Zuivere koelvloeistof uit aftapplug carter

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Plaats reactie
Gebruikersavatar
JoReno
Berichten: 957
Lid geworden op: za okt 11, 2008 8:23 pm
Locatie: Veghel

Zuivere koelvloeistof uit aftapplug carter

Bericht: # 112452Bericht JoReno »

Dag,

graag wil ik even het volgende probleem melden, met de vraag: wat is je diagnose?

Ruim 1 jaar geleden kocht ik voor weinig euro's een 4GTL, bouwjaar 1985, km.stand 185.000 met de bedoeling de auto als 2de auto te gebruiken.
Omdat er géén APK op de auto zat en geen verzekering, heb ik er destijds niet mee gereden. Motor liep echter gewoon. APK-afkeurpunten waren bekend, en ik ben dus eerst begonnen met het herstelwerk aan koets, bodem en chassis. Die fase zit er bijna op, en nu ben ik begonnen met de techniek.
De 4GTL heeft 1 jaar stil gestaan, de motor heeft in het voorjaar ± 10 minuten onbelast gelopen (zichtbaar en hoorbaar geen probleem, in het begin wat onregelmatig lopen).
Vandaag heb ik wat onderhoud gedaan (luchtfilter vervangen, bougies vervangen etc.etc.), en bij het losdraaien van de carterplug (olie verversen) kwam er eerst ± 20 cc. hartstikke zuivere blauwe koelvloeistof uit :o , en toen pas ruim 3 liter ontzettend zwarte olie met hier en daar een streepje beige 'sludge'.
Na lange stilstand: olie drijft op water, het heeft zich dus niet vermengd. Ook in het expansievat zat een minimale hoeveelheid olie-achtige smurrie vermengd met de koelvloeistof. De staat van de verwijderde bougies: nummer 1 en 2 vettig (olie), nummer 3 en 4 zoals een gebruikte bougie er uit hoort te zien. De sludge is óók te zien in het kleppendeksel en aan de onderkant van de olievuldop.
Zelf denk ik in eerste instantie de klepdekselpakking en de koppakking te vervangen (en dan kan ik al werkende van alles zien), zo nodig de kop vlakken. Hoe dan ook: dit karwei maak ik af, want deze 4GTL is het helemaal waard om weer op de weg te komen (na al dat laswerk aan bodem en chassis.....)

Is iemand op het forum bekend met dit verschijnsel?
(P.S.: de kans dat de vorige eigenaresse koelvloeistof of ruitensproeiervloeistof in de motorolie-vulopening gegoten heeft, schat ik op <1% (nw) )

Ben benieuwd naar reacties,
JoReno
Renault 4TL Savane , Rouge VIF 719 1990, kenteken 77-HV-FZ, 187.000 km (in restauratie in plaats van sloop in eigen beheer).

Citroën:
2CV6 Spécial (1988)
Xsara Picasso 1.6 (2007)
Jumpy L2H1 2.0 HDi Buscamper (2008)
Frankr4gtl
Berichten: 73
Lid geworden op: zo jul 30, 2006 6:34 pm
Locatie: Best

Re: Zuivere koelvloeistof uit aftapplug carter

Bericht: # 112454Bericht Frankr4gtl »

mijn advies:
als de auto toch voorlopig niet hoeft te rijden. dan kop eraf halen en laten vlakken en nieuwe koppakking monteren. zoiets komt toch vroeg of laat een keer eraan. nu kan je het mooi op je gemak alles in 1 keer doen
OAW191
Berichten: 65
Lid geworden op: di jul 21, 2009 8:38 pm

Re: Zuivere koelvloeistof uit aftapplug carter

Bericht: # 112463Bericht OAW191 »

Heb eens meegemaakt dat een 4rijder motorolie in het expansievat had gegooid...de wonderen zijn de wereld nog niet uit!
Veel succes met de reanimatie van je viertje.
Gebruikersavatar
Rodeo-6
Berichten: 1174
Lid geworden op: di jun 04, 2002 2:00 am
Locatie: Delphi alleen op afspraak
Contacteer:

Re: Zuivere koelvloeistof uit aftapplug carter

Bericht: # 112488Bericht Rodeo-6 »

tuurlijk kan je van alles gaan doen omdat er 20 cc "water" bij de zwarte drap zit,
maar dat is niet handig.
Wat wel handig is, is er nieuwe olie in gieten (MET een nieuw olie filter)
en koelsysteem tot max vullen en ontluchten.
Motortje laten warm draaien en daarna de olie pijlen, is het niveau ongewijzigd, is er dus niets aan de hand.
>> Doe mij maar een DAF <<
Gebruikersavatar
JoReno
Berichten: 957
Lid geworden op: za okt 11, 2008 8:23 pm
Locatie: Veghel

Re: Zuivere koelvloeistof uit aftapplug carter

Bericht: # 112514Bericht JoReno »

Dag,

wat betreft de diagnose: via wat mailverkeer word ik gewezen op mogelijke onderdruk en/of op lekkage van de pakkingen van de cilinderbussen.
'Simpel' de koppakking vervangen is dus vrijwel zeker niet de oplossing.
Ik heb gekozen voor het volgende plan van aanpak: nieuwe motorolie er in, kleppen stellen, condensator en contactpunten vernieuwen. Als alles gereed is, gaat de 4GTL naar de APK, en indien goedgekeurd: gewoon gaan rijden en in de gaten houden wat er gebeurt. Ik heb inmiddels een koelwatertemperatuurmeter ingebouwd, dus de temp. kan ik goed volgen. En als blijkt dat de motor tóch ernstiger beschadigd is dan ik nu weet/vermoed, zie ik wel wat ik dan doe (revisie of andere motor plaatsen).
Bedankt voor de adviezen.
JoReno
Renault 4TL Savane , Rouge VIF 719 1990, kenteken 77-HV-FZ, 187.000 km (in restauratie in plaats van sloop in eigen beheer).

