Restauratie R4 GTL 1984 van Rutger-peer (vanaf pagina 5).
Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando
Re: Restauratie R4 GTL 1984 van Rutger-peer (vanaf pagina 5)
EEn kleinigheidje dat ik me uit een tijdschrift kan herinneren: de "ouderwetse" bitumensmeersels drogen een keer uit en krijgen dan scheurtjes. Daar trekt water doorheen, en ongezien rot het plaatwerk rondom de scheurtjes weg.
Geadviseerd werd wat moderner materiaal dat flexibel blijft, en daardoor niet gaat scheuren.
Namen heb ik er niet bij, misschien hier iemand, en anders de automaterialenhandelaar van vertrouwen...
Rudolf
Geadviseerd werd wat moderner materiaal dat flexibel blijft, en daardoor niet gaat scheuren.
Namen heb ik er niet bij, misschien hier iemand, en anders de automaterialenhandelaar van vertrouwen...
Rudolf
Re: Restauratie R4 GTL 1984 van Rutger-peer (vanaf pagina 5)
Hoi Rutger, 2 K Lak wordt erg hard wanneer daar een steen tegen aan komt dan kan de lak er af springen zelf maak ik alles goed blank dan zinkspray daarna chassislak en daar overheen een parafinne (wax) tectyl dit is vrij zacht en dempt de energie wanneer er een steen tegen aan komt, alles aan de auto tordeerd enigzins hierdoor komen er kleine haarscheurtjes in de tectyl die ze vroeger gebruikte in die scheurtjes komt weer vocht ex. ex.
- Rutger-peer
- Berichten: 1032
- Lid geworden op: ma feb 22, 2010 12:27 am
- Locatie: Groningen
Re: Restauratie R4 GTL 1984 van Rutger-peer (vanaf pagina 5)
Hee, bedankt voor de tips! 1k lak is dus eigenlijk nog beter voor in de wielkasten omdat het zachter is dan 2k lak en dus niet knapt als er iets tegenaan komt. Als ik dat combineer met dat verhaal van antisteenslaglagen die een dempende werking hebben, zou het in principe niet heel veel uit moeten maken maar zou 1k dus wel eens beter kunnen zijn dan 2k.
Wat betreft uitdrogen van de bitumenlaag, heb het eerder gehoord ja en heb het idee dat dat ook wel zichtbaar is bij mijn auto. Ik heb op mijn chassis undercoating gebruikt uit van die bussen die je aan zo'n pistool zet voor aan de compressor (dacht van motip). Denk dat ik dat maar weer ga gebruiken en dan een lekkere laag.
Maar alles tezamen concludeer ik dus dat 1k lak prima is voor in de wielkasten? En wat betreft zinkspray, ik meende dat je daar niet overheen kon spuiten? Nouja, je kunt natuurlijk uiteindelijk overal wel overheen spuiten en met een laag van die antisteenslag er overheen blijft alles zitten natuurlijk
.
Bedankt voor de tips!
Wat betreft uitdrogen van de bitumenlaag, heb het eerder gehoord ja en heb het idee dat dat ook wel zichtbaar is bij mijn auto. Ik heb op mijn chassis undercoating gebruikt uit van die bussen die je aan zo'n pistool zet voor aan de compressor (dacht van motip). Denk dat ik dat maar weer ga gebruiken en dan een lekkere laag.
Maar alles tezamen concludeer ik dus dat 1k lak prima is voor in de wielkasten? En wat betreft zinkspray, ik meende dat je daar niet overheen kon spuiten? Nouja, je kunt natuurlijk uiteindelijk overal wel overheen spuiten en met een laag van die antisteenslag er overheen blijft alles zitten natuurlijk

Bedankt voor de tips!
Renault 4 GTL 1984 geel/oranje (341B).
- Rutger-peer
- Berichten: 1032
- Lid geworden op: ma feb 22, 2010 12:27 am
- Locatie: Groningen
Re: Restauratie R4 GTL 1984 van Rutger-peer (vanaf pagina 5)
Een update van deze kant.
De afgelopen dagen heeft een vriend van me mij geholpen en we zijn aardig opgeschoten! We hebben de onderkant van de carrosserie en de wielkasten schoongemaakt (delen gestraald) en in 2 lagen zwarte 1k lak gezet. De kale plekken waar weer gele lak op komt heb ik in de 2k epoxyprimer gezet. Ook hebben we de bumperbeugels en nog wat onderdelen gestraald en in de lak gezet. 1 van de binnenschermen is ook helemaal schoongeborsteld en in de lak gezet aan de binnenkant.
