Stoom uit de uitlaat...

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Re: Stoom uit de uitlaat...

Bericht: # 110361Bericht R4F6GTX Automaat »

Okee dan, een iets zwaardere vorm van pingelen.... :lol:
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
RVIER
Berichten: 2280
Lid geworden op: di okt 31, 2006 12:23 am
Locatie: eindhoven

Re: Stoom uit de uitlaat...

Bericht: # 110377Bericht RVIER »

Volgens mij heeft schuren met nr 400 geen zin, je kunt de passingvlakken beter schrapen.

Je zou de vlakheid van de kop kunnen bepalen met een glasplaat.
Leg de kop met het pasvlak naar boven, maak hem met water of olie nat en leg er dan een glasplaat op.
Je moet dan de niet-vlakke delen, de verdiepingen kunnen zien. Het zelfde kun je doen met de bovenzijde van het blok (moet je natuurlijk wel even het pasbusje in het oliekanaal eruithalen)

vr gr Fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
Gebruikersavatar
Le Car
Berichten: 923
Lid geworden op: di sep 02, 2003 2:00 am
Locatie: Zaandam
Contacteer:

Re: Stoom uit de uitlaat...

Bericht: # 110391Bericht Le Car »

De pasvlakken op de motor zijn mooi zat.
Zou geen probleem moeten geven als de bussen maar de minimale hoogte hebben.

Pakking is best een 2e maal te gebruiken als hij maar even gelopen heeft.
Is de kop afgeperst en gevlakt na het warm lopen?

Verder moet je er zeker van zijn dat de bussen nog goed vast staan op de voetpakking.
Dus niet te ver gaan met schoonmaken van de cylinder randen... :wink:

Ik heb meerdere malen gezien dat ze bij wagens met vaste bussen in de garage (jouw apk garage oa)zelf de schuurmachine pakken om de boel van het blok te halen en daar zit meestal ook geen korrel 800 op.
Moet dus wel eea kunnen hebben.

Jouw lekkage is iig niet normaal en naw een montage fout of een hoogte die niet klopt.
Vroeger maakte het niet uit welk bier je dronk, maar toen dacht je ook dat alle meisjes hetzelfde waren.
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Re: Stoom uit de uitlaat...

Bericht: # 110392Bericht Willem de Zwijger »

Het ging me bij het schuren met 400 niet om het metaal vlak te krijgen, maar alleen om de eventuele troep er zeker af te hebben zonder risico op krassen.
Inmiddels ben ik weer twee stappen verder:
1. Ik heb een dun laagje blauwe silicone aangebracht op het gekrast randje, toen dezelde pakking er weer tussen gedaan (onder het motto: geen bijgeloof), de boel weer netjes vast gedraaid, toen met zo weinig mogelijk omhaal van montagewerk er weer koelvloeistof ingegoten. Resultaat: weer hetzelfde geplas...niet meer op het gekraste hoekje, maar wel verder onder het spruitstuk, daar identiek als op de foto boven.
Hiervan raakte ik enigszins uit het lood, en ik kwam tot de conclusie dat of het blok niet deugt, of de pakking niet. Blijkbaar heeft het metalen randje wat de verbrandingsgassen afdicht te veel sterkte respectievelijk hoogte waardoor het niet voldoende ingedrukt kan worden, zodat de rest van de pakking de koelwaterafdichting niet voor zijn rekening kan nemen.
2. Ik heb hierop de zaak bliksemsnel weer gedemonteerd, en de kop direct op het blok gelegd om te voelen of er een wiebel voelbaar was die de lekspleet zou kunnen verklaren. Dit bleek gelukkig niet het geval. Toen de nieuwe pakking er tussen gedaan. Deze week af van de vorige door een koperkleurige metalen rand rond elke cilinder. En deze blijkt....goed! Niet te vroeg juichen, hij blijft goed na statisch vullen, nog niet met draaiende motor geprobeerd....
@Michiel: als de bussen te laag waren zou de koelwaterafdichting juist beter worden, want dan komt alle kracht op de zwarte pakking. Te hoog zou kunnen, maar dan zou er een 'korst' op moeten staan, want in het verleden was het goed. Na het warmlopen is hij niet meer gevlakt en geperst, dat is daarvoor geweest.
Laatst gewijzigd door Willem de Zwijger op vr sep 25, 2009 8:39 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Le Car
Berichten: 923
Lid geworden op: di sep 02, 2003 2:00 am
Locatie: Zaandam
Contacteer:

Re: Stoom uit de uitlaat...

