Restauratie R4 GTL 1984 van Rutger-peer (vanaf pagina 5).

Voor de grote klussen kun je hier je verhaal (en foto's) kwijt!

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Rutger-peer

Re: Restauratie R4 GTL 1984 van Rutger-peer (vanaf pagina 5).

Bericht: # 122603Bericht Rutger-peer »

Ondertussen is de benzinetank gespoten en in de tectyl gezet, die kan ik morgen monteren. Ook heb ik de aandrijfassen gestraald en gespoten en 1 van de stofhoezen vervangen (wat een werk zeg). Die zitten er nu ook weer op dus de R4 kan weer in de versnelling :D.

Ik heb ook de rembrackets gestraald/gespoten en gemonteerd. Morgen gaan ook de remklauwen er hopelijk weer op.

Ik heb alleen even een vraag aan jullie omtrent het plaatsen van de remleidingen namelijk: wat is de logische volgorde? Moet ik deze eerst monteren of wachten tot de carrosserie op zijn plaats zit? Ik heb namelijk anders geen idee waar ze moeten komen aangezien de hoofdremcilinder aan de carrosserie vast zit. Hoe doet men dat doorgaans?
Renault 4 GTL 1984 geel/oranje (341B).
Vincentvanassen

Re: Restauratie R4 GTL 1984 van Rutger-peer (vanaf pagina 5).

Bericht: # 122653Bericht Vincentvanassen »

Hey Rutger,

Onze body staat ondertussen weer op het chassis, ik heb zoals je weet ook alle remleidingen vervangen voor koperen. Ik heb de oude leidingen zo goed mogelijk laten namaken door een garagehouder en vervolgens de leidingen op het chassis (zonder koets) geplaatst en de leidingen aan de kant van de hoofdremcylinder in het luchtledige laten hangen. Gisteren hebben we de koets geplaatst en was het een koud kunstje om de leidingen op de hoofdremcylinder te plaatsen. In mijn optiek is dit de meest ideale oplossing want leidingen vastzetten als de koets eropstaat is lastiger. Als je beugeltjes zoekt bel je maar een keer dan kan ik je wel een adresje in groningen geven.

Groet Vincent
http://www.green4ward.nl" onclick="window.open(this.href);return false;, http://www.twitter.com/green4ward" onclick="window.open(this.href);return false;
Rutger-peer

Re: Restauratie R4 GTL 1984 van Rutger-peer (vanaf pagina 5)

Bericht: # 125650Bericht Rutger-peer »

Na een flinke tijd niets meer van me gehoord te hebben laten, bij dezen weer eens een update! Het chassis staat momenteel onder een kleedje en de koets wordt onder handen genomen. Ik ben in de tussentijd wel gewoon doorgegaan maar het gaat nu niet zo heel erg snel, vandaar dat ik geen updates heb geplaatst.

Goed, de koets blijkt (en ja, dat wist ik ook al wel) flink wat gaten te hebben; een flinke uitdaging want ik heb nauwelijks ervaring met metaalbewerking in deze zin, kon tot voor kort niet lassen, maar al doende leert men. Niet al het laswerk op de foto's is dan ook mooi, maar met wat afbramen en slijpen ziet uiteindelijk alles er goed genoeg uit ;).

Bij dezen wat foto's van gaten, laswerk etc.

Afbeelding
Een stuk van het venster wat ik heb gerepareerd.

Afbeelding
Verrot deurkozijn

Afbeelding
Rotterij er uit gezaagd

Afbeelding
Deel van een andere carrosserie wat ik ga gebruiken om het verrotte deel mee te vervangen

Afbeelding
Zo...

Afbeelding
Past mooi.

Afbeelding
Stuk van het kofferbak-kozijn wat verrot was uitgezaagd inclusief stukjes die er weer in komen

Afbeelding
Plus een heel mooi pootje wat er weer als vervanging in komt.

Afbeelding
Grondplaatje erin gelast

Afbeelding
Zijkant ook, zoals te zien is mijn laswerk nog niet je van het maar het verticale stuk ging erg mooi.

Afbeelding
Met de zijkant er mooi in en het pootje pas gemaakt, die moet nog vastgelast worden (moet ook nog ietsje bijgeschaafd worden).

Afbeelding
Andere kant: zelfde probleem, zelfde oplossing.

Afbeelding
Wat bakwerk aan de voorkant.

Afbeelding
Gat wat nog gedicht moet worden.

Afbeelding
Meer ellende

Afbeelding
En hoe het er momenteel bij staat!

Tot de volgende update, die komt hopelijk weer wat sneller!

