Restauratie R4 GTL 1984 van Rutger-peer (vanaf pagina 5).

Voor de grote klussen kun je hier je verhaal (en foto's) kwijt!

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Gebruikersavatar
Rutger-peer
Berichten: 1032
Lid geworden op: ma feb 22, 2010 12:27 am
Locatie: Groningen

Re: Restauratie R4 GTL 1984 van Rutger-peer (vanaf pagina 5).

Bericht: # 121481Bericht Rutger-peer »

Weer wat zaken gemonteerd. Ik kwam er ook achter dat ik een van de houders voor de torsiestaven verkeerd om heb gemonteerd, het afdekkapje wil er nu niet op. Die zal ik overnieuw moeten doen dus.

Afbeelding

Afbeelding
Renault 4 GTL 1984 geel/oranje (341B).
R4fan
Berichten: 143
Lid geworden op: zo nov 23, 2008 2:48 pm
Locatie: Baarn!

Re: Restauratie R4 GTL 1984 van Rutger-peer (vanaf pagina 5).

Bericht: # 121484Bericht R4fan »

Ik geloof dat je niet te hard moet roepen waar je woont..... Ik denk dat er veel ook wel zo'n mooi chassis willen hebben (love)
Gebruikersavatar
Rutger-peer
Berichten: 1032
Lid geworden op: ma feb 22, 2010 12:27 am
Locatie: Groningen

Re: Restauratie R4 GTL 1984 van Rutger-peer (vanaf pagina 5).

Bericht: # 121516Bericht Rutger-peer »

Haha, bieden maar zou ik zeggen ;).
Renault 4 GTL 1984 geel/oranje (341B).
Gebruikersavatar
Rutger-peer
Berichten: 1032
Lid geworden op: ma feb 22, 2010 12:27 am
Locatie: Groningen

Re: Restauratie R4 GTL 1984 van Rutger-peer (vanaf pagina 5).

Bericht: # 121577Bericht Rutger-peer »

Hallo,

Een korte vraag.

Ik wil eigenlijk morgen de remdrukverdeler gaan monteren. Ik weet alleen niet meer waar deze vast komt. Ik meende dat de grondplaat bij 2 bouten van de achteras tussen komt, klopt dat? Ik heb alleen het gevoel dat er nog een derde punt is waarmee hij vast komt en aangezien ik dat gat eerst nog moet boren (we hebben de balken immers vervangen) is het handig te weten hoe dat ook alweer zat. Zit dat derde punt ook met een bout door de hele poot heen?

Bedankt alvast

Rutger.
Renault 4 GTL 1984 geel/oranje (341B).
Gebruikersavatar
Okido
Berichten: 947
Lid geworden op: zo apr 30, 2006 10:09 pm
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Re: Restauratie R4 GTL 1984 van Rutger-peer (vanaf pagina 5).

Bericht: # 121581Bericht Okido »

De 2 rechtergaten zijn voor de m8 bouten waar de achteras mee vastzit. Het derde gat linksonder volgt dan vanzelf als je de grondplaat gemonteerd hebt. Dit gat is kleiner en gaat NIET door de balk heen. Ik dacht m6 en zo'n zelfbevestigende moer in de balk.

Lijkt mij dat je het beste een stevige parker kan gebruiken, het heeft weinig te houden.
Super 5 1.7 Turbo
Rodeo 6 1.4 Turbo
Twingo III 1.0
Twingo I 1.2
RVIER
Berichten: 2280
Lid geworden op: di okt 31, 2006 12:23 am
Locatie: eindhoven

Re: Restauratie R4 GTL 1984 van Rutger-peer (vanaf pagina 5).

Bericht: # 121589Bericht RVIER »

@ Rutger

wordt daar op de achtergrond een Wright Flyer gebouwd?

vr gr Fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
Gebruikersavatar
Rutger-peer
Berichten: 1032
Lid geworden op: ma feb 22, 2010 12:27 am
Locatie: Groningen

Re: Restauratie R4 GTL 1984 van Rutger-peer (vanaf pagina 5).