Daarna hebben we de carrosserie weer op het chassis gezet met Sikaflex 221 er tussen. Moet zeggen dat die kit veel lijkt op wat er ook oorspronkelijk tussen zat, nu nog kijken hoe het is opgedroogd.
Ik heb 2 problemen:
Het eerste probleem is dat de carrosserie en het chassis niet helemaal uitlijnen. Ik heb niet alle gaten recht boven elkaar kunnen krijgen. Logischerwijs komt dit door het feit dat de carrosserie en het chassis beide van verschillende auto's zijn. Enige optie lijkt me om de gaten in de carrosserie enigszins op te boren en grote ringen te gebruiken om deze te grote gaten te bedekken. We hebben één en ander wat op zijn plek moeten duwen om toch de meeste bouten er in te krijgen, met name de rij waar de laadvloer op het chassis aansluit kan ik niet vastbouten omdat ze niet boven elkaar zitten. Heeft iemand anders dit probleem ook al eens gehad? Vind het zelf een beetje jammer en baal er van.
Het tweede probleem is dat de achterpoot waar we aan hebben gelast niet helemaal recht is, aan de passagierszijde zit er klaarblijkelijk een knikje in want de laadvloer sluit niet naadloos aan op de balk de laatste 30 cm, dat is dacht ik ook precies vanaf waar we er een stuk tussen hebben gezet. Ik moet zeggen dat de laadvloer achter ook een beetje omhoog stak (daar zat wat een knik in), ik weet niet of dat zo hoort, maar het kan dus ook zijn dat de achterpoot wel recht is, maar dat de laadvloer iets is verbogen, in dat geval zou de carrosserie zich dus nog een beetje moeten "zetten". Ik heb er 2 sergeants op gezet dus ik zal zien wat er in een dag is gebeurd.
Tot zover, de foto's:






De afgelopen dagen heeft een vriend van me mij geholpen en we zijn aardig opgeschoten! We hebben de onderkant van de carrosserie en de wielkasten schoongemaakt (delen gestraald) en in 2 lagen zwarte 1k lak gezet. De kale plekken waar weer gele lak op komt heb ik in de 2k epoxyprimer gezet. Ook hebben we de bumperbeugels en nog wat onderdelen gestraald en in de lak gezet. 1 van de binnenschermen is ook helemaal schoongeborsteld en in de lak gezet aan de binnenkant.
Daarna hebben we de carrosserie weer op het chassis gezet met Sikaflex 221 er tussen. Moet zeggen dat die kit veel lijkt op wat er ook oorspronkelijk tussen zat, nu nog kijken hoe het is opgedroogd.
Ik heb 2 problemen:
Het eerste probleem is dat de carrosserie en het chassis niet helemaal uitlijnen. Ik heb niet alle gaten recht boven elkaar kunnen krijgen. Logischerwijs komt dit door het feit dat de carrosserie en het chassis beide van verschillende auto's zijn. Enige optie lijkt me om de gaten in de carrosserie enigszins op te boren en grote ringen te gebruiken om deze te grote gaten te bedekken. We hebben één en ander wat op zijn plek moeten duwen om toch de meeste bouten er in te krijgen, met name de rij waar de laadvloer op het chassis aansluit kan ik niet vastbouten omdat ze niet boven elkaar zitten. Heeft iemand anders dit probleem ook al eens gehad? Vind het zelf een beetje jammer en baal er van.
Het tweede probleem is dat de achterpoot waar we aan hebben gelast niet helemaal recht is, aan de passagierszijde zit er klaarblijkelijk een knikje in want de laadvloer sluit niet naadloos aan op de balk de laatste 30 cm, dat is dacht ik ook precies vanaf waar we er een stuk tussen hebben gezet. Ik moet zeggen dat de laadvloer achter ook een beetje omhoog stak (daar zat wat een knik in), ik weet niet of dat zo hoort, maar het kan dus ook zijn dat de achterpoot wel recht is, maar dat de laadvloer iets is verbogen, in dat geval zou de carrosserie zich dus nog een beetje moeten "zetten". Ik heb er 2 sergeants op gezet dus ik zal zien wat er in een dag is gebeurd.
Tot zover, de foto's:
Renault 4 GTL 1984 geel/oranje (341B).
