Aftapplug koelwater cilinderkop

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Plaats reactie
blanche
Berichten: 54
Lid geworden op: wo dec 03, 2008 2:22 pm

Aftapplug koelwater cilinderkop

Bericht: # 118869Bericht blanche »

Hallo mensen,

Nu ik naast een nieuwe ventilator ook een nieuwe radiator ga monteren, wil ik graag het koelwatersysteem schoonmaken (de waterleidingen moeten er toch af). Ik dacht aan deze volgorde;

aftappen
de tuinslang op de aanvoerleidingen maar ook een keer de andere kant op spoelen?
radiotor erop
thermostaat eruit
afvullen met azijn en ontluchten
paar rondjes rijden
azijn eruit, tuinslang erop, koelvloeistof erin, ontluchten

Volgens het forum is het nog beter wanner je ook de aftapplug van de cilinderkop afneemt. Alleen kan iemand mij s'il vous plait aanduiden waar die plug zit of moet het hele plaatje eraf?? Het forum rept over de kopse kant bij het schutbord, tevens over een plaats bij de startmotor en Kluwer maakt het er ook niet duidelijker op. Ter indicatie heb ik foto's geplaatst van het engelse forum.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Merci!
Tweety
Berichten: 2071
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: Aftapplug koelwater cilinderkop

Bericht: # 118870Bericht Tweety »

Okay nou op die eerste foto is ie goed zichtbaar vrijwel in het midden.... Wat betreft het reinigen van het koelsysteem doe ik het volgende....koelvloeistof eruit door de onderslang bij de radiator te verwijderen (alles netjes opvangen is chemisch afval tenslotte...) bovenslang verwijderen en de thermostaat er ff uit.... drukvat goed reinigen met een afwasborstel.... het speciale spul voor koelsysteemreiniging erin (meestal vermengt met water)...motor laten draaien tot de ventilator aanslaat....kan ff duren...zorg wel dat er altijd voldoende vloeistof inzit...bijvullen in het drukvat.....verwarming aan.... ff ontluchten....
Troep d'r weer uit, evt drukvat nogmaals reinigen.... thermostaat evt. een klein gaatje boren...en er weer in...koelvloeistof er weer in....let goed op tijdens het opwarmen van de motor dat de thermostaat goed open gaat (bovenslang wordt warm) zeker als er geen gaatje in de thermostaat zit wil er wel eens een luchtbel blijven hangen waardoor die dicht blijft....
de aftapplug laat ik eigenlijk voor wat ie is... ten dele om dat die op een lastige plek zit (tenzij je de hele motor uitbouwt), ten dele omdat de hoeveelheid vloeistof die in het blok achterblijft vrij klein is (zeker als de auto 'n ietsje naar voren staat is dat +- 150ml...) (blunt)
blanche
Berichten: 54
Lid geworden op: wo dec 03, 2008 2:22 pm

Re: Aftapplug koelwater cilinderkop

Bericht: # 118873Bericht blanche »

Ha Tweety bedankt voor de info. Misschien overzie ik het nog niet helemaal maar er valt toch best met een dopsleutel bij te komen? Je doelt op deze toch,

Afbeelding
Tweety
Berichten: 2071
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: Aftapplug koelwater cilinderkop

Bericht: # 118874Bericht Tweety »

nee ik dat zijn de boutjes van de afdekplaat van de kop (om de verdeelbuis te inspecteren/verwijderen) ik bedoel de bout waarvan je de kop kan zien op de bovenste foto links van de distributie ketting op het geschilderde gedeelte van het blok.... :roll: die zit dus een stuk lager...
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Re: Aftapplug koelwater cilinderkop

Bericht: # 118880Bericht R4F6GTX Automaat »

Afbeelding
sleuteltje 11. Dit boutje los en dan loopt je blok leeg. Speciaal voor als je de koppakking gaat vernieuwen, komt het water niet bij de olie.
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
blanche
Berichten: 54
Lid geworden op: wo dec 03, 2008 2:22 pm

Re: Aftapplug koelwater cilinderkop

Bericht: # 118882Bericht blanche »

Ok dank u! In het sleutelboek van Kluwer had ik nog een kleine aanwijzing gevonden, pagina 33 nummer 15. Dus het water loopt van de waterpomp door de waterverdeelbuis(of rechterzijkant cilinderkop?) naar de achterkant van de cilinderkop, waar het naar beneden gaat naar de cilinderkop, waar het water langs loopt tot het weer omhoog gaat naar de cilinderkop vlakbij de waterpomp. of andersom (uhh)
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Re: Aftapplug koelwater cilinderkop

Bericht: # 118883Bericht R4F6GTX Automaat »

Het lijkt op een Volvo 340 blok... ?
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
Tweety
Berichten: 2071
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: Aftapplug koelwater cilinderkop

Bericht: # 118898Bericht Tweety »

Eh.., een volvo 340 blok is een renault-blok ! (1300 of 1400) een kleine correctie op het verdeelbuis verhaal... de koelvloeistof stroomt via de conisch gevormde verdeelbuis (een buis met kleine gaatjes) de kop in... op die wijze de koele-koelvloeistof verdelend over de kop... en de rest transporterend naar de achterzijde van de kop... 1 van de belangrijkste dingen van het reinigen van het koelsysteem is het reinigen van deze buis !! omdat anders het blok (en de kop !!) ongelijkmatig gekoeld wordt...
blanche
Berichten: 54
Lid geworden op: wo dec 03, 2008 2:22 pm

Re: Aftapplug koelwater cilinderkop

Bericht: # 118914Bericht blanche »

Bedankt voor de tips ! Gister heb ik de oude radiotor uitgebouwd en een nieuwe er in gezet. Ondertussen de slangen die los moesten afgenomen en ver zover het kon schoongemaakt. De thermostaat getest in een pan water met positief resultaat. De besproken bout om het motor blok af te tappen kreeg ik helaas niet los. Enfin alles weer terug gezet, behalve de thermostaat, en gevuld met azijn.

Vanavond wil ik weer verder gaan en daarover wilde ik het volgende vragen; Wanneer men dus azijn, water of andere schoonmaakspullen gebruikt, blijven die dan ook in het motorblok staan na het aftappen zonder die bout? (zo ja, kan dat dan geen kwaad?)

Die twee slangen over het kleppendeksel naar de kachel, voelen niet echt gevuld. Is dit normaal? De kachel deed het wel, na het ontluchten etc.

dank u (oioi)
Tweety
Berichten: 2071
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: Aftapplug koelwater cilinderkop

Bericht: # 118921Bericht Tweety »

nou ja van azijn weet ik het niet helemaal.... maar van zo'n potje koelsysteemreiniger (E 10,-) kan dat kleine beetje wat er blijft staan geen kwaad.... het nadeel van azijn lijkt mij vooral (het ontkalkt natuurlijk dat is zo..) dat het een zuur is en dus het roestproces kan bespoedigen... als de vcerwarming het doet zullen die twee slangen wel vol zijn, ik heb meestal wel dat nadat ik het koelsysteem heb afgevuld en ontlucht en dan ga rijden dan het niveau in het drukvat zo'n 5 a 10 cm daalt..d'r zit dan vaak toch nog ergens een bel lucht...ik rij m'n eerste ritje dan vaak met de dop van het drukvat een beetje los...dat versneldt de ontluchting via die zijde...
Plaats reactie