Dashboardlampjes
Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando
Dashboardlampjes
Hoi, de laatste loodjes en dan kan ie naar de keuring.
Nog een paar kleinigheden waar ik wat hulp mee zou kunnen gebruiken;
-Choke lampje blijft branden (hoe werkt ie eigenlijk?).
-Knipper op dashboard knippert 1x mee en dan niet meer.
-Benzinemeter werkt niet. Deed het voor de motorwissel wel, ben niet aan tank of zender geweest
loopt die draad ook naar de motorruimte?
Elke tip van harte welkom, bv dank.
Nog een paar kleinigheden waar ik wat hulp mee zou kunnen gebruiken;
-Choke lampje blijft branden (hoe werkt ie eigenlijk?).
-Knipper op dashboard knippert 1x mee en dan niet meer.
-Benzinemeter werkt niet. Deed het voor de motorwissel wel, ben niet aan tank of zender geweest
loopt die draad ook naar de motorruimte?
Elke tip van harte welkom, bv dank.
http://www.bouwvalinfrankrijk.blogspot.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Citroën C15D 1991, Peugeot 205D 1986, Renault 4F4 1108cc 1983, Yamaha XS850-3cil. 1977.
Citroën C15D 1991, Peugeot 205D 1986, Renault 4F4 1108cc 1983, Yamaha XS850-3cil. 1977.
- Vincentvanassen
- Berichten: 45
- Lid geworden op: di apr 20, 2010 3:33 pm
Re: Dashboardlampjes
Ziet er goed uit zeg! Hulde!
Het choke lampje is een massaschakeling vlak achter de choke knop, daar zit een aansluiting voor de draad die daarvoor bestemd is. Klinkt alsof het stekkertje verkeerd is aangesloten of ergens massa maakt (beschadigde draad).
De knipperlichten heb ik weinig ervaring mee en kan ik zo weinig over zeggen, maar begrijp ik goed dat de knipperlichten zelf wel gewoon blijven knipperen (dus vaker dan 1x in tegenstelling tot het lampje op het dashboard?).
De tankmeter is een draad die via de draadboom naar je achterlichten naar je tank loopt. Dmv een weerstand die afhankelijk is van de vlotterhoogte geeft maak je via die draad meer of minder massa. Daar werkt je tankmeter op. Je kunt de tankmeter testen door de draad van de tank los te halen en een directe massa te maken, als de tankmeter dan niet 'loskomt' zit het in de draad tussen de meter en de tank of in de meter zelf. Anders zit het in de vlotter, ik heb wel verhalen gehoor dat de vlotter wel eens vast wil zitten wellicht hebben anderen daar ervaringen mee. Draad loopt overigens naar mijn weten niet door de motorruimte.
Succes ermee!
Het choke lampje is een massaschakeling vlak achter de choke knop, daar zit een aansluiting voor de draad die daarvoor bestemd is. Klinkt alsof het stekkertje verkeerd is aangesloten of ergens massa maakt (beschadigde draad).
De knipperlichten heb ik weinig ervaring mee en kan ik zo weinig over zeggen, maar begrijp ik goed dat de knipperlichten zelf wel gewoon blijven knipperen (dus vaker dan 1x in tegenstelling tot het lampje op het dashboard?).
De tankmeter is een draad die via de draadboom naar je achterlichten naar je tank loopt. Dmv een weerstand die afhankelijk is van de vlotterhoogte geeft maak je via die draad meer of minder massa. Daar werkt je tankmeter op. Je kunt de tankmeter testen door de draad van de tank los te halen en een directe massa te maken, als de tankmeter dan niet 'loskomt' zit het in de draad tussen de meter en de tank of in de meter zelf. Anders zit het in de vlotter, ik heb wel verhalen gehoor dat de vlotter wel eens vast wil zitten wellicht hebben anderen daar ervaringen mee. Draad loopt overigens naar mijn weten niet door de motorruimte.
