Olie in de kilometerteller?

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Okido
Berichten: 946
Lid geworden op: zo apr 30, 2006 10:09 pm
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Olie in de kilometerteller?

Bericht: # 107379Bericht Okido »

Mijn snelheidsmeter begon raar te doen, ik reed op een gegeven moment meer dan 160 en hij bleef hangen. Nu heb ik de teller eruit gehaald en zie ik dat er olie in terecht gekomen is, hoogst waarschijnlijk door de kilometertellerkabel. Iemand hier ervaring mee? En hoe kan ik dit voorkomen?
Super 5 1.7 Turbo
Rodeo 6 1.4 Turbo
Twingo III 1.0
Twingo I 1.2
Mark4GTL
Berichten: 2954
Lid geworden op: wo jul 12, 2006 4:36 pm
Locatie: Enschede in het mooie Twente
Contacteer:

Bericht: # 107380Bericht Mark4GTL »

dat zou betekenen dat er olie vanuit de versnellingsbak door de kabel heen is geduwd.

pas nog olie bijgevuld -> mischien teveel?
olie peil versnellingsbak ok? (plug losdraaien aan zijkant, als er olie uitkomt ok, geen olie-> bijvullen)
Automobielen:
Blauwe Volvo 245 uit 1979
Hemelsblauwe Renault 4 L project uit 1967
Renault FUEGO GTL 1983 Grijs
Land Rover 109 Hardtop 1973 Camouflage

Oldtimeridioot...

http://www.mijnrenault4.nl
Gebruikersavatar
Okido
Berichten: 946
Lid geworden op: zo apr 30, 2006 10:09 pm
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Bericht: # 107384Bericht Okido »

Mark4GTL schreef:dat zou betekenen dat er olie vanuit de versnellingsbak door de kabel heen is geduwd.
Inderdaad
Mark4GTL schreef:pas nog olie bijgevuld -> mischien teveel?
olie peil versnellingsbak ok? (plug losdraaien aan zijkant, als er olie uitkomt ok, geen olie-> bijvullen)
Heb ik gecontroleerd, er zit niet teveel olie in.
Super 5 1.7 Turbo
Rodeo 6 1.4 Turbo
Twingo III 1.0
Twingo I 1.2
Gebruikersavatar
roberto
Berichten: 895
Lid geworden op: di jul 26, 2005 4:09 pm
Contacteer:

Bericht: # 107386Bericht roberto »

Het lijkt me zeer onwaarschijnlijk dat olie uit de versnellingsbak naar boven kruipt en dan olie achterlaat op de magneet die de teller laat werken dan zal de olie eerst een paar hindernissen moeten nemen zou dit wel lukken dan moet het onder druk en dat is niet aanwezig in de versnellingsbak dus ik denk dat je het probleem ergens anders moet zoeken heb je het dashbord schoongemaakt met een olieachtige stof dat zou er in gelopen kunnen zijn ex. ex. (zit er dan veel olie op het einde van de kabel wat in de teller gaat?)
Tweety
Berichten: 2071
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Bericht: # 107388Bericht Tweety »

Hoe rij je 160 ?? nou goed dan gaat er misschien wat stuk... ik denk dat de kabel dan zo snel draait dat de helix van de kabel de olie omhoog heeft gezogen. maar eh... hoe denk je dat je 4tje er bij een ongeluk met die snelheid uit ziet... 160 !!
Gebruikersavatar
roberto
Berichten: 895
Lid geworden op: di jul 26, 2005 4:09 pm
Contacteer:

Bericht: # 107389Bericht roberto »

Tweety schreef:Hoe rij je 160 ?? nou goed dan gaat er misschien wat stuk... ik denk dat de kabel dan zo snel draait dat de helix van de kabel de olie omhoog heeft gezogen. maar eh... hoe denk je dat je 4tje er bij een ongeluk met die snelheid uit ziet... 160 !!
Dat was zijn vraag toch niet!
Gebruikersavatar
Okido
Berichten: 946
Lid geworden op: zo apr 30, 2006 10:09 pm
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Bericht: # 107390Bericht Okido »

Aan Roberto:
Het is wel degelijk versnellingsbakolie, ik heb net de teller uit de unit gehaald en in een glas wasbezine gehangen. Die lijkt het weer te doen, maar ik heb het nog niet geprobeerd. Verder zat de er een hele laag olie in de unit. Bij een Rodeo lijkt die unit op die van een vroegere R5.

Aan Tweety: Ik reed geen 160, maar de teller gaf dat aan en nog verder, deze kwam niet meer terug.

Echter ik ben er achter. Er zit een keerring op het wormwielasje van de telleraandrijving. Deze zit in het plastic buisvormig blokje waar de kabel ingaat. Deze is versleten en nu moet dat plastic geval eruit gewipt worden. Alleen zal dat niet makkelijk gaan. Ik heb wat te doen.

Jongens/meisjes bedankt voor het meedenken.
Super 5 1.7 Turbo
Rodeo 6 1.4 Turbo
Twingo III 1.0
Twingo I 1.2
Gebruikersavatar
roberto
Berichten: 895
Lid geworden op: di jul 26, 2005 4:09 pm
Contacteer:

Bericht: # 107391Bericht roberto »

Succes! (versnellingsbak olie heeft ook een andere geur als motor olie)
Plaats reactie