Re: Restauratie R4 GTL 1984 van Rutger-peer (vanaf pagina 5)
1) Aansluiting chassis en carroserie.
Het is misschien handig om eens te kijken of de gaten in het chassis overeenkomen met de maattabel in Olieslager (vraagbaak R4). Je kunt ook eens kijken of alles nog recht is door enkele diagonalen te meten
Het ligt voor de hand te vooronderstellen dat het probleem in het chassis zit. Immers aan de carosserie heb je niets
gedaan en de maten daarvan zijn mi nooit gewijzigd.
Gaat het om milimeters? of centimeters?
Gaten groter maken is geen probleem. Je hebt carosserie-ringen die zijn wat groter en dekken het gat dan weer af
2) Pas een beetje op met het (lassen en) richten van de carosserie. Zeker als er geen deuren inzitten.
Er lopen heel wat restauratietrajecten slecht af als men na het spuiten er de deuren nog even in wil hangen.
vr gr Fons
Het is misschien handig om eens te kijken of de gaten in het chassis overeenkomen met de maattabel in Olieslager (vraagbaak R4). Je kunt ook eens kijken of alles nog recht is door enkele diagonalen te meten
Het ligt voor de hand te vooronderstellen dat het probleem in het chassis zit. Immers aan de carosserie heb je niets

Gaat het om milimeters? of centimeters?
Gaten groter maken is geen probleem. Je hebt carosserie-ringen die zijn wat groter en dekken het gat dan weer af
2) Pas een beetje op met het (lassen en) richten van de carosserie. Zeker als er geen deuren inzitten.
Er lopen heel wat restauratietrajecten slecht af als men na het spuiten er de deuren nog even in wil hangen.

vr gr Fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
- Rutger-peer
- Berichten: 1032
- Lid geworden op: ma feb 22, 2010 12:27 am
- Locatie: Groningen
Re: Restauratie R4 GTL 1984 van Rutger-peer (vanaf pagina 5)
Hee Fons!
Bedankt voor je reactie en tips. Ik geloof het wel dat mijn chassis goed is. We hebben er wel wat in gelast maar denk dat dat geen structurele vervormingen kan hebben veroorzaakt, daarvoor hebben we te weinig aan de starre delen gedaan. Wat betreft de carrosserie, we hebben wel wat moeten drukken daar voor waar onder de verwarming 2 lipjes zitten. Ik kan me voorstellen dat die wat zijn verbogen in de tijd doordat er kracht op is gekomen in het jaar dat die carrosserie op pallets heeft gestaan. Malcolm van het Engelse forum zei dat het vaker zo is dat de gaten bij de laadvloer na een body-swap niet goed aansluiten. De gaten langs de dorpels zouden wel aan moeten sluiten, en dat doen ze ook grotendeels. Gaat om millimeters. Ik heb bijvoorbeeld wel een nieuw deel in de passagierszijde-dorpel gelast, dat gat heb ik zelf weer geboord en zat niet helemaal goed. Voor zitten nog een paar gaten die ik nog moet boren. Ik heb er nog niet echt goed weer naar gekeken maar zal daar binnenkort de juiste bouten in doen en mee aan de slag. De gaten in de achterbenen pasten niet helemaal lekker, denk dat de uitlijning niet helemaal honderd punten was omdat we hebben gelast in die poten. Maar die bouten zitten er nu in ieder geval in, leek me sowieso belangrijk. De anderen zal ik bijboren.
Dat van die deuren is wel een goede tip, zal die er binnenkort eens in hangen om te kijken of er geen problemen zijn!
Bedankt voor je reactie en tips. Ik geloof het wel dat mijn chassis goed is. We hebben er wel wat in gelast maar denk dat dat geen structurele vervormingen kan hebben veroorzaakt, daarvoor hebben we te weinig aan de starre delen gedaan. Wat betreft de carrosserie, we hebben wel wat moeten drukken daar voor waar onder de verwarming 2 lipjes zitten. Ik kan me voorstellen dat die wat zijn verbogen in de tijd doordat er kracht op is gekomen in het jaar dat die carrosserie op pallets heeft gestaan. Malcolm van het Engelse forum zei dat het vaker zo is dat de gaten bij de laadvloer na een body-swap niet goed aansluiten. De gaten langs de dorpels zouden wel aan moeten sluiten, en dat doen ze ook grotendeels. Gaat om millimeters. Ik heb bijvoorbeeld wel een nieuw deel in de passagierszijde-dorpel gelast, dat gat heb ik zelf weer geboord en zat niet helemaal goed. Voor zitten nog een paar gaten die ik nog moet boren. Ik heb er nog niet echt goed weer naar gekeken maar zal daar binnenkort de juiste bouten in doen en mee aan de slag. De gaten in de achterbenen pasten niet helemaal lekker, denk dat de uitlijning niet helemaal honderd punten was omdat we hebben gelast in die poten. Maar die bouten zitten er nu in ieder geval in, leek me sowieso belangrijk. De anderen zal ik bijboren.
