tips bij aanschaf lasapparaat?

Al het overige, zoals accessoires (trekhaak, radio, airco enz.), apk, auto invoeren en nog veel meer.

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Gebruikersavatar
brecht
Berichten: 2013
Lid geworden op: wo jul 16, 2003 2:00 am
Locatie: Woerden
Contacteer:

Bericht: # 107214Bericht brecht »

Normale (eenmalige) zekeringen kunnen meer opstartspanning hebben dan automaten, die slaan bij een bepaald amperage gewoon af. Het zou theoretisch bets kunnen dat een lang verlengsnoer je opstart piek wat demp en zo je automaat ontziet.. interessant.
G12
Berichten: 131
Lid geworden op: zo mar 19, 2006 2:01 pm
Locatie: overijssel

Bericht: # 107226Bericht G12 »

een c mag zeker wel in een normale huis installatie(maar b is goedkoper en voldoet normaal wel) die heeft namelijk de zelfde karart. als een zoals jullie het noemen eenmalige D-patroon(type traag met zo'n slakje erop).
Als je huis is afgezekert met 20 amp. mag je prima naar een 16 met C toe of zet er een D-patroon houder in met een traag patroon.
Dit alles heeft te maken de de selectiviteit van de installatie. Je moet altijd een stapje lager om te voorkomen dat de hoofd zekeringen eruit gaan.

Een erg lang verlengsnoer helpt wel maar kan er ook voor zorgen dat je snoer of stekkers gaat smelten(hoe meer weerstand hoe meer warmte) of dat je smeltveiligheid(zekering) er nooit meer uit gaat.
Gebruik in iedergeval geen onafgerolde haspel want dan krijg je een spoel en deze word een beetje erg warm.
Overigens is een automaat niet oneindig te resetten hij brand op den duur gewoon vast. Terwijl een d-patroon steends slechter word en er eerder uit gaat. Ik zelf heb dan ook alleen D-patronen in de meterkast(maar ik heb ook de papiertjes van elektromonteur) en kon een nieuwe kast voor nop krijgen.

Ombouwen naar 20amp behoeft natuurlijk wel meer aanpassingen dan alleen de zekering, ook de draden en een daarvoor geschikt stopcontact.
Maar dan ben je ook van die ellende af. Ik moest wel want ik moest met 160 amp een staalconstructie in elkaar lassen.

succes!
4 GTL 1992, 5 L 1984
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Bericht: # 107237Bericht Willem de Zwijger »

Hmmmm, interessant. Even kijken of ik het goed begrijp: Ik zou een 16 Ampere D-patroon op de plek kunnen zetten waar nu de B-stotz zit?
Past dat altijd? Is er keuze in types patroonhouders? Ik heb een huis van bouwjaar 1989. Ik zou een foto kunnen maken van de stotz, dan kun jij misschien zeggen of dit een simpel klusje wordt.
En: is deze D-patroonhouder + patroon (type traag met slakje) een beetje makkelijk te koop voor een particulier?
G12
Berichten: 131
Lid geworden op: zo mar 19, 2006 2:01 pm
Locatie: overijssel

Bericht: # 107383Bericht G12 »

He Willem,

dat heb je bij het rechte eind, alleen is een stotz meestal 1 positie breed en een d-patroon houder 2.Maar er is altijd een passende oplossing.
Holec heeft hele mooie patroon houders, ze zijn niet goedkoop maar hebben ook een ledje die gaat branden als de zekering defect is.
Ook kun je vaak een oudere(2de hands) houder erin zetten.
Ff een linkje naar de holec pasco
http://www.holec.com/pdfNL/Ls/PacoPasconew.pdf
of een goedkope variant:
http://www.greenline.nl/popup_image.php?pID=1690

Ik stuur wel ff een foto van m'n eigen groepenkast. Dan zie je hoe het eruit ziet.

Je kunt de houders gewoon bij een plaatselijk intallateur kopen. of via internet.

succes!
4 GTL 1992, 5 L 1984
Plaats reactie