Velleman ruitenwisser intervalschakelaar aansluiten

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Thijsio
Berichten: 247
Lid geworden op: za dec 03, 2005 12:31 am
Locatie: Kerk Avezaath

Velleman ruitenwisser intervalschakelaar aansluiten

Bericht: # 125366Bericht Thijsio »

Hallo sleutelaars,
Gisteren heb ik een intervalschakelaar voor mijn ruitenwisser van Velleman gekocht. Ik heb hem getest en hij doet het, maar ik heb geen idee hoe ik het aan moet sluiten.
Ik heb een oud type dashboard, met een schakelaar op het dashboard voor de ruitenwisser. Deze heeft twee standen, aan en uit. Aan de achterkant van deze knop zitten drie draden. Eén daarvan zorgt voor de goede eindpositie als de ruitenwissers worden uitgeschakeld. Op een andere staat stroom en de derde gaat naar de ruitenwisser motor.

Heeft iemand ervaring met dit kitje van Velleman en heeft iemand dan een idee wat ik waarmee moet aansluiten?
Op de foto zie je rechts een kroonsteentje, die is voor + en -, links is een groter kroonsteentje maar wat moet ik daarmee.
Overigens is deze kit gemaakt voor ruitenwissers met twee verschillende snelheden, maar in principe hoeft dat niet uit te maken voor inbouw bij een enkele snelheid ruitenwisser.

Afbeelding

Ik ben benieuwd of jullie een idee hebben,

Groeten,Thijs
Mijn eerste auto: Renault 4 GTL, 1984
Daarna: Renault 4 L uit 1990
Nu: Renault 4 F4 uit 1974
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Re: Velleman ruitenwisser intervalschakelaar aansluiten

Bericht: # 125374Bericht Willem de Zwijger »

Je hebt er het boekje bij nodig met de schema's en een Kluwer waar achterin de schema's staan.
Hier fig 1 en 2 uit het boekje:
Afbeelding

Fig 1 is de situatie voorafgaand aan de inbouw van het kitje, en in fig 2 staat dan aangegeven hoe het kitje er tussen gebouwd moet worden. Ik heb een 85-er, ik weet niet of de kleuren hetzelfde zijn, maar het idee is dat je eerst fig 1 vergelijkt met de Kluwer, en daaruit de draadkleuren afleidt. Dan kijk je naar fig 2 welke draden je moet onderbreken en welke draden je zelf moet trekken.

Om hem in het dashboard in te bouwen heb ik de draaiknop van de print afgehaald (ik had niet genoeg diepte) en de print achter het dashboard onder de asbak gebouwd. Mijn draaiknop zit op het dashboard onder het muntenbakje, dus vlak naast de richtingaanwijzer-schakelaar.

Verder heb ik een ISO stekker / contrastekker gekocht om alles in 1 beweging los te kunnen trekken; daarmee kun je een stuk of 8 draden in 1 klik doorverbinden, en dan kun je met ook nog 1 schuifstekkertje ervoor zorgen dat je altijd de originele situatie kunt herstellen zodat je altijd weer je ruiten kan wissen mocht dit printje sneuvelen.

Na inbedrijfstellen merkte ik dat allerlei ruis op het 12 Volt "boordnet" ervoor zorgde dat hij vaak zomaar begon te wissen. Dat is te verhelpen door een weerstandje met condensator voor de ingang te zetten.

Het ding is hartstikke betrouwbaar, hij doet het al een jaar of 7 en toen hij het ooit een keer niet deed lag het aan een slecht contact in de ISO stekker.
Gebruikersavatar
jeffr4
Berichten: 2309
Lid geworden op: zo aug 23, 2009 11:51 pm
Contacteer:

Re: Velleman ruitenwisser intervalschakelaar aansluiten

Bericht: # 125380Bericht jeffr4 »

Zit er geen schema bij de Vellemankit? Dus wat aan A tm F aangesloten moet worden??

