Motorblok demonteren

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Plaats reactie
fremp
Berichten: 34
Lid geworden op: ma aug 06, 2007 3:25 pm

Motorblok demonteren

Bericht: # 111659Bericht fremp »

Even een klein vraagje:

Ik wil het motorblok demonteren maar uiteraard zit er overal olie. Wat is naar jullie ervaring de makkelijkste manier om het motorblok te ontdoen van al die olie?

Groet
schoapke
Berichten: 2773
Lid geworden op: zo okt 20, 2002 2:00 am
Locatie: Tilburg

Re: Motorblok demonteren

Bericht: # 111660Bericht schoapke »

goed warmdraaien, beetje atf er bij en zo warm mogelijk de carterplug er uit en de vuldoper af.
de bedoeling van de olie is dat i het blok smeert, dus er blijven zeker resten over. als je hem dan uit elkaar hebt, kan je de metalen onderdelen in de ontvetter stoppen. rubber keerringen en zo kan je beter vervangen als je je blok toch uit elkaar hebt liggen
R4F4 FASA 1977
http://schoapke-r4-fasa.weebly.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
fremp
Berichten: 34
Lid geworden op: ma aug 06, 2007 3:25 pm

Re: Motorblok demonteren

Bericht: # 111661Bericht fremp »

Bedankt voor de snelle reactie. Ik heb de olie al wel afgetapt en het motorblok ook al uitgebouwd. Het ging mij om de olieresten die nog overal zitten zoals op de kleppen.
fremp
Berichten: 34
Lid geworden op: ma aug 06, 2007 3:25 pm

Re: Motorblok demonteren

Bericht: # 111664Bericht fremp »

Kan je ook rem reiniger gebruiken en dan met een doek de olieresten eraf vegen?

Is het ook mogelijk om olie resten en vuil eraf te spoelen met water nadat je koudontvetter hebt gebruikt?
Paul/
Berichten: 112
Lid geworden op: za apr 08, 2006 12:58 pm
Locatie: omgeving utrecht

Re: Motorblok demonteren

Bericht: # 111666Bericht Paul/ »

Het eenvoudigste en goedkoopste om alle onderdelen te reinigen is met diesel. Als de onderdelen na het reinigen weggelegd worden beginnen ze ook niet meteen te oxideren. Voor montage moeten alle onderdelen alleen goed afgedroogd/drooggeblazen worden zodat er geen dieselresten mee het blok in gaan. Dit lost de olie dan namelijk weer op en verminderd de smerende werking van de olie.
Voor onderdelen die absoluut vetvrij moeten worden en ook voor garagevloeren en motorruimtes gebruik ik hyperclean. Is vrij duur, 20 euro voor 5 ltr, maar je hebt er maar heel weinig per keer van nodig en het is aan lengen en afspoelen met water. Maar remmenreiniger werkt ook, is waarschijnlijk wel even duur.

gr.,

Paul
R4 GTL '82 beige
R4 F4 '88 combi ex belgische leger
fremp
Berichten: 34
Lid geworden op: ma aug 06, 2007 3:25 pm

Re: Motorblok demonteren

Bericht: # 111667Bericht fremp »

Bedankt!

gr, Roy
Plaats reactie