optimaliseren van het rijgedrag (motor)
Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando
-
- Contacteer:
ontsteking
Ha Willem
Ben bezig met een set om de originele ontsteking om te bouwen inderdaad mechanische vervroeging vastzetten sterker nog geheel verwijderen vacuumsysteem verwijderen.
Daarna inbouw van de elektronica (printplaatje) vacuumslang wordt aangesloten op een elektronische druksensor.
Alles moet naast mijn werk gebeuren dus nog even geduld hou iedereen op de hoogte.
mvrgr hans
Ben bezig met een set om de originele ontsteking om te bouwen inderdaad mechanische vervroeging vastzetten sterker nog geheel verwijderen vacuumsysteem verwijderen.
Daarna inbouw van de elektronica (printplaatje) vacuumslang wordt aangesloten op een elektronische druksensor.
Alles moet naast mijn werk gebeuren dus nog even geduld hou iedereen op de hoogte.
mvrgr hans
hans
@hans: Goed bezig!
Gedachte:
Natuurlijk heeft t' ook zijn nadelen en is t niet voor iedereen maar een hoop van de beschreven hindernissen zou je kunnen omzeilen door LPG in te bouwen.
-geen andere sproeier nodig, mengsel af te regelen op verdamper.
-octaangetal van lpg is flink hoger dan huidige benzine waardoor de onsteking een stuk naar voren kan.(pingelen)
-verbruik neemt iets toe maar de kosten p/km nemen flink af
-motor/olie blijft schoner
-beter voor t milieu
Ik vraag me af hoe de antieke vervroeging van de r4 het doet t.o.v lpg, is daar nog winst te behalen? Of nauwelijks de moeite waard?
Gedachte:
Natuurlijk heeft t' ook zijn nadelen en is t niet voor iedereen maar een hoop van de beschreven hindernissen zou je kunnen omzeilen door LPG in te bouwen.
-geen andere sproeier nodig, mengsel af te regelen op verdamper.
-octaangetal van lpg is flink hoger dan huidige benzine waardoor de onsteking een stuk naar voren kan.(pingelen)
-verbruik neemt iets toe maar de kosten p/km nemen flink af
-motor/olie blijft schoner
-beter voor t milieu
Ik vraag me af hoe de antieke vervroeging van de r4 het doet t.o.v lpg, is daar nog winst te behalen? Of nauwelijks de moeite waard?
-
- Contacteer:
opblazen motor
Als je een te arm mengsel hebt op LPG bij volgas wordt de motor te warm in de verbrandingskamer dat vind het motortje niet fijn.
Gevolg ingeslagen klepzittingen minder klepspeling met gevolg lekke kleppen. Einde oefening.
Eigenlijk als je ombouwd naar LPG moet je cilinderkop laten voorzien van harde klepzittingen.
Wat je kan doen bij ombouw is wachten tot het zover is (meestal zo'n 15000 km) en dan bij een revisiebedrijf nieuwe zittingen laten zetten.
hans
Gevolg ingeslagen klepzittingen minder klepspeling met gevolg lekke kleppen. Einde oefening.
Eigenlijk als je ombouwd naar LPG moet je cilinderkop laten voorzien van harde klepzittingen.
Wat je kan doen bij ombouw is wachten tot het zover is (meestal zo'n 15000 km) en dan bij een revisiebedrijf nieuwe zittingen laten zetten.
hans
hans
ik heb een Aquatune-waterinspuitingssetje gesponsord gekregen en nu m'n 4 eindelijk redelijk motorisch op orde is kan de grote test beginnen.
Aquatune belooft 25 % minder brandstofverbruik en/of
30 % meer vermogen, dat zijn nogal vette claims mijnsinziens maar het moet gaan blijken.
Tijdens de APK was de CO uitstoot onder de 1 dus dat is wel erg mooi, zeker gezien de toen nog rammelende ontsteking en intern-lekke carburateur, bijna onvoorstelbaar.
Er word door hun ook nog een verhaal opgehangen over het produceren van waterstof, dat heb ik aangesloten maar er loopt geen stroom (voor zo ver ik kan nagaan) dus ik heb er m'n bedenkingen over.