Ohja voor degene die net zoals ik voor een paar euries ( 5 euries en ik heb er meerdere) een Hella intervalschakelaar bij de sloop haalt, ik heb het schema en hoe aan te sluiten op de R4, althans op een 2 snelheden wis wis.
schoapke
Berichten: 2773
Lid geworden op: zo okt 20, 2002 2:00 am
Locatie: Tilburg

Re: Velleman ruitenwisser intervalschakelaar aansluiten

Bericht: # 125388Bericht schoapke »

mail maar door alvast :D
R4F4 FASA 1977
http://schoapke-r4-fasa.weebly.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Re: Velleman ruitenwisser intervalschakelaar aansluiten

Bericht: # 125398Bericht Willem de Zwijger »

jeffr4 schreef:Zit er geen schema bij de Vellemankit? Dus wat aan A tm F aangesloten moet worden??
Jawel, in fig 2 zie je ABC etc, en dat zie je ook ook op het Vellemanprintje (op de foto helemaal links), dus meer dan dat heb je niet nodig.
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5181
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Velleman ruitenwisser intervalschakelaar aansluiten

Bericht: # 125507Bericht Bertje »

jeffr4 schreef:Zit er geen schema bij de Vellemankit? Dus wat aan A tm F aangesloten moet worden??

Ohja voor degene die net zoals ik voor een paar euries ( 5 euries en ik heb er meerdere) een Hella intervalschakelaar bij de sloop haalt, ik heb het schema en hoe aan te sluiten op de R4, althans op een 2 snelheden wis wis.
Vertel, vertel! Kun je dan de originele hendel blijven gebruiken?
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Gebruikersavatar
jeffr4
Berichten: 2309
Lid geworden op: zo aug 23, 2009 11:51 pm
Contacteer:

Re: Velleman ruitenwisser intervalschakelaar aansluiten

Bericht: # 125512Bericht jeffr4 »

Yep, je kunt de voeding van de interval aansluiten op je schakelaar en gaat uit als je je gewone snelle of je supersnelle wissie wassie stand gebruikt.
Tweety
Berichten: 2071
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: Velleman ruitenwisser intervalschakelaar aansluiten

Bericht: # 125584Bericht Tweety »

Je kan ook een schakelaar uit een express halen die heeft 4 standen en is ietsje langer, en dan de gewone voor de achterruitenwisser....
en voor 't oude dashbord, zijn ook deze beschikbaar..
http://www.franzose.de/de/Renault/R4/Ar ... /ANR85048/" onclick="window.open(this.href);return false;
(baai)
Gebruikersavatar
Thijsio
Berichten: 247
Lid geworden op: za dec 03, 2005 12:31 am
Locatie: Kerk Avezaath

Re: Velleman ruitenwisser intervalschakelaar aansluiten

Bericht: # 125631Bericht Thijsio »

Ik heb het vandaag weer eens geprobeerd en ik ben al iets verder gekomen, maar gelukt is het nog niet. Als ik de ruitenwissers aan zet doen ze het alleen als ik ook de intervalschakelaar aan zet. Is niet zo handig natuurlijk.
Wat nog minder handig is, is dat de ruitenwissers de beweging niet afmaken. Dus als de de stroomtoevoer weer stopt, stoppen de wissertjes ook. Die gaan weer verder bij de volgende wisbeurt, etcetera.

Iemand een oplossing?
Mijn eerste auto: Renault 4 GTL, 1984
Daarna: Renault 4 L uit 1990
Nu: Renault 4 F4 uit 1974
deutz
Berichten: 1777
Lid geworden op: zo okt 25, 2009 11:34 pm
Locatie: zaltbommel

Re: Velleman ruitenwisser intervalschakelaar aansluiten

Bericht: # 125669Bericht deutz »

Je moet ook een stroomdraad op de 0-stand draad hebben! het rw motortje zorgt zelf voor een eind(0) stand.
Waarschijnlijk heb je de + draad van de velleman van een verkeerde stroombron afgetakt.
gr.Jan.
niet geschoten is altijd mis!
Gebruikersavatar
Thijsio
Berichten: 247
Lid geworden op: za dec 03, 2005 12:31 am
Locatie: Kerk Avezaath

Re: Velleman ruitenwisser intervalschakelaar aansluiten

Bericht: # 125701Bericht Thijsio »

Gelukt!
Ik had eerst het kitje achter de schakelaar aangesloten, maar nu parallel. Nu werkt het prima, of gewoon met de wisserknop voor de gewone stand, of de intervalschakelaar.

Ik zag alleen het weerbericht en het blijft deze week helaas droog! :D

Bedankt voor jullie ideeën en hulp,

Groeten, Thijs
Mijn eerste auto: Renault 4 GTL, 1984
Daarna: Renault 4 L uit 1990
Nu: Renault 4 F4 uit 1974
Plaats reactie