Gastank

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

hans vooijs
Berichten: 188
Lid geworden op: wo jan 07, 2009 2:14 pm
Locatie: aalten
Contacteer:

Re: Gastank

Bericht: # 125654Bericht hans vooijs »

Het is allemaal niet zo moeilijk de ombouw naar gas, bij een erkend inbouwstation laten inbouwen heeft het voordeel dat hun gelijk de keuring verzorgen dus nieuw kenteken ect.
Heb bij een Savane (956cc) gas laten inbouwen met een tank op de plaats van het reservewiel, kan nu met de 80% regeling 34 liter tanken en dat betekend 400 km rijden!!.
Auto voorzien van een 123 ontsteking en goed ingesteld op LPG met het gevolg, altijd goed starten ook in de winter (start nooit op benzine) verbruik winter ongeveer 1:12 en in de zomer 1:14.
Vermogensverlies op LPG nog geen 5%!!, wel een speciaal gasmengstuk laten maken voor de Zenith carburateur.
Voordeel onderbouw vlakke laadvloer en kan mij hond makkelijk meenemen in de bench en dat kleine beetje meer aan wegenbelasting valt weg tegen de brandstofkosten zeker als je de auto hebt voor dagelijks gebruik.
Nog even 6 maanden wachten dan is de auto belastingvrij.................
hans
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Re: Gastank

Bericht: # 125814Bericht Willem de Zwijger »

Hier dan mijn verbouwing. De tank is met z'n 54 liter wel een beetje heel erg lomp geworden....maar volgens de inbouwboer zou dit prima moeten gaan.
Afbeelding

Bodemspeling is ongeveer 22 cm, wat me wel enige zorg inboezemt voor de vakantie waneer de boel volgepakt zit en er nog een motortrailer op de trekhaak duwt.
Hier de verdamper en gasklep
Afbeelding

En hier is de benzineklep te zien. En voor Jan: het luchtfilter. Het gasmengstuk zit in de luchtinlaat,vlak na het hamonica-vormige rubber, helemaal rechts op de foto.
Afbeelding

En dan het bedieningsknopje. Het toggelt van gas naar benzine naar geen-van-beiden naar gas etc. Benzine loopt trouwens voor geen meter merkte ik vanmiddag, ik denk dat dat klepje niet volledig open gaat of zo.
Afbeelding

En hij loopt op gas ontzettend mooi rond en trekt prima, dus nu kan ik het verbruik gaan bijhouden.
Laatst gewijzigd door Willem de Zwijger op za mar 05, 2011 8:34 pm, 2 keer totaal gewijzigd.
schoapke
Berichten: 2773
Lid geworden op: zo okt 20, 2002 2:00 am
Locatie: Tilburg

Re: Gastank

Bericht: # 125815Bericht schoapke »

mag ik vragen wat je kwijt was?
R4F4 FASA 1977
http://schoapke-r4-fasa.weebly.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Re: Gastank

Bericht: # 125817Bericht Willem de Zwijger »

900 ex BTW, dus dan kun je het uitrekenen....
Volgens mijn sommen verdien ik deze investering terug in 20.000 km, oftwel minder dan 1.5 jaar.
Gebruikersavatar
Le Car
Berichten: 923
Lid geworden op: di sep 02, 2003 2:00 am
Locatie: Zaandam
Contacteer:

Re: Gastank

Bericht: # 125838Bericht Le Car »

Ziet er mooi uit maar hou er rekening mee dat de bodemspeling wettelijk vast staat en dat hij min 30 cm moet zijn van de rdw.
Snap dus niet hoe deze inbouw goedgekeurd is, of er moet eea veranderd zijn.
Ook met de APK kan het evt problemen geven.(niet bij Langsom denk ik :wink: )
Vroeger maakte het niet uit welk bier je dronk, maar toen dacht je ook dat alle meisjes hetzelfde waren.
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Re: Gastank

Bericht: # 125857Bericht R4F6GTX Automaat »

Le Car schreef:Ziet er mooi uit maar hou er rekening mee dat de bodemspeling wettelijk vast staat en dat hij min 30 cm moet zijn van de rdw....
Waar kan je dat vinden want op de RDW site kan ik daar niks over lezen. Ik heb een auto waarvan de bodem zonder gastank niet eens die 30 cm haalt; de tank mag niet het laagste punt zijn is me verteld.... :-?
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
Gebruikersavatar
Le Car
Berichten: 923
Lid geworden op: di sep 02, 2003 2:00 am
Locatie: Zaandam
Contacteer:

Re: Gastank

Bericht: # 125862Bericht Le Car »

Na even zoeken bij de rdw site:
artikel 1.15 lid 13:
13. In rijklare toestand van het voertuig mag de LPGtank
zich niet minder dan 200 mm boven het wegdek
bevinden. Tenzij de LPG-tank geplaatst is op de
originele plaats van de benzinetank en de hoogte
boven het wegdek minimaal gelijk is aan de hoogte
van de benzinetank boven het wegdek.
Visuele controle van alle zichtbare aansluitingen
en verbindingen.
14. De bepalingen van het dertiende lid zijn niet van
toepassing indien de tank voldoende is beschermd
aan de voor- en zijkanten en geen deel van de tank
lager is geplaatst dan deze beschermende
constructie.
De gestelde eis wordt beoordeeld met het
voertuig in onbeladen toestand met behulp van
een rei die horizontaal tegen de onderzijde van
het voertuig wordt gehouden, waarbij de wielen
niet en de LPG-tank wel als deel van de
voertuigconstructie worden aangemerkt.
Laatst gewijzigd door Le Car op ma mar 07, 2011 5:25 pm, 2 keer totaal gewijzigd.
Vroeger maakte het niet uit welk bier je dronk, maar toen dacht je ook dat alle meisjes hetzelfde waren.
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Re: Gastank

Bericht: # 125873Bericht Willem de Zwijger »

Dank je wel voor het opzoeken! Daarmee voldoe ik dus wel aan de eisen.

Ik zit te denken om iets van een dikke beugel voor de tank te maken om de eventuele eerste klap op te vangen, eens kijken of daar een plekje voor te vinden is.
Tweety
Berichten: 2071
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: Gastank

Bericht: # 125884Bericht Tweety »

Ik zou me niet teveel zorgen maken, die tank is waarschijnlijk het sterkste onderdeel van je auto !
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Re: Gastank

Bericht: # 126054Bericht Willem de Zwijger »

Na nog maar 260 km zit ik op 1 liter per 11.7 km.

Ik heb nog wel een probleempje met benzine: hij bleek na de verbouwing geen toeren meer te willen maken op benzine.
Ik terug naar de garage, bleek:
a. de benzineklep niet goed open te gaan (monteur: die moderne kl#te dingen ook). Hij heeft er zolang een oude ingezet, bij 1000 km krijg ik een nieuwe.
b. het mengstuk in de luchtaanzuiging blokkeerde teveel de luchtstroom. De monteur greep een accuboormachine en ging het mengstuk te lijf. Wel een beetje down-to-earth. Hoe dan ook, nu kan hij hoog in toeren op benzine...maar loopt net even iets minder fijn op gas. (Monteur: bij 1000 km heb ik even 2 uur nodig.)
Plaats reactie