Koppeling komt laat op

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Plaats reactie
Erik

Koppeling komt laat op

Bericht: # 127464Bericht Erik »

Dag nu weer een andere vraag.

Mijn koppeling komt heel laat pas vrij.

Wat kan ik hier het beste aan doen.

Kabel spannen? Of losser maken?
Koppeling slipt niet.

gr erik
Rodeo is af
jandoe1000

Re: Koppeling komt laat op

Bericht: # 127470Bericht jandoe1000 »

De titel van je bericht en de inhoud lijken iets tegengestelds te zeggen.
Als je de koppeling intrapt, til je de koppelingsplaat van het vliegwiel en verdwijnt de koppeling tussen de motor en de versnellingsbak. Die loopt dan vrij en dan kan je schakelen.
Als je koppelingskabel te los staat, komt de plaat bij het ontkoppelen en een volledig ingetrapt pedaal toch niet helemaal vrij en blijft het geheel slippend meedraaien met slijtage van de plaat en krakend schakelen als gevolg. Remedie is dan opspannen van de kabel.
Als de kabel te strak staat, komt de koppelingsplaat ook bij een volledig losgelaten koppelingspedaal toch niet volledig en strak genoeg tegen het vliegwiel. Ook dan is slijtage van de plaat het gevolg. Remedie is dan het lossen van de kabel.
Kortom, een strakkere kabel ontkoppelt vroeg en koppelt laat, terwijl een lossere kabel laat ontkoppelt en vroeg koppelt.
De kabel staat goed als er vanuit een geheel opgekomen positie van het pedaal een klein beetje vrije slag is. Daar is vast een preciese specificatie van, maar ik stel het altijd af op het gevoel, af te stellen en te controleren op de arm van de koppeling die links uit de bak steekt. Of dit bij moderne viertjes nog klopt weet ik niet. Ik heb niets ouder dan 1973 en ook nog nooit bezeten of bereden.
Erik

Bericht: # 127478Bericht Erik »

Heb de kabel wat strakker gezet. Geen problemen meer.
Ja ik snap dat ik een wat warrig verhaal had geschreven. Snap nu het principe beter bedank voor de uitleg.
vr gr erik
Rodeo is af
Bauke Bos

Bericht: # 127572Bericht Bauke Bos »

moet bij vervanging van de koppeling bij een 845cc de hele motor er uit of kan het ook anders?
jandoe1000

Bericht: # 127575Bericht jandoe1000 »

Nee, dat hoeft niet. Het volstaat om de versnellingsbak uit te bouwen. Als je de voorste motorsteun verwijderd hebt en de traverse (en al het andere hebt losgemaakt en verwijderd zoals aandrijfassen, radiator en stuurhuis), dan kunnen de bak en de motor net schuin genoeg kantelen om de bak naar voren en naar onder te trekken en te verwijderen. Als je traverse gebogen is hoeft zelfs die niet verwijderd te worden maar het is wel makkelijker. Met de rechte traverse ontkom je daar niet aan. Wel de moeren van de motorsteunen links en rechts iets lossen om onnodig wringen te voorkomen bij het kantelen van bak en motor. Succes.
Plaats reactie