koelingsraadsel 688

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Gebruikersavatar
jbeekmann
Berichten: 2169
Lid geworden op: ma jan 21, 2002 2:00 am
Locatie: Bussum

Bericht: # 105566Bericht jbeekmann »

ipv zoutzuur kan je ook gewoon azijn gebruiken. Flink warm laten worden en hoppa! Lost beiden overigens voornamelijk kalk op.
Wat voor een soort vuil zou er allemaal in kunnen zitten vraag ik me nu af. Kalk, aluminiumoxide, neergeslagen koelvloeistofadditieven...
Honda CB550 '80, BMW 320i cabriolet '89
Nulla tenaci invia est via!
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Bericht: # 105585Bericht Willem de Zwijger »

F16 schreef:Heb altijd t idee dat als de motor loopt door de trillingen en de druk van de waterpomp de luchtbelletjes wat makkelijker naar boven komen maar ws maakt t niet zo veel uit.
Luchtbelletjes kunnen bij draaiende motor meegesleurd worden met de vloeistof. Ik zou adviseren: eerst stilstaand ontluchten, dan even laten draaien (voor het geval er toch ergens een luchtbel is blijven plakken), dan weer uitzetten en weer ontluchten.
RVIER
Berichten: 2280
Lid geworden op: di okt 31, 2006 12:23 am
Locatie: eindhoven

azijn<----> zoutzuur

Bericht: # 105590Bericht RVIER »

ipv zoutzuur kan je ook gewoon azijn gebruiken. Flink warm laten worden en hoppa! Lost beiden overigens voornamelijk kalk op.
Wat voor een soort vuil zou er allemaal in kunnen zitten vraag ik me nu af. Kalk, aluminiumoxide, neergeslagen koelvloeistofadditieven...
Azijn lost kalkachtigen op (bv als je vaak water hebt bijgevuld)
Zoutzuur doet dat ook maar lost ook ijzer (oxiden) op. In het motorblok komt een soort waterige roest voor die zich kan afzetten. Met zoutzuur lost dat op en beits je alw de binnenkant van het koelsysteem.

Pas wel aub erg goed op met verdund zoutzuur en zorg dat het syteem drukloos blijft!!!!!

vr gr Fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
Gebruikersavatar
roberto
Berichten: 895
Lid geworden op: di jul 26, 2005 4:09 pm
Contacteer:

Bericht: # 105591Bericht roberto »

Het schoonmaken gebeurt alleen in de kanalen van de radiateur die open zijn hier kan de vloeistof doorheen de kanalen die dicht zitten blijven dicht wat je er ook in gooi er is nl geen spoeling en het zit dicht met een vieze slip of je moet de radiateur een jaar in de reinigingsvloeistof leggen, zelf heb ik alles eens geprobeerd toen een nieuwe gekocht en van de oude de kap er af gehaald en het zat nog steeds dicht, tip gebruik nooit water altijd koelvloeistof!!!!!
Gebruikersavatar
ronny
Berichten: 317
Lid geworden op: zo sep 19, 2004 4:09 pm
Locatie: arnhem

Bericht: # 105599Bericht ronny »

bij mij lukt het ontluchten alléén door de neus een stuk de dijk op te rijden zodat ie lekker overdreven schuin staat . en dan met het expansievaatje aan de motorkap gehangen, dan weet ik tenminste zeker dat alle lucht eruit is. als ik 'm vlak op de stoep laat staan dan krijg ik niet alle lucht er uit .

trouwens dat uitproberen of je motor nog aan de kook te krijgen is :zou ik maar mee oppassen, al genoeg mensen gehoord die bij het eerste flikkeren van het temp. lampje gelijk een kromme kop hadden. =duur grapje
grijze R4 GTL in Velp ( m'n vriendin vind 'm blauw (????)
Mark4GTL
Berichten: 2954
Lid geworden op: wo jul 12, 2006 4:36 pm
Locatie: Enschede in het mooie Twente
Contacteer:

Bericht: # 105600Bericht Mark4GTL »

ontluchten gaat bij mij altied simpel en goed

systeem volgooien, motor laten lopen en dan dmv de dop op de radiator en ontluchtingsslangetje voor in het schutbord het systeem afvullen.

en ondertussen het pijl in het vat in de gaten houden.
expansievat hang ik wat hoger op.

af en toe even knijpen in de slangen om de lucht er uit te "knijpen"
Automobielen:
Blauwe Volvo 245 uit 1979
Hemelsblauwe Renault 4 L project uit 1967
Renault FUEGO GTL 1983 Grijs
Land Rover 109 Hardtop 1973 Camouflage

Oldtimeridioot...

http://www.mijnrenault4.nl
Gebruikersavatar
ronny
Berichten: 317
Lid geworden op: zo sep 19, 2004 4:09 pm
Locatie: arnhem

Bericht: # 105604Bericht ronny »

:lol: jaja Mark de lucht eruit knijpen :lol:
grijze R4 GTL in Velp ( m'n vriendin vind 'm blauw (????)
Mark4GTL
Berichten: 2954
Lid geworden op: wo jul 12, 2006 4:36 pm
Locatie: Enschede in het mooie Twente
Contacteer:

