Restauratie R4 GTL 1984 van Rutger-peer (vanaf pagina 5).
Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando
- Rutger-peer
Re: Restauratie R4 GTL 1984 van Rutger-peer (vanaf pagina 5)
Heb je gelijk in Albertjan, het leek mij alleen makkelijker aanleggen als ik eenmaal wist waar de hoofdremcilinder zou komen te zitten, anders zou ik de leidingen ergens in de lucht hebben moeten laten uitkomen, heb geen ervaringen met remmen aanleggen, vandaar dat dit me "saver" leek.
Wat betreft de remdrukverdeler, die was weer wat roesterig (binnenkant) geworden enzo, dus die moest ik eerst nog weer onder handen nemen. Had ook nog geen parker plus gat geboord. Zijn van die kleine dingetjes die er weleens bij blijven en dan voor je 't weet heb je de verkeerde volgorde te pakken.
Wat betreft de remdrukverdeler, die was weer wat roesterig (binnenkant) geworden enzo, dus die moest ik eerst nog weer onder handen nemen. Had ook nog geen parker plus gat geboord. Zijn van die kleine dingetjes die er weleens bij blijven en dan voor je 't weet heb je de verkeerde volgorde te pakken.
Renault 4 GTL 1984 geel/oranje (341B).
- dirkoosterhoff
Het ziet er allemaal geweldig uit! echt een mooi project.
Wel succes met de portierrubbers want dat is een lastig klusje. Vooral het weer goed sluitend krijgen van de deuren.
Maar met geduld zal het zeker lukken.
Wel succes met de portierrubbers want dat is een lastig klusje. Vooral het weer goed sluitend krijgen van de deuren.
Maar met geduld zal het zeker lukken.
- Rutger-peer
Dank je, geduld heb ik ondertussen wel
dus dat moet gaan lukken.

- Rutger-peer
Mensen, ik heb even wat hulp nodig:
Wat zit er tussen de plastic delen van de raamlijsten (deuren) en het "kozijn"? Wat ik er tussen aantrof deed me denken aan een kitband o.i.d. Leek ook wel op een tochtstrip. In ieder geval lijkt het me toe dat die plastic delen niet direct op de deur zitten, enerzijds vanwege afdichtingsredenen en anderzijds vanwege slijtage van de lak door het schuren van de raamlijst tegen de lak (waardoor de boel weer gaat roesten. Kan iemand mij vertellen wat ik het beste aan kan brengen op het kozijn alvorens ik de raamlijsten er in zet?
Alvast hartelijk dank.
PS: Ondertussen ben ik wel verder gekomen maar 't is nog niet echt de moeite om foto's te maken, hopelijk volgend weekend weer foto's, als ik de deuren gemonteerd heb!
Wat zit er tussen de plastic delen van de raamlijsten (deuren) en het "kozijn"? Wat ik er tussen aantrof deed me denken aan een kitband o.i.d. Leek ook wel op een tochtstrip. In ieder geval lijkt het me toe dat die plastic delen niet direct op de deur zitten, enerzijds vanwege afdichtingsredenen en anderzijds vanwege slijtage van de lak door het schuren van de raamlijst tegen de lak (waardoor de boel weer gaat roesten. Kan iemand mij vertellen wat ik het beste aan kan brengen op het kozijn alvorens ik de raamlijsten er in zet?
Alvast hartelijk dank.
PS: Ondertussen ben ik wel verder gekomen maar 't is nog niet echt de moeite om foto's te maken, hopelijk volgend weekend weer foto's, als ik de deuren gemonteerd heb!
Daar hoort toch niets tussen, ga er maar vanuit dat de door jou aangetroffen kitband er natijd tussen is gedaan.
- dick holtrop
- Contacteer:
Ik heb net een originele sixties uit frankrijk gehaald, en heb het raam eruit gehaald omdat ik het knopje moest lijmen. hier zat ook een soort van kitsnoer in kleur zwart.
ik haal deze er meestal uit en leg een klein laagje kit in de rand (sixaflex) en lijm het raam vervolgens vast.
na die tijd lekt het niet rammelt het niet etc en de deur wordt sterker.
succes.
ik haal deze er meestal uit en leg een klein laagje kit in de rand (sixaflex) en lijm het raam vervolgens vast.
na die tijd lekt het niet rammelt het niet etc en de deur wordt sterker.
succes.
het komt zoals het komt, Handel is niet mijn hobby,stel gelukt nooit uit, je leeft maar 1 keer, het mag niet, maar het kan wel. de reis is leuker dan de eindbestemming.
niet omdat het moet maar omdat het kan
niet omdat het moet maar omdat het kan
- Rutger-peer
Hee, thanks voor de informatie! Denk dat ik er ook een kitrandje tussen leg. Denk alleen dat ik liever een andere kit gebruik aangezien die sikaflex ook nooit van z'n leven weer los wil (mocht er eens een nieuwe lijst in moeten ofzo), alhoewel de hele hap er natuurlijk inderdaad wel weer sterker van wordt. Misschien gebruik ik een soort van afdichtkit ofzo. Zal er nog eens over nadenken.
d'r zit origineel wel iets van een rubber laagje maar dat stelt niets voor... je zou evt. 3M ruitenkit voor rubberprofielen kunnen nemen,... droog nooit op (allen onder uv licht) en blijft eeuwig zacht en kleverig...