Succes ermee!
http://www.green4ward.nl" onclick="window.open(this.href);return false;, http://www.twitter.com/green4ward" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Dashboardlampjes
over het knipperlampje,
Controleer eerst even de massa van de clignoteur
Het probleem doet zich zowel voor bij rechts als linksaf?
Doen alle lampjes mee? meestal is er nl lampje stuk
vr gr Fons
Controleer eerst even de massa van de clignoteur
Het probleem doet zich zowel voor bij rechts als linksaf?
Doen alle lampjes mee? meestal is er nl lampje stuk
vr gr Fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
Re: Dashboardlampjes
Hartelijk dank Vincent en Fons voor de info
Daar kan ik wel mee aan de slag.
Knipperlichten doen het verder goed. Links, rechts en alarmlicht.
Alleen bij de laatste blijft hij binnen wel meeknipperen.
L+R doet ie binnen alleen de 1e knipper mee, buiten blijft ie prima doorknipperen.
Wat me wel opvalt is dat de clignoteur bij elke knipper 2x snel achter elkaar tikt.
(Alle lampjes zijn OK)
Daar kan ik wel mee aan de slag.
Knipperlichten doen het verder goed. Links, rechts en alarmlicht.
Alleen bij de laatste blijft hij binnen wel meeknipperen.
L+R doet ie binnen alleen de 1e knipper mee, buiten blijft ie prima doorknipperen.
Wat me wel opvalt is dat de clignoteur bij elke knipper 2x snel achter elkaar tikt.
(Alle lampjes zijn OK)
http://www.bouwvalinfrankrijk.blogspot.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Citroën C15D 1991, Peugeot 205D 1986, Renault 4F4 1108cc 1983, Yamaha XS850-3cil. 1977.
Citroën C15D 1991, Peugeot 205D 1986, Renault 4F4 1108cc 1983, Yamaha XS850-3cil. 1977.
Re: Dashboardlampjes
@boerbon.
met de alarmlichten gaat alles goed -->clignoteur lijkt oke
(maar als je nog een clignoteur hebt zou ik die voor de zekerheid even proberen)
met de richtingaanwijzer l+r gaat het niet goed
is de knipfrequentie wel dezelfde als bij het alarmlicht?
1) hebben de lampjes de goede wattage? zitten er mogelijk te lichte lampjes in?-
2) draad naar schakelaar blijft dan over
vr gr Fons
ps1 mooie kleur en lijkt op matte lak
ps2 geen deurklink --> APK afkeur, deur moet vanaf de buitenzijde te openenen zijn (vgl mij ook zonder sleutel)
met de alarmlichten gaat alles goed -->clignoteur lijkt oke
(maar als je nog een clignoteur hebt zou ik die voor de zekerheid even proberen)
met de richtingaanwijzer l+r gaat het niet goed
is de knipfrequentie wel dezelfde als bij het alarmlicht?
1) hebben de lampjes de goede wattage? zitten er mogelijk te lichte lampjes in?-
2) draad naar schakelaar blijft dan over
vr gr Fons
ps1 mooie kleur en lijkt op matte lak
ps2 geen deurklink --> APK afkeur, deur moet vanaf de buitenzijde te openenen zijn (vgl mij ook zonder sleutel)
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
-
- Berichten: 2954
- Lid geworden op: wo jul 12, 2006 4:36 pm
- Locatie: Enschede in het mooie Twente
- Contacteer:
Re: Dashboardlampjes
knipper is ok.
heb het zelf met de gtl van 80
als motor stationair draait (of afremt) dan wil mijn dashboard wel eens niet meeknipperen.
heeft volgens mij (correct me if i`m wrong) te maken met het feit dat toerental terugloopt en er op dat moment minder stroom van de dynamo afkomt.
ik heb 2e type dashboard
heb het zelf met de gtl van 80
als motor stationair draait (of afremt) dan wil mijn dashboard wel eens niet meeknipperen.