Bericht: # 110406Bericht Le Car »

Heb je de kop na het warmlopen wel laten nameten en gecontroleerd op vlakheid en scheuren?

Ik zou wel op passen met het los plaatsen en "wiebelen" op de bussen met een kop zonder pakking.
Cylindertje staat zomaar los van zijn voetpakking.

Lijkt toch op een kromme kop (ehh)
Vroeger maakte het niet uit welk bier je dronk, maar toen dacht je ook dat alle meisjes hetzelfde waren.
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Re: Stoom uit de uitlaat...

Bericht: # 110409Bericht Willem de Zwijger »

He Michiel, je pakt toch wel voldoende slaap?(01:11).....
Nee, ik heb de kop niet laten nameten na warmlopen en ik heb ook geen aanwijzingen dat de kop krom is. En er is dus geen wiebel geconstateerd als ik de kop op het blok leg en er wat kracht op zet, dus daarmee is zowel een kromme kop als een krom blok alsook uitstekende cilinderbussen tot nader orde voldoende uitgesloten.
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Re: Stoom uit de uitlaat...

Bericht: # 110439Bericht Willem de Zwijger »

Ik heb de motor nu een half uur laten lopen, loopt als een tierelier, geen lek meer. Nog wel stoom uit de uitlaat, maar dat wijt ik maar even aan de enorme slok koelvloeistof die nog in de uitlaat zit en nog even moet verdampen.
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Re: Stoom uit de uitlaat...

Bericht: # 110441Bericht R4F6GTX Automaat »

Een kromme kop zal niet te voelen zijn wat wiebelen betreft; dit gaat om tienden van millimeters...
Hoe komt de koelvloeistof in de uitlaat? als je motor 5 minuten loopt moet er dat volgens mij toch al uit zijn..
Heb je een vacuüm meter?
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Re: Stoom uit de uitlaat...

Bericht: # 110443Bericht Willem de Zwijger »

Toen ik het blok loshaalde zat cilinder 1 vol met koelvloeistof, het leek me dat dat erin gezogen wordt bij de zuigslag als die matalen rand geen barriere meer vormet tussen koelwater en cilinder. Dus leek het me niet onlogisch dat er behoorlijk wat in de uitlaat was geperst bij de uitlaatslagen.
Vacuum meter heb ik niet, maar waar zou ik die voor moeten gebruiken? Ik kan wel compressie meten.
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Re: Stoom uit de uitlaat...

Bericht: # 110447Bericht R4F6GTX Automaat »

Ja okee, maar heb je dat koelwater er dan niet meer uitgehaald toen je de boel weer monteerde? Als jij zegt dat het na een half uur nog steeds witte rook geeft.. 5 minuten hooguit, dan moet het wel doorgeblazen zijn.
Met een vacuümmeter kun je meten of je koppakking kapot is, of dat de kop krom is, of dat de afstelling niet goed is etc. Maar dan zitje ook weer met het probleem dat je een pijpje ergens op het inlaatspruitstuk moet hebben om 'm op aan te sluiten en dat heeft een R4 doorgaans niet... die van de vervroeger zit al te hoog...
Sommige ouwe gaswagens hebben wel een aansuiting
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Re: Stoom uit de uitlaat...

Bericht: # 110451Bericht Willem de Zwijger »

Ik heb wel een vacuumaansluiting direct op het spruitstuk (1400 blok), daar zat geloof ik in de R5 de rembekrachtiging, nu zit er de cruise control actuator. Maar ik heb als gezegd geen vacuum meter, en als je een waarde meet, hoe weet je dan of het goed is?
Die koelvloeistof heb ik uiteraard uit de cilinder verwijderd, maar mijn redenatie is: als er koelvloeistof in zat toen ik hem openmaakte, zal het er daarvoor ook al wel een tijdje mis geweest zijn....