Dat van die deuren is wel een goede tip, zal die er binnenkort eens in hangen om te kijken of er geen problemen zijn!
Renault 4 GTL 1984 geel/oranje (341B).
- Rutger-peer
- Berichten: 1032
- Lid geworden op: ma feb 22, 2010 12:27 am
- Locatie: Groningen
Re: Restauratie R4 GTL 1984 van Rutger-peer (vanaf pagina 5)
Een paar foto's!
Alle geplamuurde en kale plekken heb ik eerder gespoten met 2k epoxy. Deze plekken heb ik vandaag in de filler gezet (spuitplamuur). Dit is ook een 2k lak. Dit alles moet nog weer worden opgeschuurd met 400 (en misschien later nog met iets fijner schuurpapier) en dan kan de uiteindelijke kleurlaag gespoten worden.
We hebben een spuitcabine gemaakt van doorzichtig plastic, wat we over 2 balken heen hebben gehangen die we aan het plafond hebben gehangen met touwen. De vloer heb ik nat gemaakt en ik heb 2 ventilators neergezet die lucht vanuit de cabine door een spleet tussen de twee deuren naar buiten blazen.







Het gaat de goede kant op gelukkig.
Alle geplamuurde en kale plekken heb ik eerder gespoten met 2k epoxy. Deze plekken heb ik vandaag in de filler gezet (spuitplamuur). Dit is ook een 2k lak. Dit alles moet nog weer worden opgeschuurd met 400 (en misschien later nog met iets fijner schuurpapier) en dan kan de uiteindelijke kleurlaag gespoten worden.
We hebben een spuitcabine gemaakt van doorzichtig plastic, wat we over 2 balken heen hebben gehangen die we aan het plafond hebben gehangen met touwen. De vloer heb ik nat gemaakt en ik heb 2 ventilators neergezet die lucht vanuit de cabine door een spleet tussen de twee deuren naar buiten blazen.
Het gaat de goede kant op gelukkig.
Renault 4 GTL 1984 geel/oranje (341B).
- dirkoosterhoff
- Berichten: 875
- Lid geworden op: ma okt 11, 2010 1:08 pm
- Locatie: Enschede
Re: Restauratie R4 GTL 1984 van Rutger-peer (vanaf pagina 5)
Goed bezig zeg!
Lijkt het zo of staat de auto aan de voorkant nogal hoog op z'n sloffen?
Lijkt het zo of staat de auto aan de voorkant nogal hoog op z'n sloffen?
-
- Berichten: 2954
- Lid geworden op: wo jul 12, 2006 4:36 pm
- Locatie: Enschede in het mooie Twente
- Contacteer:
Re: Restauratie R4 GTL 1984 van Rutger-peer (vanaf pagina 5)
klopt
maar dat komt omdat er geen blokje in ligt
zodra de r4 verder is gaat deze beter staan
maar dat komt omdat er geen blokje in ligt
zodra de r4 verder is gaat deze beter staan

Automobielen:
Blauwe Volvo 245 uit 1979
Hemelsblauwe Renault 4 L project uit 1967
Renault FUEGO GTL 1983 Grijs
Land Rover 109 Hardtop 1973 Camouflage
Oldtimeridioot...
http://www.mijnrenault4.nl
Blauwe Volvo 245 uit 1979
Hemelsblauwe Renault 4 L project uit 1967
Renault FUEGO GTL 1983 Grijs
Land Rover 109 Hardtop 1973 Camouflage
Oldtimeridioot...