heeft volgens mij (correct me if i`m wrong) te maken met het feit dat toerental terugloopt en er op dat moment minder stroom van de dynamo afkomt.
ik heb 2e type dashboard
Automobielen:
Blauwe Volvo 245 uit 1979
Hemelsblauwe Renault 4 L project uit 1967
Renault FUEGO GTL 1983 Grijs
Land Rover 109 Hardtop 1973 Camouflage
Oldtimeridioot...
http://www.mijnrenault4.nl
Blauwe Volvo 245 uit 1979
Hemelsblauwe Renault 4 L project uit 1967
Renault FUEGO GTL 1983 Grijs
Land Rover 109 Hardtop 1973 Camouflage
Oldtimeridioot...
http://www.mijnrenault4.nl
- Rutger-peer
- Berichten: 1029
- Lid geworden op: ma feb 22, 2010 12:27 am
- Locatie: Groningen
Re: Dashboardlampjes
Ziet er mooi uit! Benieuwd naar wat meer foto's!
Renault 4 GTL 1984 geel/oranje (341B).
Re: Dashboardlampjes
@ markgtl
vr gr Fons
het probleem is niet de stroom daalt maar de spanning. Die loopt dan van 14.4 naar 12 volt.heeft volgens mij (correct me if i`m wrong) te maken met het feit dat toerental terugloopt en er op dat moment minder stroom van de dynamo afkomt.
vr gr Fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
Re: Dashboardlampjes
Bedankt voor het meedenken.
Knipperfrequentie is met alarmlicht tzelfde.
Gister dacht ik aan t zelfde, misschien moet ik is knipperen met draaiende motor, maar dat maakte niet uit.
Lampjes, alles is t zelfde gebleven als vóór de motorwissel en toen werkte alles prima.
Misschien is het probleem gewoon weg bij een stuk rijden. (Mark)
Zoals het stationair toerental ook soms beïnvloed wordt wanneer de knipperlampen aangaan
Er is dan gewoon ff minder spanning. Ik zal idd de voeding vd clignoteur nog checken.
Ik wilde wachten met een nieuwe laklaag tot de zomer i.v.m. luchvochtigheid en heb toen als voorlopige oplossing de auto met een lakroller in een matte anti-roestlaag, aangesterkt met Owatrol .
Dit is eigenlijk zo goed gelukt dat ik m wellicht zo laat (als deze lak zich goed houdt)
(deurklinken komen nog)
Voorbumper is een F4 achterbumper iets afgekort.
Trouwens, iemand bekend met deurslotjes over zetten? Kon niet ontdekken hoe dat moet.
Knipperfrequentie is met alarmlicht tzelfde.
Gister dacht ik aan t zelfde, misschien moet ik is knipperen met draaiende motor, maar dat maakte niet uit.
Lampjes, alles is t zelfde gebleven als vóór de motorwissel en toen werkte alles prima.
Misschien is het probleem gewoon weg bij een stuk rijden. (Mark)
Zoals het stationair toerental ook soms beïnvloed wordt wanneer de knipperlampen aangaan
Er is dan gewoon ff minder spanning. Ik zal idd de voeding vd clignoteur nog checken.
Ik wilde wachten met een nieuwe laklaag tot de zomer i.v.m. luchvochtigheid en heb toen als voorlopige oplossing de auto met een lakroller in een matte anti-roestlaag, aangesterkt met Owatrol .
Dit is eigenlijk zo goed gelukt dat ik m wellicht zo laat (als deze lak zich goed houdt)
(deurklinken komen nog)
Voorbumper is een F4 achterbumper iets afgekort.
Trouwens, iemand bekend met deurslotjes over zetten? Kon niet ontdekken hoe dat moet.
http://www.bouwvalinfrankrijk.blogspot.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Citroën C15D 1991, Peugeot 205D 1986, Renault 4F4 1108cc 1983, Yamaha XS850-3cil. 1977.
