lekkage ter hoogte/laagte van de versnellingsbak
Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando
lekkage ter hoogte/laagte van de versnellingsbak
Onze 4GTL van 1985 lekt olie ter hoogte van de versnellingsbak.
Het is momenteel moeilijk te zien waar het exact vandaan komt omdat waarschijnlijk na jarenlange lekkage de hele bak onder de smurrie zit.
Ik ga deze binnenkort even schoonspoelen (met draaiende motor ), misschien schijnt dat nog wat extra licht op de zaak.
Onze auto is laatste bij een 4-specialist geweest, toen ik hem het probleem voorlegde, zei hij 'dat zijn de keerringen die in de bak zitten bij de aandrijfassen'.
Alles goed en wel, deze dus vervangen (en nog een hoop meer dingen gedaan/laten doen aan de auto), maarrrrr je raadt het al, de auto lekt nog steeds.
Iemand nog suggesties over wat het verder nog zou kunnen zijn ervan uit gaande dat het bij de versnellingsbak zit? Het blok lijkt verder aardig droog te zijn, dus mijn eerste indruk is dat het daar niet vandaan komt...
tnx voor het meedenken!
Robert
Het is momenteel moeilijk te zien waar het exact vandaan komt omdat waarschijnlijk na jarenlange lekkage de hele bak onder de smurrie zit.
Ik ga deze binnenkort even schoonspoelen (met draaiende motor ), misschien schijnt dat nog wat extra licht op de zaak.
Onze auto is laatste bij een 4-specialist geweest, toen ik hem het probleem voorlegde, zei hij 'dat zijn de keerringen die in de bak zitten bij de aandrijfassen'.
Alles goed en wel, deze dus vervangen (en nog een hoop meer dingen gedaan/laten doen aan de auto), maarrrrr je raadt het al, de auto lekt nog steeds.
Iemand nog suggesties over wat het verder nog zou kunnen zijn ervan uit gaande dat het bij de versnellingsbak zit? Het blok lijkt verder aardig droog te zijn, dus mijn eerste indruk is dat het daar niet vandaan komt...
tnx voor het meedenken!
Robert
-
- Berichten: 2954
- Lid geworden op: wo jul 12, 2006 4:36 pm
- Locatie: Enschede in het mooie Twente
- Contacteer:
welke olie is het
versnellingsbak of motorolie?
versnellingsbak dan ik de plug is nakijken (die aan de zijkant om bij te vullen.
Motor, dan varierend van bovenop de deksel tot aan de verbindingen naar de pomp enzo.
Mischien een kwestie van even wat moeren aandraaien
versnellingsbak of motorolie?
versnellingsbak dan ik de plug is nakijken (die aan de zijkant om bij te vullen.
Motor, dan varierend van bovenop de deksel tot aan de verbindingen naar de pomp enzo.
Mischien een kwestie van even wat moeren aandraaien
Automobielen:
Blauwe Volvo 245 uit 1979
Hemelsblauwe Renault 4 L project uit 1967
Renault FUEGO GTL 1983 Grijs
Land Rover 109 Hardtop 1973 Camouflage
Oldtimeridioot...
http://www.mijnrenault4.nl
Blauwe Volvo 245 uit 1979
Hemelsblauwe Renault 4 L project uit 1967
Renault FUEGO GTL 1983 Grijs
Land Rover 109 Hardtop 1973 Camouflage
Oldtimeridioot...
http://www.mijnrenault4.nl
-
- Berichten: 2765
- Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
- Locatie: Diemen
Er zit ook nog een keerring daar waar de prise as de versnellingsbak ingaat, oftwel vanaf de koppeling. Maar als die lekt zie je het het eerst in de buurt van de motor, onder het bell house (de behuizing die de motor verbindt aan de versnellingsbak. Als het daar nat is zou ik eigenlijk het eerst denken aan de krukaskeerring (zit achter de koppeling).
misschien simpeler (of te simpel)...
Is het niet gewoon het balhoofd (witte kogel) van je 'versnellings stang' bovenop?
Bij mij is dat de boosdoener waardoor mijn bak onder de smurrie zit. Waarschijnlijk iets te veel speling op de kogel en een niet goed afsluitende afsluitrubber
Idd even afspuiten en kijken hoe of wat.
Bij mijn saab had ik ook last van olielekkage, werd in de garage gezegt dat het mijn brandstofpomp was, die vervangen en toen blok schoon gespoten, blijkt het toch een 'zwetend blok' te zijn ipv de pomp (hij zweet olie tussen onderblok en cilinderkop) :S
Dus eerst constateren, dan pas vervangen... !!
Is het niet gewoon het balhoofd (witte kogel) van je 'versnellings stang' bovenop?
Bij mij is dat de boosdoener waardoor mijn bak onder de smurrie zit. Waarschijnlijk iets te veel speling op de kogel en een niet goed afsluitende afsluitrubber
Idd even afspuiten en kijken hoe of wat.
Bij mijn saab had ik ook last van olielekkage, werd in de garage gezegt dat het mijn brandstofpomp was, die vervangen en toen blok schoon gespoten, blijkt het toch een 'zwetend blok' te zijn ipv de pomp (hij zweet olie tussen onderblok en cilinderkop) :S
Dus eerst constateren, dan pas vervangen... !!
R4 Alpine 1985 *verkocht*
Saab 99 GL 1984 *weggegeven*
Mercedes Benz w115 240D 1972 *verkocht*
BMW R75/5 1970
Solex zwanenhals 1959
Norton 16H 1943
Saab 99 GL 1984 *weggegeven*
Mercedes Benz w115 240D 1972 *verkocht*
BMW R75/5 1970
Solex zwanenhals 1959
Norton 16H 1943
-
- Berichten: 2765
- Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
- Locatie: Diemen
Re: @WILLEM
Ook waar. Maar eens kijken wat er na schoonspuiten precies vor klacht komt. En die voet van de pook kan natuurlijk ook als die gammel is.RVIER schreef:Willem, ik denk eerder aan de nokkenaskeerring. Hij lekt dan ook "naar voren" de de olie komt achter de poule vandaan en valt in het kopelingshuis. vr gr Fons