Dashboardlampjes

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Plaats reactie
Gebruikersavatar
boerBon
Berichten: 112
Lid geworden op: za okt 01, 2011 12:02 pm
Locatie: Franse Ardennen

Dashboardlampjes

Bericht: # 131545Bericht boerBon »

Hoi, de laatste loodjes en dan kan ie naar de keuring.
Nog een paar kleinigheden waar ik wat hulp mee zou kunnen gebruiken;
-Choke lampje blijft branden (hoe werkt ie eigenlijk?).
-Knipper op dashboard knippert 1x mee en dan niet meer.
-Benzinemeter werkt niet. Deed het voor de motorwissel wel, ben niet aan tank of zender geweest
loopt die draad ook naar de motorruimte?
Elke tip van harte welkom, bv dank. (baai)

Afbeelding
http://www.bouwvalinfrankrijk.blogspot.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Citroën C15D 1991, Peugeot 205D 1986, Renault 4F4 1108cc 1983, Yamaha XS850-3cil. 1977.
Gebruikersavatar
Vincentvanassen
Berichten: 45
Lid geworden op: di apr 20, 2010 3:33 pm

Re: Dashboardlampjes

Bericht: # 131546Bericht Vincentvanassen »

Ziet er goed uit zeg! Hulde!

Het choke lampje is een massaschakeling vlak achter de choke knop, daar zit een aansluiting voor de draad die daarvoor bestemd is. Klinkt alsof het stekkertje verkeerd is aangesloten of ergens massa maakt (beschadigde draad).

De knipperlichten heb ik weinig ervaring mee en kan ik zo weinig over zeggen, maar begrijp ik goed dat de knipperlichten zelf wel gewoon blijven knipperen (dus vaker dan 1x in tegenstelling tot het lampje op het dashboard?).

De tankmeter is een draad die via de draadboom naar je achterlichten naar je tank loopt. Dmv een weerstand die afhankelijk is van de vlotterhoogte geeft maak je via die draad meer of minder massa. Daar werkt je tankmeter op. Je kunt de tankmeter testen door de draad van de tank los te halen en een directe massa te maken, als de tankmeter dan niet 'loskomt' zit het in de draad tussen de meter en de tank of in de meter zelf. Anders zit het in de vlotter, ik heb wel verhalen gehoor dat de vlotter wel eens vast wil zitten wellicht hebben anderen daar ervaringen mee. Draad loopt overigens naar mijn weten niet door de motorruimte.

Succes ermee!
http://www.green4ward.nl" onclick="window.open(this.href);return false;, http://www.twitter.com/green4ward" onclick="window.open(this.href);return false;
RVIER
Berichten: 2280
Lid geworden op: di okt 31, 2006 12:23 am
Locatie: eindhoven

Re: Dashboardlampjes

Bericht: # 131550Bericht RVIER »

over het knipperlampje,

Controleer eerst even de massa van de clignoteur
Het probleem doet zich zowel voor bij rechts als linksaf?
Doen alle lampjes mee? meestal is er nl lampje stuk

vr gr Fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
Gebruikersavatar
boerBon
Berichten: 112
Lid geworden op: za okt 01, 2011 12:02 pm
Locatie: Franse Ardennen

Re: Dashboardlampjes

Bericht: # 131553Bericht boerBon »

Hartelijk dank Vincent en Fons voor de info :D
Daar kan ik wel mee aan de slag.

Knipperlichten doen het verder goed. Links, rechts en alarmlicht.
Alleen bij de laatste blijft hij binnen wel meeknipperen.
L+R doet ie binnen alleen de 1e knipper mee, buiten blijft ie prima doorknipperen.

