vraag over hoogte afstelling van de auto (voorkant)

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Plaats reactie
Gebruikersavatar
dirkoosterhoff
Berichten: 865
Lid geworden op: ma okt 11, 2010 1:08 pm
Locatie: Enschede

vraag over hoogte afstelling van de auto (voorkant)

Bericht: # 127107Bericht dirkoosterhoff »

Is het zo dat alleen de torsiestaven bepalend zijn voor de hoogte afstelling van de auto (voorkant) of werken de schokdempers daar ook nog aan mee?
Ofwel kan het zijn dat de auto door slechte schokdempers ook een beetje doorhangt aan de voorkant?
jandoe1000
Berichten: 1682
Lid geworden op: ma dec 08, 2008 2:43 am

Re: vraag

Bericht: # 127109Bericht jandoe1000 »

Schokbrekers breken schokken en doen niets voor de wagenhoogte.
deutz
Berichten: 1777
Lid geworden op: zo okt 25, 2009 11:34 pm
Locatie: zaltbommel

Re: vraag

Bericht: # 127110Bericht deutz »

Hoi Dirk, de schokbreker, de benaming is al fout, is schokdemper, doet niets aan je hoogte afstelling.
Dat doen alleen de torsiestaven, achter zijn wel eens gasgevulde dempers gemonteerd, die duwen de auto iets omhoog, maar stelt niet al te veel voor.
gr.Jan.
niet geschoten is altijd mis!
Gebruikersavatar
dirkoosterhoff
Berichten: 865
Lid geworden op: ma okt 11, 2010 1:08 pm
Locatie: Enschede

Re: vraag

Bericht: # 127112Bericht dirkoosterhoff »

O.k,duidelijk.
Ik dacht alleen dat als de demper echt stuk is de auto ook iets doorzakt.
Ik had het overigens ook over dempers.
Maar goed,moet ik denk ik toch de torsie een tandje hoger zetten.

Bedankt en groet,
Dirk
Gebruikersavatar
Rutger-peer
Berichten: 1029
Lid geworden op: ma feb 22, 2010 12:27 am
Locatie: Groningen

Re: vraag

Bericht: # 127113Bericht Rutger-peer »

Schokdempers zijn in principe gemakkelijk in te drukken, alleen niet snel in te drukken, vandaar dat ze dus ook schokken dempen. Schokdempers moet je dan ook niet verwarren met springveren die je bijvoorbeeld wel op brommers ziet. Let wel op, je kunt je torsieveren wel aanspannen, maar je kunt je auto enkel zoveel ''optillen" als de uiterste stand van je schokbrekers toelaat. Ook moet je je torsiestaven sowieso niet zoveel opspannen dat de schokdempers volledig uitgetrokken worden, dat zorgt voor naar gebonk als je over hobbels rijdt (je schokdemper wordt steeds in zijn uiterste stand "geknald" wanneer je weer uitveert).

Voor je met zo'n karwij begint zou ik zeggen... kijk of het wel echt nodig is, want het is niet gemakkelijk of leuk.
Renault 4 GTL 1984 geel/oranje (341B).
Plaats reactie