zoek de 7 verschillen: cylinderkop f6 versus gtl
Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando
zoek de 7 verschillen: cylinderkop f6 versus gtl
In verband met een 1400 die ligt te wachten tot ik tijd heb voor ombouw, een vraag over compressie en verschil in cylinderkop tussen de f6 kop en gtl kop, beide 1100 cc.
Ik heb me door Okido laten vertellen, dat de cylinderkop van de f6 verantwoordelijk is voor de lagere compressie van die motor tov van de GTL ( 1: 8.2 tov van 1: 9.5), vermoedelijk omdat de F6 kop hoger is.
Nu heb ik me werkelijk klem gezocht op het forum en elders naar meer info over dit topic, omdat het zou kunnen betekenen, dat je door simpelweg de kop van je f6 blok te vervangen door een gtl exemplaar, je f6 pittiger zou worden ( gtl bakje of 5 bak ervoor, ach ja, we zijn ook nooit tevreden), maar ook in de kluwer vindt ik niet de gezochte info.
Vraag is dus: heeft het F6 blok inderdaad een lagere compressie door de cylinderkop?
Met alle respect voor jouw kennis, Okido, en nogmaals dank voor je reacties, maar ik wil dingen 100% zeker weten voor ik er mee aan de gang ga. Daarom ga ik eigenlijk nooit op een enkele bron af in dit soort gevallen.
groet, Serge
Ik heb me door Okido laten vertellen, dat de cylinderkop van de f6 verantwoordelijk is voor de lagere compressie van die motor tov van de GTL ( 1: 8.2 tov van 1: 9.5), vermoedelijk omdat de F6 kop hoger is.
Nu heb ik me werkelijk klem gezocht op het forum en elders naar meer info over dit topic, omdat het zou kunnen betekenen, dat je door simpelweg de kop van je f6 blok te vervangen door een gtl exemplaar, je f6 pittiger zou worden ( gtl bakje of 5 bak ervoor, ach ja, we zijn ook nooit tevreden), maar ook in de kluwer vindt ik niet de gezochte info.
Vraag is dus: heeft het F6 blok inderdaad een lagere compressie door de cylinderkop?
Met alle respect voor jouw kennis, Okido, en nogmaals dank voor je reacties, maar ik wil dingen 100% zeker weten voor ik er mee aan de gang ga. Daarom ga ik eigenlijk nooit op een enkele bron af in dit soort gevallen.
groet, Serge
Laatst gewijzigd door zwergje op zo nov 03, 2013 11:21 pm, 3 keer totaal gewijzigd.
Mensen met visie? IK zie ze niet.....
Witte F6 combi sobre-elevada/ Mercedes 407D automaat ex-ME bus/ camper
Witte F6 combi sobre-elevada/ Mercedes 407D automaat ex-ME bus/ camper
Re: zoek de 7 verschillen: cylinderkop f6 versus gtl
Daar gaan we weer.
Ja sorry maar steeds weer kom je met vragen terwijl je zelf het antwoord al hebt gekregen.
Ik zou zeggen hou op met twijfelen en maak die handel klaar.
En anders neem je een schuifmaat en ga je de twee koppen met elkaar vergelijken.
Wel even zorgen dat ze beiden ongereviseerd en nog niet gevlakt zijn.
Ja sorry maar steeds weer kom je met vragen terwijl je zelf het antwoord al hebt gekregen.
Ik zou zeggen hou op met twijfelen en maak die handel klaar.
En anders neem je een schuifmaat en ga je de twee koppen met elkaar vergelijken.
Wel even zorgen dat ze beiden ongereviseerd en nog niet gevlakt zijn.
Re: zoek de 7 verschillen: cylinderkop f6 versus gtl
Zal niet voor het laatst zijn, dus wen er maar aan.Daar gaan we weer.
En bedankt voor je antwoord
Mensen met visie? IK zie ze niet.....
