Volgens mij is mijn koppelingsplaat nu echt versleten. Als ik hem in zijn een zet dan zegt-ie "klunk". En in zijn achteruit gaat erg moeilijk. Kan iemand bevestigen dat het aan de plaat ligt. Of kan het ook een versleten (uitgerekte) koppelingskabel zijn ?
Is het makkelijk om die te vervangen, kun je er van onderen bij?. Kortom, hoe moet het ?
koppeling versleten
Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando
Versleten koppeling is ook niet m'n eerste gedachte. Dan trekt 'ie domweg ook niet meer zo best op, maakt wel veel toeren en zo.
Het kan van alles zijn.
Zitten bijvoorbeeld de geleideringetjes van je schakelstang nog wel allemaal op hun plek? Er zit er één boven de waterpomp die je er, erg ruw schakelend, uit kan schakelen.
Hoe rijdt hij verder?
Het kan van alles zijn.
Zitten bijvoorbeeld de geleideringetjes van je schakelstang nog wel allemaal op hun plek? Er zit er één boven de waterpomp die je er, erg ruw schakelend, uit kan schakelen.
Hoe rijdt hij verder?
testen gaarheid koppeling:
Zet 'm in z'n vier, handrem er stevig op, en laat de koppeling met ruim gas opkomen. Hij moet nu nog voordat de koppeling helemaal omhoog is afslaan, zo niet>>platen aan hun eind.
Kopplingskabel kun je van onderaf bij. Zet je wagen linksvoor op een flinke bok (of een krat bier op z'n kant) en kijk naast je karterpan. Die kabel die daar zit kun je stellen. Zorg er voor dat je nog wel een vrije slag hebt. Het moeilijk in versnellingen krijgen is meestal een te losse kabel, je kunt dan niet genoeg ontkoppelen. Zet hem ietsje strakker en het probleem is weg. Tevens is dit behoudt van je koppeling, als ie nl. in z'n 1 staat voor het stoplicht zal je koppeling nl. nu slippen. Dat merk jij niet, maar je platen wel...
Zet 'm in z'n vier, handrem er stevig op, en laat de koppeling met ruim gas opkomen. Hij moet nu nog voordat de koppeling helemaal omhoog is afslaan, zo niet>>platen aan hun eind.
Kopplingskabel kun je van onderaf bij. Zet je wagen linksvoor op een flinke bok (of een krat bier op z'n kant) en kijk naast je karterpan. Die kabel die daar zit kun je stellen. Zorg er voor dat je nog wel een vrije slag hebt. Het moeilijk in versnellingen krijgen is meestal een te losse kabel, je kunt dan niet genoeg ontkoppelen. Zet hem ietsje strakker en het probleem is weg. Tevens is dit behoudt van je koppeling, als ie nl. in z'n 1 staat voor het stoplicht zal je koppeling nl. nu slippen. Dat merk jij niet, maar je platen wel...
Honda CB550 '80, BMW 320i cabriolet '89
Nulla tenaci invia est via!
Nulla tenaci invia est via!