startprobleem

Storing met onbekende oorzaak? Stel hier je vraag! Verder alles over het afstellen van de motor

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Plaats reactie
Gebruikersavatar
harbourseal
Berichten: 1813
Lid geworden op: di nov 03, 2009 8:58 pm
Locatie: Breda
Contacteer:

startprobleem

Bericht: # 125408Bericht harbourseal »

Hoi allemaal,

Afgelopen dagen steeds minder starten.

Startmotor komt goed rond maar steeds langzamer. Waarschijnlijk door velleman wel een krachtige vonk. dus het aanslaan gaat goed en daarna snort het motortje weer als een tevreden kat.
Vandaag wat verder naar mijn werk moeten rijden dan normaal. Dan zou je verwachten dat de accu weer goed oplaadt. Maar niets is minder waar.
Helaas bij thuiskomst bijna geen pit meer om weer op te starten.

Ik zou denken aan de accu, maar misschien is mijn startmotor wel ter ziele.
Of houd die er acuut mee op en doet dan niets meer.

Of is de laadstroom verdeler naar zijn grootje. Ik weet het even niet meer.

Suggesties graag?

Groet, Robert
F6 1985, Turquoise Safari 1977 (project)
Twingo Benetton 1996
WiND Cycleworks No 59 special allroader met Rohloff speedhub

Witte Aygo X voor mijn vrouw
lordje
Berichten: 676
Lid geworden op: zo mar 06, 2005 9:35 pm

Re: startprobleem

Bericht: # 125409Bericht lordje »

Hallo Robert , lijkt op een accu probleem. Zitten alle aansluitingen wel goed vast? Laatst is alles los geweest je weet maar nooit , groet Lordje.
Gebruikersavatar
harbourseal
Berichten: 1813
Lid geworden op: di nov 03, 2009 8:58 pm
Locatie: Breda
Contacteer:

Re: startprobleem

Bericht: # 125411Bericht harbourseal »

Hoi Lordje,

Versnellingsbak doet het nog goed, en de koppeling gaat prima.
Ik zal morgenochtend de hele zaak nog eens nalopen.

Robert
F6 1985, Turquoise Safari 1977 (project)
Twingo Benetton 1996
WiND Cycleworks No 59 special allroader met Rohloff speedhub

Witte Aygo X voor mijn vrouw
Gebruikersavatar
harbourseal
Berichten: 1813
Lid geworden op: di nov 03, 2009 8:58 pm
Locatie: Breda
Contacteer:

Re: startprobleem

Bericht: # 125419Bericht harbourseal »

Hoi allemaal,

Helaas lijkt het er op dat het probleem niet de accu is maar de startmotor.
Vanmorgen nog even de moderne auto er naast gehad en met startkabels geprobeerd te starten.

Niets. Na een paar tikken met een harshamer tegen de startmotor wel wat leven maar geen ronddraaien.

Nu de hamvraag. Wie heeft er een startmotor liggen voor een 688 1108cc gtl blok.
zo'n korte dikke met 3 bevestigingspunten.
F6 1985, Turquoise Safari 1977 (project)
Twingo Benetton 1996
WiND Cycleworks No 59 special allroader met Rohloff speedhub

Witte Aygo X voor mijn vrouw
Gebruikersavatar
Rudolf2
Berichten: 1717
Lid geworden op: za dec 02, 2006 9:39 pm

Re: startprobleem

Bericht: # 125456Bericht Rudolf2 »

Mijn advies: haal een "nieuwe" bij de automaterialenhandel, anders heb je best kans dat je binnenkort weer met een versleten startmotor zit te klooien ( praat uit eigen ervaring...)

Rudolf
Gebruikersavatar
Rudi
Berichten: 2100
Lid geworden op: di jun 11, 2002 2:00 am
Locatie: Terheijden (N.Br.)

Re: startprobleem

Bericht: # 125460Bericht Rudi »

Ik heb in het verleden bij Aps mijn startmotor gehaald, kost je rond de 80 euro met inruil van je oude. Die reviseren ze weer. Als je geen vervoer hebt naar Aps en je startmotor ligt eruit, geef je maar n seintje. Niet op dinsdag.
Gebruikersavatar
harbourseal
Berichten: 1813
Lid geworden op: di nov 03, 2009 8:58 pm
Locatie: Breda
Contacteer:

Re: startprobleem

Bericht: # 125478Bericht harbourseal »

Het vervolg van dit verhaal.
Bij een van de leden van dit forum een goede tweedehands startmotor gescoord.
Beetje tegen de adviezen in, maar ook ik moet nu een beetje op de kosten gaan letten.

Vandaag getracht met de handleiding van ik geloof Blanche de startmotor er uit te halen. Was met geen mogelijkheid onder het spruitstuk uit te krijgen.

Dus toch het spruitstuk maar gedemonteerd.
En hopsa de startmotor kwam er zo uit zonder gepiel.

Pakking was ver heen, dus bij Renault maar gelijk twee nieuwe besteld.