Ik heb hem net weer gestart, het ziet er nu vrij normaal uit, geen gebubbel in het koelvloeistofvaatje, dus dan ga ik de boel nu verder afbouwen. Ik zit nog te twijfelen of ik de olie zal vervangen.
Mijn temperatuurmeet systeempje doet het mooi: ik heb een sensor in de in en uitlaat van de radiator, met een tweestandenschakelaartje kan ik kiezen welke ik krijg op het metertje.
Tweety
Berichten: 2071
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: Stoom uit de uitlaat...

Bericht: # 110456Bericht Tweety »

Ja dat temperatuur metertje zag er netjes uit.... wat ik me afvroeg zit er nu 1 tussen het blok en de thermostaat, zodat je ook kan zien of de thermostaat wel open gaat (of als ie niet open gaat bedoel ik natuurlijk...) Ik zou de olie wel verversen, kan zijn dat er koelvloeistof bij gekomen is en als het de zelfde olie is die je gekookt hebt, is die zoieso niet helemaal jofel meer... Nou ja en dan komt de gasombouw natuurlijk he als alles mooi loopt enzo....dan ga je lachend naar de kassa bij het tankstation...
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Re: Stoom uit de uitlaat...

Bericht: # 110537Bericht Willem de Zwijger »

Probleem nu helemaal opgelost. Bij de eerste proefrit bleek er nog olie onder het kleppendeksel vandaan te komen. Ik had in een overmoedige bui het oude afdichtingsrubber eruit getrokken, en toen onstond er wat gepiel om de nieuwe er goed in te krijgen. Eerst geprobeerd met: rubber op de kop leggen, dan de dekdel erop. Zo moet het niet. Wat wel gaat: bevestig het rubber in het kleppendeksel met blauwe siliconen (of desnoods secondenlijm).
Over die temperatuur: Ik heb nu (nog) niet de meting tussen blok en themostaat. Er zit een temp.schakelaar in de waterpomp, die wil ik in de toekomst nog vervangen door een sensor, precies zoals je zegt om te kunnen zien wat die thermostaat doet. Want het vreemde was, ik reed met auto op de snelweg, to 130 km/uur aan toe, en de temperatuur naar de radiator (achter de thermostaat) kwam niet hoger dan 70 C. Dit bevreemde mij, want ik dacht dat de thermostaat niet eerder open ging dan bij 80 C of hoger. Kan natuurlijk zijn dat de meting een afwijking geeft (bv door afkoeling van de adapter door rijwind), maar 10 graden lijkt me toch rijkelijk veel. Ik zal de adapter(s) isoleren, kijken wat er dan gebeurt.
Als de auto stilstaat zie ik de fans wel schakelen bij een radiator uitlaat temperatuur van zo'n 80 - 85 C, dus dat klopt wel dacht ik.
De olie ga ik inderdaad toch maar vervangen, ik zag behoorlijk mayo in het kleppendeksel. Al kan dat ook nog komen van te lage temperatuur van het blok gezien de (te) lage temperatuur.
Oh ja, nog over de oorzaak van alle toestanden, die pakking die voor het eerste lek zorgde (zie foto) is niet de juiste. Er moet een pakking in voor een 1400 cc motor, wat er gemonteerd was was een 1100 pakking. die past in theorie net (zowel de boring van de cilinder als de diameter van de metalen ring van de pakking is 76 mm), maar in de praktijk heeft hij iets speling en dan heb je net een randje wat niet goed wordt ingeklemd en afgeschermd, en daar is hij gevoeliger.
Tweety
Berichten: 2071
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: Stoom uit de uitlaat...

Bericht: # 110564Bericht Tweety »

eh even over die klepdekselpakking.... hij hoort eigelijk geklemt in het klepdeksel te zitten door de randjes naar elkaar toe te buigen... maar vastlijmen kan natuurlijk ook.... Dat Blauwe spul is zeker niet mijn favoriet omdat het erg goed blijf hechten aan van alles en nog wat en dus erg lastig te verwijderen is.... loctite 5922 (ik heb het nummer nu geloof ik wel goed, maar de tube is ver weg dus ik kan het niet nog 's checken nu..) is zwart groenig van kleur en is vrij eenvoudig weer te verwijderen van metalen vlakken en rubber pakkingen, maar ja als je dat ding nooit meer los haalt dan maakt 't niet uit...ik ben wel blij dat het allemaal goed gaat komen...
Plaats reactie