Bericht: # 121598Bericht Rutger-peer »

@ Okido:

Bedankt voor de info! Ik zal eens kijken wat ik doe, we hebben er 2 mm plaat in gezet geloof ik, misschien kan ik er ook wel een kort stukje draad in tappen, al denk ik dat dat dan mis gaat. Een parker zal het moeten doen denk ik.

@ Fons:

Klopt bijna. Het is een Sommer tweedekker. Het is echter alleen een decoratief gevaarte, hij is bedoeld voor een allegorische optocht voor een dorpsfeest. Het onderwerp van de wagen is Clement van Maasdijk, een Nederlands vliegpionier die de dubieuze eer had om als eerste Nederlander met een vliegtuig neer te storten. In Heerenveen (vlakbij waar ik de auto restaureer) staat een buste van hem, als gedenkteken. Scherp opgemerkt trouwens :D.
Renault 4 GTL 1984 geel/oranje (341B).
Gebruikersavatar
jeffr4
Berichten: 2309
Lid geworden op: zo aug 23, 2009 11:51 pm
Contacteer:

Re: Restauratie R4 GTL 1984 van Rutger-peer (vanaf pagina 5).

Bericht: # 121599Bericht jeffr4 »

En...... die KIP Caravan daarnaast wordt, nu ze echt failliet gaan, ook
veel waard! :D
Gebruikersavatar
Rutger-peer
Berichten: 1032
Lid geworden op: ma feb 22, 2010 12:27 am
Locatie: Groningen

Re: Restauratie R4 GTL 1984 van Rutger-peer (vanaf pagina 5).

Bericht: # 121777Bericht Rutger-peer »

Hee,

Ik heb ondertussen weer wat vooruitgang geboekt. Ik heb wat meer onderdelen geinstalleerd aan het chassis. Ook heb ik de onderkant plus ophanging helemaal in de anti-steenslag gespoten. Ik heb besloten er morgen nog 2 bussen op te spuiten.

Vandaag ben ik ook begonnen met het schoonmaken van de motor. Ik doe dat met papier en benzine. Het in- en uitlaatspruitstuk heb ik gezandstraald. Ook heb ik de pakking en het pakkingoppervlak mooi schoon gemaakt.

Ik ben er ook achter gekomen dat mijn nieuwe chassis een dunnere Napoleonshoed heeft. De bouten uit mijn oude chassis zijn te lang, hierdoor past de motorsteun (versnellingsbakzijde) niet. Ik hoop dat de afstand tussen de motorsteunen dan wel hetzelfde is en dat ik niet een andere voorste motorsteun nodig heb. Weet iemand of er verschillende voorste motorsteun-types zijn gebruikt?

Mijn Lasser heeft nog foto's gemaakt van het lasproces, die heb ik even ge-upload omdat die wel de moeite zijn.

Afbeelding
Napoleonshoed voor het lassen

Afbeelding
Nogmaals

Afbeelding
Na het lassen

Afbeelding
Na het lassen

Afbeelding
Achterpoot na het lassen

Afbeelding
Andere achterpoot na het lassen

Afbeelding
Na het lassen

Afbeelding
Ik probeer stoer te doen


Groeten,

Rutger.

PS: Die caravan is geen Kip ;).
Laatst gewijzigd door Rutger-peer op za okt 02, 2010 10:34 am, 2 keer totaal gewijzigd.
Renault 4 GTL 1984 geel/oranje (341B).
Gebruikersavatar
GijSsie
Berichten: 1707
Lid geworden op: za nov 05, 2005 11:20 pm
Locatie: Nederland

Re: Restauratie R4 GTL 1984 van Rutger-peer (vanaf pagina 5).

Bericht: # 121783Bericht GijSsie »

kleine tip... Misschien doe je er beter aan om die voorbalk te vervangen...

Zoals je ziet op de foto zit daar dubbel plaatwerk en roest daardoor.. Je heb het nu opnieuw dichtgemaakt.. maar t zal blijven roesten.. Na 1 of 2 jaar zullen er weer gaten in geroest zijn..

