Koppeling slipt???

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Plaats reactie
BVDP
Berichten: 694
Lid geworden op: do jun 19, 2008 3:34 pm
Locatie: Oud-Turnhout

Koppeling slipt???

Bericht: # 127426Bericht BVDP »

Ik ervaar de laatste dagen bij optrekken iets dat lijkt op een slippende koppeling. Het stopt tot nu toe als ik wat gas minder maar ik vrees dat mijn koppeling het gaat begeven.
Al wat gezocht hier op het forum en daar is flink wat te vinden over hoe ze moet vervangen worden en dat het een hele klus is. Vandaar mijn vraag: zijn er nog andere mogelijke oorzaken? Ik denk aan olie, wat met de kabel,.....
Ik kan het pedaal een centimeter of drie intrappen voor ie ontkoppeld. Olie zie ik na een nachtje stilstaan niet. Verder is er niets mis met de wagen. Hij loopt en start goed, maakt geen abnormale geluiden of zo. In het verleden heb ik ook al wel eens gemerkt dat mijn koppeling lijkt te slippen maar dat was maar af en toe. Nu lijkt het wat vaker voor te komen. Hopelijk kan iemand wat anders aanduiden als oorzaak maar ik vrees dat ik voor een koppelingsplaat wissel sta.
Als dat het geval is, wat vervang ik dan best ook? De drukgroep waarschijnlijk, misschien nog wat dichtingen , motorophanging of zo.
Er zijn ook nogal wat verschillende koppelingen. Moet de oude plaat er eerst uit om te zien welk model het is of kan ik dat ergens anders zien? Mijn 4 is een TL met 850cc motor van 1986.
ik heb geen brug ter beschikking. Volstaat het om de voorste ophanging van de versnellingsbak eruit te halen om zo de versnellingsbak iets naar voor te schuiven (is me ooit gelukt bij een F6) of moeten echt de cardans er af en versnellingsbak er onder uit zolas ik op het forum nogal eens lees ?
Ik kan pas maandag reageren op eventuele vragen.

mvg Bart
Gebruikersavatar
ervaar.R4
Berichten: 464
Lid geworden op: ma jan 10, 2011 2:02 pm

Re: Koppeling slipt???

Bericht: # 127428Bericht ervaar.R4 »

Het klinkt inderdaad alsof het tijd is om de platen te vervangen, maar...

Je kunt als eerste even kijken of de afstand tussen de platen goed afgesteld staat.
Met een zaklampje kun je tussen de vliegwielkant en de versnellingsbak schijnen om de afstand te bepalen.
(Is even zoeken op welke plek je er tussendoor kunt kijken...)
(Aan de bestuurderskant schijnen en via de bijrijderskant kijken, zoiets...)

De afstand moet "op het oog" bepaald worden en moet ongeveer 3-4 mm. bedragen.
Afstellen doe je via de onderzijde, waar de koppelingsvork naast "de bak" zit.

Aan het eind van de koppelingskabel zit een stukje draadstang met 2 moeren. (stelmoer en een borgmoer)
Deze moeren zijn tegen elkaar in gedraaid, zodat ze niet kunnen bewegen.

Draai de onderste los en 0,5 cm. naar beneden met een 10 mm. pijpsleutel (of steeksleutel).
Laat de pijpsleutel om de 2 moeren zitten en draai ze allebei (of alleen de bovenste, met een steeksleutel) naar boven of naar beneden om de afstand tussen de platen af te stellen.

Draai daarna de borgmoer weer tegen de stelmoer vast...
De (bovenste)stelmoer kun je tegenhouden met een extra 10 mm. steeksleutel.


Succues ! En anders horen/ lezen we wel weer van je...
Wie het kleine niet eert, ...koopt geen pony, ...maar 'n peerd...
ap
Berichten: 984
Lid geworden op: zo jun 18, 2006 8:22 pm
Locatie: assen

Re: Koppeling slipt???