- Rutger-peer
Hallo!
Kan iemand mij vertellen of de deurrubbers van de achterdeurtjes aan de scharnierzijde recht naar beneden lopen of de curve van de deur volgen net zoals ze aan de zijde van het sluitmechanisme om dat mechanisme heen (met een bochtje) lopen?
Heb ze er nu op maar heb het donkerbruine vermoeden dat deze recht naar beneden moeten lopen, net als bij de voordeuren, heb alleen geen voorbeeld meer om het van af te kijken en kan nergens een foto vinden, dus nu hopen of iemand voordat ik deze ochtend vertrek mij uitsluitsel kan geven!
Overigens nog bedankt voor de tips omtrent de raamlijstjes!
Rutger.
Kan iemand mij vertellen of de deurrubbers van de achterdeurtjes aan de scharnierzijde recht naar beneden lopen of de curve van de deur volgen net zoals ze aan de zijde van het sluitmechanisme om dat mechanisme heen (met een bochtje) lopen?
Heb ze er nu op maar heb het donkerbruine vermoeden dat deze recht naar beneden moeten lopen, net als bij de voordeuren, heb alleen geen voorbeeld meer om het van af te kijken en kan nergens een foto vinden, dus nu hopen of iemand voordat ik deze ochtend vertrek mij uitsluitsel kan geven!
Overigens nog bedankt voor de tips omtrent de raamlijstjes!
Rutger.
- Rutger-peer
Een korte update,

Motor heeft nog niet gelopen maar dat zal weldra gebeuren (hoop ik). Nog een paar dingen te doen, maar dat is voor het nieuwe jaar!
Alvast een gelukkig 2012 en een heel fijne jaarwisseling!
Groeten,
Rutger.
Motor heeft nog niet gelopen maar dat zal weldra gebeuren (hoop ik). Nog een paar dingen te doen, maar dat is voor het nieuwe jaar!
Alvast een gelukkig 2012 en een heel fijne jaarwisseling!
Groeten,
Rutger.
- dirkoosterhoff
Ziet er weer compleet uit. Gaaf!
Ook een fijne jaarwisseling en een goed nieuwjaar met een fijn rijdende vier.
Ook een fijne jaarwisseling en een goed nieuwjaar met een fijn rijdende vier.
- Rutger-peer
Hallo allemaal,
Het is lange tijd stil geweest in deze thread omdat er niet veel uiterlijke veranderingen zijn geweest aan de auto. Een update:
De motor loopt nu maar erg slecht. Ik heb daarom allerlei dingen gedaan om de problemen op te lossen: puntjes stellen, carburateurvoet gevlakt (was erg krom, zoog valse lucht aan), kleppen gesteld, bougiekabels vernieuwd (waren erg slecht), carburateur schoongemaakt... niets helpt. Vacuumvervroeger is niets mee aan de hand, bougies zijn zo goed als nieuw.
De bougies van cilinder 1 en 2 zijn zwart, de andere twee mooi bruin (het lijkt ook alsof de auto maar op 2 poten loopt).
Ik heb besloten de auto eerst verder af te maken en dan naar de APK te gaan, dan laat ik de monteur (bekende) er dan wel even naar kijken. Iemand nog ideeën omtrent wat het kan zijn?
Wat er nu nog moet gebeuren:
- Nummerplaten monteren (liefst eerst nieuwe platen)
- 3 stukken remleiding laten felsen en monteren (adapterje van mijn eigen felsset is al 2 keer afgebroken en ik ben klaar met die rotzooi).
- Wielkasten in de antisteenslag zetten
- Lijsten bevestigen op de deur (moet nog een paar van die klemmetjes daarvoor hebben)
- Slangklemmen van de kachel vervangen
- Beugeltje maken voor de uitlaatbevestiging bij de swingarm
- Bumpers spuiten en monteren (inclusief tonkers)
- Uitlijnen
- Handremkabels repareren met krimpkous en monteren
- Gordels monteren
- Deurrubbers van de achterklep inplakken
Voor de krimpkous heb ik eigenlijk nog de diameter van de handremkabels nodig en de diameter van die ronde dingen aan de uiteinden. Ik had eerder krimpkous gekocht maar niet zo slim geweest om er rekening mee te houden dat die ook nog een groot genoege diameter moet hebben om over die uiteinden heen te kunnen. Ben zelf pas komend weekend weer bij de auto en heb dan geen mogelijkheid krimpkous te halen dus als iemand toevallig een handremkabel op de werkbank heeft liggen en voor mij die diameters (buitenkabel zelf en diameter van het dunste uiteinde) op zou kunnen meten zou ik diegene zeer erkentelijk zijn!