Citroën:
2CV6 Spécial (1988)
Xsara Picasso 1.6 (2007)
Jumpy L2H1 2.0 HDi Buscamper (2008)
deutz
Berichten: 1777
Lid geworden op: zo okt 25, 2009 11:34 pm
Locatie: zaltbommel

Re: Zuivere koelvloeistof uit aftapplug carter

Bericht: # 112522Bericht deutz »

Als je onderdruk hebt,kun je controleren door met warme motor de olievuldop eraf halen,enkele keren wat gas geven,daarna met verhoogt stat. toerental kijken of er veel damp uit de olievulopening komt.is dat zo dan zijn de zuigerveren niet al te best meer!! is dat wel goed,dan heb je waarschijnlijk een(of meerdere)cilinderbus ringen defect! een goed middel (werkt ong.1 jaar) is Barsleak,toevoeging voor een lek koelsysteem.werkt zee goed!!heb er bij grotere motoren met lekke radiatoren goede resultaten mee gehad.
niet geschoten is altijd mis!
Gebruikersavatar
JoReno
Berichten: 957
Lid geworden op: za okt 11, 2008 8:23 pm
Locatie: Veghel

Re: Zuivere koelvloeistof uit aftapplug carter

Bericht: # 112524Bericht JoReno »

Deutz: Bedankt voor de tip.
Hulpmiddelen (c.q. additieven) om dit probleempje op te lossen zij zeer welkom, ik ben inmiddels wat minder pessimistisch dan op het moment van constatering.
In de mailwisseling was er trouwens geen sprake van mogelijke onderdruk maar van mogelijke overdruk. Correctie op mijn eerdere reactie dus :oops: .

JoReno
Renault 4TL Savane , Rouge VIF 719 1990, kenteken 77-HV-FZ, 187.000 km (in restauratie in plaats van sloop in eigen beheer).

Citroën:
2CV6 Spécial (1988)
Xsara Picasso 1.6 (2007)
Jumpy L2H1 2.0 HDi Buscamper (2008)
deutz
Berichten: 1777
Lid geworden op: zo okt 25, 2009 11:34 pm
Locatie: zaltbommel

Re: Zuivere koelvloeistof uit aftapplug carter

Bericht: # 112553Bericht deutz »

klop ook wel,overdruk,maar komt uit het carter,dus van onder vandaan,wordt onderdruk genoemd,dat is wel een beetje spraakverwarrend.succes.
niet geschoten is altijd mis!
Tweety
Berichten: 2071
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: Zuivere koelvloeistof uit aftapplug carter

Bericht: # 112569Bericht Tweety »

deutz schreef:klop ook wel,overdruk,maar komt uit het carter,dus van onder vandaan,wordt onderdruk genoemd,dat is wel een beetje spraakverwarrend.succes.
Oh dat meen je niet .... In de dikke van dale is onderdruk lager dan de omringende druk iets zuigend dus....'t is inderdaad erg verwarrend...
ap
Berichten: 984
Lid geworden op: zo jun 18, 2006 8:22 pm
Locatie: assen

Re: Zuivere koelvloeistof uit aftapplug carter

Bericht: # 112574Bericht ap »

dus onderdruk is eigenlijk overdruk die onderuit je blok komt???
en als je dan onderdruk bovenin je blok heb is dat weer overdruk???
en wat met onderdruk onder uit je blok???
of overdruk bovenin je blok???

onderdruk is normaal gesproken hoger dan de buitenluchtdruk en onderdruk is normaal gesproken lager, dus waar het weg komt maakt geen donder uit.
maar ja, dat is mijn logica misschien gelden en hier andere logische verklaringen
RVIER
Berichten: 2280
Lid geworden op: di okt 31, 2006 12:23 am
Locatie: eindhoven

Re: Zuivere koelvloeistof uit aftapplug carter

Bericht: # 112577Bericht RVIER »

heren,

met de defginitie van Ap eens.

eigenlijk gaat het om niets (een spatie)

onder druk=overdruk

vr gr fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
Gebruikersavatar
JoReno
Berichten: 957
Lid geworden op: za okt 11, 2008 8:23 pm
Locatie: Veghel

Re: Zuivere koelvloeistof uit aftapplug carter

Bericht: # 112580Bericht JoReno »

Heren,

waar jullie je zoal druk om maken :D .
Ik ben vooral nieuwsgierig naar de diagnose, en het liefst zie ik een reactie van iemand die dit al ooit eerder heeft meegemaakt.
Voorlopig is mijn keuze gemaakt, maar ooit zal dit wel minder goed aflopen.....(en op basis van een diagnose kan ik mijn plan trekken).
Renault 4TL Savane , Rouge VIF 719 1990, kenteken 77-HV-FZ, 187.000 km (in restauratie in plaats van sloop in eigen beheer).

Citroën:
2CV6 Spécial (1988)
Xsara Picasso 1.6 (2007)
Jumpy L2H1 2.0 HDi Buscamper (2008)
Plaats reactie