Dummy dashboardknoppen?

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Tweety
Berichten: 2071
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: Dummy dashboardknoppen?

Bericht: # 110863Bericht Tweety »

Gezegend zijn zij die doordat ze een temperatuurmetertje hebben niet hoeven te wachten tot het te laat is...

Een schakelaar voor de ventilator kan in mijn ervaring nuttig zijn.... Echter... hou er rekening mee dat de ventilator ongezekerd is... dus voorkom kortsluiting ten alle tijde ! zorg dat de automatische sensor ook de ventilator aan kan zetten !!! en mocht je in de zomer veel in de bergen rijden en wil je problemen voorkomen... zet er een thermostaat in met een paar gaten... en zet de ventilator aan in het dorp voordat je de berg op rijd... zodat je de themperatuur terug kan brengen tot een graad of 80...en rij dan de berg op...
een klein lampje (ledje) zodat je kan zien of de ventilator aan is geslagen is ook erg nuttig... zo kan bv. een sensor storing snel vastgesteld worden .... " in de zomer kwamen we in de regen op de camping aan... een week later reden we weg en na een kwartiertje begon ineens het rode lampje te branden...."

Volgens mij heb ik het hier wel vaker over gehad.... maar ja...
schoapke
Berichten: 2773
Lid geworden op: zo okt 20, 2002 2:00 am
Locatie: Tilburg

Re: Dummy dashboardknoppen?

Bericht: # 110868Bericht schoapke »

Als je de thermostaat er uit haalt om er een paar gaten in te boren, kan je hem volgens mij net zo goed er uit laten
R4F4 FASA 1977
http://schoapke-r4-fasa.weebly.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Jess
Berichten: 33
Lid geworden op: vr okt 02, 2009 1:11 pm

Re: Dummy dashboardknoppen?

Bericht: # 110870Bericht Jess »

Ik heb in het midden van de dashboard, eronder, naast de verwarming een schakelaarknopje zitten met een ventilatorsymbooltje. Maar dat is de normale, die niet... (het lijkt mij wel dat ze dus niet als grote knop gemaakt zijn. Maar je kan het er wel op (laten) drukken?
Tweety schreef:knop met rood ledje zou iets van een remtestlichtje kunnen zijn...? eventueel misschien....
het rode lampje.. ik denk dat dat iets was van een startonderbreker (er zit een doosje linksachter het stuur; als je er stroom op zet gaat dat lampje knipperen, maar de andere draden van het kastje zitten los.).

Ach, ik moet eerst de motorische dingetjes klaarmaken voor de apk, en de roest-gevaaar plekjes even preventief behandelen voor de winter. Daarna ga ik met alle knopjes experimenteren (heb bijv. ook nog niet gevonden waar de ruitensproeier is, als die er is :oops: :oops: :oops: ) :lol: Maar over lampjes gesproken: Mijn chook-lampje gaat aan als die in staat, hij gaat uit als de chook eruit is. Ook leuk ;) -sorry voor het off-topic gaan..
Tweety
Berichten: 2071
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: Dummy dashboardknoppen?

Bericht: # 110875Bericht Tweety »

oh eh de ruitensproeier zit waarschijnlijk met een niet electrisch voetpompje ... linksachter het koppelingspedaal..... wat betreft het verwijderen van de thermostaat wil ik erover kwijt dat men dat in de woestijn wel doet, maar dat dat voor een zuid-europees klimaat toch een beetje overdreven is... vandaar meestal een compromis tussen het voldoende opwarmen van de motor en het vergroten van de doorstroming... en bovendien, het heeft weinig zin om de ventilator vol continu aan te zetten als men met vol vermogen een berg op wil rijden.... boven de 50 km/u helpt het aanzetten van de ventilator niet echt (tenzij je in de slipstream van een vrachtauto zit... maar zelfs dan is het onvoldoende....) bij 100 km/u draait de ventilator door de rijwind bijna net zo snel als wanneer die aanstaat.... en al deze informatie komt uit eigen experimenten... ik heb verschidene thermostaten ... met 1 gaatje van+- 1.5 m (helpt bij het ontluchten, en voorkomt een vastzittende thermostaat in de winter...) met 4 gaatjes van 3mm (voor zomerse ritten over langere afstand, de vakantie naar duitsland) en met 12 gaatjes van 3mm (voor vakantie in zuid europa...) het scheelt echt erg veel, en ik heb nog niet 1 motor opgeblazen... voordat ik hiermee begon heb ik vooral veel s'nachts moeten rijden.... en sinds ik een xtra radiatortje gebruik heb die met 12 gaatjes niet meer nodig...dus mijn mening is dat het koelsysteem van een R4 wel voldoende is maar zeker niet overhoud ... zeker heuvel/berg op een weg in de volle zon om 4 uur s'middags achter een vrachtauto, wanneer de luchttemperatuur op tot boven de 50 of 60 graden....en je wil toch planken op de snelweg...

de woestijn ben ik nog niet geweest trouwens das van horen zeggen....
Plaats reactie