Achterwiellager

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Re: Achterwiellager

Bericht: # 117367Bericht Willem de Zwijger »

Ehhm, ik geloof dat ik hem er toen af wilde halen omdat ik hem niet vertrouwde (vlak voor de vakantie), maar dat ik geen tijd genoeg had en het toen maar 'aan heb gezien'. En sindsdien draait hij nog steeds tot volle tevredenheid....
Maar hier dus hoe het kan:
Afbeelding
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 3133
Lid geworden op: do apr 04, 2002 2:00 am
Locatie: ZZ9 Plural Z Alpha
Contacteer:

Re: Achterwiellager

Bericht: # 117376Bericht Hanz »

voor de hobbyisten onder ons: met een gemodificeerde driebenige trekker lukt het ook ;-)
RVIER
Berichten: 2280
Lid geworden op: di okt 31, 2006 12:23 am
Locatie: eindhoven

Re: Achterwiellager

Bericht: # 117383Bericht RVIER »

heren,

als je de kooi van de rollen door tikt kun je de dan vrijkomende rand gebruiken om de pullytrekker op te zetten. Dat verniel je in ieder geval niet de ring waaop de afdichtring straks weer moet lopen.
Waarbij een driebenige doorgaans mooier recht trekt dat een tweebenige (immers drie punten bepalen een vlak)

vr gr Fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 3133
Lid geworden op: do apr 04, 2002 2:00 am
Locatie: ZZ9 Plural Z Alpha
Contacteer:

Re: Achterwiellager

Bericht: # 117385Bericht Hanz »

RVIER schreef:Dat verniel je in ieder geval niet de ring waaop de afdichtring straks weer moet lopen.
Fons, jij hebt het over twee ringen. Bij mij zit achteraan alleen een metalen stofring, en daarop meteen het lager. Het niet passende lager dat de Brezan mij meegaf (en dat morgen dus weer terug gaat...) heeft twee rubber ringen die aan de achterzijde voor de afdichting zorgen, kan dat kloppen?
RVIER
Berichten: 2280
Lid geworden op: di okt 31, 2006 12:23 am
Locatie: eindhoven

Re: Achterwiellager

Bericht: # 117412Bericht RVIER »

@hanz,

ik ken alleen uitvoeringen waarbij er een metalenring achter het lager, op de asstomp, zit en een rubber keerring in de trommel. Deze beide ringen zorgen gezamelijk voor de afdichting aan de lager kant

vr gr Fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 3133
Lid geworden op: do apr 04, 2002 2:00 am
Locatie: ZZ9 Plural Z Alpha
Contacteer:

Re: Achterwiellager

Bericht: # 117444Bericht Hanz »

RVIER schreef:ik ken alleen uitvoeringen waarbij er een metalenring achter het lager, op de asstomp, zit en een rubber keerring in de trommel.
Die metalen ring ken ik, die gaat er helaas aan als je het lager los trekt. Die rubber ring heb ik (nog) niet aangetroffen, of zit die tegen de lagerschaal aan (waar ik nog niet naar heb gekeken)?
Gebruikersavatar
Rutger-peer
Berichten: 1029
Lid geworden op: ma feb 22, 2010 12:27 am
Locatie: Groningen

Re: Achterwiellager

Bericht: # 121165Bericht Rutger-peer »

Hee mensen,

Ik heb onlangs nieuwe lagers gekocht van Harry, inclusief die metalen ringen. Maar ik heb niet het idee dat die ringen er oorspronkelijk bij mij ook tussen zaten. Dus ik check bij dezen even of ik de goede volgorde heb:

Ik begin met de asstomp,

Daar druk ik eerst de remankerplaat met de remmerij er aan op, die bout ik vast met de 4 boutjes. Daarna komt die metalen ring, met de uitstulping naar de remankerplaat toe (of andersom?) en dan komt het lager. Klopt dat?

Of beter nog: iemand een foto?
Renault 4 GTL 1984 geel/oranje (341B).
RVIER
Berichten: 2280
Lid geworden op: di okt 31, 2006 12:23 am
Locatie: eindhoven

Re: Achterwiellager

Bericht: # 121169Bericht RVIER »

kijk naar 5 reacties terug, foto van Willem
haynes figuur 12.16.116

vr gr Fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
Gebruikersavatar
Rutger-peer
Berichten: 1029
Lid geworden op: ma feb 22, 2010 12:27 am
Locatie: Groningen

Re: Achterwiellager

Bericht: # 121171Bericht Rutger-peer »

Ja, die heb ik gezien maar voor een ongeoefend oog is het toch moeilijk om te bepalen wat nou waar zit (of er nog andere ringetjes tussen zitten etc.)...

Maar had van Harry een link gekregen naar een ander topic en daarmee kom ik wel verder.
Renault 4 GTL 1984 geel/oranje (341B).
Plaats reactie