Hallo!

Nieuwe gebruikers van het forum..

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Rutger-peer
Berichten: 1029
Lid geworden op: ma feb 22, 2010 12:27 am
Locatie: Groningen

Hallo!

Bericht: # 115269Bericht Rutger-peer »

Hallo beste mensen.

Ik ben Rutger, heb mij een dagje geleden aangemeld om mij wat in te lezen over de renault 4. Ik ben student, woon in Groningen en heb het grandioze plan opgevat om binnenkort een viertje te kopen om deze op te knappen (ergens in een loods/werkplaats in Groningen). Leuk zou het natuurlijk zijn als ik komende vakantie met de vier weg kan maar allicht is dit wel een erg ambitieus plan, edoch, een mens moet zich een doel stellen toch?! Overigens ben ik niet vies van een goed stukje nostalgie.

Qua opknappen heb ik wel wat ervaring. Toen ik nog bij mijn ouders woonde en nog op de middelbare school zat heb ik een Zundapp gts50 uit 1977 geheel eigenhandig opgeknapt met goed resultaat (zie hier). Sleutelen vind ik nog altijd leuk maar als student blijft het toch bij fietsen in elkaar knutselen van al die wrakken die je hier om de deur vindt ;).

Ik heb momenteel wat tijd over en hoop binnenkort een nieuw baantje te hebben waarmee ik ook wat geld over ga hebben. Het lijkt mij super om hier in de buurt een plek te hebben om aan een autootje te sleutelen en deze weer helemaal mooi te maken (en dan niet halfslachtig zodat het alleen maar LIJKT alsof het een goede/mooie auto is. Ik heb een enorme hekel aan zogenaamde "beunoplossingen" en half werk).

Mijn plan is eigenlijk om een viertje te kopen wat er niet goed uit hoeft te zien qua lak e.d. maar wat nog wel hard is. Dat wil zeggen dat ie ieder geval niet doorgeroest moet zijn. Ik ben handig met gereedschap maar lassen heb ik nooit geleerd (evenals metaalbewerking). Dus delen vervangen van het onderstel e.d. is niet aan mij besteed (al heb ik wel kennissen die mij daar prima bij kunnen helpen maar een pre is het als dat niet hoeft). Deze wil ik dan geheel strippen en opnieuw spuiten, repareren, schoonmaken etc.

Ik weet niet in hoeverre dit haalbaar is maar daarvoor ben ik ook op dit forum, om te kijken hoe jullie allemaal bezig zijn en hoe jullie zaken aanpakken, wat het kost e.d. Ik zal dan ook zoveel mogelijk opknapprojecten e.d. in de gaten houden als mogelijk is hier. Is het overigens überhaupt mogelijk een viertje te vinden wat er niet zo best meer uit ziet maar toch geen laswerk behoeft of is dit een utopie?

Qua budget, ik heb geen flauw idee wat het gaat kosten maar heb ik op marktplaats niet al te mooie viertjes gezien van een eurootje of 800 (in ieder geval een stuk goedkoper dan eenden en kevers), wat kunnen jullie hiervan zeggen? Ik heb niet de illusie dat ik voor een prikje een goede auto op de kop tik, ik weet dat dat bijna altijd te mooi is om waar te zijn.

Nou goed, het zal blijken of al deze grote plannen ook werkelijkheid worden maar dat hangt er helemaal vanaf watvoor informatie ik de komende tijd ga vergaren en of ik het dan nog zie zitten.

De hartelijke groeten!

Rutger.

PS: in de categorie "erg goedkoop maar wat schuilt er onder de carosserie? (Die overigens zelf ook niet al te best is)"....

Erg goedkope R4 op Ebay

Ik ben altijd geneigd om zoiets meteen af te schrijven gezien de prijs maar wat denken jullie, afgezien van het feit dat hij Belgische papieren heeft, hoe is deze auto er aan toe en kun je er iets van maken? Er staat al bij dat de vloerplaten moeten worden vervangen.
Renault 4 GTL 1984 geel/oranje (341B).
Mummelvrouw
Berichten: 838
Lid geworden op: wo sep 17, 2003 2:00 am
Locatie: Harderwijk

Re: Hallo!

Bericht: # 115270Bericht Mummelvrouw »

welkom Rutger!
je zegt het zelf.... en vloerplaten vervangen zonder lassen? Ik ben bang dat alles vervangen moet worden. Hier zijn genoeg sleutelaars op het forum die hun mening vast nog geven.
Ik zou die auto mooi in Belgie laten.

groet Ilona
___________________________________
Afbeelding
Gebruikersavatar
Rutger-peer
Berichten: 1029
Lid geworden op: ma feb 22, 2010 12:27 am
Locatie: Groningen

Re: Hallo!

Bericht: # 115271Bericht Rutger-peer »

Haha, was ook niet echt een optie om 'm daar vandaan te halen maar was benieuwd wat de meningen van de experts zijn over zoiets en die is duidelijk! ;)

Dank voor de reactie!
Renault 4 GTL 1984 geel/oranje (341B).
Mummelvrouw
Berichten: 838
Lid geworden op: wo sep 17, 2003 2:00 am
Locatie: Harderwijk

Re: Hallo!