Wordt vervolgt.
F6 1985, Turquoise Safari 1977 (project)
Twingo Benetton 1996
WiND Cycleworks No 59 special allroader met Rohloff speedhub

Witte Aygo X voor mijn vrouw
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Re: startprobleem

Bericht: # 125482Bericht R4F6GTX Automaat »

harbourseal schreef: Pakking was ver heen, dus bij Renault maar gelijk twee nieuwe besteld.
Waarom twee?

harbourseal schreef: Beetje tegen de adviezen in, maar ook ik moet nu een beetje op de kosten gaan letten.
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
Gebruikersavatar
harbourseal
Berichten: 1813
Lid geworden op: di nov 03, 2009 8:58 pm
Locatie: Breda
Contacteer:

Re: startprobleem

Bericht: # 125484Bericht harbourseal »

Je weet maar nooit :wink:

Misschien zit iemand anders omhoog, of mijn eigen spruitstuk moet er nog eens af.
F6 1985, Turquoise Safari 1977 (project)
Twingo Benetton 1996
WiND Cycleworks No 59 special allroader met Rohloff speedhub

Witte Aygo X voor mijn vrouw
Gebruikersavatar
Rudi
Berichten: 2100
Lid geworden op: di jun 11, 2002 2:00 am
Locatie: Terheijden (N.Br.)

Re: startprobleem

Bericht: # 125487Bericht Rudi »

Ik deed dat ook bij mijn eerste F4, alles dubbel bestellen.
Af en toe kom ik wel weer wat tegen, waarvan ik dan denk 'moest dat nou'.
Met dit type heb ik aan 850 onderdelen bar weinig.
Tweety
Berichten: 2071
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: startprobleem

Bericht: # 125536Bericht Tweety »

Goed de reden van die adviezen is dus dat het niet zo'n eenvoudig klusje is, waar de meeste geoefende sleutelaars toch al gauw zo'n 3 a 4 uur mee bezig zijn...'t kan trouwens wel zonder het spruitstuk te verwijderen, maar daar is op dit forum vlogens mij genoeg over te vinden.
Gebruikersavatar
harbourseal
Berichten: 1813
Lid geworden op: di nov 03, 2009 8:58 pm
Locatie: Breda
Contacteer:

Re: startprobleem

Bericht: # 125569Bericht harbourseal »

@ tweety,

Zo geoefend als jullie ben ik nog niet.

Het meest eenvoudig na twee uur pielen was voor mij het spruitstuk eraf sleutelen.
Ik heb de handleiding op het forum avant la letre gevolgt, maar geen succes ermee gehad.

Door dingen zelf te doen leer je in ieder geval de techniek kennen.
Daar hoort ook vallen en opstaan bij.
F6 1985, Turquoise Safari 1977 (project)
Twingo Benetton 1996
WiND Cycleworks No 59 special allroader met Rohloff speedhub

Witte Aygo X voor mijn vrouw
Tweety
Berichten: 2071
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: startprobleem

Bericht: # 125578Bericht Tweety »

heb ik de eerste keer ook gedaan, maar zo'n pakking kost E20,- da's zonde en toen was ie lek (was ie eigenlijk toch al maar ok..) ik haal wel altijd 't hitteschild los dat zijn 2 bouten van 't spruitstuk... uitlaat buis, stuurstang en dan zit er bij mij ook nog een handremhefboom die moet ook ff weg, en dan kan ik 'm door eerst een stukkie naar achteren en dan naar voren, naar me toe naar beneden manouvreren geloof ik, maar ik sta meestal wel ff te vloeken...(emotionele ontlading is goed voor de ziel !!! anders krop je dat maar op, kan je kanker van krijgen...) en dan ineens heb ik 'm in me handen... ik weet 't dan ook niet meer precies, of je moet 'm draaien ofzo....
Gebruikersavatar
harbourseal
Berichten: 1813
Lid geworden op: di nov 03, 2009 8:58 pm
Locatie: Breda
Contacteer:

Re: startprobleem

Bericht: # 125613Bericht harbourseal »

Gisteren bij Fons de andere startmotor opgehaald. Meteen ook een les startmotor techniek gehad.
Bedankt daarvoor.

Tip van Fons, maak de motorsteun aan de linker kant los, dan kan de motor een paar centimeter opgekrikt worden. Dan komt de startmotor er zo weer uit.

Maar het spruitstuk ligt er nu toch vanaf, dus nu lekker van bovenaf werken.

Groet, Robert
F6 1985, Turquoise Safari 1977 (project)
Twingo Benetton 1996
WiND Cycleworks No 59 special allroader met Rohloff speedhub

Witte Aygo X voor mijn vrouw
Gebruikersavatar
harbourseal
Berichten: 1813
Lid geworden op: di nov 03, 2009 8:58 pm
Locatie: Breda
Contacteer:

Re: startprobleem

Bericht: # 125830Bericht harbourseal »

Vandaag in het zonnetje rustig de andere startmotor weer ingebouwd.
Spruitstuk er weer op met een nieuwe pakking.

Starten, en ja hij doet het weer.
wel een hoop rook van het spruitstuk af, eerst paniek, maar deze keer bleef de kabelboom intact.
Ik had ook geen dingen verwisseld.

Bij goed ruiken leek het meer op verbrandende olie. waarschijnlijk de WD 40 die ik rijkelijk had gebruikt om de bouten los te krijgen.

Na een ritje door Breda en langs de wasstraat. was het roken ver over. dus toch de WD 40 dan :wink:

Meteen de verlichting even aangepakt en de zomerbandjes weer gemonteerd.

Groet, Robert
F6 1985, Turquoise Safari 1977 (project)
Twingo Benetton 1996
WiND Cycleworks No 59 special allroader met Rohloff speedhub

Witte Aygo X voor mijn vrouw
Plaats reactie