Voor de rest heb ik nogsteeds geen achterbumper, ik zit er aan te denken maar nieuwe stukken in de mijne te lassen. Maar als iemand in de buurt van Heerenveen of Groningen nog een achterbumper heeft hoor ik het graag!
Ik ben de 25e maart jarig dus mijn plan is om de auto voor die tijd af te hebben, dan heb ik dus nu nog 3 zaterdagen!
Ik houd jullie op de hoogte van de vorderingen!
Rutger.
Het is lange tijd stil geweest in deze thread omdat er niet veel uiterlijke veranderingen zijn geweest aan de auto. Een update:
De motor loopt nu maar erg slecht. Ik heb daarom allerlei dingen gedaan om de problemen op te lossen: puntjes stellen, carburateurvoet gevlakt (was erg krom, zoog valse lucht aan), kleppen gesteld, bougiekabels vernieuwd (waren erg slecht), carburateur schoongemaakt... niets helpt. Vacuumvervroeger is niets mee aan de hand, bougies zijn zo goed als nieuw.
De bougies van cilinder 1 en 2 zijn zwart, de andere twee mooi bruin (het lijkt ook alsof de auto maar op 2 poten loopt).
Ik heb besloten de auto eerst verder af te maken en dan naar de APK te gaan, dan laat ik de monteur (bekende) er dan wel even naar kijken. Iemand nog ideeën omtrent wat het kan zijn?
Wat er nu nog moet gebeuren:
- Nummerplaten monteren (liefst eerst nieuwe platen)
- 3 stukken remleiding laten felsen en monteren (adapterje van mijn eigen felsset is al 2 keer afgebroken en ik ben klaar met die rotzooi).
- Wielkasten in de antisteenslag zetten
- Lijsten bevestigen op de deur (moet nog een paar van die klemmetjes daarvoor hebben)
- Slangklemmen van de kachel vervangen
- Beugeltje maken voor de uitlaatbevestiging bij de swingarm
- Bumpers spuiten en monteren (inclusief tonkers)
- Uitlijnen
- Handremkabels repareren met krimpkous en monteren
- Gordels monteren
- Deurrubbers van de achterklep inplakken
Voor de krimpkous heb ik eigenlijk nog de diameter van de handremkabels nodig en de diameter van die ronde dingen aan de uiteinden. Ik had eerder krimpkous gekocht maar niet zo slim geweest om er rekening mee te houden dat die ook nog een groot genoege diameter moet hebben om over die uiteinden heen te kunnen. Ben zelf pas komend weekend weer bij de auto en heb dan geen mogelijkheid krimpkous te halen dus als iemand toevallig een handremkabel op de werkbank heeft liggen en voor mij die diameters (buitenkabel zelf en diameter van het dunste uiteinde) op zou kunnen meten zou ik diegene zeer erkentelijk zijn!
Voor de rest heb ik nogsteeds geen achterbumper, ik zit er aan te denken maar nieuwe stukken in de mijne te lassen. Maar als iemand in de buurt van Heerenveen of Groningen nog een achterbumper heeft hoor ik het graag!
Ik ben de 25e maart jarig dus mijn plan is om de auto voor die tijd af te hebben, dan heb ik dus nu nog 3 zaterdagen!
Ik houd jullie op de hoogte van de vorderingen!
Rutger.
Heeft Holtrop in Oudehaske niks? Had vroeger een vracht R4's op de sloop, maar ben er de laatste jaren niet meer geweest. Was leuk om even te neuzen tussen de auto's, maar je komt niet zomaar meer het terrein op. Zou leuk zijn als je met je R4 op zaterdag 7 juli naar de oldtimershow in Sint Nicolaasga zou kunnen komen. hebben we misschien Vier(viertjes) op een rij. (http://www.st-nicolaasga.nl/oldtimershow" onclick="window.open(this.href);return false;)
ps: lees je verslagen altijd met veel interesse en bewondering.
ps: lees je verslagen altijd met veel interesse en bewondering.
- Rutger-peer
Hee Bauke,
Bedankt voor de complimenten!
Holtrop had helaas niets liggen, heb ik recentelijk al eens gebeld. Maar bedankt voor de tip. Als ik rond 7 juli nergens anders ben, dan kom ik zeker even langs natuurlijk! Ben echter van plan om, als de auto af is, rond te gaan reizen voor een paar maanden
. Weet dus nog niet waar ik me bevind de 7e juli
.
Bedankt voor de complimenten!

Holtrop had helaas niets liggen, heb ik recentelijk al eens gebeld. Maar bedankt voor de tip. Als ik rond 7 juli nergens anders ben, dan kom ik zeker even langs natuurlijk! Ben echter van plan om, als de auto af is, rond te gaan reizen voor een paar maanden

Als ie echt maar op 2 poten loopt, zou ik haast denken (ik durf het bijna niet te zeggen...) ontstekingsvolgorde ?!Rutger-peer schreef:Hallo allemaal,
.
een andere mogelijkheid is een lekke spruitstukpakking, maar dan moet ie wel erg lek zijn...
eventueel de verdeelkap en de rotor vervangen indien die er slecht uitzien.. en misschien een nieuwe condensator...