Bericht: # 115274Bericht Mummelvrouw »

die eer is niet aan mij besteed, want ik ben geen expert.
:cry:
___________________________________
Afbeelding
Gebruikersavatar
roberto
Berichten: 895
Lid geworden op: di jul 26, 2005 4:09 pm
Contacteer:

Re: Hallo!

Bericht: # 115277Bericht roberto »

Hoi Rutger,
Wekom! hier kun je zien wat je kunt tegen komen bij een vier en een foto uitleg hoe je deze problemen zou kunnen oplossen.

http://renault4.weebly.com/
Mummelvrouw
Berichten: 838
Lid geworden op: wo sep 17, 2003 2:00 am
Locatie: Harderwijk

Re: Hallo!

Bericht: # 115279Bericht Mummelvrouw »

da's veel werk en mooi geworden :o Hoe lang was je met die witte 4 bezig?
___________________________________
Afbeelding
Gebruikersavatar
roberto
Berichten: 895
Lid geworden op: di jul 26, 2005 4:09 pm
Contacteer:

Re: Hallo!

Bericht: # 115280Bericht roberto »

Mummelvrouw schreef:da's veel werk en mooi geworden :o Hoe lang was je met die witte 4 bezig?
Dat hou ik nooit bij, want dat is kwaliteit verlagend
Gebruikersavatar
Rutger-peer
Berichten: 1029
Lid geworden op: ma feb 22, 2010 12:27 am
Locatie: Groningen

Re: Hallo!

Bericht: # 115290Bericht Rutger-peer »

roberto schreef:Hoi Rutger,
Wekom! hier kun je zien wat je kunt tegen komen bij een vier en een foto uitleg hoe je deze problemen zou kunnen oplossen.

http://renault4.weebly.com/
Leuke site!

Dat zijn inderdaad dingen waar je wat mee kunt! Dank daarvoor.
Renault 4 GTL 1984 geel/oranje (341B).
ap
Berichten: 984
Lid geworden op: zo jun 18, 2006 8:22 pm
Locatie: assen

Re: Hallo!

Bericht: # 115291Bericht ap »

@ Rutger je hebt pb.
Gebruikersavatar
Rutger-peer
Berichten: 1029
Lid geworden op: ma feb 22, 2010 12:27 am
Locatie: Groningen

Re: Hallo!

Bericht: # 116015Bericht Rutger-peer »

Hee mensen,

Ik ben ondertussen goed aan het zoeken geweest naar informatie en heb bedacht wat de plannen zijn. Heb daarnaast een vriend van me gevraagd of hij wil helpen lassen en dat wil hij wel. Er zijn nog dingen niet rond, zoals de sleutelruimte (heb ik al wel mailtjes over de deur uit gedaan) en ik heb nog geen baantje om te zorgen dat er ook geld binnen komt ipv dat er alleen maar geld uit gaat maar dat kan nog.

Omdat ik een auto wil opknappen om er vervolgens mee op reis te gaan, wil ik eigenlijk niet eentje kopen die zonder opknappen ook wel prima is, dat vind eigenlijk zonde van alle geld en tijd die je er in steekt. Het leek mij zo toe dat je beter een lelijke auto kunt opknappen dan eentje die nog relatief mooi is aangezien je beide keren
de boel helemaal uit elkaar moet halen, moet spuiten etc. etc. Het is natuurlijk wel zo dat een redelijke auto minder roest zal hebben... maar goed, dat neem ik even op de koop toe nu.

Ik heb een auto gevonden op marktplaats die slechts 300 euro hoeft op te leveren. Ik heb gebeld met de verkoper: de auto heeft verlopen apk van eind 2009, roest aan de rechter achteras, soms problemen met startmotor, beetje blaasjes op de lak hier en daar. Hij is niet verrot. En zoals het lijkt, heeft ie geen panelen die aan de onderkant weggeroest zijn o.i.d. al weet ik dat foto's je om de tuin kunnen leiden. De verkoper zegt dat ie wel rijdt. Ik ben van plan hem te gaan bekijken.

Heeft iemand nog nuttige tips voor mij? Kan iemand mij vertellen of het een goed idee lijkt of niet? Let wel, ik wil de auto dus sowieso opknappen. Daarnaast is het voor mij een wat minder grote stap om eerst maar 300 euro uit te hoeven geven en dan te kunnen kijken wat er voor werk aan moet gebeuren en als er iets misgaat ben ik ook niet meteen 1000 euro lichter. Daarnaast begrijp ik dat ik niet voor een dubbeltje op de eerste rij kan zitten.

Elk commentaar is welkom!
Renault 4 GTL 1984 geel/oranje (341B).
OAW191
Berichten: 65
Lid geworden op: di jul 21, 2009 8:38 pm

Re: Hallo!

Bericht: # 116091Bericht OAW191 »

Gewoon doen man. 300 euro voor een rijdend viertje is vandaag weinig geld! En het avontuur volgt wel... gewoon doen dus!!!
Plaats reactie