mmm
Ik zou een beginnen met kijken of de motor nog rond draait (door aan het vliegwiel, een pulli oid te te draaien.) bougies er uit , dat draait makkelijker, via de bougie gaten wat kruipolie op de cilinders wil ook wel helpen.
Als dat gaat, proberen te starten. Ik zou dat het liefst doen door aan te lopen omdat ik het gevoel heb dat hij met de startmotor zo lomp uit zijn winterslaap gewekt wordt, maar meningen daarover verschillen. In beide gevallen wel een goede accu monteren (uit donor-auto of zo) UIteraard ook koelvloeistof en olie controleren!
En dan de echte vraag: is het de moeite waard? Heel lastig te zeggen. Het gaat er bij klassiekers natuurlijk vooral om: VIND JIJ dat het de moeite waard is? In geld zal het zich waarschijnlijk niet terug betalen ten zij het een hele gave zelfdamere vier is.
wat dingen die ik zou controleren die zowiezo goed moeten zijn mocht je er in gaan rijden:
rubber goed? (ashoezen, kogelhoezen stuurhoezen, banden, benzine leiding) kunnen uitgedroogd zijn
remmen los/gangbaar?
bedrading nog redelijk? (niet uitgedroogd)
te veel roest op afkeurpunten?
wat dingen die daarna waarde verhogend/verminderend kunnen werken:
interieur goed en origineel?
Lak nog goed/ op te poetsen?
(beginnende roest op bekende delen? (voorspatborden net onder motorkap, achterwielophanging, etc)
Maar goed, dit is slechts een wilde greep. bedenk vooral wat je er zelf mee wil: snel de weg op helpen, compleet restaureren, snel geld verdienen, lekker klussen, in het weiland crossen, carnavalswagen van maken, kippen in stallen?...noem maar op! allerlei motieven om er aan te beginnen maar waarbij je een heel andere basis kan gebruiken. Informatie kunnen we je geven, beslissen moet je helaas zelf doen