De kosten van het setje zijn trouwens niet misselijk---> 580 euro (incl. alles)
zodra ik weer getankt heb laat ik de eerste resultaten alhier horen.
http://www.aquatuneofgermany.de/
Aquatune belooft 25 % minder brandstofverbruik en/of

Tijdens de APK was de CO uitstoot onder de 1 dus dat is wel erg mooi, zeker gezien de toen nog rammelende ontsteking en intern-lekke carburateur, bijna onvoorstelbaar.
Er word door hun ook nog een verhaal opgehangen over het produceren van waterstof, dat heb ik aangesloten maar er loopt geen stroom (voor zo ver ik kan nagaan) dus ik heb er m'n bedenkingen over.
De kosten van het setje zijn trouwens niet misselijk---> 580 euro (incl. alles)
zodra ik weer getankt heb laat ik de eerste resultaten alhier horen.
http://www.aquatuneofgermany.de/
grijze R4 GTL in Velp ( m'n vriendin vind 'm blauw (????)
-
- Contacteer:
aquatune
Ha Ronny
Ben erg benieuwd of het werkt zullen we eens meten op de rollenbank of het voordeel opleverd?
Arnhem is maar 50 km van mij vandaan.
hans
Ben erg benieuwd of het werkt zullen we eens meten op de rollenbank of het voordeel opleverd?
Arnhem is maar 50 km van mij vandaan.
hans
hans
mist
Dat een beetje fijn verdeeld water (en beetje) meer vermogen geeft is al lang bekend. Motoren doen het beter in de mist.
Het hydrolyse verhaal om waterstof te maken is waterverf.
vr gr Fons
Ik gok dat beide claims meetbaar zijn maar minder dan 5%.Aquatune belooft 25 % minder brandstofverbruik en/of 30 % meer vermogen, dat zijn nogal vette claims mijnsinziens maar het moet gaan blijken.
Het hydrolyse verhaal om waterstof te maken is waterverf.
vr gr Fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
- lesmagnacs
- Contacteer:
(wetenswaardigheidje) Het systeem is zo oud als de weg naar......
Eén van de eerste gloeikop Kromhout motoren, van die grote éénpitters, starten op lucht etc. (ze stonden veel in oude botters) hadden een extra inspuitstuk naast de olie-inspuiter. Als de motor op temperatuur was kon je die bij zetten. Er werd dan tevens een kleine hoeveelheid water ingespoten. Door het verdampen tot stoom hiervan haalden sommige motoren hierdoor wel 30 tot 40% meer vermogen. Wij hadden een zogenaamde 20er Kromhout in ons oude tankschip staan met zo'n extra inspuitmogelijkheid. Met wat tegenwind op het IJsselmeer merkte je dat zeker.
Eén van de eerste gloeikop Kromhout motoren, van die grote éénpitters, starten op lucht etc. (ze stonden veel in oude botters) hadden een extra inspuitstuk naast de olie-inspuiter. Als de motor op temperatuur was kon je die bij zetten. Er werd dan tevens een kleine hoeveelheid water ingespoten. Door het verdampen tot stoom hiervan haalden sommige motoren hierdoor wel 30 tot 40% meer vermogen. Wij hadden een zogenaamde 20er Kromhout in ons oude tankschip staan met zo'n extra inspuitmogelijkheid. Met wat tegenwind op het IJsselmeer merkte je dat zeker.
Eens een Mercedes nooit meer een Mercedes
-
- Contacteer:
aquatune
Ik ben bang dat fons gelijk gaat krijgen................ als het inderdaad +5% is zou ik het goed vinden maar ik denk het niet !
Maaaaar we gaan het binnenkort uitproberen.
Ronny en ik maken binnenkort een afspraak voor een meting op de rollenbank.
We houden iedereen ervan op de hoogte.
mvrgr hans
Maaaaar we gaan het binnenkort uitproberen.
Ronny en ik maken binnenkort een afspraak voor een meting op de rollenbank.
We houden iedereen ervan op de hoogte.
mvrgr hans
hans
Re: optimaliseren van het rijgedrag (motor)
Beste R4 genoten,
Ik ben er een half jaartje tussenuit geweest, maar rij inmiddels weer met veel plezier rond in mijn 4tje.
