Restauratie R4 GTL 1984 van Rutger-peer (vanaf pagina 5).
Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando
- Rutger-peer
- Berichten: 1032
- Lid geworden op: ma feb 22, 2010 12:27 am
- Locatie: Groningen
Re: Restauratie R4 GTL 1984 van Rutger-peer (vanaf pagina 5).
Weer wat zaken gemonteerd. Ik kwam er ook achter dat ik een van de houders voor de torsiestaven verkeerd om heb gemonteerd, het afdekkapje wil er nu niet op. Die zal ik overnieuw moeten doen dus.


Renault 4 GTL 1984 geel/oranje (341B).
Re: Restauratie R4 GTL 1984 van Rutger-peer (vanaf pagina 5).
Ik geloof dat je niet te hard moet roepen waar je woont..... Ik denk dat er veel ook wel zo'n mooi chassis willen hebben 

- Rutger-peer
- Berichten: 1032
- Lid geworden op: ma feb 22, 2010 12:27 am
- Locatie: Groningen
Re: Restauratie R4 GTL 1984 van Rutger-peer (vanaf pagina 5).
Haha, bieden maar zou ik zeggen
.

Renault 4 GTL 1984 geel/oranje (341B).
- Rutger-peer
- Berichten: 1032
- Lid geworden op: ma feb 22, 2010 12:27 am
- Locatie: Groningen
Re: Restauratie R4 GTL 1984 van Rutger-peer (vanaf pagina 5).
Hallo,
Een korte vraag.
Ik wil eigenlijk morgen de remdrukverdeler gaan monteren. Ik weet alleen niet meer waar deze vast komt. Ik meende dat de grondplaat bij 2 bouten van de achteras tussen komt, klopt dat? Ik heb alleen het gevoel dat er nog een derde punt is waarmee hij vast komt en aangezien ik dat gat eerst nog moet boren (we hebben de balken immers vervangen) is het handig te weten hoe dat ook alweer zat. Zit dat derde punt ook met een bout door de hele poot heen?
Bedankt alvast
Rutger.
Een korte vraag.
Ik wil eigenlijk morgen de remdrukverdeler gaan monteren. Ik weet alleen niet meer waar deze vast komt. Ik meende dat de grondplaat bij 2 bouten van de achteras tussen komt, klopt dat? Ik heb alleen het gevoel dat er nog een derde punt is waarmee hij vast komt en aangezien ik dat gat eerst nog moet boren (we hebben de balken immers vervangen) is het handig te weten hoe dat ook alweer zat. Zit dat derde punt ook met een bout door de hele poot heen?
Bedankt alvast
Rutger.
Renault 4 GTL 1984 geel/oranje (341B).
Re: Restauratie R4 GTL 1984 van Rutger-peer (vanaf pagina 5).
De 2 rechtergaten zijn voor de m8 bouten waar de achteras mee vastzit. Het derde gat linksonder volgt dan vanzelf als je de grondplaat gemonteerd hebt. Dit gat is kleiner en gaat NIET door de balk heen. Ik dacht m6 en zo'n zelfbevestigende moer in de balk.
Lijkt mij dat je het beste een stevige parker kan gebruiken, het heeft weinig te houden.
Lijkt mij dat je het beste een stevige parker kan gebruiken, het heeft weinig te houden.
Super 5 1.7 Turbo
Rodeo 6 1.4 Turbo
Twingo III 1.0
Twingo I 1.2
Rodeo 6 1.4 Turbo
Twingo III 1.0
Twingo I 1.2
Re: Restauratie R4 GTL 1984 van Rutger-peer (vanaf pagina 5).
@ Rutger
wordt daar op de achtergrond een Wright Flyer gebouwd?
vr gr Fons
wordt daar op de achtergrond een Wright Flyer gebouwd?
vr gr Fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
- Rutger-peer
- Berichten: 1032
- Lid geworden op: ma feb 22, 2010 12:27 am
- Locatie: Groningen
Re: Restauratie R4 GTL 1984 van Rutger-peer (vanaf pagina 5).
@ Okido:
Bedankt voor de info! Ik zal eens kijken wat ik doe, we hebben er 2 mm plaat in gezet geloof ik, misschien kan ik er ook wel een kort stukje draad in tappen, al denk ik dat dat dan mis gaat. Een parker zal het moeten doen denk ik.
@ Fons:
Klopt bijna. Het is een Sommer tweedekker. Het is echter alleen een decoratief gevaarte, hij is bedoeld voor een allegorische optocht voor een dorpsfeest. Het onderwerp van de wagen is Clement van Maasdijk, een Nederlands vliegpionier die de dubieuze eer had om als eerste Nederlander met een vliegtuig neer te storten. In Heerenveen (vlakbij waar ik de auto restaureer) staat een buste van hem, als gedenkteken. Scherp opgemerkt trouwens
.
Bedankt voor de info! Ik zal eens kijken wat ik doe, we hebben er 2 mm plaat in gezet geloof ik, misschien kan ik er ook wel een kort stukje draad in tappen, al denk ik dat dat dan mis gaat. Een parker zal het moeten doen denk ik.
@ Fons:
Klopt bijna. Het is een Sommer tweedekker. Het is echter alleen een decoratief gevaarte, hij is bedoeld voor een allegorische optocht voor een dorpsfeest. Het onderwerp van de wagen is Clement van Maasdijk, een Nederlands vliegpionier die de dubieuze eer had om als eerste Nederlander met een vliegtuig neer te storten. In Heerenveen (vlakbij waar ik de auto restaureer) staat een buste van hem, als gedenkteken. Scherp opgemerkt trouwens

