Na een soepel verlopen rit van ongeveer 100 kilometer (om stoelen op te halen bij brecht, dank nog daarvoor!) wilde onze 4GTL (1986) niet meer normaal starten; dat wil zeggen, de enige manier om de motor stationair draaiende te krijgen was met de choke voluit waarbij deze ontzettend veel toeren leek te maken, of door veel gas bij te geven en niet meer los te laten. Rijden ging erg schokkerig en ongecontroleerd, dus na een paar honderd meter maar weer gestopt.
Uiteindelijk bleek de oorzaak een aan één uiteinde gescheurd en daardoor(?) losgekomen slangetje bij de carburateur. Achteraf herinner ik me dat bij het uitzetten van de motor vóórdat deze niet meer startte de motor een flinke 'zucht' maakte. En het verband is nu bewezen, want na plakken en herbevestigen van het slangetje (waarmee de motor weer prima start) kwam vandaag na een korter ritje weer die zucht, en inderdaad was het slangetje weer losgekomen.
Op de foto's zie je het slangetje (deels groenig), het onderste deel kwam los, daar zit ook het tape, zichtbaar op laatste foto.
<- het slangtje met stukje groen
<- losgekomen bij tape
Nu de volgende vragen waaruit ongetwijfeld mijn technisch onbenul zal blijken:
- uit nieuwsgierigheid: wat is precies de functie en/of naam van dit slangetje?
- is het waarschijnlijk dat het tijdens het rijden los komt, of door/met de zucht bij het uitzetten van de motor?
- hoe kom ik aan een vervangend slangetje? Het is geen gewoon hol slangetje, want je kunt m niet met de mond doorblazen