koolstift verdelerkap brand weg

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Plaats reactie
BVDP
Berichten: 695
Lid geworden op: do jun 19, 2008 3:34 pm
Locatie: Oud-Turnhout

koolstift verdelerkap brand weg

Bericht: # 118018Bericht BVDP »

Ik heb 1300 kilometer terug mijn verdelerkap en rotor vervangen. Sinds gisteren begon mijn motor slechter en slechter te lopen. Vandaag wat na gekeken en het bleek dat de koolstift in de rotorkap zo goed als weg was. Er stak nog een milimetertje of twee boven de veer en de stift zat effen met het binnenste van de kap. De koolstof was flink ingebrand maar dat lijkt me normaal. Waarschijnlijk zijn er vonken getrokken tussen rotor en stift omdat de stift niet meer op de rotor drukte. Onder de koolaanslag op de rotor waren duidelijk de sporen te zien van een draaiende beweging. Ik vermoed dan ook dat de stift in het begin wel goed zat. Op een bepaald moment moet er dus wat fout gegaan zijn. Iemand een idee wat er mis kan gegaan zijn en of de koolstiftjes los te krijgen zijn?

mvg Bart
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Re: koolstift verdelerkap brand weg

Bericht: # 118020Bericht R4F6GTX Automaat »

Als de koolstift zeker goed zat kan het aan de bobine liggen. Ook mogelijk dat de condensator de verkeerde waarde heeft of kapot is. .
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
BVDP
Berichten: 695
Lid geworden op: do jun 19, 2008 3:34 pm
Locatie: Oud-Turnhout

Re: koolstift verdelerkap brand weg

Bericht: # 118024Bericht BVDP »

R4F6GTX Automaat schreef:Als de koolstift zeker goed zat kan het aan de bobine liggen. Ook mogelijk dat de condensator de verkeerde waarde heeft of kapot is. .
De condensator zit toch in de primaire kring van de onsteking. Hoe heeft ie invloed op de hoogspanning? Enfin, er zit een electronische unit op en de condensator is niet aan gesloten.
Wat kan er mis zijn met de bobine om dit te veroorzaken? Te hoge spanning of zo?

mvg Bart
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Re: koolstift verdelerkap brand weg

Bericht: # 118035Bericht R4F6GTX Automaat »

Mijn antwoord was gebaseerd op ervaring; ik heb het 2x voor gehad, de ene keer lag het aan de condensator, de andere keer gaf de bobine teveel spanning; maar het waarom... dat mag iemand anders beantwoorden 8)
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
BVDP
Berichten: 695
Lid geworden op: do jun 19, 2008 3:34 pm
Locatie: Oud-Turnhout

Re: koolstift verdelerkap brand weg

Bericht: # 118194Bericht BVDP »

Ik heb de verdelerkap ondertussen vervangen door een nieuw exemplaar. De koolborstel die er in stak zag er in ieder geval degelijker (harder) uit dan zijn voorganger. Misschien dat het daar aan lag maar ik blijf het vreemd vinden. Ik heb eigenlijk nog nooit geweten dat een koolstift zo weggebrand is. Er moeten volgens mij vonken geweest zijn maar waarom kan ik niet zo direct vatten. Vandaar mijn vragen. ik weet graag wat er mis gaat en waarom. Alle bijdragen daarvoor zijn welkom. Daar is het forum toch voor, niet?
Als de condesator stuk is trek je vonken over de puntjes en branden die in. Invloed op de secundaire kring kan ik zo direct niet inschatten. Misschien iemand anders met wat meer electriciteit achtergrond?
Een bobine die stuk is? Kan die te hoge spanning geven? Ook dat is nieuw voor me. Maar het zou wel de vonken kunnen verklaren.

mvg Bart
RVIER
Berichten: 2280
Lid geworden op: di okt 31, 2006 12:23 am
Locatie: eindhoven

Re: koolstift verdelerkap brand weg

Bericht: # 118199Bericht RVIER »

@ bart,

er zijn volgens mij drie mogelijke oorzaken:
- de stift is niet weggevonkt maar gewoon weggeschuurd, bv omdat rotor opgeschuurd was met grof schuurpapier. Je schrijft dat je slijtsporen hebt gezien. Was de veerdruk wellicht te groot.
- de stift is echt weggevonkt, maar dan moet er een overgangsweerstand/afstand zijn geweest. Bv omdat de stift is gaan pulseren. Mogelijk is de rotor niet vlak meer, de veer kapot oid. In dit geval moet je ook aan de veer kunnen zien dat er gevonkt is
- een combinatie van beiden.

Eigenlijk geloof ik niet dat hij door een te hoge spanning kapot is gegaan. Ook bij onstekingen met een veel hogere secundaire spanning zijn altijd koolstiften gebruikt.

vr gr Fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
BVDP
Berichten: 695
Lid geworden op: do jun 19, 2008 3:34 pm
Locatie: Oud-Turnhout

Re: koolstift verdelerkap brand weg

Bericht: # 118212Bericht BVDP »

Fons,

er zat nog een klein stukje koolstift in en daar waren echt stukje uitgebrand (putjes er in). Ik vermoed dat de veer wat geklemd gezeten heeft of zo. Eens het vonken begint is er dan geen houden meer aan. Op de rotor waren niet echt slijtage sporen te zien, enkel wat roet. Als ik me goed herinder gaat de stroom naar de rotor toe en springt de vonk dus van de stift op de rotor. Uit de rotor neemt ie dan materiaal mee. Het werkt zo wat als een lasbaget. De rotor was nieuw en niet opgeschuurd. De kap met stift is vervangen, de rotor niet. Het lijkt nu goed te gaan.

mvg Bart
RVIER
Berichten: 2280
Lid geworden op: di okt 31, 2006 12:23 am
Locatie: eindhoven

Re: koolstift verdelerkap brand weg

Bericht: # 118215Bericht RVIER »

@Bart,

Als het goed is is er bij normaal bedrijf geen sprake van vonkvorming tussen stift en rotor. Er is (uitsluitend) een vonk tussen rotor en om de beurt de 4 bougie contacten in de rotorkap.
Dat klemmen van de veer is een mogelijke oorzaak: de druk neemt af tussen stift en rotor en gaat op enig moment vonken, daarna is er erg veel licht in de rotorkap omdat de stift dan als een koolspitslamp gaat werken :-) Die brandt dus daarna snel op.

vr gr Fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Re: koolstift verdelerkap brand weg

Bericht: # 118220Bericht Willem de Zwijger »

Ik zat de denken aan de mogelijkheid dat de rotor niet ver genoeg naar beneden is doorgedrukt waardoor de stift helemaal teruggeduwd komt te zitten met misschien als gevolg dat hij beschadigd wordt...?...
BVDP
Berichten: 695
Lid geworden op: do jun 19, 2008 3:34 pm
Locatie: Oud-Turnhout

Re: koolstift verdelerkap brand weg

Bericht: # 118354Bericht BVDP »

Ik vermoed dat er wat mis geweest is met de stift. Waarschijnlijk klem gezeten en daardoor niet op de rotor gekomen. Dat trekt dan lekker wat vonken tussen stift en rotor en daar kan de koolstift niet goed tegen. De nieuwe stift en kap is voorlopig nog prima.

mvg Bart
Plaats reactie