 dir een electrische stationairsproeie

Bericht: # 132671Bericht deutz »

Je moet eens even nagaan tot in welk toerengebied een stationairsproeier werkt.........
gr.Jan.
niet geschoten is altijd mis!
zwergje

Bericht: # 132673Bericht zwergje »

Inderdaad vroeg ik me af waarom er in dit daf topic stationairsproeier staat ipv hoofdsproeier, leek me een vergissing.
Maar aangezien ik geen kenner ben, heb ik het maar zo overgenomen.

Anyway, waar het om gaat is: als deze weber 32 of een andere carb met electrische sproeier wil passen, of de functie brandstof afsluiten bij afremmen op de motor dan zonder te veel kunstgrepen toe te voegen is aan het motormanagement van onze 4tjes.

Scheelt duidelijk in verbruik, vooral in de stad.
Hengel

Bericht: # 132674Bericht Hengel »

Je verwart twee dingen. De 1e is de stationaire sproeier. Zoals het woord zegt zorgt die voor het stationair, als je nu het contact afzet, en de draad naar de sproeier is juist geschakeld, valt de stroom daar weg en sluit de sproeier.

Het 2e is dat de latere V340's (waar het 1400 blok met de Weber carnurateur uitkomt) een systeem hadden dat Fuel-cut-off heet. Dit aparte systeem zorgt via een extra elektrische schakeling dat gedurende de toerenterugval van hogere toerental naar stationair de benzine wordt afgesloten. Of dit dan via de hoofdsproeier gaat heb ik mezelf nooit voldoende in verdiept.
Rudolf2

Bericht: # 132677Bericht Rudolf2 »

Voor zover ik weet levert de stationairsproeier altijd een brandstofhoeveelheid nodig voor stationair toerental, en staat continue open. De hoofdsproeier vult aan tot de gewenste hoeveelheid van dat moment.
vraag is wat er dus in de Volvo afgesloten wordt. In principe moet de hele carburateur toch wel zo'n beetje passen, denk ik. Wordt het waarschijnlijk wel een leuk klusje om de electronica over te hangen.

Rudolf
zwergje

Bericht: # 132678Bericht zwergje »

Waar het mij om gaat, is de mogelijkheid dit cut off system, dat sinds 1990 standaard in alle auto's zit, eenvoudig toe te passen is in de 4?
Dit omdat het zuiniger is.

Overigens ben ik er niet zo zeker van of de genoemde electrische stationairsproeier in de link van het daf/ volvo forum een fout is, immers:
Als je het gas los laat ( en over die situatie gaat het hier ), doet je hoofdsproeier dan nog iets?
Zo niet, is de stationairsproeier dan niet de enige sproeier die brandstof toedient aan een motor die dat op dat moment niet nodig heeft, en dus dient de stationairsproeier afgesloten te worden, door zogenaamde cut off system?
zwergje

Bericht: # 132679Bericht zwergje »

Rudolf2 schreef:Voor zover ik weet levert de stationairsproeier altijd een brandstofhoeveelheid nodig voor stationair toerental, en staat continue open. De hoofdsproeier vult aan tot de gewenste hoeveelheid van dat moment.
vraag is wat er dus in de Volvo afgesloten wordt. In principe moet de hele carburateur toch wel zo'n beetje passen, denk ik. Wordt het waarschijnlijk wel een leuk klusje om de electronica over te hangen.

Rudolf
Je was me te snel af: zelfde gedachte :D

Moeilijkste punt van inbouwen is misschien het aanleveren van het signaal ' hoeveelheid toeren' : in de volvo's gaat dat via een ' tachrelais ' schijnbaar.
Dit omdat de stationairsproeier onder een bepaald toerental ( 1800 ) weer open moet gaan, om te voorkomen dat de motor uitvalt.
Hengel

Bericht: # 132703Bericht Hengel »

Signaal gaat via een tachorelais, zijn nog vrij redelijk te vinden voor soms stevige prijzen (€ 20 tot € 30 is normaal, soms wordt er wel tot € 100 gevraagd). Je kunt hier het toerentalsignaal op laten binnenkomen via een aansluiting op de + kabel van de bobine (misschien via een opnemer in een gat in het koppelingshuis als je het juiste vliegwiel hebt)

Dit relais weet dan of het boven of onder de 1800 toeren is en kan dan de schakeling naar de sproeier maken of verbreken. Je moet dan nog wel een schakelaar of op de carburateur of op het gaspedaal zelf maken zodat de tachorelais een signaal krijgt op het moment dat je geen gas meer geeft. Dit zou je via een zgn micro-switch op de gashevelvoet kunnen maken.

