Werking Vacuumvervroeger
Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando
Werking Vacuumvervroeger
Hallo Allemaal,
Ik wil binnenkort de ontsteking van mijn auto afstellen, nu is dat verder niet zo'n praktisch probleem, maar ik snap de theorie niet helemaal.
Voornamelijk niet wat betreft de vacuumvervroeger, waarvoor is dit in godsnaam?
Ik denk te snappen dat: het vacuum heeft een verhouding met het toerental, hoe meer toerental, hoe meer vacuum.
Verder: hoe meer vacuum, hoe vroeger het ontstekingstijdstip, ik snap niet zo goed waarom ( blijkbaar verloopt het ontstekingtijdstip (naar achter ) naarmate er meer toeren gemaakt worden en moet dit gecorrigeerd worden?)
Dit zijn aannames van mijzelf, ik sta open voor correcties
dan de eigenlijke vraag: hoe beinvloedt dat vacuum nou het ontstekingstijdstip, dat toch een puur mechanisch geregeld tijdstip is?
Groet,
Jochem
Ik wil binnenkort de ontsteking van mijn auto afstellen, nu is dat verder niet zo'n praktisch probleem, maar ik snap de theorie niet helemaal.
Voornamelijk niet wat betreft de vacuumvervroeger, waarvoor is dit in godsnaam?
Ik denk te snappen dat: het vacuum heeft een verhouding met het toerental, hoe meer toerental, hoe meer vacuum.
Verder: hoe meer vacuum, hoe vroeger het ontstekingstijdstip, ik snap niet zo goed waarom ( blijkbaar verloopt het ontstekingtijdstip (naar achter ) naarmate er meer toeren gemaakt worden en moet dit gecorrigeerd worden?)
Dit zijn aannames van mijzelf, ik sta open voor correcties
dan de eigenlijke vraag: hoe beinvloedt dat vacuum nou het ontstekingstijdstip, dat toch een puur mechanisch geregeld tijdstip is?
Groet,
Jochem
-
- Berichten: 2765
- Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
- Locatie: Diemen
De vacuum vervroeging is bedacht om goede ontsteking te krijgen bij een arm gasmengsel. Als je met volgas hoge toeren plotseling het gaspedaal loslaat krijg je het hoogste vacuum. Dan komt er nog maar heel weinig benzine binnen tov van de lucht. Het mengsel wordt dus arm. De ontsteking moet dan eerder beginnen omdat een armer mengsel slechter brandt. Oftwel het onstekingstijdstip moet vroeger.
-
- Berichten: 2765
- Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
- Locatie: Diemen
-
- Berichten: 2765
- Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
- Locatie: Diemen
De vacuumvervroeger zit verbonden met het plaatje waar de puntjes opzitten, en als er vacuum op het slangetje komt verdraait het schijfje met puntjes en al waardoor de onsteking vervroegt. Dit is heel mooi te zien zonder draaiende motor, en meteen een goede test van de vacuumvervroeger: haal de verdelerkap eraf, de rotor en het afdekplaatje. Trek het vacuumslangetje los bij de carburateur, neem het in je mond en zuig eraan. Het schijfje moet nu draaien.
Vervolgens kun je checken of het membraan in de vervroeger goed is: zuig hard, en druk dan het puntje van je tong in het slangetje zodat het afdicht. Nu moet het schijfje blijven staan. Als terugdraait is de membraan stuk.
Vervolgens kun je checken of het membraan in de vervroeger goed is: zuig hard, en druk dan het puntje van je tong in het slangetje zodat het afdicht. Nu moet het schijfje blijven staan. Als terugdraait is de membraan stuk.
-
- Berichten: 2765
- Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
- Locatie: Diemen
En trouwens, het is niet de bedoeling dat er een vonk komt tussen de puntjes. Als de puntje van elkaar gaan wordt de stroom aan 1 kant van de bobine onderbroken. De andere kant van de bobine reageert daarop door een heel hoge piekspanning af te geven. Dit dankzij de wondere wereld die inductie heet. Via de rotor / verdelerkap wordt deze naar de juiste bougie geleid.
bobine
waarde Willem,
De bobine is toch een transformator (primair: grote stroom , lage spanning , secundair: kleine stroom, hoge spanning )
Dat vonken over de punten heeft volgens mij twee oorzaken
1- een klein vonkje bij het onderbreken van de verbinding terwijl er een stroom loopt en daarna
2- een flinke vonk door de zelfinductie van de primaire kant van de bobine.
Om dat allemaal en beetje af te zwakken staat er een condensator over de punten, dan blijven ze wat langer goed.
Met je Vellemankitje heb je daar geen last vanomdat je alleen een stuurstroom onderbreekt
vr gr Fons
De bobine is toch een transformator (primair: grote stroom , lage spanning , secundair: kleine stroom, hoge spanning )
Dat vonken over de punten heeft volgens mij twee oorzaken
1- een klein vonkje bij het onderbreken van de verbinding terwijl er een stroom loopt en daarna
2- een flinke vonk door de zelfinductie van de primaire kant van de bobine.
Om dat allemaal en beetje af te zwakken staat er een condensator over de punten, dan blijven ze wat langer goed.
Met je Vellemankitje heb je daar geen last vanomdat je alleen een stuurstroom onderbreekt
vr gr Fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
-
- Berichten: 2765
- Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
- Locatie: Diemen
Helemaal mee eens, er is een heel klein vonkje tussen de contactpuntjes ook dankzij de wondere wereld van de inductie. Stroom door een spoel heeft er een hekel aan om onderbroken te worden. Eigenlijk vergelijkbaar met je R4 op hoge snelheid: als je hem in z'n vrij zet rijdt de auto nog heel ver door....