Citroën C15D 1991, Peugeot 205D 1986, Renault 4F4 1108cc 1983, Yamaha XS850-3cil. 1977.
- Rutger-peer
- Berichten: 1029
- Lid geworden op: ma feb 22, 2010 12:27 am
- Locatie: Groningen
Re: Dashboardlampjes
In principe gewoon een kwestie van de sluitmechanismen eruit halen en vervangen toch? Die dingen liggen bij mij momenteel in en plastic tasje. Zitten vast met 1 boutje aan de binnenkant van de deur en ik geloof nog 2 die je eruit kunt draaien aan de "zijkant" van de deur, waar ie in de deurvanger valt die aan de carrosserie vast zit. Dan kun je het hele zwikje er uit halen en dan zie je 't van daar af wel weer dacht ik.boerBon schreef: Trouwens, iemand bekend met deurslotjes over zetten? Kon niet ontdekken hoe dat moet.
Renault 4 GTL 1984 geel/oranje (341B).
Re: Dashboardlampjes
Ah, dus t slotje komt samen met deurvanger eruit, maar ook met t stangetje naar de binnengreep?
http://www.bouwvalinfrankrijk.blogspot.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Citroën C15D 1991, Peugeot 205D 1986, Renault 4F4 1108cc 1983, Yamaha XS850-3cil. 1977.
Citroën C15D 1991, Peugeot 205D 1986, Renault 4F4 1108cc 1983, Yamaha XS850-3cil. 1977.
- Rutger-peer
- Berichten: 1029
- Lid geworden op: ma feb 22, 2010 12:27 am
- Locatie: Groningen
Re: Dashboardlampjes
Deurvanger zit aan de carrosserie. Het slotje komt er samen met met mechanisme wat in de deurvanger valt uit. Het stangetje zit daar aan vast maar kun je daar ook vanaf halen als je de boel er eenmaal uit hebt. 't is niet ingewikkeld. Beste is om het gewoon even los te halen, het uit de deur te friemelen (want dat is het wel: friemelwerk) en dan even te kijken hoe het los komt en het slotje te vervangen (heb het ook niet helemaal 100 punten voor de geest momenteel, maar het is niet ingewikkeld).
Renault 4 GTL 1984 geel/oranje (341B).
Re: Dashboardlampjes
OK hartelijk dank
http://www.bouwvalinfrankrijk.blogspot.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Citroën C15D 1991, Peugeot 205D 1986, Renault 4F4 1108cc 1983, Yamaha XS850-3cil. 1977.
Citroën C15D 1991, Peugeot 205D 1986, Renault 4F4 1108cc 1983, Yamaha XS850-3cil. 1977.
-
- Berichten: 2954
- Lid geworden op: wo jul 12, 2006 4:36 pm
- Locatie: Enschede in het mooie Twente
- Contacteer:
Re: Dashboardlampjes
RVIER schreef:@ markgtl
het probleem is niet de stroom daalt maar de spanning. Die loopt dan van 14.4 naar 12 volt.heeft volgens mij (correct me if i`m wrong) te maken met het feit dat toerental terugloopt en er op dat moment minder stroom van de dynamo afkomt.
vr gr Fons
klopt... juiste idee, verkeerde omschrijving,
Automobielen:
Blauwe Volvo 245 uit 1979
Hemelsblauwe Renault 4 L project uit 1967
Renault FUEGO GTL 1983 Grijs
Land Rover 109 Hardtop 1973 Camouflage
Oldtimeridioot...
http://www.mijnrenault4.nl
Blauwe Volvo 245 uit 1979
Hemelsblauwe Renault 4 L project uit 1967
Renault FUEGO GTL 1983 Grijs
Land Rover 109 Hardtop 1973 Camouflage
Oldtimeridioot...
http://www.mijnrenault4.nl