koppeling versleten

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Plaats reactie
RELFMELF
Berichten: 29
Lid geworden op: di dec 03, 2002 2:00 am
Locatie: Breda
Contacteer:

Bericht: # 12099Bericht RELFMELF »

Volgens mij is mijn koppelingsplaat nu echt versleten. Als ik hem in zijn een zet dan zegt-ie "klunk". En in zijn achteruit gaat erg moeilijk. Kan iemand bevestigen dat het aan de plaat ligt. Of kan het ook een versleten (uitgerekte) koppelingskabel zijn ?
Is het makkelijk om die te vervangen, kun je er van onderen bij?. Kortom, hoe moet het ?
Ron
Berichten: 1721
Lid geworden op: ma dec 17, 2001 2:00 am
Locatie: Maassluis

Bericht: # 12106Bericht Ron »

Ik denk niet dattie versleten is.
Als je je koppeling op laat komen, wanneer grijpt hij dan aan? Direct of juist heel erg hoog? Al eens de kabel gesteld?
Laten we er nog maar niet van uit gaan dat het euvel in je bak zit want dat kan ook nog met de gegeven symptomen.
Leo
Berichten: 64
Lid geworden op: zo apr 14, 2002 2:00 am
Locatie: Doorn

Bericht: # 12108Bericht Leo »

Versleten koppeling is ook niet m'n eerste gedachte. Dan trekt 'ie domweg ook niet meer zo best op, maakt wel veel toeren en zo.
Het kan van alles zijn.
Zitten bijvoorbeeld de geleideringetjes van je schakelstang nog wel allemaal op hun plek? Er zit er één boven de waterpomp die je er, erg ruw schakelend, uit kan schakelen.
Hoe rijdt hij verder?
Gebruikersavatar
jbeekmann
Berichten: 2169
Lid geworden op: ma jan 21, 2002 2:00 am
Locatie: Bussum

Bericht: # 12119Bericht jbeekmann »

testen gaarheid koppeling:
Zet 'm in z'n vier, handrem er stevig op, en laat de koppeling met ruim gas opkomen. Hij moet nu nog voordat de koppeling helemaal omhoog is afslaan, zo niet>>platen aan hun eind.
Kopplingskabel kun je van onderaf bij. Zet je wagen linksvoor op een flinke bok (of een krat bier op z'n kant) en kijk naast je karterpan. Die kabel die daar zit kun je stellen. Zorg er voor dat je nog wel een vrije slag hebt. Het moeilijk in versnellingen krijgen is meestal een te losse kabel, je kunt dan niet genoeg ontkoppelen. Zet hem ietsje strakker en het probleem is weg. Tevens is dit behoudt van je koppeling, als ie nl. in z'n 1 staat voor het stoplicht zal je koppeling nl. nu slippen. Dat merk jij niet, maar je platen wel...
Honda CB550 '80, BMW 320i cabriolet '89
Nulla tenaci invia est via!
RELFMELF
Berichten: 29
Lid geworden op: di dec 03, 2002 2:00 am
Locatie: Breda
Contacteer:

Bericht: # 12150Bericht RELFMELF »

mmm. Verder rijdt hij prima, dus toch alleen de kabel misschien. Ik ga de test doen en mijn auto effe op een kratje grols zetten (vol of leeg). Ik hou jullie op de hoogte
Plaats reactie