Nieuw type electronische ontsteking?

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

zwergje
Berichten: 657
Lid geworden op: vr mar 12, 2010 3:58 am

Nieuw type electronische ontsteking?

Bericht: # 120772Bericht zwergje »

Hallo,

Kwam op de site van BS autotuning een topic tegen over elecronische ontsteking volgens een ander principe dan de befaamde 123 ontsteking.
Ben benieuwd of er ervaringsdeskundigen onder ons zijn wat betreft dit type electronische ontsteking, en wat de meningen/ verwachtingen zijn wat betreft de claims van verbeterd functioneren die door BS autotuning op hun site gedaan worden. En uiteindelijk ben ik dan natuurlijk benieuwd of dit systeem kan concureren met dezelfde befaamde 123 ontsteking.
Heb de link van de site gekopierd, en ook wat info van dit systeem.
Afbeeldingen ontbreken, maar zijn op de site te zien.

Groet, Serge

http://www.bs-autotune.nl/content/view/28/42/" onclick="window.open(this.href);return false;

Elektronische ontsteking

De verdelerontsteking is eigenlijk een redelijk achterhaald systeem. Ze is onderhevig aan slijtage, er zitten mechanische onderdelen in welke na verloop van tijd niet gangbaar meer zijn zoals de vaccuum vervroeger. In de verdelerkap hoopt zich koolstof op waardoor de vonk op de verkeerde plek kan uitkomen. Daarnaast is de vonkenergie gelimiteerd. V8 motoren hebben last dat boven de 5000 toeren onvoldoende laad-tijd beschikbaar is voor de bobine. Dat kán anders.

Zo is het mogelijk de verdeler massief uit te voeren zodat deze geen mechanische delen meer bevat. De ECM bepaald dan het ontstekingstijdstip en deze is met de computer volledig instelbaar op toerental en motorbelasting.

Een stap verder is de gehele verdeler elimineren. Dit kan door plaatsing van een toerentalopnemer op de krukas en het plaatsen van een DIS bobine of Coil-On-Plug penbobine. De bobine's worden nu onafhankelijk van elkaar aangestuurd en zorgen zo voor de vonk op de juiste plek. Geen bewegende delen meer. Meer vonk-energie beschikbaar op de juiste plek. Dit kan aanmerkelijk schelen in de performance, het aanslaan van de motor bij een koude start en de emissie. Ook voor auto's waarvoor geen onderdelen meer te koop zijn is dit een interessante optie. Aftermarket verdelersystemen zijn vaak behoorlijk prijzig. Bovendien werken ze enkel op vervroeging op toerental. Het is goed te weten dat er een alternatief is dat de verdeler overbodig maakt.
Laatst gewijzigd door zwergje op wo jul 20, 2011 2:36 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Mensen met visie? IK zie ze niet.....;)
Witte F6 combi sobre-elevada/ Mercedes 407D automaat ex-ME bus/ camper
Gebruikersavatar
harbourseal
Berichten: 1813
Lid geworden op: di nov 03, 2009 8:58 pm
Locatie: Breda
Contacteer:

Re: Nieuw type electronische ontsteking?

Bericht: # 120789Bericht harbourseal »

Ziet er leuk uit, maar nu de kosten. :D
F6 1985, Turquoise Safari 1977 (project)
Twingo Benetton 1996
WiND Cycleworks No 59 special allroader met Rohloff speedhub

Witte Aygo X voor mijn vrouw
Gebruikersavatar
Rudolf2
Berichten: 1717
Lid geworden op: za dec 02, 2006 9:39 pm

Re: Nieuw type electronische ontsteking?

Bericht: # 120792Bericht Rudolf2 »

Hallo,

Ik heb alleen ervaring met 123. Het scheelt best wel veel in het mooi lopen, en iets in het brandstofgebruik. De mijne werkt overigens met vacuumvervroeging! Is dus gewoon verkrijgbaar.

(baai) Rudolf
Gebruikersavatar
harbourseal
Berichten: 1813
Lid geworden op: di nov 03, 2009 8:58 pm
Locatie: Breda
Contacteer:

Re: Nieuw type electronische ontsteking?

Bericht: # 120800Bericht harbourseal »

Ik heb net reactie teruggekregen van BS autotuning.
Ontsteking en inspuiting met een motormanegement unit.
1750 euro
Losse ontsteking aan materiaal 600 euro. Loopt dus flink in de papieren.
Op de site ziet het er wel gelikt uit.