Witte F6 combi sobre-elevada/ Mercedes 407D automaat ex-ME bus/ camper
Witte F6 combi sobre-elevada/ Mercedes 407D automaat ex-ME bus/ camper
Re: zoek de 7 verschillen: cylinderkop f6 versus gtl
@ zwergje
Boring en slag zijn van beide motoren gelijk, enige verschil is de kop.
Als je er een GTL kop opzet heb je dezelfde 11000 die dan bij een lager toerental 34PK haalt
weinig winst dus
vr gr Fons
Boring en slag zijn van beide motoren gelijk, enige verschil is de kop.
Als je er een GTL kop opzet heb je dezelfde 11000 die dan bij een lager toerental 34PK haalt
weinig winst dus
vr gr Fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
-
- Berichten: 2765
- Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
- Locatie: Diemen
Re: zoek de 7 verschillen: cylinderkop f6 versus gtl
Zijn die F6 en GTL nokkenassen dan toch identiek? Daar was toch ook onduidelijkheid over, of heb ik iets gemist?
Re: zoek de 7 verschillen: cylinderkop f6 versus gtl
Ha die Willem,
Over typisch zwergiaanse vraagjes gesproken
Voor mij persoonlijk misschien een troost dat zwergiaanse vraagjes, ook door anderen gesteld, niet altijd op duidelijkheid mogen hopen, voor het antwoord op de vraag wel jammer.
Hoe komt het toch, dat de precieze gegevens van de F6 nokkenas, zo lastig te achterhalen zijn?
Evenals dat er geen duidelijke gegevens te achterhalen lijken ( door mij althans) over de nokkenas van de 45 pk 1100 uit de oer 5: diens kleppentijden zijn bekend, en dezelfde als die van de 1100 gtl.
Een 32 mm carb geeft 4 pk extra, de compressie van beide blokken is gelijk.
Die overige 7 pk, waar anders kan die vandaan komen als de nokkenas?
Maar als diens kleppentijden gelijk zijn, kan dat verschil dan ergens ander vandaan komen dan de ligthoogte van de kleppen ( nokhoogte van de nokkenas) , of de zgn kleplichtkromme ( de snelheid waarmee kleppen openen en sluiten, door de bolling, kromme van de nok).
En waarom, o waarom, vindt ik in de docu noch via google cijfers hierover?
Geheim van smit Renault?
Over typisch zwergiaanse vraagjes gesproken
Voor mij persoonlijk misschien een troost dat zwergiaanse vraagjes, ook door anderen gesteld, niet altijd op duidelijkheid mogen hopen, voor het antwoord op de vraag wel jammer.
Hoe komt het toch, dat de precieze gegevens van de F6 nokkenas, zo lastig te achterhalen zijn?
Evenals dat er geen duidelijke gegevens te achterhalen lijken ( door mij althans) over de nokkenas van de 45 pk 1100 uit de oer 5: diens kleppentijden zijn bekend, en dezelfde als die van de 1100 gtl.
Een 32 mm carb geeft 4 pk extra, de compressie van beide blokken is gelijk.
Die overige 7 pk, waar anders kan die vandaan komen als de nokkenas?
Maar als diens kleppentijden gelijk zijn, kan dat verschil dan ergens ander vandaan komen dan de ligthoogte van de kleppen ( nokhoogte van de nokkenas) , of de zgn kleplichtkromme ( de snelheid waarmee kleppen openen en sluiten, door de bolling, kromme van de nok).
En waarom, o waarom, vindt ik in de docu noch via google cijfers hierover?
Geheim van smit Renault?
Mensen met visie? IK zie ze niet.....
Witte F6 combi sobre-elevada/ Mercedes 407D automaat ex-ME bus/ camper
Witte F6 combi sobre-elevada/ Mercedes 407D automaat ex-ME bus/ camper
Re: zoek de 7 verschillen: cylinderkop f6 versus gtl
Inderdaad de schuifmaat erbij gepakt.En anders neem je een schuifmaat en ga je de twee koppen met elkaar vergelijken.