Bericht: # 105606Bericht Mark4GTL »

ronny schreef::lol: jaja Mark de lucht eruit knijpen :lol:
jah, klinkt wat vaag maar werkte wel bij mij.
Door even de druk omhoog te brengen duw je de lucht ook door het systeem. Door dit een aantal keer te doen duw je de lucht uiteindelijk door het onltuchtingsnippel het systeem uit
Automobielen:
Blauwe Volvo 245 uit 1979
Hemelsblauwe Renault 4 L project uit 1967
Renault FUEGO GTL 1983 Grijs
Land Rover 109 Hardtop 1973 Camouflage

Oldtimeridioot...

http://www.mijnrenault4.nl
Gebruikersavatar
ronny
Berichten: 317
Lid geworden op: zo sep 19, 2004 4:09 pm
Locatie: arnhem

Bericht: # 105617Bericht ronny »

das de reden dat ik z'n neus naar boven zet, hoef ik nix te knijpen en weet zeker dat ik alle lucht eruit heb,
je hebt natuurlijk wél een dijkje oid nodig
grijze R4 GTL in Velp ( m'n vriendin vind 'm blauw (????)
F16
Berichten: 21
Lid geworden op: di jun 03, 2008 5:04 pm
Locatie: Bergen nh

Bericht: # 105717Bericht F16 »

OK, hier een update! Ik ben met pasen druk bezig geweest maar helaas even geen computer tot mijn beschikking.

Ik heb 2 x met 250ml zoutzuur opgelost in water gespoelt: eerst 20 minuten met warme motor, daarna 60 minuten met warme motor, allebei zonder resultaat. De motor werd daarna nog steeds te warm. Daarna heb ik iets in de vakhandel gekocht"radiator flush" o.i.d. iets wat iig ook bestaande roest oplost. Voor de duidelijkheid: ik wil de troep in mn blok oplossen de radiateur is een "known goody" en van latere zorg.

Daarna heb ik 10 minuten gereden (naar mijn werk) zonder thermostaat met de fan permanent doorgeschakeld: de motor kwam snel op temperatuur maar bleef op onder de 85 graden. Omdat 10 minuten natuurlijk veel te kort is ben ik na mijn werk een half uur gaan rijden met de fan helemaal afgekoppled: De motor bleef keurig 90 graden en werd alleen warmer als ik hard optrok en daarna even stopte. Moet wel zeggen dat het een koele avond was.

Conclusie: er is weer enige circulatie in het blok en er is zo weer mee te rijden (met de fan weer aangesloten). Toch weet ik zeker dat de koeling voor de allereerste spoelbeurt een stuk beter was. misschien zit er nog steeds vervuiling in het blok.

2 dingen vallen op: - de motor komt veel sneller op temperatuur ondanks de ontbrekende thermostaat.
- er ontstaat minder druk in het systeem: de bovenste slang naar de radiateur wordt niet hard. Ik verdenk de radiateurdop van lekkage.

Voor nu blijf ik nog een tijdje rijden zo en hoop dat de rest van het probleem zich letterlijk "vanzelf oplost" zoals dat hoort bij een R4!

Iedereen bedankt voor jullie bijdragen!
Gebruikersavatar
ronny
Berichten: 317
Lid geworden op: zo sep 19, 2004 4:09 pm
Locatie: arnhem

Bericht: # 105723Bericht ronny »

het probleem zich letterlijk "vanzelf oplost" zoals dat hoort bij een R4!
:lol:

F16 kom als je effe tijd hebt ook af en toe mijn 4-tje een knuffel geven als daarmee alle problemen als sneeuw in de zon verdwijnen maak je me een gelukkig mens :D
grijze R4 GTL in Velp ( m'n vriendin vind 'm blauw (????)
RVIER
Berichten: 2280
Lid geworden op: di okt 31, 2006 12:23 am
Locatie: eindhoven

nog iets om te proberen

Bericht: # 105759Bericht RVIER »

@F16

je bent al weer een heel eind.
Je zou nog een keer het systeem kunnen laten leeglopen door de aftap plugje op het motorblok los te maken. Het zit volgens mij aan de kant van de startmotor. Als er veel zwaar vuil in het motorblok zit moet het er daarlangs uitlopen.

Overigens hoeft een radiateur niet echt verstopt te zijn om aanmerkelijk minder te koelen. Als er aanslag aan de binnenzijde zit doet hij het al stuk slechter.

Laatst had mijn koets een kapotte thermostaat en kookte de zaak over. Ik heb de thermostaat eruitgehaald ontlucht, de ventilator doorverbonden en weer doorgereden. Probleempje is dat de fan niet afslaat als je de motor stopt. De dag daarna rook ik verbrande vernis, maar de fanmotor liep nog. Toen ik hen demonteerde zag hij van binnen helemaal zwart!. Ze zijn dus duidelijk niet gemaakt voor continubedrijf (anders hadden ze wel koelvinnen denk ik).


vr gr Fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
Tweety
Berichten: 2071
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Bericht: # 105937Bericht Tweety »

Mocht je toch vermoeden dat er nog ergens troep in je kop zit (van je motor dan....) kan je het plaatje aan de achterkant van de kop verwijderen om de verdeelbuis te inspecteren... een speigeltje en een lampjekunnen wel wat uitkomst bieden... hoge druk kan eventueel stukjes van de verdeelbuis (als die vrij verrot is ..) af doen breken en die kunnen de boel dan blokkeren...de pakking voor dat plaatje is vrij makkelijk zelf te knippen uit universeel pakkings papier, en met een een beetje pasta voorkom je lekkage...
Plaats reactie