Repareren benzineleiding

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5181
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Repareren benzineleiding

Bericht: # 108497Bericht Bertje »

Een tijdje terug constateerde ik dat de benzineleiding van mijn viertje lekte ter hoogte van de rechter achterwielophaning (zwingarm). Nazoeken op het forum leerde dat dit een bekende plek is: ongeveer tot dit punt is de metalen brandstofleiding gevat in een rubber mantel waar aan het uiteinde wel eens water in wil blijven zitten. Ik was bang dat ik nu de volledige leiding moest gaan vervangen, terwijl die voor de rest over de hele lengte nog goed leek. Na overleg met een oom die veel aan auto's sleutelt heb ik echter de rubber mantel er wat verder afgetrokken zodat ik kon zien dat de roest inderdaad enkel het stuk leiding dat onder het uiteinde van de mantel zat aangetast had. Ik heb toen een benzineslang gekocht waarvan de binnendiameter iets kleiner was dan de buitendiameter van de benzineleiding, het slechte stuk van de leiding ertussenuit gesneden (scherp stanleymes; met een zaagje komen er metaalkruimels in je leiding), de beide uiteindes goed schoongemaakt/-schuurt en toen dus zo'n stuk slang ertussen gezet (een paar centimeter over de schoongemaakte uiteindes geduwd). Dit blijkt prima te werken: het zit er al weken op en het lekt absoluut niet! Je komt hier prima mee weg omdat de tank van een R4 niet onder druk wordt gezet (zoals bij modernere auto's) om de benzine naar de motor te persen, maar de benzine enkel door de benzinepomp wordt aangezogen. Misschien een goede tip...

P.S. Om te voorkomen dat je tank leegloopt na het doorsnijden van de leiding en voordat je het nieuwe stuk ertussen gezet hebt, snijd je een klein stukje van de slang af en dopt die af met een bout o.i.d. Direct na het doorsnijden schuif je dit op het stuk leiding dat naar de tank gaat.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
RVIER
Berichten: 2280
Lid geworden op: di okt 31, 2006 12:23 am
Locatie: eindhoven

Re: Repareren benzineleiding

Bericht: # 108521Bericht RVIER »

Je komt hier prima mee weg omdat de tank van een R4 niet onder druk wordt gezet (zoals bij modernere auto's) om de benzine naar de motor te persen, maar de benzine enkel door de benzinepomp wordt aangezogen. Misschien een goede tip...
@ bertje

in modernere auto's zit de electrische benzinepomp in de tank. De leiding naar voren staat dus onder druk, de tank niet!

vr gr Fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5181
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Repareren benzineleiding

Bericht: # 108531Bericht Bertje »

@ rvier: aha, ok, zit dat zo...? Nouja, dan is het dus nog steeds zo dat bij een modernere wagen de leiding onder druk staat en er bij een viertje feitelijk een lichte onderdruk is, toch?
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Tweety
Berichten: 2071
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: Repareren benzineleiding

Bericht: # 108538Bericht Tweety »

Ja Ongeveer... Als de motor niet draait, staat wel het gewicht van de benzine in de tank erop...
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5181
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Repareren benzineleiding

Bericht: # 108539Bericht Bertje »

Klopt, maar bij motoren en brommers worden deze flexibele leidingen ook gebruikt en die zitten dan ook gewoon puur op wring om de aanslutingen op tank en carburateur geklemd. De druk die op de leiding staat als de vier geparkeerd is wordt bepaald door de hoogte van de vloeistofkolom. Aangezien de leiding nauwelijks lager ligt dan de tank staat er dan dus nog minder druk op dan bij een brommer (waar de tank wél een stukje hoger ligt dan de carburateur (want er is geen brandstofpomp)).
RVIER
Berichten: 2280
Lid geworden op: di okt 31, 2006 12:23 am
Locatie: eindhoven

Re: Repareren benzineleiding

Bericht: # 108560Bericht RVIER »

Ja Ongeveer... Als de motor niet draait, staat wel het gewicht van de benzine in de tank erop...
maar tweety toch!

De benzine wordt via een buis en filter uit de tank gezogen via de bovenzijde. Die buis is onderdeel van de tankinhoudmeter. Als je de slang losneemt loopt de tank echt niet leeg.


vr gr Fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
Tweety
Berichten: 2071
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: Repareren benzineleiding

Bericht: # 108562Bericht Tweety »

Hallo... dus als er bij jouw een gaatje in de leiding zit loopt ie niet leeg ??? Nou bij wel hoor ! Ik weet niet of jij wel eens een aquarium heb schoon gemaakt... en hoe je het water daar dan uit en in een emmer krijgt..
Nou ja hoe dan ook, 't is niet veel, en een rubber slangetje voldoet bij mij ook (hoewel die tank nu al een tijdje droog staat) een beetje zeep op het stalen leidinkie en een slangklem of twee, en lekken doet ie niet... slangetje zit bij mij aan de voorzijde, 't kan alleen niet zo goed tegen uv-licht (siliconen he...)
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5181
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Repareren benzineleiding

Bericht: # 108567Bericht Bertje »

Tweety schreef: 't kan alleen niet zo goed tegen uv-licht (siliconen he...)
Ik heb een benzineslang gekocht met stoffen ommanteling; dan heb je dat probleem dus niet.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
RVIER
Berichten: 2280
Lid geworden op: di okt 31, 2006 12:23 am
Locatie: eindhoven

Re: Repareren benzineleiding

Bericht: # 108684Bericht RVIER »

Re: Repareren benzineleiding
door Tweety » wo aug 12, 2009 11:28 pm

Hallo... dus als er bij jouw een gaatje in de leiding zit loopt ie niet leeg ??? Nou bij wel hoor ! Ik weet niet of jij wel eens een aquarium heb schoon gemaakt... en hoe je het water daar dan uit en in een emmer krijgt..
dag Tweety,

nee bij mijn R4 loopt de tank niet leeg (en die bij jou ook niet). Als er een kleine lekkage in de leiding zit loopt (een deel van de) de benzineleiding vanaf de pomp leeg via het gaatje.
De bezine leiding ligt behoorlijk hoog. Als er al een hevel zou onstaat stopt die op het moment dat het tankniveau het niveau van het gaatje heeft bereikt.

vr gr Fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
Tweety
Berichten: 2071
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: Repareren benzineleiding

Bericht: # 108740Bericht Tweety »

Eh Hoog ? bij mij loopt ie langs het onderrandje van de kokerbalk naar voren, en daar de hoek om en naar boven, nou eh bij mij zit dat stukkie slang dus op het laagste punt... en das beneden de bodem van de tank...
en goh wat hadden die krakers gebaald van die stank als ik niet dat stukje zeep had gevonden in de douche...
Plaats reactie