Renault 4 GTL 1984 geel/oranje (341B).
Re: Restauratie R4 GTL 1984 van Rutger-peer (vanaf pagina 5).
En...... die KIP Caravan daarnaast wordt, nu ze echt failliet gaan, ook
veel waard!
veel waard!

- Rutger-peer
- Berichten: 1032
- Lid geworden op: ma feb 22, 2010 12:27 am
- Locatie: Groningen
Re: Restauratie R4 GTL 1984 van Rutger-peer (vanaf pagina 5).
Hee,
Ik heb ondertussen weer wat vooruitgang geboekt. Ik heb wat meer onderdelen geinstalleerd aan het chassis. Ook heb ik de onderkant plus ophanging helemaal in de anti-steenslag gespoten. Ik heb besloten er morgen nog 2 bussen op te spuiten.
Vandaag ben ik ook begonnen met het schoonmaken van de motor. Ik doe dat met papier en benzine. Het in- en uitlaatspruitstuk heb ik gezandstraald. Ook heb ik de pakking en het pakkingoppervlak mooi schoon gemaakt.
Ik ben er ook achter gekomen dat mijn nieuwe chassis een dunnere Napoleonshoed heeft. De bouten uit mijn oude chassis zijn te lang, hierdoor past de motorsteun (versnellingsbakzijde) niet. Ik hoop dat de afstand tussen de motorsteunen dan wel hetzelfde is en dat ik niet een andere voorste motorsteun nodig heb. Weet iemand of er verschillende voorste motorsteun-types zijn gebruikt?
Mijn Lasser heeft nog foto's gemaakt van het lasproces, die heb ik even ge-upload omdat die wel de moeite zijn.