Wel even zorgen dat ze beiden ongereviseerd en nog niet gevlakt zijn.
F6 kop blijkt platter......
Vermoedelijk flink gevlakt ( meer dan 2mm).
Mensen met visie? IK zie ze niet.....
Witte F6 combi sobre-elevada/ Mercedes 407D automaat ex-ME bus/ camper
Witte F6 combi sobre-elevada/ Mercedes 407D automaat ex-ME bus/ camper
- Rutger-peer
- Berichten: 1032
- Lid geworden op: ma feb 22, 2010 12:27 am
- Locatie: Groningen
Re: zoek de 7 verschillen: cylinderkop f6 versus gtl
Even terzijde:
Misschien een goed idee om een topic aan te maken waarin ditsoort technische informatie samengevoegd wordt? Dus ook geen discussie maar enkel aanvullen, waarbij een moderator het eerste bericht steeds updated wanneer er weer extra informatie is? Dus ook informatie uit techinsche handboeken die iedereen op dit forum heeft en wil toevoegen. Op die manier creëren we hopelijk een heel complete database van technische info.
Dat scheelt een hoop dezelfde vragen stellen en maakt het gemakkelijk informatie terug te vinden en dus te achterhalen.
Misschien kunnen we dan ook een nieuw forum openen "technische informatie" o.i.d., naast de al bestaande fora als "vraag en aanbod" en "sleutelen aan de Renault 4" ...
Je zou hetzelfde kunnen doen met bijvoorbeeld info over de verschillende uitvoeringen van de R4 en kleurcodes (zoals op het engelse forum) etc.
Maar een idee.
Misschien een goed idee om een topic aan te maken waarin ditsoort technische informatie samengevoegd wordt? Dus ook geen discussie maar enkel aanvullen, waarbij een moderator het eerste bericht steeds updated wanneer er weer extra informatie is? Dus ook informatie uit techinsche handboeken die iedereen op dit forum heeft en wil toevoegen. Op die manier creëren we hopelijk een heel complete database van technische info.
Dat scheelt een hoop dezelfde vragen stellen en maakt het gemakkelijk informatie terug te vinden en dus te achterhalen.
Misschien kunnen we dan ook een nieuw forum openen "technische informatie" o.i.d., naast de al bestaande fora als "vraag en aanbod" en "sleutelen aan de Renault 4" ...
Je zou hetzelfde kunnen doen met bijvoorbeeld info over de verschillende uitvoeringen van de R4 en kleurcodes (zoals op het engelse forum) etc.
Maar een idee.
Renault 4 GTL 1984 geel/oranje (341B).
Re: zoek de 7 verschillen: cylinderkop f6 versus gtl
Een Wiki of zo voor veel voorkomend klussen/vragen zou inderdaad handig zijn.Rutger-peer schreef:Even terzijde:
Misschien een goed idee om een topic aan te maken waarin ditsoort technische informatie samengevoegd wordt? Dus ook geen discussie maar enkel aanvullen, waarbij een moderator het eerste bericht steeds updated wanneer er weer extra informatie is? Dus ook informatie uit techinsche handboeken die iedereen op dit forum heeft en wil toevoegen. Op die manier creëren we hopelijk een heel complete database van technische info.
Dat scheelt een hoop dezelfde vragen stellen en maakt het gemakkelijk informatie terug te vinden en dus te achterhalen.
Misschien kunnen we dan ook een nieuw forum openen "technische informatie" o.i.d., naast de al bestaande fora als "vraag en aanbod" en "sleutelen aan de Renault 4" ...
Je zou hetzelfde kunnen doen met bijvoorbeeld info over de verschillende uitvoeringen van de R4 en kleurcodes (zoals op het engelse forum) etc.
Maar een idee.
R6TL uit '73 - 71-YB-85 / R6L uit '77 - 50-RF-63