Denk dat de 123 ontsteking of een felleman kitje meer in mijn straatje ligt.
Of de keuringseisen worden ongelofelijk zwaar op emisie gebied.
F6 1985, Turquoise Safari 1977 (project)
Twingo Benetton 1996
WiND Cycleworks No 59 special allroader met Rohloff speedhub

Witte Aygo X voor mijn vrouw
Gebruikersavatar
Rudolf2
Berichten: 1717
Lid geworden op: za dec 02, 2006 9:39 pm

Re: Nieuw type electronische ontsteking?

Bericht: # 120801Bericht Rudolf2 »

En als de keuringseisen een stuk strenger gaan worden kijken ze eerst naar het kenteken en de bijbehorende standaardwaarden. Volgens mij zul je individueel om een schonere waardering moeten vragen en op het kenteken laten zetten. Is dan ook weer gunstig voor Duiitsland.

(baai) Rudolf
ap
Berichten: 984
Lid geworden op: zo jun 18, 2006 8:22 pm
Locatie: assen

Re: Nieuw type electronische ontsteking?

Bericht: # 120802Bericht ap »

Wat een geld dan kan je beter een duitse katalysator onder je vier schroeven om de uitstoot te verbeteren.
En als je je originele ontsteking goed bij houd dan ben je het helemaal niet nodig.

Mijn F4 kwam de laatste apk door met een co van 2,1 en dat met de originele ontsteking erop gewoon een kwestie van goed afstellen.
Gebruikersavatar
GijSsie
Berichten: 1707
Lid geworden op: za nov 05, 2005 11:20 pm
Locatie: Nederland

Re: Nieuw type electronische ontsteking?

Bericht: # 120811Bericht GijSsie »

Nog beter: een 4 op elektriciteit... Waar is die 4 gebleven?! Een tijdje terug was er 1 met elektromotor...
Savane 1993 =D
schoapke
Berichten: 2777
Lid geworden op: zo okt 20, 2002 2:00 am
Locatie: Tilburg

Re: Nieuw type electronische ontsteking?

Bericht: # 120813Bericht schoapke »

volgens mij werd deze niet gekeurd en kon daarom de weg niet op. Rest van de auto te koop aangeboden ergens??
R4F4 FASA 1977
http://schoapke-r4-fasa.weebly.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
zwergje
Berichten: 657
Lid geworden op: vr mar 12, 2010 3:58 am

Re: Nieuw type electronische ontsteking?

Bericht: # 120919Bericht zwergje »

Bedankt voor reacties en nuttige bijdragen! :D

1750 voor motormanegement, inspuiting en ontsteking (inbouwen moet je dan zelf doen?) is veel geld, maar als de claims op de site niet te rooskleurig zijn, krijg je er dan wel iets voor terug.
Als ik het goed begreep, heb je dan alleen een LPG tank nodig, geen pomp, en dan heb je een electronische ontsteking, motormanagement (is dat met de lampda-sonde in de uitlaat en terugkoppeling naar gas-/luchtverhoudingen?), en LPG (die dan nog wel rdw gekeurd moet worden, natuurlijk, toch ook weer een kleine 100 euri's meen ik).

600 voor het ontstekingsysteem alleen, is dik twee keer zo duur als de toch al niet goedkope 123 ontsteking, en ondanks jullie bijdragen, en dezelfde (niet beantwoorde) vraag, wat dan de verbetering is t.o.v. de 123 ontsteking, aan BS tuning ( zelfs met lokkertje van plaatsing van zijn reactie op het R4 forum), ben ik er nog steeds niet achter wat de op de site genoemde 'stap verder' is t.o.v. de 123 ontsteking.
Mijn vraag is dan, hebben ze het te druk met met flappen zwaaiende klanten om op ons te reageren, of ontbreekt het ze aan argumenten?

Serge
Mensen met visie? IK zie ze niet.....;)
Witte F6 combi sobre-elevada/ Mercedes 407D automaat ex-ME bus/ camper
RVIER
Berichten: 2280
Lid geworden op: di okt 31, 2006 12:23 am
Locatie: eindhoven

Re: Nieuw type electronische ontsteking?