Napoleonshoed voor het lassen

Nogmaals

Na het lassen

Na het lassen

Achterpoot na het lassen

Andere achterpoot na het lassen

Na het lassen

Ik probeer stoer te doen
Groeten,
Rutger.
PS: Die caravan is geen Kip
.
Ik heb ondertussen weer wat vooruitgang geboekt. Ik heb wat meer onderdelen geinstalleerd aan het chassis. Ook heb ik de onderkant plus ophanging helemaal in de anti-steenslag gespoten. Ik heb besloten er morgen nog 2 bussen op te spuiten.
Vandaag ben ik ook begonnen met het schoonmaken van de motor. Ik doe dat met papier en benzine. Het in- en uitlaatspruitstuk heb ik gezandstraald. Ook heb ik de pakking en het pakkingoppervlak mooi schoon gemaakt.
Ik ben er ook achter gekomen dat mijn nieuwe chassis een dunnere Napoleonshoed heeft. De bouten uit mijn oude chassis zijn te lang, hierdoor past de motorsteun (versnellingsbakzijde) niet. Ik hoop dat de afstand tussen de motorsteunen dan wel hetzelfde is en dat ik niet een andere voorste motorsteun nodig heb. Weet iemand of er verschillende voorste motorsteun-types zijn gebruikt?
Mijn Lasser heeft nog foto's gemaakt van het lasproces, die heb ik even ge-upload omdat die wel de moeite zijn.
Napoleonshoed voor het lassen
Nogmaals
Na het lassen
Na het lassen
Achterpoot na het lassen
Andere achterpoot na het lassen
Na het lassen
Ik probeer stoer te doen
Groeten,
Rutger.
PS: Die caravan is geen Kip

Laatst gewijzigd door Rutger-peer op za okt 02, 2010 10:34 am, 2 keer totaal gewijzigd.
Renault 4 GTL 1984 geel/oranje (341B).
Re: Restauratie R4 GTL 1984 van Rutger-peer (vanaf pagina 5).
kleine tip... Misschien doe je er beter aan om die voorbalk te vervangen...
Zoals je ziet op de foto zit daar dubbel plaatwerk en roest daardoor.. Je heb het nu opnieuw dichtgemaakt.. maar t zal blijven roesten.. Na 1 of 2 jaar zullen er weer gaten in geroest zijn..
Verder ziet het er prima uit
Zoals je ziet op de foto zit daar dubbel plaatwerk en roest daardoor.. Je heb het nu opnieuw dichtgemaakt.. maar t zal blijven roesten.. Na 1 of 2 jaar zullen er weer gaten in geroest zijn..
Verder ziet het er prima uit

Savane 1993 =D
- Rutger-peer
- Berichten: 1032
- Lid geworden op: ma feb 22, 2010 12:27 am
- Locatie: Groningen
Re: Restauratie R4 GTL 1984 van Rutger-peer (vanaf pagina 5).
Hee GijSsie,
De lasser heeft het hele stuk eruit geslepen en er een heel nieuw plaatje in gezet dus dat is geen dubbel plaatwerk meer voor mij
. Het ziet er gewoon zo verrekte goed uit dat je niet kunt zien dat er een nieuw plaatje in gezet is!
De lasser heeft het hele stuk eruit geslepen en er een heel nieuw plaatje in gezet dus dat is geen dubbel plaatwerk meer voor mij

Renault 4 GTL 1984 geel/oranje (341B).
-
- Berichten: 387
- Lid geworden op: zo dec 21, 2003 2:00 am
- Locatie: Rijssen
Re: Restauratie R4 GTL 1984 van Rutger-peer (vanaf pagina 5).
Dat er ergens een maatverschil in die napoleonshoed zat was mij ook al opgevallen in het verleden bij het vervangen van de versnellingsbaksteun bij dat chassis. Er zat toen naar ik mij herinner een dikker stalen deel aan de versnellingsbaksteun. (Ik heb er het tijdens onze demontage-sessie over gehad)
Als het goed is moet dat dikkere deel nog wel aan de versnellingsbak zitten die we toen uit dat chassis hebben gehaald..
Zal binnenkort is ff kijken.
hankleinjan
Als het goed is moet dat dikkere deel nog wel aan de versnellingsbak zitten die we toen uit dat chassis hebben gehaald..
Zal binnenkort is ff kijken.
hankleinjan

