slechte achterruitverwarming, graag tips ....
Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando
-
- Berichten: 9001
- Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
- Locatie: Duckstad
Hoe moet ik die brengen? In mijn legertruck zeker. Beetje 'n voorstelling wat dat aan brandstof kost? Daarom staat ie al tijden stil. Ik heb geen trekhaak aan mijn Renootje. Wel aan de F6 automaat, maar die is nog niet klaar.
Maar het is van polyester dus hij rot niet weg, dus kan wel effe blijven liggen (de waterfiets)
Maar het is van polyester dus hij rot niet weg, dus kan wel effe blijven liggen (de waterfiets)
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
Haha, leuk om te lezen deze oude topic.
Ik heb eerst de 'zoeken' functie op dit forum gebruikt voordat ik een vraag wilde gaan stellen over mijn achterruitverwarming. Handige info. Bij mij werken alleen de bovenste twee draden. Een ruit vervangen vind ik zonde want ik vind nooit meer 3 van die mooie originele Franse Renault stickers terug:
RENAULT Garantie anti-corrosion 6 ans
24 h 24 service Renault a Dreux
en nog een ELF sticker
Dan maar die andere tips proberen of er gewoon mee leren leven. De charme van een viertje rijden is o.a. een niet werkende achterruitverwarming hebben.
Ik heb eerst de 'zoeken' functie op dit forum gebruikt voordat ik een vraag wilde gaan stellen over mijn achterruitverwarming. Handige info. Bij mij werken alleen de bovenste twee draden. Een ruit vervangen vind ik zonde want ik vind nooit meer 3 van die mooie originele Franse Renault stickers terug:
RENAULT Garantie anti-corrosion 6 ans
24 h 24 service Renault a Dreux
en nog een ELF sticker
Dan maar die andere tips proberen of er gewoon mee leren leven. De charme van een viertje rijden is o.a. een niet werkende achterruitverwarming hebben.
ja dat zeg je nou wel, maar is er chemisch niet iets op te vinden? Ik herinner me vaag iets van mijn scheikunde studie over redox reacties: simpel gezegd reacties waarbij een metaal OXideert in water onder invloed van stroom. Als je de stroom omdraait, is het in principe mogelijk om weer te REDuceren (van daar redox reacties). Bij reduceren krijg je het pure metaal weer terug.
Ik denk dat je dan de ruit eerst uit je auto moet halen, dan het koperoxide wegetsen met een zuur (probleem! glas kan niet tegen sterk zuur, wellicht is cola al sterk genoeg - voor muntjes wel).
Als het goed is krijg je dan weer mooi blank koper. dit koperen laagje gebruik je als electrode die je dan in een oplossing van bijvoorbeeld koperchloride hangt. Op het restje blank koper slaat dan vers koper neer, zodat je electrode weer iets dikker wordt. het is alleen de vraag hoe dik het uiteindelijke laagje koper zou moeten zijn, hoe lang je moet wachten, met welke stroomsterkte (gelijkstroom!) zodat ie het wel doet, maar dat ie niet te goed geleidt, want dan krijg je kortsluiting.
Lijkt me leuk om eens wat te gaan prutsen.
de draadjes die het na deze behandeling nog niet doen, kun je dan eventueel met "het een of ander" (maar wat?) doorverbinden.
In theorie zou dit moeten werken, is er iemand die dit al eens heeft gedaan?
Ik denk dat je dan de ruit eerst uit je auto moet halen, dan het koperoxide wegetsen met een zuur (probleem! glas kan niet tegen sterk zuur, wellicht is cola al sterk genoeg - voor muntjes wel).
Als het goed is krijg je dan weer mooi blank koper. dit koperen laagje gebruik je als electrode die je dan in een oplossing van bijvoorbeeld koperchloride hangt. Op het restje blank koper slaat dan vers koper neer, zodat je electrode weer iets dikker wordt. het is alleen de vraag hoe dik het uiteindelijke laagje koper zou moeten zijn, hoe lang je moet wachten, met welke stroomsterkte (gelijkstroom!) zodat ie het wel doet, maar dat ie niet te goed geleidt, want dan krijg je kortsluiting.
Lijkt me leuk om eens wat te gaan prutsen.
de draadjes die het na deze behandeling nog niet doen, kun je dan eventueel met "het een of ander" (maar wat?) doorverbinden.
In theorie zou dit moeten werken, is er iemand die dit al eens heeft gedaan?
Een quatrelle is het wel!
-
- Berichten: 2765
- Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
- Locatie: Diemen
Zijn er ondertussen al methoden gevonden om dit kleine euvel op te lossen? Ik ben al blij dat ik niet de enige ben en op het eerste zicht leken mijn draadjes niet beschadigd. Binnenkort eens van heel dichtbij bekijken.
Zou je kleine breuklijnen niet met een koperdraad kunnen overbruggen? of soldeer je dan de hele meuk naar de kleurpotkloden?
Zou je kleine breuklijnen niet met een koperdraad kunnen overbruggen? of soldeer je dan de hele meuk naar de kleurpotkloden?
niet gaan bestaat niet
slecht gaan wel
slecht gaan wel
Hallo tesamen,
Als je met een soldeerbout SMD-componenten aan elkaar kunt bakken (eigenlijk bedoel ik: er zijn mensen die dat kunnen) zou het te doen moeten zijn met een klein soldeerboutje. Alleen hopen dat het glas niet teveel warmte overneemt.