Bericht: # 120924Bericht RVIER »

Dat de orginele ontsteking van onze R4 een update behoeft is evident. Het is allen de vraag wat een 123 of deze high performance ontsteking meer opleveren dan een Vellemankit van 13,50 euri. Ik denk heel weinig omdat je snel tegen het nieuwe probleem aanloopt:
- het uitlaatspruitstuk (= nu een grote weerstand/wervelkamer)
- het inlaatspruitstuk en de (te kleine) carburateur
- de beroerde aansluitingen van beiden op de cilinderkop
- de cilinderkop zelf (kanalen, kleppen, verbrandingsruimte)

In het verleden zijn daar wel eens race/rally sets voor gemaakt (door bv AUTOBLEU of Gordine) die toch ook een behoorlijke winst boekten.
Ik zou beginnen met de investering van 13,50 :-) dat geeft direct een merkbaar resultaat.

vr gr Fons


PS update: de velleman kit kost inmiddels 15,95 ..19,99 euro (had de de oude prijs nog in het hoofd :-))
Laatst gewijzigd door RVIER op do aug 26, 2010 12:59 am, 2 keer totaal gewijzigd.
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
Gebruikersavatar
roberto
Berichten: 895
Lid geworden op: di jul 26, 2005 4:09 pm
Contacteer:

Re: Nieuw type electronische ontsteking?

Bericht: # 120932Bericht roberto »

Hier kun je zien hoe je hem kunt bouwen zoals velen op dit forum is het daarna gelukt.
http://renault4.weebly.com/velleman-kit.html
Gebruikersavatar
GijSsie
Berichten: 1707
Lid geworden op: za nov 05, 2005 11:20 pm
Locatie: Nederland

Re: Nieuw type electronische ontsteking?

Bericht: # 120933Bericht GijSsie »

Ik weet het niet maarten, maar jammer dat het niks geworden is met de elektro 4...

Welke zot gaat er nu 1750€ "investeren" in de ontsteking van een Renault 4... Voor dat bedrag kan je een leuk exemplaar kopen(auto he geen onsteking;)). Die paar tientjes die je der misschien mee wint op jaarbasis.. zo lang gaat die 4 echt niet meer mee.. Koop dan een nieuwere sportauto waar je zulk soort fratsen mee uithaalt.

Het begint met je motor goed afstellen en misschien als je wil zo' vellemankitje. Het blijft een renault4.. maarja.. dat is mijn bescheiden mening :roll:
Savane 1993 =D
zwergje
Berichten: 657
Lid geworden op: vr mar 12, 2010 3:58 am

Re: Nieuw type electronische ontsteking?

Bericht: # 120934Bericht zwergje »

Hoi Gijssie,

Had je gezien dat je voor die (toegegeven) smak centen ook een ook een LPG injectie- en motormanagement systeem op je auto hebt zitten?

groet zwergje
Mensen met visie? IK zie ze niet.....;)
Witte F6 combi sobre-elevada/ Mercedes 407D automaat ex-ME bus/ camper
zwergje
Berichten: 657
Lid geworden op: vr mar 12, 2010 3:58 am

Re: Nieuw type electronische ontsteking?

Bericht: # 121353Bericht zwergje »

[quote="harbourseal"]Ik heb net reactie teruggekregen van BS autotuning.
Ontsteking en inspuiting met een motormanegement unit.
1750 euro
Losse ontsteking aan materiaal 600 euro. Loopt dus flink in de papieren.
Op de site ziet het er wel gelikt uit.

Dat zijn de materialen: inbouwen moet je zelf doen? :D
Mensen met visie? IK zie ze niet.....;)
Witte F6 combi sobre-elevada/ Mercedes 407D automaat ex-ME bus/ camper
hans vooijs
Berichten: 188
Lid geworden op: wo jan 07, 2009 2:14 pm
Locatie: aalten
Contacteer:

Re: Nieuw type electronische ontsteking?

Bericht: # 121848Bericht hans vooijs »

123 heeft nu nieuw op de markt gebracht de 123/tune dat is een vrij programmeerbare ontsteking, je kunt 2 curve's ingeven 1 voor benzine 1 voor LPG.
Ook de extra vacuumvervroeging is traploos instelbaar,wel heb je een laptop nodig om de zaak in te stellen,
door middel van acceleratieproeven kan je de ontsteking op de weg instellen.
Goed systeem voor een redelijke prijs door een goede instelling verdien je immers de ontsteking langzaam terug
hans
Plaats reactie