Carburateur versleten?

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Plaats reactie
BVDP
Berichten: 696
Lid geworden op: do jun 19, 2008 3:34 pm
Locatie: Oud-Turnhout

Carburateur versleten?

Bericht: # 130191Bericht BVDP »

Onlangs naar mijn jaarlijkse keuring (in belgie)geweest. Afgekeurd voor een te hoog CO % , net als vorig jaar dus. De mengselregelschroef weer volledig in gedraaid en hopelijk komt ie er dan weer door. Vorig jaar werd er op de keuring 5.7% gemeten terwijl het 4.5 mocht zijn. In de garage af gesteld op 2.9 omdat ie niet lager ging (mengselregelschroef volledig dicht) en op de keuring vlak erna was ie maar 1.3 meer. Deze week werd op de keuring 6.3 gemeten.
Wat ik al langer vermoedde omdat de motor op relanti niet mooi liep bleek waarheid. In de garage de opmerking gekregen dat er speling op de asjes zit. Hij zuigt dus lucht. Verder is ie orde; nieuwe pakkingen en netjes afgeregeld. Echt wel de asjes dus.
Mijn probleem nu. Ik heb de zenith 32IF7. Mijn 4 is een 850 van 1986. Iemand een idee hoe of waar ie gereviseerd kan worden, wat dat ongeveer kost? Of er nog reparatiesetjes voor te krijgen zijn en zo. Alle info is welkom.

mvg Bart
Gebruikersavatar
roberto
Berichten: 895
Lid geworden op: di jul 26, 2005 4:09 pm
Contacteer:

Re: Carburateur versleten?

Bericht: # 130194Bericht roberto »

Dit is waarschijnlijk je asje.
Het Artikelnr: 10403
De prijs is 13,69 ex. verzenden
Je kun het bestellen bij: http://www.franzose.de/de/Renault/R4/Ve ... /ANR10403/
Afbeelding
BVDP
Berichten: 696
Lid geworden op: do jun 19, 2008 3:34 pm
Locatie: Oud-Turnhout

Re: Carburateur versleten?

Bericht: # 130196Bericht BVDP »

Snelle reactie maar het asje is wel voor een solex en ik heb een zenith 32 IF7. Past dat?
Ik had het idee dat het carburateurmateriaal uit gesleten zou zijn omdat ik dacht dat het zachter is dan het as materiaal. Klopt dat of vergis ik me? Als ik het bij het rechte eind heb moet ik dus een overmaat asje of een busje als lagering aanbrengen.

mvg Bart
Gebruikersavatar
jeffr4
Berichten: 2309
Lid geworden op: zo aug 23, 2009 11:51 pm
Contacteer:

Re: Carburateur versleten?

Bericht: # 130198Bericht jeffr4 »

Moeilijk te beoordelen of het het asje zelf is, of de carburateur,maar wat ik tot nu toe ervaren heb met carb
( niet met de R4, maar de webers, solex, delerotte van VW ) is het meestal de vervanging van het asje.

Maar goed je woont in Oud-Turnhout en je zou eens een bezoekje kunnen brengen aan de Motorrevisie en Tuning bedrijf Deckers in Essen, niet al te ver van jou vandaan dacht ik en Joris weet alles over de Cleon/Alpine motoren en zeker over al de carburateurs en die kan het voor je reviseren.
Een 32 op een 850cc vraagt zeker om een hele goede afstelling en geen enkele valse lucht
Andere vraag : Hoe is het met je inlaatspruitstuk? goed vast ,niet gescheurd, lektie
BVDP
Berichten: 696
Lid geworden op: do jun 19, 2008 3:34 pm
Locatie: Oud-Turnhout

Re: Carburateur versleten?

Bericht: # 130202Bericht BVDP »

Ja, inlaatspruitstuk was gescheurd maar al weer gelast. Nieuwe dichtingen ook daar. Er is al veel aan gewerkt maar ik vermoed dat het de carburateur zal zijn waar nog wat aan moet gedaan worden. De 32 is overigens origineel op mijn 850.

mvg Bart
Gebruikersavatar
roberto
Berichten: 895
Lid geworden op: di jul 26, 2005 4:09 pm
Contacteer:

Re: Carburateur versleten?

Bericht: # 130203Bericht roberto »

Wat Jeffrey zegd kijk eens naar het inlaatspruitstuk laat de motor lopen spuit WD 40 over het spruitstuk merk je verandering dan lekt hij
BVDP
Berichten: 696
Lid geworden op: do jun 19, 2008 3:34 pm
Locatie: Oud-Turnhout

Re: Carburateur versleten?

Bericht: # 130231Bericht BVDP »

Vandaag nadat de motor opgewarmd was eerst mijn mengregelschroef terug wat uit gedraaid. Ze stond weer volledig dicht om door de keuring te geraken. Volgend jaar zet ik ze vooraf wel zelf helemaal dicht, dat spaart me een bezoekje aan de garage uit. Daarna mijn inlaatspruitstuk eens flink besproeid met WD40. Niets te merken echter. Ook niet als ik het op de gasklepas spuit. Dicht lijkt me dus.
Ik heb al wat gezocht naar een revisie voor mijn carb. Bij BCCP moeten ze hem eerst zien voor er prijs kan gemaakt worden maar een asje maken en de afdichting weer in orde brengen komt al snel op 170€. Ze geven zelf aan dat ze er geen stukken voor hebben.
Ook nog wat gevonden bij Melun Retro Passion
http://www.melun-retro-passion.com/pani ... quantite=1
271€ voor een revisie, niet echt goedkoop lijkt me.
Ik zie er wel een enquete verschijnen waaruit ik met mijn gebrekkig frans versta dat ze een R4 chassis gaan uitbrengen. Het lijkt dat ze er toestemming voor hebben van Renault. Dat is natuurlijk wel goed nieuws.
Ondertussen zoek ik maar wat verder. Het is niet dringend. Essen heb ik nog niet gecontacteeerd, dat komt nog. Bedankt voor de tips.

mvg Bart
Plaats reactie