Versnellingsbak en koppeling
Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando
Versnellingsbak en koppeling
Beste sleutelaars,
Ik heb een probleempje met de versnellingsbak of koppeling, denk ik. Wanneer ik bij stilstand van de vrij naar de 1 of de achteruit wil gaat dat vaak lastig en soms helemaal niet, in het laatste geval moet ik de koppeling weer op laten komen in de vrij en daarna gaat het altijd wel. Tijdens het rijden schakelt de auto redelijk, hij maakt wel wat meer lawaai dan bij mijn andere Renault 4.
In het sleutelboek kon ik enkel vinden dat dit misschien een slappe koppeling kon zijn. Hoe dit precies moest worden opgelost werd mij niet helemaal duidelijk.
Wat kan het probleem zijn denken jullie?
Groet,
Roy
Ik heb een probleempje met de versnellingsbak of koppeling, denk ik. Wanneer ik bij stilstand van de vrij naar de 1 of de achteruit wil gaat dat vaak lastig en soms helemaal niet, in het laatste geval moet ik de koppeling weer op laten komen in de vrij en daarna gaat het altijd wel. Tijdens het rijden schakelt de auto redelijk, hij maakt wel wat meer lawaai dan bij mijn andere Renault 4.
In het sleutelboek kon ik enkel vinden dat dit misschien een slappe koppeling kon zijn. Hoe dit precies moest worden opgelost werd mij niet helemaal duidelijk.
Wat kan het probleem zijn denken jullie?
Groet,
Roy
-
- Berichten: 9001
- Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
- Locatie: Duckstad
-
- Berichten: 9001
- Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
- Locatie: Duckstad
-
- Berichten: 9001
- Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
- Locatie: Duckstad
t werk op zich is makkelijk, als je er tenminste bij kunt. Auto linksvoor iets opkrikken of op een bok zetten (wel veilig etc).
Daar ergens tussen motor en chassis zie je de kabel naar beneden wijzen met 2 M6 moertjes erop; naast/onder de startmotor. (langs de onderkant kijken) De 2 moertjes zitten tegen elkaar geborgd, dus los draaien. Ikzelf zet altijd een griptang op de kabel (er zit een plat stukje) zodat die niet meedraait, dan de onderste wat losdraaien en de bovenste omhoog om de kabel wat strakker te zetten. Paar keer proberen door het pedaal in te trappen. Vrije slag op het pedaal moet een cm of 1 á 2 zijn. Als het allemaal goed staat de borgmoer weer aandraaien en gaan met die banaan.
Daar ergens tussen motor en chassis zie je de kabel naar beneden wijzen met 2 M6 moertjes erop; naast/onder de startmotor. (langs de onderkant kijken) De 2 moertjes zitten tegen elkaar geborgd, dus los draaien. Ikzelf zet altijd een griptang op de kabel (er zit een plat stukje) zodat die niet meedraait, dan de onderste wat losdraaien en de bovenste omhoog om de kabel wat strakker te zetten. Paar keer proberen door het pedaal in te trappen. Vrije slag op het pedaal moet een cm of 1 á 2 zijn. Als het allemaal goed staat de borgmoer weer aandraaien en gaan met die banaan.
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"