Groeten,

Rutger.
R4F6GTX Automaat

Bericht: # 125656Bericht R4F6GTX Automaat »

Je bent goed bezig! Netjes hoor.
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
Willem de Zwijger

Bericht: # 125657Bericht Willem de Zwijger »

Voor dat laswerk hoef je je absoluut niet te schamen want lassen aan oud blik gaat nooit echt fijn (bij mij tenminste). Het ziet er liefdevol uit, dat is het belangrijkste.
En goed aan de achterkant denken mbt het eeuwig op de loer liggende roestmonster....
roberto
Contacteer:

Bericht: # 125659Bericht roberto »

Rutger zit er zeer mooi uit!! het probleem op de laatste foto zou je zo op kunnen lossen, maak het geheel iets groter en slijp alle rommel weg
Succes!!

Afbeelding
GijSsie

Bericht: # 125665Bericht GijSsie »

Ziet er goed uit rutger!
Rutger-peer schreef:Ondertussen is de benzinetank gespoten en in de tectyl gezet, die kan ik morgen monteren.
Een klein puntje, let op dat de tank wel goed massa maakt...
Savane 1993 =D
Rutger-peer

Bericht: # 125785Bericht Rutger-peer »

Hee mensen, bedankt voor de leuke reacties!

Roberto, ik was al op zoek geweest naar dat plaatje maar kon het niet vinden! Bedankt daarvoor. Weet alleen niet of ik dat zo kan krijgen, denk dat dat mij heel veel tijd gaat kosten en weet niet of ik het zo netjes krijg. Ik denk dat ik in eerste instantie ga proberen zoveel mogelijk goed te krijgen met recht blik (de hoogteverschillen proberen te behouden voor zover die nog goed zijn).

Bij mij zat er inderdaad ook nog een tweede plaat op, ter versteviging, maar ik denk dat ik die er niet weer op ga bakken, aangezien ik niet zou weten hoe je dat roestvrij houdt. Dichtlassen rond de hele naad is een oplossing maar als daar ook maar iets tussen komt begint het helemaal te rotten. Dacht dat die versteviging alleen is voor de achtergordels niet? Die zater er bij mij niet eens in overigens.

@ Gijssie: daar had ik niet aan gedacht, wist ook niet dat dat moest, goed dat je het zegt! Hoe maakt die doorgaans massa? Zou het eventueel ook met een draadje kunnen? En waarvoor is dat eigenlijk, voor de benzinemeter?

Morgen verder, ik houd jullie op de hoogte!

Rutger.
Rutger-peer

Bericht: # 127364Bericht Rutger-peer »

Ik ben weer veel aan het werk geweest, voornamelijk lassen, afbramen, lassen, slijpen, plaatjes maken ... etc. etc. Iedereen die dat ooit gedaan heeft weet hoeveel werk dat is, iedereen die dat nooit gedaan heeft kan zich misschien voorstellen hoeveel werk dat is voor iemand die dat nooit eerder gedaan heeft (zoals ik ;)). Lassen in 1.5 mm plaat gaat me onderhand erg goed af maar die 0.8 plaat blijft toch verrotte moeilijk. Er vallen altijd gaten in die ik weer dicht moet branden etc. 't is een kunst zeg!

Ik ga er niet veel omheen lullen, bij dezen een paar fotootjes!

Afbeelding
Het rotte deel weggeslepen

Afbeelding
Nieuwe stuk er in gezet en vlakgeslepen.

Afbeelding
Een van de nieuw gemaakte hoekjes in de achterbak.

Afbeelding
De linkerachterportierhoek na wat slijpwerk en een nieuwe achterplaat.

Afbeelding
Beetje verder

Afbeelding
Bijna alles er weer in, nu nog afbramen & vlak slijpen.

Afbeelding
Met weer zo'n ellendig hoekje er op (ook zelf gefabriceerd).

Afbeelding
Na het afwerken! Een van de best gelukte lasplekken aan mijn auto tot nu toe! Het geheel wordt natuurlijk weer ingekit en hier en daar kan ik nog een beetje bijvlakken met wat plamuur.

Afbeelding
Alvast de troep er uit geslepen.

Afbeelding
Hoekje in het voorportier vervangen, moet nog afgebraamd en bijgeslepen worden.

Tot zover eerst weer.

Ik heb op het moment van schrijven het gat achter in de wielkast alweer dicht, foto's daarvan komen volgende keer. Heb de rotzooi er aan de andere kant (zelfde probleem) ook al uit geslepen. Nu alleen nog wat kleine plekjes bijwerken. Dan veel slijpen en vlakken met een flappenschijf en dan kan het primeren en plamuren beginnen!