Het betreft een 4 gtl uit 84 met volledig gereviseerd blok (inmiddels 4000 Km), een elektronische ontsteking en een zenith 28 carburateur.
Mijn vraag is nu:
Wat zijn de lange termijn bevindingen van de r4 rijders na het opboren van de sproeier op het gebied van brandstofverbruik en vermogen?
Uiteraard voel ik namelijk ook wel wat voor goedkoper en soepeler rijden, al heb ik wat rijgedrag weinig tot niets te klagen.
Ik ben erg nieuwsgierig.
Groet,
Dolf
Ik ben er een half jaartje tussenuit geweest, maar rij inmiddels weer met veel plezier rond in mijn 4tje.
Het betreft een 4 gtl uit 84 met volledig gereviseerd blok (inmiddels 4000 Km), een elektronische ontsteking en een zenith 28 carburateur.
Mijn vraag is nu:
Wat zijn de lange termijn bevindingen van de r4 rijders na het opboren van de sproeier op het gebied van brandstofverbruik en vermogen?
Uiteraard voel ik namelijk ook wel wat voor goedkoper en soepeler rijden, al heb ik wat rijgedrag weinig tot niets te klagen.
Ik ben erg nieuwsgierig.
Groet,
Dolf
@Dolf
Ik heb de sproeier destijds marginaal opgeboord en vanaf dat moment rijdt hij veel soepeler. Ook kan de choke vrijwel direct weer ingeschoven worden.
Ik houd het verbruik eigenlijk niet bij omdat ik hem voornamelijk in ons dorp gebruik en je van dat bijhouden niet gelukkiger wordt
vr gr Fons
Ik heb de sproeier destijds marginaal opgeboord en vanaf dat moment rijdt hij veel soepeler. Ook kan de choke vrijwel direct weer ingeschoven worden.
Ik houd het verbruik eigenlijk niet bij omdat ik hem voornamelijk in ons dorp gebruik en je van dat bijhouden niet gelukkiger wordt
vr gr Fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
hallo Fons,je hebt de sproeier opgeboord schrijf je,is er dan geen vervanger voor die al een iets grotere maat heeft? van een 32mm carb misschien? of is dit een te grote stap? ik weet de boring van de sproeier zo niet,maar hoeveel heb je hem groter gemaakt? ,n hoop vraagjes ,he! gr.Jan.
niet geschoten is altijd mis!
Eh Ik neeem aan dat een heel klein beetje met een boortje wat je er met je vingers in kan draaien zodat er een klein spiraal vormig relief onstaat zou best wel eens genoeg kunnen zijn.... amper wat lijkt me het best...
Fons ik zou best wel eens willen weten wat je vebruik is in het dorp... misschien vrolijk je er een heel stel anderen mee op... Bij de APK kan het ook voorkomen dat de gasmeting een te hoog CO gehalte heeft, en hoe ver kan je 'm dan nog terug draaien .... en waar haal je zo snel een ander sproeiertje vandaan... Mocht dat toch gebeuren, nieuwe puntjes willen ook nog wel eens helpen, of had je nu een electronische ontsteking...
Fons ik zou best wel eens willen weten wat je vebruik is in het dorp... misschien vrolijk je er een heel stel anderen mee op... Bij de APK kan het ook voorkomen dat de gasmeting een te hoog CO gehalte heeft, en hoe ver kan je 'm dan nog terug draaien .... en waar haal je zo snel een ander sproeiertje vandaan... Mocht dat toch gebeuren, nieuwe puntjes willen ook nog wel eens helpen, of had je nu een electronische ontsteking...
Ja,de kogel is door de kerk!!oftewel het boortje is door de sproeier gehaald, en er gaat een wereld voor je open!het rijdt dus een heel stuk soepeler,choke kan veel eerder dicht,trekt veel lekkerder op,je voelt gewoon het vermogen dringen om op de weg te komen!!!! maar alle gekheid op een stokje,het is echt een wereld van verschil!! 

niet geschoten is altijd mis!