Bericht: # 127429Bericht ap »

BVDP schreef: Mijn 4 is een TL met 850cc motor van 1986.
ervaar.R4 schreef: De afstand moet "op het oog" bepaald worden en moet ongeveer 3-4 mm. bedragen.
Afstellen doe je via de onderzijde, waar de koppelingsvork naast "de bak" zit.

Aan het eind van de koppelingskabel zit een stukje draadstang met 2 moeren. (stelmoer en een borgmoer)
Deze moeren zijn tegen elkaar in gedraaid, zodat ze niet kunnen bewegen.

Draai de onderste los en 0,5 cm. naar beneden met een 10 mm. pijpsleutel (of steeksleutel).
Laat de pijpsleutel om de 2 moeren zitten en draai ze allebei (of alleen de bovenste, met een steeksleutel) naar boven of naar beneden om de afstand tussen de platen af te stellen.

Draai daarna de borgmoer weer tegen de stelmoer vast...
De (bovenste)stelmoer kun je tegenhouden met een extra 10 mm. steeksleutel.
Sorry dat ik als eigenwijs figuur nu wederom moet zeggen dat dit niet
klopt.
De hierboven beschreven stelmethode is correct maar voor een 1100 of een 1000.

Jij hebt het oude type nog waar de koppelingskabel niet verstelbaar is maar waar het verstellen gebeurt aan de zijkant van de bak met een draadeind wat dan weer op de hevel uitkomt die aan de versnellingsbak gemonteerd zit.

Opstellen kan van bovenaf bij deze koppeling.

Succes.
Gebruikersavatar
ervaar.R4
Berichten: 464
Lid geworden op: ma jan 10, 2011 2:02 pm

Re: Koppeling slipt???

Bericht: # 127430Bericht ervaar.R4 »

Oh, zou kunnen...

Ik heb ooit wel een 4L 845 cc. uit '85 gehad, maar daar ben ik niet zo veel mee aan het prutsen geweest...

Zoals ik ook al zei; er zit in ieder geval een draadeind aan... :wink:

...en het zit naast de bak...

En als je hem van bovenaf kunt stellen, hoef je er ook niet onder te kruipen... :lol:

...Ga ik nu even kijken bij m'n 956 cc. hoe dat daar gemonteerd zit...

En als we elkaar toch aan het verbeteren zijn...; de koppelingsvork zit toch aan het koppelingshuis...?

Dus, tussen de versnellingsbak en de motor...! :P


Maar,...ach, ik noem het ook: "aan de bak"...

Net zo makkelijk...
Wie het kleine niet eert, ...koopt geen pony, ...maar 'n peerd...
BVDP
Berichten: 694
Lid geworden op: do jun 19, 2008 3:34 pm
Locatie: Oud-Turnhout

Re: Koppeling slipt???

Bericht: # 127445Bericht BVDP »

Prima opmerkingen. Toch nog een vraagje. Als de slag van de koppelingspedaal te groot is voor ie ingrijpt, zou de koppeling dan juist NIET moeten slippen?Als ie echt overdreven groot is kan je zelfs niet meer ontkoppelen. Ik zou denken dat als de slag te klein is dat het net fout loopt of als je te ver regelt en geen slag meer overhoud de koppeling net gaat slippen. Of zie ik dat verkeerd? Ik zie niet direct het verband tussen de te grote slag voor ie ingrijpt en de slippende koppeling.
Ik kijk het wel na, net als de afstand van de koppelingsplaat. Een draadstang heb ik al gevonden.

mvg Bart
deutz
Berichten: 1777
Lid geworden op: zo okt 25, 2009 11:34 pm
Locatie: zaltbommel

Re: Koppeling slipt???

Bericht: # 127449Bericht deutz »

Gewoon versn.bakkie eruit en nieuw koppelingetje zetten!! Een dag werk en klaar!
gr.Jan. (stug)
niet geschoten is altijd mis!
Plaats reactie