Slangetje

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Plaats reactie
Gebruikersavatar
T&B&4GTL
Berichten: 115
Lid geworden op: zo okt 17, 2010 3:30 pm
Locatie: Nijmegen

Slangetje

Bericht: # 124207Bericht T&B&4GTL »

Beste mensen,

Na een soepel verlopen rit van ongeveer 100 kilometer (om stoelen op te halen bij brecht, dank nog daarvoor!) wilde onze 4GTL (1986) niet meer normaal starten; dat wil zeggen, de enige manier om de motor stationair draaiende te krijgen was met de choke voluit waarbij deze ontzettend veel toeren leek te maken, of door veel gas bij te geven en niet meer los te laten. Rijden ging erg schokkerig en ongecontroleerd, dus na een paar honderd meter maar weer gestopt.

Uiteindelijk bleek de oorzaak een aan één uiteinde gescheurd en daardoor(?) losgekomen slangetje bij de carburateur. Achteraf herinner ik me dat bij het uitzetten van de motor vóórdat deze niet meer startte de motor een flinke 'zucht' maakte. En het verband is nu bewezen, want na plakken en herbevestigen van het slangetje (waarmee de motor weer prima start) kwam vandaag na een korter ritje weer die zucht, en inderdaad was het slangetje weer losgekomen.

Op de foto's zie je het slangetje (deels groenig), het onderste deel kwam los, daar zit ook het tape, zichtbaar op laatste foto.


Afbeelding <- het slangtje met stukje groen

Afbeelding

Afbeelding <- losgekomen bij tape

Nu de volgende vragen waaruit ongetwijfeld mijn technisch onbenul zal blijken:
  1. uit nieuwsgierigheid: wat is precies de functie en/of naam van dit slangetje?
  2. is het waarschijnlijk dat het tijdens het rijden los komt, of door/met de zucht bij het uitzetten van de motor?
  3. hoe kom ik aan een vervangend slangetje? Het is geen gewoon hol slangetje, want je kunt m niet met de mond doorblazen
Gebruikersavatar
JoReno
Berichten: 958
Lid geworden op: za okt 11, 2008 8:23 pm
Locatie: Veghel

Re: Slangetje

Bericht: # 124208Bericht JoReno »

Gebruik even het woord 'restrictie' in de zoekfunctie.
Technisch onbenullige vragen bestaan niet.
Dit forum is er om gebruikers vooruit te helpen.
En volgens mij help ik je met het woord 'restrictie' een heel eind vooruit, maar zelf ben te onbenullig om het jou uit te leggen.
Eén advies: slangetjes altijd controleren en stevig bevestigen, en slangetjes niet 'zomaar' vervangen door een slangetje. Ergens in dat slangetje voel je een hard stukje: dat is functioneel !!

En mocht een 'nieuw' slangetje nodig zijn: Harry Velthuis in Emmen.

Succes ermee.
Renault 4TL Savane , Rouge VIF 719 1990, kenteken 77-HV-FZ, 187.000 km (in restauratie in plaats van sloop in eigen beheer).

Citroën:
2CV6 Spécial (1988)
Xsara Picasso 1.6 (2007)
Jumpy L2H1 2.0 HDi Buscamper (2008)
Gebruikersavatar
T&B&4GTL
Berichten: 115
Lid geworden op: zo okt 17, 2010 3:30 pm
Locatie: Nijmegen

Re: Slangetje

Bericht: # 124209Bericht T&B&4GTL »

Bedankt, dat is inderdaad heel informatief. Dat er iets met valse lucht gebeurt was al mijn vermoeden.
Ik lees ook dat het nogal nauw kan komen met de restrictie in dat slangetje (viewtopic.php?f=2&t=8643&hilit=restrictie&start=15" onclick="window.open(this.href);return false;) dus maar eens bij Harry Velthuis aankloppen voor de juiste vervanging.

En ik zal het woord onbenul vanaf nu niet meer gebruiken :)
Tweety
Berichten: 2071
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: Slangetje

Bericht: # 124228Bericht Tweety »

JoReno schreef:Technisch onbenullige vragen bestaan niet.
Dit forum is er om gebruikers vooruit te helpen.
Nou ze bestaan wel, maar worden met zulke regelmaat gesteld door bijna iedereen dat wanneer ik er 1-tje stel daar niemand moeilijk over doet.....

nog even over het slangtje, het zit meetsal vrij aardig klem op het T-stukje, maar een slangklem kan evt. wel helpen, de restrictie (beperking, van de luchtdoorstroming eg.)zit vrij ver naar onderen in het slangetje, dus je zou evt het laatste stukkie eraf kunnen snijden en mbv van een metalen buisje daarna met een ender slangetje kunnen verlengen.... (baai)
Plaats reactie