Verder ziet het er prima uit :D
Savane 1993 =D
Gebruikersavatar
Rutger-peer
Berichten: 1032
Lid geworden op: ma feb 22, 2010 12:27 am
Locatie: Groningen

Re: Restauratie R4 GTL 1984 van Rutger-peer (vanaf pagina 5).

Bericht: # 121787Bericht Rutger-peer »

Hee GijSsie,

De lasser heeft het hele stuk eruit geslepen en er een heel nieuw plaatje in gezet dus dat is geen dubbel plaatwerk meer voor mij ;). Het ziet er gewoon zo verrekte goed uit dat je niet kunt zien dat er een nieuw plaatje in gezet is!
Renault 4 GTL 1984 geel/oranje (341B).
hankleinjan.nl
Berichten: 387
Lid geworden op: zo dec 21, 2003 2:00 am
Locatie: Rijssen

Re: Restauratie R4 GTL 1984 van Rutger-peer (vanaf pagina 5).

Bericht: # 121805Bericht hankleinjan.nl »

Dat er ergens een maatverschil in die napoleonshoed zat was mij ook al opgevallen in het verleden bij het vervangen van de versnellingsbaksteun bij dat chassis. Er zat toen naar ik mij herinner een dikker stalen deel aan de versnellingsbaksteun. (Ik heb er het tijdens onze demontage-sessie over gehad)
Als het goed is moet dat dikkere deel nog wel aan de versnellingsbak zitten die we toen uit dat chassis hebben gehaald..
Zal binnenkort is ff kijken.
hankleinjan
:) Renault 4 TL 1983 205.000 km
Gebruikersavatar
Rutger-peer
Berichten: 1032
Lid geworden op: ma feb 22, 2010 12:27 am
Locatie: Groningen

Re: Restauratie R4 GTL 1984 van Rutger-peer (vanaf pagina 5).

Bericht: # 121806Bericht Rutger-peer »

Hee Han,

Dat is grappig, goed dat je het opmerkt want dan zou het weleens zo kunnen zijn dat ik inderdaad niet goed ga uitkomen. Als je zou willen kijken zou dat erg fijn zijn.

Groeten,

Rutger.
Renault 4 GTL 1984 geel/oranje (341B).
Gebruikersavatar
Rutger-peer
Berichten: 1032
Lid geworden op: ma feb 22, 2010 12:27 am
Locatie: Groningen

Re: Restauratie R4 GTL 1984 van Rutger-peer (vanaf pagina 5).

Bericht: # 122058Bericht Rutger-peer »

Hallo,

Gister heb ik de onderkant van het chassis nog eens goed in de bitumen gejaagd (antisteenslag). Liever een lelijke, klevende onderkant dan een chassis wat na 500 km kaal metaal is dacht ik zo. Ik heb zowel de onderkant als de ophanging helemaal ondergespoten. Na dit gedaan te hebben (en nadat het chassis een keer omgevallen was toen we het rechtop gezet hadden voor het tectyleren en de wind het nodig achtte volle kracht te geven) heb ik de motor er in gelepeld. We hebben het met zijn drieën in het chassis getild. Ik heb van Han een andere motorsteun voor de versnellingsbak opgestuurd gehad, waardoor het geheel nu wel past. De voorbalk van dit chassis is dunner op de plek waar de vier bouten er doorheen gaan, er zit een inham in aan de kant van de motor. Hierdoor heb je dus ook een "dikkere" motorsteun voor nodig, eentje met meer diepte. Heel apart verschil maar uiteindelijk past het.

Bij dezen de foto's:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Heeft iemand van jullie nog een idee waarom mijn chassis zo voorover staat? Is dit normaal voor een chassis waar alleen nog een motor voorin hangt? Ik bedoel, zou dit nog corrigeren als de carrosserie er op komt te staan?

Groeten,

Rutger.
Renault 4 GTL 1984 geel/oranje (341B).
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5437
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Restauratie R4 GTL 1984 van Rutger-peer (vanaf pagina 5).

Bericht: # 122070Bericht Bertje »

Lijkt mij wel. Je belast nou alleen de voorpoten. Ik neem aan dat je voorste torsies met de vertanding in de juiste stand erin hebt geschoven?
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Plaats reactie