Wat me wel opvalt is dat de clignoteur bij elke knipper 2x snel achter elkaar tikt.
(Alle lampjes zijn OK)
http://www.bouwvalinfrankrijk.blogspot.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Citroën C15D 1991, Peugeot 205D 1986, Renault 4F4 1108cc 1983, Yamaha XS850-3cil. 1977.
RVIER
Berichten: 2280
Lid geworden op: di okt 31, 2006 12:23 am
Locatie: eindhoven

Re: Dashboardlampjes

Bericht: # 131567Bericht RVIER »

@boerbon.

met de alarmlichten gaat alles goed -->clignoteur lijkt oke :D
(maar als je nog een clignoteur hebt zou ik die voor de zekerheid even proberen)

met de richtingaanwijzer l+r gaat het niet goed
is de knipfrequentie wel dezelfde als bij het alarmlicht?
1) hebben de lampjes de goede wattage? zitten er mogelijk te lichte lampjes in?-
2) draad naar schakelaar blijft dan over


vr gr Fons

ps1 mooie kleur en lijkt op matte lak
ps2 geen deurklink --> APK afkeur, deur moet vanaf de buitenzijde te openenen zijn (vgl mij ook zonder sleutel) :(
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
Mark4GTL
Berichten: 2954
Lid geworden op: wo jul 12, 2006 4:36 pm
Locatie: Enschede in het mooie Twente
Contacteer:

Re: Dashboardlampjes

Bericht: # 131570Bericht Mark4GTL »

knipper is ok.

heb het zelf met de gtl van 80
als motor stationair draait (of afremt) dan wil mijn dashboard wel eens niet meeknipperen.

heeft volgens mij (correct me if i`m wrong) te maken met het feit dat toerental terugloopt en er op dat moment minder stroom van de dynamo afkomt.

ik heb 2e type dashboard
Automobielen:
Blauwe Volvo 245 uit 1979
Hemelsblauwe Renault 4 L project uit 1967
Renault FUEGO GTL 1983 Grijs
Land Rover 109 Hardtop 1973 Camouflage

Oldtimeridioot...

http://www.mijnrenault4.nl
Gebruikersavatar
Rutger-peer
Berichten: 1029
Lid geworden op: ma feb 22, 2010 12:27 am
Locatie: Groningen

Re: Dashboardlampjes

Bericht: # 131574Bericht Rutger-peer »

Ziet er mooi uit! Benieuwd naar wat meer foto's!
Renault 4 GTL 1984 geel/oranje (341B).
RVIER
Berichten: 2280
Lid geworden op: di okt 31, 2006 12:23 am
Locatie: eindhoven

Re: Dashboardlampjes

Bericht: # 131575Bericht RVIER »

@ markgtl
heeft volgens mij (correct me if i`m wrong) te maken met het feit dat toerental terugloopt en er op dat moment minder stroom van de dynamo afkomt.
het probleem is niet de stroom daalt maar de spanning. Die loopt dan van 14.4 naar 12 volt.

vr gr Fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
Gebruikersavatar
boerBon
Berichten: 112
Lid geworden op: za okt 01, 2011 12:02 pm
Locatie: Franse Ardennen

Re: Dashboardlampjes

Bericht: # 131579Bericht boerBon »

Bedankt voor het meedenken.

Knipperfrequentie is met alarmlicht tzelfde.
Gister dacht ik aan t zelfde, misschien moet ik is knipperen met draaiende motor, maar dat maakte niet uit.
Lampjes, alles is t zelfde gebleven als vóór de motorwissel en toen werkte alles prima.
Misschien is het probleem gewoon weg bij een stuk rijden. (Mark)
Zoals het stationair toerental ook soms beïnvloed wordt wanneer de knipperlampen aangaan :lol:
Er is dan gewoon ff minder spanning. Ik zal idd de voeding vd clignoteur nog checken.

