334 bak lekt
Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando
- Hanz
- Berichten: 3133
- Lid geworden op: do apr 04, 2002 2:00 am
- Locatie: ZZ9 Plural Z Alpha
- Contacteer:
334 bak lekt
Ik heb een 334 versnellingsbak in mijn Furgoneta zitten (4-bak met de achteruit LV). Sinds ik daar de aandrijfas van heb vervangen lekt het ding olie, 'ergens' langs de as (kan het niet precies zien). Kan dit eraan liggen dat ik de as niet heb geborgd met de borgpen? Is er iemand die kan beredeneren waarom het ding niet zou lekken met borgpen en wel zonder (er zijn lieden die dat beweren maar ik kan dat niet beargumenteren)? Ik dacht dat die as sowieso wel op zijn plaats blijft, ook zonder pen. Hoort er ergens een oliekeerring die ik over het hoofd heb gezien?
Overigens lijkt de as-vervangactie in zoverre tevergeefs te zijn geweest, dat het geheel nu weer aan het ratelen is, waarbij ik nog niet weet of het de as en/of de bak is.
Overigens lijkt de as-vervangactie in zoverre tevergeefs te zijn geweest, dat het geheel nu weer aan het ratelen is, waarbij ik nog niet weet of het de as en/of de bak is.
Re: 334 bak lekt
Hans, als je de as niet borgt kan die iets in en uit bewegen, dat gebeurd met in en uitveren en in de bochten.
Dan komt er olie langs de as/keerring naar buiten.
Er zit dus wel een keerring in de uitgaande kant van de a.as!
gr.Jan.
Dan komt er olie langs de as/keerring naar buiten.
Er zit dus wel een keerring in de uitgaande kant van de a.as!
gr.Jan.
niet geschoten is altijd mis!
Re: 334 bak lekt
@Hanz,
deutz heeft gelijk mbt het olieverlies. Een andere mogelijkheid is dat de pakking lekt. (haynes bl 116)
Je schrijft dat het geheel nu weer ratelt. Kennlijk was dat kort na de vervanging niet het geval.? Mogelijk loopt de as kapot als je hem niet borgt.
vr gr Fons
deutz heeft gelijk mbt het olieverlies. Een andere mogelijkheid is dat de pakking lekt. (haynes bl 116)
Je schrijft dat het geheel nu weer ratelt. Kennlijk was dat kort na de vervanging niet het geval.? Mogelijk loopt de as kapot als je hem niet borgt.
vr gr Fons
Laatst gewijzigd door RVIER op zo feb 06, 2011 7:57 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
Re: 334 bak lekt
kan het ook zijn dat het lager in de bak ratelt als het oliepijl laag is. Bij mij was ook de keerring kapot en lekte de bak ook.
Had daarvoor al een keer de assen en de wiellagers vervangen ivm een geratel. Olie aangevuld het het ratelen hield op. Maar door het lekken raakte het pijl weer lager en kwam het ratelen weer terug
Had daarvoor al een keer de assen en de wiellagers vervangen ivm een geratel. Olie aangevuld het het ratelen hield op. Maar door het lekken raakte het pijl weer lager en kwam het ratelen weer terug
R4F4 FASA 1977
http://schoapke-r4-fasa.weebly.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://schoapke-r4-fasa.weebly.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
- Hanz
- Berichten: 3133
- Lid geworden op: do apr 04, 2002 2:00 am
- Locatie: ZZ9 Plural Z Alpha
- Contacteer:
Re: 334 bak lekt
Dank voor de adviezen, ik zal de as nogmaals vervangen en fatsoenlijk borgen. Wordt vervolgd.
- Hanz
- Berichten: 3133
- Lid geworden op: do apr 04, 2002 2:00 am
- Locatie: ZZ9 Plural Z Alpha
- Contacteer:
Re: 334 bak lekt
Bij deze het vervolg: ik wil de olie aftappen maar de bak lijkt 2 aftappluggen te hebben (de vulplug zit rechts), zo te zien in de PR allebei zonder oliekeerring.
Vraag 1: waarom 2? Welke moet ik hebben?
Vraag 2: klopt het dat ik geen ringen zie?
Vraag 1: waarom 2? Welke moet ik hebben?
Vraag 2: klopt het dat ik geen ringen zie?
-
- Berichten: 1683
- Lid geworden op: ma dec 08, 2008 2:43 am
Re: 334 bak lekt
Ik heb de MR 175 er even op na geslagen en ik zie inderdaad twee vulpluggen. Ik heb even geen live voorbeeld bij de hand om het te controleren. In ieder geval moet je de vullpug hebben die bijna recht onder de aandrijfas aftakkingen zit. Er zit geen ring in. De plug zelf sluit perfect af als je hem goed hebt aangedraaid. De 334 is eigenlijk een 3-bak waaraan een vierde versnelling is geplakt. Vandaar ook het bochtje in het chassis. Op de plaatjes te zien zit jouw tweede vulplug onderin het huis van die vierde versnelling. Ik heb ook wel 334 bakken gezien zonder tweede plug. Ik zou in ieder geval ook die tweede gewoon opendraaien en aftappen. Vullen van de bak, inclusief de vierde versnelling gaat gewoon via de vulplug aan de zijkant. Vullen zodat het net niet overstroomt.
Is de lekkage via de aandrijfas nu opgelost? Het lijkt mij dat, tenzij je een as met afwijkende diameter hebt gebruikt, het vervangen van de oliekeerringen aan de zijkant waar de aandrijfassen ingestoken worden het probleem zal verhelpen. Ik zou me kunnen voorstellen dat het noodgebruik van ATF het rubber heeft aangetast.
Is de lekkage via de aandrijfas nu opgelost? Het lijkt mij dat, tenzij je een as met afwijkende diameter hebt gebruikt, het vervangen van de oliekeerringen aan de zijkant waar de aandrijfassen ingestoken worden het probleem zal verhelpen. Ik zou me kunnen voorstellen dat het noodgebruik van ATF het rubber heeft aangetast.
- Hanz
- Berichten: 3133
- Lid geworden op: do apr 04, 2002 2:00 am
- Locatie: ZZ9 Plural Z Alpha
- Contacteer:
Re: 334 bak lekt
Bedankt Jan (..), ik ga straks weer even aan de slag. V.w.b. de lekkage geen nieuwe observaties maar dat is omdat a) het peil wsl. nogal laag is en b) ik er niet meer mee heb gereden, behoudens de 300 meter tussen garage en huis een paar keer. Overigens woensdag naar de RDW dus het gebruik gaat veranderen!
- Hanz
- Berichten: 3133
- Lid geworden op: do apr 04, 2002 2:00 am
- Locatie: ZZ9 Plural Z Alpha
- Contacteer:
Re: 334 bak lekt
For the record, het is inderdaad nodig allebei de pluggen los te draaien. Het meeste komt uit de achterste, plus een plasje uit de voorste. In totaal zo'n driekwart liter, dus het peil was wat lager dan gewenst maar niet desastreus.
-
- Berichten: 1683
- Lid geworden op: ma dec 08, 2008 2:43 am
Re: 334 bak lekt
For the same record: ik denk bij nader inzien dat ik heb gedroomd. Ik geloof niet dat er 334 bakken met maar een plug zijn. Alle PRs die ik erop nageslagen heb laten 2 pluggen zien en dat is ook logisch: de olie die bij het vullen vanuit het 3 versnellingen gedeelte in het huis van de vierde versnelling loopt, stroomt als het ware over een drempel en kan er daarna alleen via de tweede plug uit.