In de modelbouw/elektriciteit bestaat ook een goedje dat de duitser Leitlack noemt: verfbaar, en het geleidt stroom. Is geen eeuwigdurende oplossing, maar is evt na een paar jaar wel weer op te brengen( afhankelijk van de levensduur van je viertje )
Rudolf
Als je met een soldeerbout SMD-componenten aan elkaar kunt bakken (eigenlijk bedoel ik: er zijn mensen die dat kunnen) zou het te doen moeten zijn met een klein soldeerboutje. Alleen hopen dat het glas niet teveel warmte overneemt.
In de modelbouw/elektriciteit bestaat ook een goedje dat de duitser Leitlack noemt: verfbaar, en het geleidt stroom. Is geen eeuwigdurende oplossing, maar is evt na een paar jaar wel weer op te brengen( afhankelijk van de levensduur van je viertje )
Rudolf
-
- Berichten: 2765
- Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
- Locatie: Diemen
Hm,
Een kleine vraag over de achterruit en kiek eens even wat een reacties! En door dit gehele topic ben ik nu dus enthousiast geworden en wil ik mijn achterruitje ook gaan vervangen. Ik heb 3 piepkleine bolletjes die droog worden als ik de achterruitverwarming aanzet. De grote van een smartie zeg maar... Of m&m, net wat geliefder is. Ik zet hem wel elke keer trouw aan, maar dat is dus meer voor de sier.
Maar ehm, ik geloof dat ik ergens las dat ik die maar eens via die duitse site moest gaan bestellen. Met die kleine krentebol hier thuis ben ik nu niet echt in staat om enorme stukken met de renault te gaan rijden om richting clubmagazijn te gaan. Ik ga eens op zoek.
Ben benieuwd hoe het afloopt met de verwarming die maar 3 streepjes doet....
Liefs!
Een kleine vraag over de achterruit en kiek eens even wat een reacties! En door dit gehele topic ben ik nu dus enthousiast geworden en wil ik mijn achterruitje ook gaan vervangen. Ik heb 3 piepkleine bolletjes die droog worden als ik de achterruitverwarming aanzet. De grote van een smartie zeg maar... Of m&m, net wat geliefder is. Ik zet hem wel elke keer trouw aan, maar dat is dus meer voor de sier.
Maar ehm, ik geloof dat ik ergens las dat ik die maar eens via die duitse site moest gaan bestellen. Met die kleine krentebol hier thuis ben ik nu niet echt in staat om enorme stukken met de renault te gaan rijden om richting clubmagazijn te gaan. Ik ga eens op zoek.
Ben benieuwd hoe het afloopt met de verwarming die maar 3 streepjes doet....
Liefs!
Ik ben meer voorstander van een reparatie
Iemand een idee van welke stroomsterktes er door die draadjes gaan?
plan:
-oxidatie proper maken
- onderbrekingen zoeken
- solderen of verf of ....
edit:
even opzoekingswerk gedaan: loctite 3863 is het spul kost 20 a 25 euo voor enkele gram (maar je hebt er ook maar heel weinig van nodig)
http://tds.loctite.com/tds5/docs/3863-EN.PDF
ruit warm maken, met schilderstape afplakken, ontvetten, aanbrengen laten uitdrogen, na 20min mag er eventueel een 2e laag
na 24h drogen zou het moeten werken, daarvoor je verwarmingsding NIET aanzetten.
Iemand een idee van welke stroomsterktes er door die draadjes gaan?
plan:
-oxidatie proper maken
- onderbrekingen zoeken
- solderen of verf of ....
edit:
even opzoekingswerk gedaan: loctite 3863 is het spul kost 20 a 25 euo voor enkele gram (maar je hebt er ook maar heel weinig van nodig)
http://tds.loctite.com/tds5/docs/3863-EN.PDF
ruit warm maken, met schilderstape afplakken, ontvetten, aanbrengen laten uitdrogen, na 20min mag er eventueel een 2e laag
na 24h drogen zou het moeten werken, daarvoor je verwarmingsding NIET aanzetten.
niet gaan bestaat niet
slecht gaan wel
slecht gaan wel
-
- Berichten: 2765
- Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
- Locatie: Diemen
Ik zie er één staan op www.reno4er.de voor 59 euro (met verwarming)... is dit een nieuwe? Lijkt me lichtelijk 'overpriced' voor een gebruikte, maar het staat er niet bij (toch?).mariek schreef:Maar ehm, ik geloof dat ik ergens las dat ik die maar eens via die duitse site moest gaan bestellen.
achterruitverwarming
van mijn r4f6 doet die het ook niet
ha,ha, grapje
ha,ha, grapje
Re:
Is het nog gelukt met dit goedje?Roen schreef:Ik ben meer voorstander van een reparatie
Iemand een idee van welke stroomsterktes er door die draadjes gaan?
plan:
-oxidatie proper maken
- onderbrekingen zoeken
- solderen of verf of ....
edit:
even opzoekingswerk gedaan: loctite 3863 is het spul kost 20 a 25 euo voor enkele gram (maar je hebt er ook maar heel weinig van nodig)
http://tds.loctite.com/tds5/docs/3863-EN.PDF" onclick="window.open(this.href);return false;
ruit warm maken, met schilderstape afplakken, ontvetten, aanbrengen laten uitdrogen, na 20min mag er eventueel een 2e laag
na 24h drogen zou het moeten werken, daarvoor je verwarmingsding NIET aanzetten.
Savane 1993 =D