hoogspanningsbobijn

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Plaats reactie
Jakke
Berichten: 91
Lid geworden op: ma feb 10, 2003 2:00 am
Locatie: Lille

hoogspanningsbobijn

Bericht: # 110923Bericht Jakke »

Ik voelde onlangs even aan de hoogspanningsbobijn van mijn R4L en verwonderde me over dat de temperatuur ervan zo hoog was: die was zo warm dat ik maar even mijn hand ertegen kon houden, terwijl die toch op het binnenscherm staat gemonteerd. Weet iemand of dit normaal is? Ik heb op mijn viertje een contactloze elektronische ontsteking en een spiksplinternieuwe bobijn ...
RVIER
Berichten: 2280
Lid geworden op: di okt 31, 2006 12:23 am
Locatie: eindhoven

Re: hoogspanningsbobijn

Bericht: # 110973Bericht RVIER »

volgens mij mag hij handwarm worden. Ben je niet vergeten een voorschakelweerstand voor de bobine te monteren?

vr gr Fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
Jakke
Berichten: 91
Lid geworden op: ma feb 10, 2003 2:00 am
Locatie: Lille

Re: hoogspanningsbobijn

Bericht: # 111005Bericht Jakke »

Een voorschakelweerstand mag niet op deze bobijn zoals aangegeven met een sticker ...
RVIER
Berichten: 2280
Lid geworden op: di okt 31, 2006 12:23 am
Locatie: eindhoven

Re: hoogspanningsbobijn

Bericht: # 111007Bericht RVIER »

@ Jakke
Een voorschakelweerstand mag niet op deze bobijn zoals aangegeven met een sticker ...
als dat zo is gaat er een grote stroom door je bobine. Als we aannemen dat er geen weerstand in de electronische ontsteking zit is de stroomsterkte in de spoel 14,4volt/weerstand van de spoel.
De warmteproductie is het kwadraat van de stroom vermenigvuldigd met de weerstand.

Ik zou wel even nakijken of je ontstekingsmodule zo'n grote stroom langdurig mag schakelen. Een Velleman mag bv 4 amp schakelen.

Misschien moet je hem aan de binnenkant van het schutbord monteren. Heb je een mooie aanvullende verwarming :-)

vr gr Fons

ps meet de boordspanning eens bij lopende motor, moet 14.4 volt zijn. Stel als die veel hoger is (defecte regelaar) dat gaat de warmte productie ook flink omhoog.
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
Jakke
Berichten: 91
Lid geworden op: ma feb 10, 2003 2:00 am
Locatie: Lille

Re: hoogspanningsbobijn

Bericht: # 111048Bericht Jakke »

Erg bedankt, dat lijkt me inderdaad steek te houden: ik was al van plan mijn spanningsregelaar na te kijken omdat ik vind dat de batterij wat vochtig is ter hoogte van de batterijverluchting. Misschien duidt dit ook op het overvullen van de batterij en dus ...
Plaats reactie