Ik ben momenteel nog opzoek naar een spuiter (heb reeds contact met wie jij mij aanraadde Albertjan, maar die moet me nog even terugbellen) en ben blij met alle informatie die me gegeven kan worden omtrent plamuren en primeren, dus wie daar verstand van heeft, ik hang aan je lippen! Ben momenteel dus nog aan het "wachten" tot ik weet watvoor lak er uiteindelijk op komt, aangezien het daarvan af hangt watvoor plamuur en primer ik kan gebruiken, in verband met primers, plamuren en eindlagen die eventueel niet met elkaar hechten of craquelé veroorzaken... kan iemand me daar meer over vertellen? Wat gebruiken jullie doorgaans en wat past op wat?

Groeten!

Rutger.
roberto
Contacteer:

Bericht: # 127365Bericht roberto »

Hoi Rutger het ziet er weer erg goed uit!! ik zal zeer binnen kort op mijn site proberen te beschrijven hoe je de auto strak kunt maken en de voor behandelingen voor het spuiten.
Rutger-peer

Bericht: # 127368Bericht Rutger-peer »

roberto schreef:Hoi Rutger het ziet er weer erg goed uit!! ik zal zeer binnen kort op mijn site proberen te beschrijven hoe je de auto strak kunt maken en de voor behandelingen voor het spuiten.
Hee Roberto, bedankt voor het compliment! Ik kijk uit naar je informatie want zeer binnenkort komt dat werk er toch aan (gelukkig!). Ik heb nogsteeds 15 juli in gedachten als deadline dus ik zet er vaart achter.

Rutger.
Rutger-peer

Bericht: # 129120Bericht Rutger-peer »

Na lange tijd stilte, hier dan weer een bericht van mij. Ik heb ondertussen al het laswerk aan de carrosserie afgemaakt en ben begonnen met plamuren.

Bij dezen de foto's:

Afbeelding
De auto nu.

Afbeelding
Deze kant zat helemaal in elkaar.

Afbeelding
Dus volledig in de plamuur.

Afbeelding
Andere kant, waar ik de aanhechting opnieuw heb ingelast.

Afbeelding
Hoekje kaal voor het plamuren.

Afbeelding
Plamuur er op.

Afbeelding
Geschuurd.

Afbeelding
Deur vol deuken kaal gemaakt.

Afbeelding
Laag plamuur er op en schuren maar.

Afbeelding
Work in progress.

Mijn pa helpt me momenteel even met schuren enzo dus dat schiet iets beter op. Ik hoop deze week de geplamuurde plekken (met kaal metaal) in de 2k epoxy te kunnen zetten en dan de surfacer aan te brengen.

Tot zover,

Rutger.
roberto
Contacteer:

Bericht: # 129122Bericht roberto »

Prachtig Rutger nog even door bijten en niet kijken naar wat je allemaal nog moet doen.
Rutger-peer

Bericht: # 129169Bericht Rutger-peer »

Hee Roberto bedankt voor de reactie :).

Ik zit nog wel met een paar dingen waar ik nog over aan het filosoferen ben. Eentje daarvan is de volgende:

Ik ga de wielkasten eerst kaalmaken met een staalborstel en dan komt er 2k epoxyprimer op. Nou heb ik gehoord dat epoxyprimer niet waterdicht is en dat het belangrijk is dat je, voor je een bitumen- of andere anti steenslaglaag aanbrengt, een waterdichte laag spuit over de epoxy. Ook heb ik gelezen dat het geen punt is om 1k lak over 2k lak heen te spuiten. Mijn idee was dan om eerst epoxy te spuiten en dan gewone 1k zwarte aflak daar overheen te spuiten en dan de antisteenslag. Iets soortgelijks wou ik doen onder de dorpels, alvorens de auto op het chassis te zetten met de kit er tussen. Het leek me namelijk daar ook niet handig om alleen epoxy te spuiten en verder niets... iemand?

Voor de rest, over de geplamuurde plekken komt eerst epoxy omdat er op die plekken ook kaal metaal is, dan komt er een surfacer overheen (ook 2k) en daaroverheen komt de eindlaag). Die eindlaag moet ik overigens ook nog ergens zien te krijgen.

Om wat te besparen op dure lak, leek het me niet raar om in de wielkasten gewoon dus 1k lak over de epoxy te zetten.

Kan iemand mij hier nog wat meer over vertellen of zijn mening geven? Voor mij is het namelijk allemaal meer wat op gevoel, aangezien ik er niet veel verstand van heb, dus een beetje deskundig advies is erg welkom.

Ook is het me nog even niet duidelijk wat betreft de 2k lak... Ik heb namelijk epoxy en surfacer en die hebben beide een flacon verharder er bij, wat respectievelijk 1:2 moet en 1:3 (of andersom, weet het even niet uit mijn hoofd). Moet daar nou ook nog verdunner bij of niet?
Rutger-peer

Bericht: # 129171Bericht Rutger-peer »

En PS: is het een slecht idee om de wielkasten gewoon helemaal in de 1k lak te zetten?
Plaats reactie