- Rutger-peer
- Berichten: 1032
- Lid geworden op: ma feb 22, 2010 12:27 am
- Locatie: Groningen
Re: Restauratie R4 GTL 1984 van Rutger-peer (vanaf pagina 5).
Hee Han,
Dat is grappig, goed dat je het opmerkt want dan zou het weleens zo kunnen zijn dat ik inderdaad niet goed ga uitkomen. Als je zou willen kijken zou dat erg fijn zijn.
Groeten,
Rutger.
Dat is grappig, goed dat je het opmerkt want dan zou het weleens zo kunnen zijn dat ik inderdaad niet goed ga uitkomen. Als je zou willen kijken zou dat erg fijn zijn.
Groeten,
Rutger.
Renault 4 GTL 1984 geel/oranje (341B).
- Rutger-peer
- Berichten: 1032
- Lid geworden op: ma feb 22, 2010 12:27 am
- Locatie: Groningen
Re: Restauratie R4 GTL 1984 van Rutger-peer (vanaf pagina 5).
Hallo,
Gister heb ik de onderkant van het chassis nog eens goed in de bitumen gejaagd (antisteenslag). Liever een lelijke, klevende onderkant dan een chassis wat na 500 km kaal metaal is dacht ik zo. Ik heb zowel de onderkant als de ophanging helemaal ondergespoten. Na dit gedaan te hebben (en nadat het chassis een keer omgevallen was toen we het rechtop gezet hadden voor het tectyleren en de wind het nodig achtte volle kracht te geven) heb ik de motor er in gelepeld. We hebben het met zijn drieën in het chassis getild. Ik heb van Han een andere motorsteun voor de versnellingsbak opgestuurd gehad, waardoor het geheel nu wel past. De voorbalk van dit chassis is dunner op de plek waar de vier bouten er doorheen gaan, er zit een inham in aan de kant van de motor. Hierdoor heb je dus ook een "dikkere" motorsteun voor nodig, eentje met meer diepte. Heel apart verschil maar uiteindelijk past het.
Bij dezen de foto's:








Heeft iemand van jullie nog een idee waarom mijn chassis zo voorover staat? Is dit normaal voor een chassis waar alleen nog een motor voorin hangt? Ik bedoel, zou dit nog corrigeren als de carrosserie er op komt te staan?
Groeten,
Rutger.
Gister heb ik de onderkant van het chassis nog eens goed in de bitumen gejaagd (antisteenslag). Liever een lelijke, klevende onderkant dan een chassis wat na 500 km kaal metaal is dacht ik zo. Ik heb zowel de onderkant als de ophanging helemaal ondergespoten. Na dit gedaan te hebben (en nadat het chassis een keer omgevallen was toen we het rechtop gezet hadden voor het tectyleren en de wind het nodig achtte volle kracht te geven) heb ik de motor er in gelepeld. We hebben het met zijn drieën in het chassis getild. Ik heb van Han een andere motorsteun voor de versnellingsbak opgestuurd gehad, waardoor het geheel nu wel past. De voorbalk van dit chassis is dunner op de plek waar de vier bouten er doorheen gaan, er zit een inham in aan de kant van de motor. Hierdoor heb je dus ook een "dikkere" motorsteun voor nodig, eentje met meer diepte. Heel apart verschil maar uiteindelijk past het.
Bij dezen de foto's:
Heeft iemand van jullie nog een idee waarom mijn chassis zo voorover staat? Is dit normaal voor een chassis waar alleen nog een motor voorin hangt? Ik bedoel, zou dit nog corrigeren als de carrosserie er op komt te staan?
Groeten,
Rutger.
Renault 4 GTL 1984 geel/oranje (341B).
Re: Restauratie R4 GTL 1984 van Rutger-peer (vanaf pagina 5).
Lijkt mij wel. Je belast nou alleen de voorpoten. Ik neem aan dat je voorste torsies met de vertanding in de juiste stand erin hebt geschoven?
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd