APK bijna rond; nu nog deze remmelarei-kleinigheid

Al het overige, zoals accessoires (trekhaak, radio, airco enz.), apk, auto invoeren en nog veel meer.

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Plaats reactie
Moaske
Berichten: 286
Lid geworden op: ma jun 03, 2002 2:00 am
Locatie: Tilburg
Contacteer:

APK bijna rond; nu nog deze remmelarei-kleinigheid

Bericht: # 121229Bericht Moaske »

Juustem...
Ook de remmen hadden ze nog wat over te melden.

'T zit zo; ik heb vorig jaar de schijven voor vervangen, en ben er toen keurig mee door de keuring gekomen. Dit jaar echter remde hij voor niet voldoende zeiden ze. (???)
Dit jaar moest ik rechtsachter toen ik het lager verving, meteen ook nog even een remcilinder vervangen want die bleek zo lek als een mandje... (na heftig sloop-geklooi meteen ook maar een halve meter leiding vervangen) ;)

Enniewee; nu zeggen de wijze heren van de APK dat ie last heeft van overberemming, ofwel hij remt achter te hard. Op zicht remt alles prima zou ik zeggen als je bij een noodstop-trap met je bakkes tegen de voorruit zit, maar toch moet ie wel door de APK natuurlijk...
De fuseekogels zijn ook vervangen (alweeeeeeer) en daardoor staat de auto altijd wat hoog na de ingreep. Kan dat je remdrukverdeler achter misschien voor het lapje houden?

Ik weet niet zo goed hoe ik het gelijk krijg want echt alles is nieuw (remschoenen achter ook pas 2 jaar).
Gewoon nog maar eens een keer ontluchten (en dan nu alleen voor) nu dat ie inmiddels heeft gereden en weer normale rijhoogte heeft, en er maar het beste van hopen?

Geniale ingevingen zeer welkom!! (blunt)
Moaske's web-log
Sinds zomer 2004 een in nederland geïntegreerde belg...: Legergroene F4 combi 1108cc, bestuurd door een sentimentele dwaas... ;)
deutz
Berichten: 1777
Lid geworden op: zo okt 25, 2009 11:34 pm
Locatie: zaltbommel

Re: APK bijna rond; nu nog deze remmelarei-kleinigheid

Bericht: # 121235Bericht deutz »

Veer van de remdrukbegrenzer wat losser zetten als hij bij normale rijstand al strak staat!
gr.Jan.
niet geschoten is altijd mis!
RVIER
Berichten: 2280
Lid geworden op: di okt 31, 2006 12:23 am
Locatie: eindhoven

Re: APK bijna rond; nu nog deze remmelarei-kleinigheid

Bericht: # 121239Bericht RVIER »

@ Moake
Enniewee; nu zeggen de wijze heren van de APK dat ie last heeft van overberemming, ofwel hij remt achter te hard. Op zicht remt alles prima zou ik zeggen als je bij een noodstop-trap met je bakkes tegen de voorruit zit, maar toch moet ie wel door de APK natuurlijk...
Overberemming kun je voelen. Het lijkt/voelt alsof de auto tijdens het remmen naar achteren getrokken wordt. Normaal moet je het gevoel hebben dat er van voren tegen de auto wordt geduwd.

Kijk maar eens naar de veer van de remdrukbegrenzer , de suggestie van Deutz. Mogelijk zit de remdrukbegrenzer zelf vast.
Als het dat nu niet is kunt ook even kijken of de remmen voor wel goed/snel aangrijpen. Eventueel zadels goed schoonmaken en licht smeren op de spieen (BENDIX remmen). Eventueel ook de remzuigers ver uit de cilinder laten komen en goed schoonmaken met een schuurspons, daarna weer insmeren met remcilinderpasta en het beschermrubber goed monteren.
De fuseekogels zijn ook vervangen (alweeeeeeer) en daardoor staat de auto altijd wat hoog na de ingreep. Kan dat je remdrukverdeler achter misschien voor het lapje houden?
Mogelijk heb je de draagarmen gedemonteerd om de bovenfuse te vervangen. Als je de draagarm daarna weer monteert en vastdraait terwijl het wiel omhoog staat staat de auto daarna hoger.
Ook na een paar keer heen en weer rijden blijft hij hoger staan. Je moet de draagarmen defenitief vastzetten als het wiel op de grond staat!
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
Moaske
Berichten: 286
Lid geworden op: ma jun 03, 2002 2:00 am
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: APK bijna rond; nu nog deze remmelarei-kleinigheid

Bericht: # 121255Bericht Moaske »

deutz schreef:Veer van de remdrukbegrenzer wat losser zetten als hij bij normale rijstand al strak staat!
gr.Jan.
Dus losser, betekent minder hard remmen achter? En als ie beladen wordt dan komt die veer juist nog losser, of juist strakker...? Hoe werkt dat nu precies zeg maar?
Moaske's web-log
Sinds zomer 2004 een in nederland geïntegreerde belg...: Legergroene F4 combi 1108cc, bestuurd door een sentimentele dwaas... ;)
schoapke
Berichten: 2773
Lid geworden op: zo okt 20, 2002 2:00 am
Locatie: Tilburg