http://www.mijnrenault4.nl
-
- Berichten: 2765
- Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
- Locatie: Diemen
Re: Restauratie R4 GTL 1984 van Rutger-peer (vanaf pagina 5)
Even oppassen dat dat plastic niet tegen je verse spuitwerk trekt, door statische elektriciteit heb dat eerder dan je lief is kan ik je uit ervaring vertellen
- dirkoosterhoff
- Berichten: 875
- Lid geworden op: ma okt 11, 2010 1:08 pm
- Locatie: Enschede
Re: Restauratie R4 GTL 1984 van Rutger-peer (vanaf pagina 5)
Ach natuurlijk dat had ik even niet gezien.Mark4GTL schreef:klopt
maar dat komt omdat er geen blokje in ligt
zodra de r4 verder is gaat deze beter staan
- Rutger-peer
- Berichten: 1032
- Lid geworden op: ma feb 22, 2010 12:27 am
- Locatie: Groningen
Re: Restauratie R4 GTL 1984 van Rutger-peer (vanaf pagina 5)
Klopt, de auto staat voor wat hoog. Ik moet echter wel zeggen dat dat nogsteeds zo was met het blok er in (heb ik er voor het spuiten weer uit getild). Het zou dus kunnen dat ik de torsiestaven iets te strak heb staan. Als de auto weer volledig is gemonteerd zal ik nog eens kijken en desnoods de torsiestaven bijstellen.
En wat betreft het plastic, de foto geeft wat een vertekend beeld maar tussen de auto en de lak zit wel een meter of anderhalf ruimte en het plastic staat redelijk strak (er liggen stenen op aan de onderkant) maar toch bedankt voor de tip, ik zal er nog eens goed naar kijken, maar het zou goed moeten komen.
Bedankt voor de reacties!
En wat betreft het plastic, de foto geeft wat een vertekend beeld maar tussen de auto en de lak zit wel een meter of anderhalf ruimte en het plastic staat redelijk strak (er liggen stenen op aan de onderkant) maar toch bedankt voor de tip, ik zal er nog eens goed naar kijken, maar het zou goed moeten komen.
Bedankt voor de reacties!
Renault 4 GTL 1984 geel/oranje (341B).
Re: Restauratie R4 GTL 1984 van Rutger-peer (vanaf pagina 5)
Ik heb ook een kanariegele R4 en mij viel op dat je het beste resultaat krijgt als de ondergrond waar het geel overheengaat egaal van kleur is. Als je dat niet doet lijkt het of het geel afhankelijk van de ondergrond "anders" geel is.
Dus eerst maar even helemaal in de primer voor het beste resultaat
vr gr Fons
Dus eerst maar even helemaal in de primer voor het beste resultaat

vr gr Fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
- Rutger-peer
- Berichten: 1032
- Lid geworden op: ma feb 22, 2010 12:27 am
- Locatie: Groningen
Re: Restauratie R4 GTL 1984 van Rutger-peer (vanaf pagina 5)
RVIER schreef:Ik heb ook een kanariegele R4 en mij viel op dat je het beste resultaat krijgt als de ondergrond waar het geel overheengaat egaal van kleur is. Als je dat niet doet lijkt het of het geel afhankelijk van de ondergrond "anders" geel is.
Dus eerst maar even helemaal in de primer voor het beste resultaat
vr gr Fons
Zat ik al zwaar over na te denken maar probeerde mezelf ervan te overtuigen dat dat niet nodig was



Renault 4 GTL 1984 geel/oranje (341B).
-
- Berichten: 2954
- Lid geworden op: wo jul 12, 2006 4:36 pm
- Locatie: Enschede in het mooie Twente
- Contacteer:
Re: Restauratie R4 GTL 1984 van Rutger-peer (vanaf pagina 5)
beste is na de spuitplamuur een grondlaag erop te doen voordat je met de lak begint.
Dan heb je de hele auto al in 1 egale kleur, en kun je de laklaag er beter op aanbrengen
Dan heb je de hele auto al in 1 egale kleur, en kun je de laklaag er beter op aanbrengen
Automobielen:
Blauwe Volvo 245 uit 1979
Hemelsblauwe Renault 4 L project uit 1967
Renault FUEGO GTL 1983 Grijs
Land Rover 109 Hardtop 1973 Camouflage
Oldtimeridioot...
http://www.mijnrenault4.nl
Blauwe Volvo 245 uit 1979
Hemelsblauwe Renault 4 L project uit 1967
Renault FUEGO GTL 1983 Grijs
Land Rover 109 Hardtop 1973 Camouflage
Oldtimeridioot...
http://www.mijnrenault4.nl