Ik wilde wachten met een nieuwe laklaag tot de zomer i.v.m. luchvochtigheid en heb toen als voorlopige oplossing de auto met een lakroller in een matte anti-roestlaag, aangesterkt met Owatrol .
Dit is eigenlijk zo goed gelukt dat ik m wellicht zo laat (als deze lak zich goed houdt) :D
(deurklinken komen nog)
Voorbumper is een F4 achterbumper iets afgekort.
Trouwens, iemand bekend met deurslotjes over zetten? Kon niet ontdekken hoe dat moet.
http://www.bouwvalinfrankrijk.blogspot.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Citroën C15D 1991, Peugeot 205D 1986, Renault 4F4 1108cc 1983, Yamaha XS850-3cil. 1977.
Gebruikersavatar
Rutger-peer
Berichten: 1029
Lid geworden op: ma feb 22, 2010 12:27 am
Locatie: Groningen

Re: Dashboardlampjes

Bericht: # 131589Bericht Rutger-peer »

boerBon schreef: Trouwens, iemand bekend met deurslotjes over zetten? Kon niet ontdekken hoe dat moet.
In principe gewoon een kwestie van de sluitmechanismen eruit halen en vervangen toch? Die dingen liggen bij mij momenteel in en plastic tasje. Zitten vast met 1 boutje aan de binnenkant van de deur en ik geloof nog 2 die je eruit kunt draaien aan de "zijkant" van de deur, waar ie in de deurvanger valt die aan de carrosserie vast zit. Dan kun je het hele zwikje er uit halen en dan zie je 't van daar af wel weer dacht ik.
Renault 4 GTL 1984 geel/oranje (341B).
Gebruikersavatar
boerBon
Berichten: 112
Lid geworden op: za okt 01, 2011 12:02 pm
Locatie: Franse Ardennen

Re: Dashboardlampjes

Bericht: # 131596Bericht boerBon »

Ah, dus t slotje komt samen met deurvanger eruit, maar ook met t stangetje naar de binnengreep?
http://www.bouwvalinfrankrijk.blogspot.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Citroën C15D 1991, Peugeot 205D 1986, Renault 4F4 1108cc 1983, Yamaha XS850-3cil. 1977.
Gebruikersavatar
Rutger-peer
Berichten: 1029
Lid geworden op: ma feb 22, 2010 12:27 am
Locatie: Groningen

Re: Dashboardlampjes

Bericht: # 131615Bericht Rutger-peer »

Deurvanger zit aan de carrosserie. Het slotje komt er samen met met mechanisme wat in de deurvanger valt uit. Het stangetje zit daar aan vast maar kun je daar ook vanaf halen als je de boel er eenmaal uit hebt. 't is niet ingewikkeld. Beste is om het gewoon even los te halen, het uit de deur te friemelen (want dat is het wel: friemelwerk) en dan even te kijken hoe het los komt en het slotje te vervangen (heb het ook niet helemaal 100 punten voor de geest momenteel, maar het is niet ingewikkeld).
Renault 4 GTL 1984 geel/oranje (341B).
Gebruikersavatar
boerBon
Berichten: 112
Lid geworden op: za okt 01, 2011 12:02 pm
Locatie: Franse Ardennen

Re: Dashboardlampjes

Bericht: # 131619Bericht boerBon »

OK hartelijk dank (baai)
http://www.bouwvalinfrankrijk.blogspot.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Citroën C15D 1991, Peugeot 205D 1986, Renault 4F4 1108cc 1983, Yamaha XS850-3cil. 1977.
Mark4GTL
Berichten: 2954
Lid geworden op: wo jul 12, 2006 4:36 pm
Locatie: Enschede in het mooie Twente
Contacteer:

Re: Dashboardlampjes

Bericht: # 131638Bericht Mark4GTL »

RVIER schreef:@ markgtl
heeft volgens mij (correct me if i`m wrong) te maken met het feit dat toerental terugloopt en er op dat moment minder stroom van de dynamo afkomt.
het probleem is niet de stroom daalt maar de spanning. Die loopt dan van 14.4 naar 12 volt.

vr gr Fons

klopt... juiste idee, verkeerde omschrijving,
Automobielen:
Blauwe Volvo 245 uit 1979
Hemelsblauwe Renault 4 L project uit 1967
Renault FUEGO GTL 1983 Grijs
Land Rover 109 Hardtop 1973 Camouflage

Oldtimeridioot...

http://www.mijnrenault4.nl
Plaats reactie