Dit zijn zo maar wat gedachten zonder dat ik dit onderwerp volledig beheers, dus aanvullingen zijn zeer welkom :D
zwergje

Bericht: # 132740Bericht zwergje »

Beste Hengel,

Aangezien er in het Daf/ Volvo linkje een naam voorkomt die sprekend op jouwe lijkt, vermoedt ik dat de volgende vraag het best aan jouw gesteld kan worden ( of, wie het weet mag het zeggen):

Die Weber 32 DIR met electrische stationairsproeier, is die behalve de electische sproeier nog afwijkend van de Weber 32 DIR die sommige 4 rijders op het blokje hebben?
M.a.w, gaat die gewoon passen, of kunnen we spruitstuk-stuurstang- of andere probs verwachten, anders dan bij de webers 32 DIR die wij 4 rijders gebruiken ( waar we dat oplossen door de motorsteun(en ) iets te verhogen dacht ik)?
Hengel

Bericht: # 132751Bericht Hengel »

Hoi Zwegje,

Ben inderdaad actief in de DAF-wereld. Daar wordt redelijk veel een volvo 340 1400-blok in een DAF gebouwd. Daar zijn veel variaties op, denk aan een 1400 blok met 1300 carburateur/spruitstuk etc of een 1400 met contactpunten of een 1400 met electronische ontsteking. Er zijn meerdere types WERBER 32 DIR carburateurs. Heb daar een overzicht van met bijbehorende ontsteking, zal die morgen scannen en hier plaatsen.

Hoe het zit met de spuitstukken en het passen daarvan in een R4 durf ik niet te zeggen. Weet nl niet hoe de ruimte in een R4 is. Heb in 1988-1989 2 R4's gehad maar was toen nog niet zo actief met zelf sleutelen als nu. Heb daar wel de liefde voor een R4 aan overgehouden (kissed)
jeffr4
Contacteer:

Bericht: # 132752Bericht jeffr4 »

Als je dan toch hiermee bezig wilt zijn en dus zuiniger, waarom dan niet gelijk de super5 1400 injectie ipv die ouderwets slecht geregelde webers? Heb je meteen je electronische ontstekingsmodule, de engine contole unit voor de advance curve en de fuel pump en locking relay ...enz.... enz :D
Willem de Zwijger

Bericht: # 132753Bericht Willem de Zwijger »

Zou kunnen zijn dat hij wat geschrokken is van de hoeveelheid werk die dat met zich mee brengt :D
zwergje

Bericht: # 132814Bericht zwergje »

Dat is mij nog te hoog gegrepen, wel volg ik dat project met veel interesse.
Denk inderdaad dat je goed in je vrije tijd moet zitten, zeker, om zoals Jeff, de weg te banen in deze.
Ik ben erg benieuwd naar het resultaat!
Hengel

Bericht: # 132840Bericht Hengel »

Had nog beloofd om het overzicht van de Carburateurs en stroomverdelers Volvo 300- serie hier te plaatsen. Helaas ben ik vergeten om dat te scannen, dus maar overtypen:

Motorcode Carburateur Stroomverdeler Ontstekingstijdstip

Volvo 343 tot modeljaar 1979
B-14.oE Weber 32 DIR 57 Ducellier 6623 3 graden voor BDP (contactpunten)
B-14.oS Weber 32 DIR 48 Ducellier 6624 3 graden voor BDP (contactpunten)

Volvo 343 modeljaar 1979 tot modeljaar 1981
B-14.1E Weber 32 DIR 83 Ducellier 6623 6 graden voor BDP (contactpunten)
B-14.1S Weber 32 DIR 85 Ducellier 6624 6 graden voor BDP (contactpunten)

Volvo 343/340 modeljaar 1981 tot modeljaar 1984
B-14.2E Weber 32 DIR 93/95 Ducellier 525295 6 graden voor BDP (contactpunten)
B-14.3S Weber 32 DIR 93/95 Ducellier 525295 6 graden voor BDP (contactpunten)

Volvo 343 vanaf modeljaar 1982
B-14.3E Solex 32 SEIA Ren Ducellier 525351 A 10 graden voor BDP (contactpunten)
796 of 814 of 828

Volvo 340 vanaf modeljaar 1984
B-14.3E Solex 32 SEIA Ducellier 525351 A Zelfinstellend, Renix type 401
B-14.4E Weber 32 DIR 104 Ducellier 525352 Zelfinstellend, Renix type 402
B-14.3S Weber 32 DIR 105 Ducellier 525352 Zelfinstellend, Renix type 402

Volvo 340 vanaf modeljaar 1986
B-14.4E Weber 32 DIR 109 Ducellier 525352 Zelfinstellend, Renix type 412 A
B-14.4S Weber 32 DIR 110 Ducellier 525352 Zelfinstellend, Renix type 412 A

Daarnaast zijn ze bij de Volvo 300 club bezig met een techniekpagina. Deze is HIER te vinden. Volgens de uitleg op het forum komt hier, mogelijk dit weekend nog, ook de werking van fuel-cutoff te staan.
zwergje

Bericht: # 132862Bericht zwergje »

Mooie lijst, mooie site, maare, hoe rijdt dat eigenlijk, zo'n variomatic?
Je zou denken dat een motor met ideaal koppel/ versnelling verhouding efficienter is, dus zuiniger.
Wat zeggen de ervaringsdeskundigen?
Plaats reactie