Re: APK bijna rond; nu nog deze remmelarei-kleinigheid

Bericht: # 121257Bericht schoapke »

Volgens mijn info moet de auto minder hard remmen als deze zwaarder beladen is. Eens kijken bij de apk of twee zakken grind achterin iets uitmaakt, anders zit waarschijnlijk je remdrukbegrenzer vast
R4F4 FASA 1977
http://schoapke-r4-fasa.weebly.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
RVIER
Berichten: 2280
Lid geworden op: di okt 31, 2006 12:23 am
Locatie: eindhoven

Re: APK bijna rond; nu nog deze remmelarei-kleinigheid

Bericht: # 121270Bericht RVIER »

@ schaopke

waar heb je dit vandaan?
Volgens mijn info moet de auto minder hard remmen als deze zwaarder beladen is. Eens kijken bij de apk of twee zakken grind achterin iets uitmaakt, anders zit waarschijnlijk je remdrukbegrenzer vast
Lijkt me juist niet. De remdrukbegrenzer gaat werken als de carrosserie achter omhoog komt door het harde remmen en de druk (in termen van gewicht) op de achterwielen afneemt. Gelijke remdruk zou dan leiden tot blokkeren van de achterwielen en zoals we allen weten is rollende wrijving is groter dan slippende wrijving.

Als het overremmen is vastgesteld op een remmenbank, denk ik dat de remzadels of remzuigers aan de voorkant te stroef gaan, waardoor je effectief remkracht op de voorwielen verliest.

succes.
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
Tweety
Berichten: 2071
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: APK bijna rond; nu nog deze remmelarei-kleinigheid

Bericht: # 121300Bericht Tweety »

Tja 't is natuurlijk zo dat als de auto zwaarder beladen is, deze dieper inveert, maar op het moment van hard remmen verplaats het zwaartepunt zich naar voren, waarnade achterzijde meer uitveert.. Dan dient de remdrukbegrenzer/verdeler de druk naar de achterremmen te beperken.
Dus Of de begrenzer zit vast... Dat kan je horen (altans als die los zit..) links achter moet bij plotseling remmen een duidelijke tik te horen zijn.... ook moet bij het opkrikken van de linker achterzijde het achterrem systeem niet of amper functioneren...
Of de begrenzer moet iets anders worden afgesteld..dmv het moertje wat op het draadeind zit...
Of de remdruk voor is onvoldoende (hierdoor komt het zwaartepunt minder naar voren..) vanwege misschien lucht in het systeem oid..
Het is natuurlijk wel van belang dat dit allemaal goed werkt, anders ga je bij plotseling hard remmen misschien gewoon in een slip.... en dat zou zonde zijn... (beer)
Moaske
Berichten: 286
Lid geworden op: ma jun 03, 2002 2:00 am
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: APK bijna rond; nu nog deze remmelarei-kleinigheid

Bericht: # 121396Bericht Moaske »

APK goedgekeurd! (oioi)

Maar heel die remmelarei blijft voor mij een mysterieus mechanisme hoor (net als electriciteit *kuch*)...
Ik heb alleen voor maar de remmen een beetje ontlucht (en dan de achtersten achterwege gelaten), en toen bleek het allemaal weer prima (?)

Nu nog die afstelling nog vinden dat ie weer 234pk haalt 8)
Moaske's web-log
Sinds zomer 2004 een in nederland geïntegreerde belg...: Legergroene F4 combi 1108cc, bestuurd door een sentimentele dwaas... ;)
Tweety
Berichten: 2071
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: APK bijna rond; nu nog deze remmelarei-kleinigheid

Bericht: # 121399Bericht Tweety »

Moaske schreef:APK goedgekeurd! (oioi)

Maar heel die remmelarei blijft voor mij een mysterieus mechanisme hoor (net als electriciteit *kuch*)...
Ik heb alleen voor maar de remmen een beetje ontlucht (en dan de achtersten achterwege gelaten), en toen bleek het allemaal weer prima (?)

Nu nog die afstelling nog vinden dat ie weer 234pk haalt 8)
Mij is op een gegeven moment verteld dat je eigelijk alles zelf mag doen, maar de remmen door een ander...
is wel zo veilig als je het niet helemaal snapt....
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Re: APK bijna rond; nu nog deze remmelarei-kleinigheid

Bericht: # 121400Bericht R4F6GTX Automaat »

Moaske schreef: Nu nog die afstelling nog vinden dat ie weer 234pk haalt 8)

234 pk?? in dat geval heb ik nog wel een 7,7 liter Cadillac motor in de aanbieding die dat dan wel wat overschrijdt maar met je 1108cc motortje ga je dat anders nooit halen...
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
deutz
Berichten: 1777
Lid geworden op: zo okt 25, 2009 11:34 pm
Locatie: zaltbommel

Re: APK bijna rond; nu nog deze remmelarei-kleinigheid

Bericht: # 121422Bericht deutz »

23,4pk!!! (plrr)
niet geschoten is altijd mis!
Plaats reactie