Elektrische Renault 4

Al het overige, zoals accessoires (trekhaak, radio, airco enz.), apk, auto invoeren en nog veel meer.

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Tweety
Berichten: 2071
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: maximale massa en aslast

Bericht: # 114054Bericht Tweety »

jaapv schreef:Er moet ook wat gewicht voorin, anders heb je geen wegligging over :-(

Maar inderdaad, iets van het dichtlassen van de onderkant van de balken ben ik van plan. Ik wil eigenlijk de
hele vloer eruit snijden en die er onderaan de balken weer inlassen. Ben wel benieuwd wat de RDW daar dan weer van gaat vinden...
Vergeet niet dat de Accu's geventileerd moeten zijn, je laad ze welliswaar niet op onder het rijden, maar je wil toch niet met je volle accu's de lucht in, na een explosie van knalgas...
Gebruikersavatar
jeffr4
Berichten: 2309
Lid geworden op: zo aug 23, 2009 11:51 pm
Contacteer:

Re: maximale massa en aslast

Bericht: # 114065Bericht jeffr4 »

Uiteraard zal een heftruck electro motor 2e hands voor een aardig prijsje te vinden zijn, maar of deze zal voldoen aan je verwachtingen??
Denk er wel aan dat zo'n motor/regelaar ruim voorbij de 3000 rpm moet
komen, de gewone (heftruck)elektromotoren( met koolborstels) kunnen dat vaak niet en dan kom je met een R4 niet gauw boven de 60 km/uur,tenzij je voor een R4 golfwagentje gaat en de RDW zal wellicht ook wat problemen mee hebben als je de snelweg op wilt.
Nu mijn adapter bijna klaar is voor de R4 ga ik minimaal voor de watergekoelde Perm brushless DC met veel vermogen tot 6000 rpm!
De elektro motoren zijn over het algemeen veel lichter en kleiner dan de verbrandingsmotor en ook de R4 heeft onder de motorkap de ruimte om een heel groot gedeelte van de tractie batterijen te bergen.
Afbeelding
Afbeelding
Met zo'n opstelling zal de rdw niet zo gauw problemen mee hebben, maar een gedetaileerde tekening en overleg vooraf, voordat de houders worden gemaakt is toch raadzaam.
Bij Albert zijn de LiFePo4 cellen gebruikt in de ( RDW gekeurde!)2CV en alle 30 achterin geplaatst,
Afbeelding
klein en licht.... maar prijzig, echter nu collectieve actie bij Thundersky China de TS-LFP 90 voor onder de 90 Euries, dus ja de tractieaccu's ( goede ook een 100 Euro p.s.) daar kan ik inkomen, alleen ja de heftruckmotor?
Hou ons op de hoogte.
Gebruikersavatar
Rudolf2
Berichten: 1717
Lid geworden op: za dec 02, 2006 9:39 pm

Re: maximale massa en aslast

Bericht: # 114073Bericht Rudolf2 »

Hoi Paul,

Tesla coil in de achtertuin? En al die onschuldige voetgangers in de wijde omgeving dan?
Als je dat niet zo erg vindt, levert het wel een enorme lekstroom op, en dus weinig rendement voor de 4.

Rudolf
(die dit projekt met bovenmatige interesse volgt)
RVIER
Berichten: 2280
Lid geworden op: di okt 31, 2006 12:23 am
Locatie: eindhoven

Re: maximale massa en aslast

Bericht: # 114091Bericht RVIER »

@tweety
Vergeet niet dat de Accu's geventileerd moeten zijn, je laad ze welliswaar niet op onder het rijden, maar je wil toch niet met je volle accu's de lucht in, na een explosie van knalgas...
Als je een motor uit een heftruck haalt, kun je de accu's beter laten zitten. Tegenwoordig zijn moderne litium-ion accu's gesloten. Die produceren geen gas meer.

vr gr Fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
Gebruikersavatar
jeffr4
Berichten: 2309
Lid geworden op: zo aug 23, 2009 11:51 pm
Contacteer:

Re: maximale massa en aslast

Bericht: # 114095Bericht jeffr4 »

Fons,
Zoals door Jaapv al aangegeven , is het natuurlijk een centenkweste, wat een heleboeleuries kwestie, want
litium-ion accu's zijn niet alleen lichter,kleiner,beter, duurzamer enz, maar ook fu@$^ing duur., met die boliviaanse goudgoedje.
Een goede tractie- kost al zo'n 100 euries, dus bij minimaal toch zo'n 10 stuks ben je al 1000 euries kwijt.

Prijsindicatie bij de 2cv van Albert :
Afbeelding
cel met printplaat
30 cellen model TS-LFP90 a 90 euro excl transport/btw, reken dan op 3000 euro
dan nog het battery-management systeem en de lader, waarbij iedere cel is uitgerust met een intelligent printje, zodat alle cellen met elkaar kunnen worden doorverbonden om spanning en temperatuur door te geven aan de lader enz ben je ook een kleine 2000 euro's kwijt.
Tja en dan de rest nog, dus daarvandaan zijn optie eerst een 2e hands heftruckmotor , tractie- enz.
Maar ik ben benieuwd oftie een goede eletromotor voor een goede prijs vindt, want zoals ik al eerder zei, wat wil je een golfwagentje met een top van zeg 60 km/u met een actieradius van 30 km?
Ikzelf wil minimaal een top vanruim boven de 100 km en een flinke actieradius.
deutz
Berichten: 1777
Lid geworden op: zo okt 25, 2009 11:34 pm
Locatie: zaltbommel

Re: maximale massa en aslast

Bericht: # 114125Bericht deutz »

Is een versn.bak dan geen optie?en dan werken met een ;overdrive; heb je eigenlijk alleen maar de hoogste versn. nodig!
niet geschoten is altijd mis!
Gebruikersavatar
jeffr4
Berichten: 2309
Lid geworden op: zo aug 23, 2009 11:51 pm
Contacteer:

Re: maximale massa en aslast

Bericht: # 114152Bericht jeffr4 »

Met de versnellingsbak verhoog je het vermogen van de e-motor niet en blijft het dus b.v. een 3000 rpm of 6000 rpm, wel de koppel natuurlijk, de bak blijft wel zitten en ook de koppeling., dus ik heb een adapterplaat laten maken, die aan een kant aan de electromotor vast zit en aan de andere kant precies zo aan de bak geschroefd kan worden als voorheen de verbrandingsmotor. Op de as vd elektromotor een aangepaste vliegwiel, kleiner als voorheen, precies genoeg voor de koppelingsplaat, dus koppelen/schakelen zoals je gewend bent.
Hoeft niet, de motor is spanningsloos, dus je kan best gekoppeld schakelen.
Dus de versnellingsbak blijft zitten, al was het maar om een hellinkje te nemen en meer behoefte hebt aan koppel, dit in combinatie met de koppelingsplaat en de pot-box aan je gaspedaal.... rijden zoals je gwend bent en met de paraplu :D
Plaats reactie